Actualiteiten

Winnaar RAAK-award 2019: Meerwaarde met Mosselen – HZ University of Applied Sciences

Het RAAK-onderzoeksproject Meerwaarde met Mosselen van HZ University of Applied Sciences heeft de RAAK-award 2019 en de bijbehorende hoofdprijs van € 10.000,- gewonnen. Het onderzoek richt zich op de aanleggen van droogvallende mosselbanken op zo’n manier dat deze banken een bijdrage leveren aan kustbescherming, het verhogen van biodiversiteit én de mosselproductie. Op het SIA-congres kreeg Jildou Schotanus de prijs uitgereikt uit handen van juryvoorzitter Reint Jan Renes.

Lees het artikel

Eerste Deltapremies uitgereikt voor toonaangevend onderzoek door hogescholen

​Lectoren AnneLoes van Staa van Hogeschool Rotterdam en Mark Mobach van de Hanzehogeschool Groningen zijn de winnaars van de eerste Deltapremie – de nieuwe toonaangevende prijs voor praktijkgericht onderzoek aan hogescholen. De premie, een initiatief van Regieorgaan SIA en de Vereniging Hogescholen, is een erkenning voor de waardevolle bijdrage die lectoren met hun onderzoeksgroep leveren aan de samenleving. Minister van OCW, Ingrid van Engelshoven, reikte de premie van €500.000 per lector uit in Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam.

Lees het artikel

Kunsthogescholen in overleg met externe stakeholders over uitdagingen kunstonderwijs

Op 2 oktober 2019 vond bij AKV|St Joost (Avans) de derde werkconferentie plaats in het kader van KUO NEXT Agenda 2016-2020. De vier KUO NEXT teams gingen samen met externe belanghebbenden en belangstellenden, zoals de Raad voor Cultuur, CLICKNL, Fonds Cultuurparticipatie, Stimuleringsfonds, Mondriaan Fonds, Fonds Podiumkunsten, BNU en Kunstenbond in gesprek over de thema’s in de agenda (Talentontwikkeling, Onderzoek, Internationalisering/Relatieagenda en Flexibilisering).

Lees het artikel

Projectadviseur loopbaanoriëntatie en -begeleiding vo (vmbo, havo, vwo) (0,6 fte)

Ben jij een netwerker, teamplayer en organisator met een hart voor loopbaanoriëntatie en-begeleiding (LOB) en studieloopbaanbegeleiding (SLB) en aantoonbare affiniteit en/of ervaring met het voortgezet onderwijs? Dan is deze functie iets voor jou. Het gaat om een tijdelijke functie t/m 30 juni 2022 als projectadviseur met expertise op het gebied van loopbaanbegeleiding, het voortgezet onderwijs en doorstroom van het vo naar het mbo en hbo. Het gaat om een bestaande functie. Detachering vanuit een (vo-)school behoort tot de mogelijkheden.

Vereniging Hogescholen partner van UAS4EUROPE

Uas4europe

Op 6 november 2019 is de Vereniging Hogescholen in Brussel officieel toegelaten als partner van UAS4EUROPE. Daarmee is de vereniging vertegenwoordigd in de Presidents’ Meeting / Organization Committee waardoor zij richting kan geven aan de verdere strategische ontwikkeling van het netwerk en profilering van het praktijkgericht onderzoek in Europa.

5 onderwijsvernieuwers ontvangen de SURF Onderwijsaward 2019

Tijdens de SURF Onderwijsdagen zijn vijf onderwijsvernieuwers geëerd met een SURF Onderwijsaward: Henk Hagoort (Hogeschool Windesheim), Bert-Jan Klaren (Hanzehogeschool), Silvester Draaijer (VU Amsterdam), Marina Brinkman-Staneva (Breda University of Applied Sciences) en Fake Zijl (Hogeschool Windesheim).

Lees het artikel

Vacature (sr.) Medewerker P&O en Salarisadministratie (0,8 fte)

De Vereniging Hogescholen zet zich dagelijks in voor het beste onderwijs en onderzoek op de hogescholen. Samen met onze leden beïnvloeden we de politieke besluitvorming en zijn we een belangrijke gesprekspartner voor maatschappelijke organisaties en overheden. Bij het bureau van de vereniging werken circa 60 medewerkers. De afdeling P&O ondersteunt de VH en het sectorfonds Zestor dat tevens binnen het verenigingsbureau is gehuisvest, op het gebied van P&O-beleid, -advies, personeelsbeheer en salarisverwerking. De afdeling bestaat uit twee medewerkers: een P&O-adviseur en een P&O-medewerker. Wegens het aanstaande vertrek van onze huidige collega zijn we op zoek naar een (sr.) Medewerker P&O en Salarisadministratie (0,8 fte)

Publicatie ‘Verkenning toekomst praktijkgericht onderzoek’

Het ministerie van OCW, de Vereniging Hogescholen en het Regieorgaan SIA presenteren een gezamenlijke verkenning naar de toekomst van het praktijkgericht onderzoek aan hogescholen. De verkenning is tot stand gekomen als gevolg van een afspraak uit het sectorakkoord dat de Vereniging Hogescholen in 2018 sloot met minister Van Engelshoven.

Lees het artikel

Samen met hoger onderwijsinstellingen in gesprek over rol en taken Nuffic

De Vereniging Hogescholen trekt namens al haar leden aan de bel. De hogescholen maken zich zorgen over het voorgenomen kabinetsbesluit om aantal Nuffic-activiteiten af te bouwen. Waaronder sluiting van alle NESO-kantoren, onze ‘ambassades van het hoger onderwijs’, en het Holland Alumni Netwerk. De Vereniging Hogescholen roept het kabinet op deze plotselinge afbouw van subsidies aan de NESO-kantoren van tafel te halen en samen met de hoger onderwijsinstellingen het gesprek aan te gaan over de rol en taken van Nuffic.