Actualiteiten

Hbo-studenten helpen het mkb te innoveren

Hogescholen en het midden- en kleinbedrijf (mkb) gaan nog veel beter samenwerken om het innovatief vermogen van het mkb te vergroten. Dat gebeurt door middel van het vandaag officieel gelanceerde innovatietraineeship. Daarbij krijgen studenten van hogescholen na een stage als onderzoeker, ook een dienstverband als onderzoeker in een bedrijf.

Lees het artikel

Maurice Limmen: met opschorten bsa geven we studenten een beetje lucht

De hogescholen hebben besloten om ook dit studiejaar 2020-2021 het bindend studieadvies (bsa) voor eerstejaars studenten op te schorten. De hogescholen willen met die maatregel studenten helpen die vanwege de coronacrisis kans lopen om studievertragingen op te lopen. Het opschorten van het bsa is onderdeel van het nieuwe servicedocument  voor het Hoger Onderwijs, dat eerder deze week openbaar werd.

Lees het artikel

Vereniging Hogescholen stelt inzet discussie over instellingsaccreditatie vast

Het bestuur van de Vereniging Hogescholen heeft het position paper ‘Terug naar de bedoeling’ aangeboden aan de minister van OCW. Het bevat een aantal voorstellen over instellingsaccreditatie en vormt de inzet van de vereniging in de lopende discussie over dit onderwerp. Het position paper is opgesteld door het Landelijk Netwerk Kwaliteitsbeleid (LNK) van de Vereniging Hogescholen. Onlangs besloot het bestuur de voorstellen van het LNK over te nemen.

Nieuwe editie Servicedocument hoger onderwijs

Het ministerie van OCW heeft een nieuwe editie van het Servicedocument HO gepubliceerd. Dat geeft de hogescholen duidelijkheid over een aantal belangrijke zaken voor de rest van het huidige studiejaar. Het Servicedocument is op een groot aantal onderdelen geactualiseerd.

Praktijkgericht onderzoek en coronacrisis

Ook door praktijkgericht onderzoek dragen hogescholen bij aan analyse, duiding en aanpak van de coronacrisis en de gevolgen ervan voor onze samenleving. Wij zetten op deze pagina concrete voorbeelden van dergelijk onderzoek op een rij.

Vacature: HR-medewerker

We zoeken een nieuwe collega die handig is in hr-werkprocessen. Het verwerken van in- door en uitstroom, efficiëntie in hr-werkprocessen, het toepassen van arbeidsvoorwaarden, dat zijn onderwerpen waar jij je mee bezig kunt gaan houden.

Vacature: Senior Beleidsadviseur Financiën

Wij zoeken een nieuwe collega met ervaring in strategisch beleidsadvies op het terrein van bekostigingssystematiek in het onderwijs. De bekostiging van het hbo op zowel macroniveau als op hogeschoolniveau, verdeling van gelden, de ontwikkeling van financiële toekomstscenario’s voor het hbo, dit zijn de onderwerpen waar jij je mee bezig zal gaan houden.

Hogescholen en coronabestrijding

Ook hogescholen dragen concreet bij aan de bestrijding van corona. We werken dit overzicht regelmatig bij. Tip? Mail deze dan naar het Team Communicatie van de Vereniging Hogescholen.

Lees het artikel

Vacature Functioneel Applicatiebeheerder landelijke toetsen (0,8-1,0 fte)

Ben jij onze allround functioneel applicatiebeheerder met en technische en communicatieve vaardigheden? Wij zijn een klein team en jij bent onze professional op ict-gebied. De meeste tijd besteed je aan onze toetsapplicaties voor de ontwikkeling en afname van de landelijke kennistoetsen binnen de lerarenopleidingen. Dit doe je samen met een collega. Je bent technisch goed onderlegd, maar je weet ook de verbinding te leggen tussen techniek, management en gebruikers. Daarnaast verzorg je de technische ondersteuning voor diverse andere applicaties en onze websites.

Grondlegger HBO-raad Willy van Lieshout overleden

Onderwijsvernieuwer ir. Willy van Lieshout is overleden. Van Lieshout was van 1974 tot 1991 collegevoorzitter van de Radboud Universiteit. Hij overleed op 14 oktober jl. op 92-jarige leeftijd in zijn geboorte- en woonplaats Maastricht. Van Lieshout was een van de bedenkers van het idee om hbo-opleidingen te bundelen tot wat we nu hogescholen noemen. Ook was hij een van de grondleggers de HBO-raad (nu Vereniging Hogescholen), waar hij in de commissie zat die er de statuten voor moest maken, en de VSNU.