Actualiteiten

Summer Schools hogescholen 2018

Summer course vierkant

Sustainable and Smart Urban Growth, Fashion Challenge Amsterdam, Work on 'wicked' problems around the global goals for sustainable development. Voor buiten- én binnenlandse studenten hebben de hogescholen, ook in samenwerking met universiteiten, een gevarieerd en uitgebreid zomerprogramma samengesteld. Er zijn daarnaast summer courses die voorbereiden op een toekomstige studie aan een hogeschool. En enkele cursussen leveren studiepunten op.

Eerste Kamer stemt in met ‘Wet verlaagd wettelijk collegegeld’

Alle nieuwe studenten aan hogescholen en universiteiten betalen vanaf komend collegejaar (2018-2019) de helft minder collegegeld. Dat komt neer op een korting van ruim 1000 euro die gaat gelden voor bachelor- en associate degree-opleidingen. De Eerste Kamer stemde vandaag in met deze ‘Wet verlaagd wettelijk collegegeld’ van minister Van Engelshoven (Onderwijs).

Lees het artikel

Vereniging Hogescholen en MBO Raad verbeteren samen de opleiding van mbo-docenten

De afgelopen jaren zijn mbo-scholen en hbo-lerarenopleidingen intensiever gaan samenwerken. Het zij-instroomtraject voor mbo-docenten is kwalitatief verbeterd. De Vereniging Hogescholen en MBO Raad grijpen dit moment aan om een agenda met vijf speerpunten te presenteren om docenten en instructeurs samen op te leiden. Daarnaast willen zij met elkaar een duurzame kennisinfrastructuur ontwikkelen om docenten en instructeurs in het mbo verder te professionaliseren en te bekwamen.

Vereniging Hogescholen en MBO Raad ondertekenen convenant Associate degree

Convenant vh   mbo raad   3 juli 2018   vierkant

Op 3 juli hebben de voorzitters van de Vereniging Hogescholen en de MBO Raad, Thom de Graaf en Ton Heerts, het convenant Associate degree (Ad) ondertekend. Met dit convenant bevestigen beide brancheverenigingen de wens tot samenwerking rondom de Ad-opleidingen. Het uitgangspunt is dat voor het ontwikkelen en aanbieden van een Ad-opleiding in het publieke stelsel de samenwerking nog beter wordt opgezocht.

Lees het artikel

Tevredenheid hbo-studenten nog steeds hoog maar licht gedaald

De algemene tevredenheid van studenten in het hoger onderwijs is licht gedaald, maar de tevredenheid van studenten over hun opleiding blijft hoog. Het percentage studenten in het hbo dat aangeeft tevreden te zijn met de opleiding is gedaald van 75,2% in 2017 naar 72,2% in 2018. Dit blijkt uit de Nationale Studenten Enquête (NSE) 2018 die vandaag is verschenen. Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: ‘We signaleren dat de tevredenheid over de hele linie iets is gedaald. Juist dat stimuleert om scherp te blijven en te kijken naar waar de instellingen het nog beter kunnen doen. Ik ben blij dat de algemene tevredenheid over onze masteropleidingen wel sterk is gestegen vergeleken met andere jaren. Dat sterkt ons in de keuze ons masteraanbod te verbreden.‘

Lees het artikel

Een slimme overheid investeert in de kennis en het talent van nieuwkomers

Veel vluchtelingen die in Nederland zijn missen een diploma waarmee ze de arbeidsmarkt op kunnen en krijgen moeilijk toegang tot het middelbaar beroepsonderwijs en het hoger onderwijs. De inburgering beperkt zich tot ‘basale’ taallessen en oriëntatie op de arbeidsmarkt en sluit niet aan bij opleidingstrajecten, met als gevolg dat studenten niet verder kunnen. Daarom moet de overheid dringend maatregelen nemen om dit knelpunt op te lossen en dit kan niet wachten totdat de nieuwe inburgeringswet is goedgekeurd. Dit schrijven zes (koepel-) organisaties in het onderwijsveld vandaag in een brief aan minister Van Engelshoven van OCW en minister Koolmees van SZW.

Geen instroomlimiet voor opleidingen Verpleegkunde in 2019-2020

Voor het collegejaar 2019-2020 laten alle hogescholen in Nederland de numerus fixus voor de bachelor opleiding Verpleegkunde los. Dit in tegenstelling tot studiejaar 2018-2019, waarvoor tien van de zeventien hogescholen een numerus fixus hanteren. Het besluit van de hogescholen volgt na advies van het Landelijk Overleg Opleidingen Verpleegkunde (LOOV), intensief regionaal overleg en enkele jaren van gecontroleerde groei met een numerus fixus. Dit was nodig om de kwaliteit van de opleiding te kunnen blijven waarborgen. Het besluit betreft alle voltijd, deeltijd en duale hbo-opleidingen Verpleegkunde, met uitzondering van de Hanzehogeschool. Deze hogeschool hanteert alleen voor de voltijd variant een numerus fixus, waarbij de instroom in samenspraak met het werkveld stapsgewijs wordt verhoogd.

Lees het artikel

Nederlandse hogescholen in Brussel: Widen Horizons!

Europa is in beweging. In de afgelopen maand heeft de Europese Commissie voorstellen gepresenteerd voor zowel opvolging van het Erasmus+ programma als Horizon 2020 (onderzoek en innovatie). In het voorstel voor het nieuwe kaderprogramma, genaamd Horizon Europe (2021-2027), stelt de Commissie een budget voor van 94 miljard. Het is echter nog uitermate onzeker of dit bedrag stand zal houden, aangezien het nu in behandeling wordt genomen in het Europees Parlement en de Europese Raad. Een delegatie van de Vereniging Hogescholen is daarom afgereisd naar Brussel om de Nederlandse hogescholen daar op de kaart te zetten maar ook om te zorgen dat de Europese fondsen beter bekend raken bij onze hogescholen.

Vereniging Hogescholen feliciteert Thom de Graaf

Vandaag is bekend gemaakt dat de ministerraad onze voorzitter Thom de Graaf heeft voorgedragen als vice-president van de Raad van State. Op 1 november zal hij onze vereniging na bijna zeven jaar voorzitterschap verlaten. De Vereniging Hogescholen feliciteert Thom de Graaf van harte en wenst hem veel succes in deze nieuwe bestuurlijke topfunctie.