Actualiteiten

Pabo-opleidingen zitten in de lift

Docent klas

De pabo’s hebben de afgelopen jaren veel stappen gezet om de kwaliteit verder te versterken, onder meer door de invoering van de toelatingstoetsen. Deze maatregelen betalen zich nu uit. Toch bestaan over de toelatingstoetsen nog altijd de nodige misverstanden.

Lees het artikel

Hogescholen blijven zich inzetten voor beheersbare en verantwoorde groei bij Verpleegkunde

Gezondheidszorg 5

Hogescholen zagen de afgelopen jaren een stijging van de instroom van het aantal studenten in het zorgonderwijs bij hbo-verpleegkunde, van ruim 4.600 in 2014 naar maar liefst 6900 studenten in 2017. Vanwege de groeiende vraag naar arbeidskrachten in de zorg, hebben de ministeries van VWS en OCW eerder al met werkgevers en hogescholen afgesproken dat ze zich gezamenlijk inzetten voor maximale verantwoorde groei van het aantal studenten verpleegkunde. "De kwaliteit van ons onderwijs staat voorop en daarom kunnen we alleen verantwoord groeien als er voldoende stageplekken beschikbaar zijn", zei Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, in eerdere berichtgeving hierover.

Intentieverklaring Integraal Veiligheidsbeleid HO

Foto 4

Vandaag is, tijdens de conferentie Safe en Open, namens de Stuurgroep IV-HO, het dossier “Integrale Veiligheid” overgedragen door Marjolein Jansen (VU) en Ron Bormans (HR) aan de Vereniging Hogescholen en VSNU. Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, en Pieter Duisenberg, voorzitter van de VSNU, hebben vervolgens hun gezamenlijke ambities voor de toekomst uitgesproken. Directeur-Generaal Hoger Onderwijs Marcelis Boereboom reageerde hierop namens het ministerie van OCW. De intensievere samenwerking is tijdens deze conferentie bekrachtigd door het gezamenlijk ondertekenen van een intentieverklaring.

Lees het artikel

Vereniging Hogescholen gematigd positief over internationaliseringsbrief Van Engelshoven

De Vereniging Hogescholen is positief over de vandaag gepubliceerde brief ‘Internationalisering van het mbo en ho’ van de minister van OCW, Ingrid van Engelshoven. De minister van OCW benadrukt dat internationalisering de kwaliteit van het hoger onderwijs ten goede komt. In haar brief omarmt de minister de 3 weken geleden gepubliceerde internationaliseringsagenda ho, maar geeft daarnaast aan dat internationalisering wel in balans moet zijn. De hogescholen zetten vraagtekens bij enkele maatregelen die de minister aankondigt.

Jaarverslag 10voordeleraar beschikbaar

Het jaarverslag van het programma 10voordeleraar is beschikbaar. In dit jaarverslag zijn de belangrijkste ontwikkelingen in het verslagjaar opgenomen. Daarnaast is informatie opgenomen over de achtergronden, organisatiestructuur, processen en werkwijzen.

Lees het artikel

SURF rapport 'Stroom: meer groen, écht groen' verschenen

Binnen het hoger onderwijs bestaat de behoefte om een grotere, meer structurele bijdrage te leveren aan de energietransitie in Nederland. In het verkennende onderzoek van SURF 'Stroom: meer groen, écht groen', zijn de strategische opties uitgewerkt. Strategische partnerships en een collectief van voorlopers spelen hierbij een grote rol.

Lees het artikel

Maatschappelijke relevantie belangrijkste drijfveer onderzoekers hogescholen

Rathenau

Vandaag verscheen het rapport ‘Drijfveren van onderzoekers’ van het Rathenau Instituut. Dit rapport is gebaseerd op een enquête onder onderzoekers die werken aan een van de universiteiten, universitaire medische centra (UMC’s) of hogescholen in Nederland, in een van de instituten van de NWO of KNAW, of in een publieke kennisorganisatie. Dit onderzoek is gedaan op verzoek van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en bouwt voort op een enquête uit 2013. Dit jaar zijn voor het eerst hogescholen en publieke kennisorganisaties betrokken in het rapport.

Onderwijsinnovatie met ICT versnellen

Cover versnellingsplan

Eind 2017 presenteerden de Vereniging Hogescholen, de Vereniging van Universiteiten (VSNU) en SURF de Versnellingsagenda voor onderwijsinnovatie. Met deze agenda gingen zij op zoek naar een gezamenlijke koers om het onderwijs succesvol te veranderen. De agenda is nu uitgewerkt naar een Versnellingsplan waarin de opzet van een 4-jarig programma om de ambities te realiseren wordt beschreven.

Lees het artikel

“Heroverweeg het beperken van de 30%-regeling”

Binnenkort zal staatssecretaris Snel van Financiën zijn plan om de duur van de 30%-regeling voor expats in de korten, van 8 naar 5 jaar, in de Tweede Kamer behandelen. Deze regeling houdt in dat buitenlandse werknemers 30% onbelast loon krijgen als vergoeding voor de extra kosten die zij maken voor hun verblijf in het buitenland. Het inkorten van deze regeling maakt het werken in Nederland, ook bij universiteiten en hogescholen, minder aantrekkelijk wordt. De Vereniging van Universiteiten heeft bijgaande brief gestuurd aan de staatssecretaris waarin ze hem vragen de beperking van de regeling tot 5 jaar, te heroverwegen. De Vereniging Hogescholen is medeondertekenaar van deze brief samen met de WVOI, de VAWO, TNO, NFU, LAD en United Expats of the Netherlands.

Hogescholen presenteren zich op Innovation Expo 2018

Logo ie2018 %28klein%29

Vanaf vandaag is het zover: de inschrijving voor de Innovation Expo 2018 is geopend! Ervaar, beleef en bekijk de meer dan 120 innovaties op de Innovation Expo, op het RDM-terrein, dé innovatiehotspot in de Rotterdamse haven.  Kom in contact met het innovatienetwerk van investeerders, bedrijven en beleidsmakers, bezoek  de interessante keynotes van oa Burgemeester Aboutaleb en Louise O. Fresco en laat u inspireren bij een van de meer dan 40 sessies.