Actualiteiten

Principeakkoord cao hbo 2020 in Coronatijd

De Vereniging Hogescholen en de vakorganisaties in het onderwijs – Aob, FNV, UNIENFTO en CNV Onderwijs – zijn er in geslaagd om ondanks de crisis als gevolg van de Corona pandemie een nieuwe cao HBO 2020 overeen te komen. De lonen worden op 1 juli structureel met 2,75% verhoogd. Daarnaast zal aan de werknemers in het hbo in de maand juni ook een eenmalige uitkering van € 880 bruto worden toegekend. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: ‘Het is een manier om onze waardering tot uitdrukking te laten komen voor al die docenten en medewerkers in het hbo die al maandenlang alles op alles zetten om het onderwijs aan onze ruim 450 duizend studenten door te laten gaan.’

Lees het artikel

Gedeeltelijke herstart hbo op locatie

Per 15 juni aanstaande kan het hbo gedeeltelijk herstarten met onderwijs op locatie, zoals toetsing en praktijkonderwijs. Voorzitter Maurice Limmen: ‘Dat is goed nieuws voor onze sector en in het bijzonder voor de studenten die nu de kans krijgen hun studie af te ronden of eventuele achterstanden in te halen. Het is nu aan de instellingen om hiermee verder aan de slag te gaan.'

Praktijkgericht onderzoek en coronacrisis

Ook door praktijkgericht onderzoek dragen hogescholen bij aan analyse, duiding en aanpak van de coronacrisis en de gevolgen ervan voor onze samenleving. Wij zetten op deze pagina concrete voorbeelden van dergelijk onderzoek op een rij.

Lees het artikel

Koning Willem-Alexander laat zich bijpraten over situatie in hbo

Op woensdagochtend 13 mei heeft Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander zich laten bijpraten door voorzitter Maurice Limmen van de Vereniging Hogescholen over de impact van het coronavirus op het hoger beroepsonderwijs. Limmen: “De Koning heeft uitvoerig geïnformeerd naar de manier waarop het hbo razendsnel is overgestapt op onderwijs op afstand. Zo worden bijvoorbeeld bij conservatoria honderden audities online afgenomen. De Koning complimenteerde de studenten en medewerkers in het hbo met hun flexibiliteit en vindingrijkheid.”

Lees het artikel

Nieuwe afspraken doorstroom van Ad naar bachelor

Eind deze week wordt opnieuw een update verwacht van het servicedocument ‘hoger onderwijs, aanpak Coronavirus Covid-19 ’ van het ministerie van OCW. Daarin zal de volgende passage worden opgenomen over Ad-studenten die per 1 september a.s. willen instromen in een HBO-bachelor, maar die door de Coronacrisis mogelijk niet in de gelegenheid zijn de Ad-opleiding tijdig te voltooien.

Lees het artikel

Vacature: Beleidsadviseur Team Onderzoek (0,8 -1,0 fte)

We zoeken een nieuwe collega met aantoonbare ervaring met strategisch beleidsadvies op het terrein van (praktijkgericht) onderzoek en hoger onderwijs. Deltapremie, Kenniscoalitie, Nationale Wetenschapsagenda, Atlas praktijkgericht onderzoek, Regieorgaan SIA, missiegedreven innovatiebeleid, impact en professional doctorates in het hbo zijn actuele onderwerpen op het gebied van praktijkgericht onderwijs binnen hogescholen waar jij je mee bezig kunt gaan houden.

Hogescholen en coronabestrijding

Ook hogescholen dragen concreet bij aan de bestrijding van corona. We werken dit overzicht regelmatig bij. Tip? Mail deze dan naar het Team Communicatie van de Vereniging Hogescholen.