Weer praktijkonderwijs avonduren, verder geen versoepelingen

Het kabinet heeft vandaag tijdens een coronapersconferentie aangekondigd dat er vanaf begin maart meer fysiek onderwijs mogelijk is voor het voortgezet onderwijs en het mbo. Voor het hbo en wo geldt dat naast de bestaande uitzonderingen op de avondklok voor toetsing en onderwijs aan kwetsbare studenten, ook praktijkonderwijs in de avonduren weer mogelijk wordt. Verder blijven de huidige maatregelen van kracht. Tegelijkertijd heeft het kabinet aangegeven dat ook het hoger onderwijs zich kan voorbereiden op meer versoepelingen op korte termijn.

Lees het artikel

Europees netwerk van hogescholen verbindt zich aan SDG's

Het Europese netwerk van hogescholen, UAS4EUROPE, heeft vandaag het convenant ondertekend waarin zij verklaren zich aan de Sustainable Development Goals (SDG's) te verbinden. De SDG’s helpen om de hogescholen voor te bereiden op een duurzame toekomst in o.a. onderzoek, onderwijs en bedrijfsvoering. Namens de Vereniging Hogescholen ondertekende Marjolein Brussaard, VH-bestuurslid en CvB-voorzitter ArtEZ, het convenant.

Lees het artikel

Welkome steun in rug voor alle studenten en docenten in het hbo

Vandaag presenteerden de demissionaire onderwijsministers Van Engelshoven en Slob hun ‘Nationaal Programma Onderwijs’. Het programma is gericht op het herstellen van de effecten die de coronamaatregelen hebben op het onderwijs, van de basisschool tot het hoger onderwijs, en geldt voor de jaren 2021 en 2022. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, spreekt waardering uit over het plan: "Met dit omvangrijke steunpakket geeft het kabinet perspectief aan álle studenten in het hbo. Door studenten nu meer tijd en begeleiding te geven, kunnen zij straks hopelijk terugkijken op een waardevolle studieperiode in een vormende fase van hun leven."

Nieuwe afkoopregeling auteursrecht hogescholen

De Vereniging Hogescholen (VH) heeft een nieuwe afkoopregeling getroffen met uitgeversorganisatie Stichting UvO: de Easy Access-regeling (hbo). Het contract is afgesloten voor een periode van drie jaar, t/m 31 december 2023 en kan maximaal één jaar verlengd worden.

Lees het artikel

Proefprojecten sneltests voor meer fysiek onderwijs

Om in de loop van 2021 meer fysiek onderwijs te kunnen geven, verkennen negen hogescholen de mogelijkheden van het inzetten van corona-sneltests. Het ministerie van OCW heeft groen licht gegeven voor acht proefprojecten verspreid over het land. Voorzitter Maurice Limmen van de Vereniging Hogescholen: “Hogescholen zetten alles op alles om zoveel mogelijk van onze studenten weer veilig op onze campussen te ontvangen. Iedereen mist de ontmoetingen die zo belangrijk zijn voor ons onderwijs. Sneltests kunnen daar wellicht bij helpen.”

Lees het artikel

Centraal Eindexamen gaat door: extra onvoldoende mag

Het is goed nieuws dat het centraal eindexamen door gaat en dat de scholieren die onder deze lastige omstandigheden eindexamen moeten doen iets meer ruimte krijgen. Bij wijze van uitzondering kunnen leerlingen die er door de coronamaatregelen minder goed voor staan toch hun diploma halen met 1 onvoldoende meer. Daarmee wordt eventuele achterstand door de corona-maatregelen ondervangen. Het vervolgonderwijs, verenigd in de MBO Raad, de Vereniging Hogescholen en de Vereniging van Universiteiten, is tevreden dat de volgende lichting studenten, na een welverdiende vakantie, met een volwaardig diploma kan beginnen aan de vervolgopleiding, ook in coronatijd.

Lees het artikel

Hogescholen krijgen meer regie over hun kwaliteitsmetingen

De Vereniging Hogescholen steunt de basisprincipes voor instellingsaccreditatie in het hoger onderwijs waarover minister Van Engelshoven de Tweede Kamer vandaag heeft geïnformeerd. “Wij zien de uitgangspunten van deze stelselwijziging zoals de minister die schetst, als een goede stap. We werken mee aan de uitwerking van de plannen, dit moet leiden tot definitieve voorstellen namens het volgende kabinet”, zegt voorzitter Maurice Limmen van de Vereniging Hogescholen.

Samenwerken aan wendbare arbeidsmarkt

De Parttime School van Saxion en ROC Aventus zetten met steun van de provincie Gelderland drie pilots op waarmee 75 mensen van regionale bedrijven worden opgeleid en begeleid van werk naar werk. Het doel van het programma is om gezamenlijk omscholingstrajecten samen te stellen van maximaal één jaar. Deze pilots moeten leiden tot een nieuwe manier van samenwerken, flexibel onderwijs en korte trajecten voor sneller overstappen naar banen in kansrijke sectoren zoals techniek, zorg en ICT. De coronacrisis toont aan hoe belangrijk het is om werknemers te laten bewegen van banen die verdwijnen naar nieuwe banen.

Meer aandacht suïcidepreventie

Samen met andere onderwijsorganisaties ondertekent de Vereniging Hogescholen de Derde Landelijke Agenda Suïcidepreventie 2021-2025. “In deze coronatijd staan onze studenten, docenten en medewerkers onder grotere spanning dan normaal. Daarom is het nu extra belangrijk dat we goed op elkaar letten”, zegt voorzitter Maurice Limmen van de Vereniging Hogescholen.