Actualiteiten

UASNL lanceert Engelstalige website

Universities of Applied Sciences Netherlands (UASNL) heeft een Engelstalige website gelanceerd: www.uasnl.eu. Daarop vind je informatie over het type onderzoek, de betrokken instellingen en mooie voorbeelden van succesvolle projecten. UASNL is een groep Nederlandse hogescholen die samenwerken aan het profileren van praktijkgericht onderzoek in Europa.

Personele wisseling bestuur VH

Per 1 juli treedt Joep Houterman toe tot het bestuur van de Vereniging Hogescholen. Houterman is sinds maart 2020 voorzitter van het College van Bestuur van Fontys Hogescholen. Vanaf 2018 was hij al collegelid van Fontys. Ook voor zijn tijd bij Fontys was Houterman al een bekende in het hoger onderwijs. Zo zat hij in het CvB van Aeres en heeft hij tien jaar lang diverse functies bij Nuffic vervuld. Houterman vervangt bestuurslid Harmen van Wijnen (voormalig CvB-voorzitter CHE), die eerder dit jaar afscheid nam.

Q&A Onderwijsinstellingen en vervoerders over OV-afspraken per 1 augustus 2020

Vanaf 1 augustus gelden nieuwe afspraken voor mbo, hbo en wo ten aanzien van het gebruik van het openbaar vervoer. Deze afspraken worden op lokaal niveau gemaakt tussen de onderwijsinstellingen en de vervoerders. Daarbij zijn de landelijke basisafspraken over spreiding het uitgangspunt. Omdat er veel vragen zijn over de te maken afspraken hebben de onderwijskoepels en de vervoerders een Q&A gemaakt. Ook is de presentatie van de webinar op 24 juni hier terug te vinden.

Lees het artikel

Vacature: Sectoraal Beleidsadviseur hbo (0,8 fte)

We zoeken een nieuwe collega die de uitdaging aan wil gaan in verdere verbetering van het aanbod en de positionering van bètatechnische opleidingen in het hoger beroepsonderwijs. Vraagstukken zoals aansluiting op de arbeidsmarkt, zijn de opleidingen toekomstbestendig? Sectorplannen opstellen hoe studenten op te leiden die kunnen bijdragen aan maatschappelijke opgaven als de energietransitie, klimaatverandering en cybersecurity. Diverse onderwijsvormen (Ad, bachelor, master). Dit zijn onderwerpen waar jij je beleids- en procesmatig mee bezig gaat houden voor de sector bètatechniek.

Lees het artikel

Detachering: Adviseur Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT (0,4 fte)

We zoeken een collega die ons vanaf 1 september 2020 tot aan 1 januari 2023 wil komen versterken als beleidsadviseur ‘Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT’. Hoe kunnen studenten slimmer en beter leren met technologie? Hoe flexibiliseren we het onderwijs? Hoe verbeteren we de aansluiting op de arbeidsmarkt? Dit zijn onderwerpen waar jij je mee bezig kunt gaan houden.

Lees het artikel

Nieuwste lichting creatieve professionals presenteren afstudeerwerk

Ook nieuwsgierig naar het afstudeerwerk van de nieuwste lichting creatieve professionals van onze kunsthogescholen? Bezoek dan de (online) festivals van onder meer de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, ArtEZ, de Gerrit Rietveld Academie en de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten Den Haag. De HKU doet deze week de aftrap.

Praktijkgericht onderzoek en coronacrisis

Ook door praktijkgericht onderzoek dragen hogescholen bij aan analyse, duiding en aanpak van de coronacrisis en de gevolgen ervan voor onze samenleving. Wij zetten op deze pagina concrete voorbeelden van dergelijk onderzoek op een rij.

Hogescholen en coronabestrijding

Ook hogescholen dragen concreet bij aan de bestrijding van corona. We werken dit overzicht regelmatig bij. Tip? Mail deze dan naar het Team Communicatie van de Vereniging Hogescholen.