Actualiteiten

Betrokkenheid medezeggenschap van groot belang bij kwaliteitsafspraken

De uitlatingen van het ISO over de betrokkenheid van studenten bij de kwaliteitsafspraken zijn voor ons een onverwacht signaal. Het signaal is in de regelmatige contacten met de bonden nog niet eerder aan de orde gesteld. Nog geen twee weken geleden is het ISO met collegeleden van alle hogescholen in gesprek gegaan over de betrokkenheid van de medezeggenschap bij de kwaliteitsafspraken. Het is jammer dat zij ervoor gekozen hebben om hun zorgen niet tijdens die gesprekken in te brengen, maar in plaats daarvan nu de publiciteit te zoeken.

Aanmelden nieuwsbrief Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT

Content icoon versnellingsplan

Sinds de lancering van de Versnellingsagenda Onderwijsinnnovatie met ICT door SURF, de Vereniging Hogescholen en de Vereniging van Universiteiten is in 2018 veel werk verzet. De stuurgroep en het programmateam hebben de agenda doorontwikkeld tot een versnellingsplan. Dit plan is opgedeeld in acht versnellingszones waarbinnen hogescholen en universiteiten in teams samenwerken.

Lees het artikel

Vacature: Allround communicatieadviseur Versnellingsplan onderwijsinnovatie met ICT (0,8 - 1,0 fte)

Icoon versnellingsplan

Januari 2019 start de uitvoering van het Versnellingsplan voor onderwijsinnovatie, een initiatief van VSNU, Vereniging Hogescholen en SURF. Voor het programmateam van het Versnellingsplan zoeken we een communicatieadviseur. Je wordt vanuit je instelling (hogeschool of universiteit) gedetacheerd bij SURFnet, in eerste instantie voor 1 jaar. Bij goed functioneren kan dit verlengd worden. Je bent verantwoordelijk voor het (strategisch) adviseren van de teamleden van en partners in het Versnellingsplan en voor heldere communicatie richting onderwijsinstellingen, docenten, studenten, IT-ers en de maatschappij.

Lees het artikel

Vacature: verbinder 'Aansluiting op de arbeidsmarkt verbeteren' voor Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT (detachering)

Icoon versnellingsplan

Januari 2019 start de uitvoering van het versnellingsplan voor onderwijsinnovatie, een initiatief van VSNU, Vereniging Hogescholen en SURF. Wij zijn op zoek naar een verbinder voor het versnellingsteam ‘Aansluiting op de arbeidsmarkt verbeteren’, die de komende vier jaar een belangrijke bijdrage kan leveren aan het versnellen van de innovatie van het hoger onderwijs.

Lees het artikel

Fontys ontwikkelt op verzoek VNO-NCW kennisplatform big data en mkb

Ondernemingsorganisatie VNO-NCW heeft Fontys gevraagd een kennisplatform over big data op te zetten, speciaal voor het midden- en kleinbedrijf. Deze groep maakt namelijk nog weinig gebruik van big data en laat daarmee kansen liggen. Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft uitgerekend dat de ‘first movers’, de eerste mkb-bedrijven die met big data aan de slag zijn gegaan, een omzetstijging van 100 procent hebben geboekt.

Face the Unexpected - In debat over onderzoek en beroep

Onder de titel 'Face the unexpected' organiseert de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen van 10 tot en met 14 december een film- en debatweek op de campus in beide steden. Aansluitend op elke film verkennen studenten samen met een docentonderzoeker of lector wat de film voor een beroep betekent.

Lancering website medezeggenschap

Lancering website medezeggenschap   december 2018   03   vierkant

Vandaag lanceren de Vereniging Hogescholen (VH), de Vereniging van Universiteiten (VSNU), de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) en het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) de website van het medezeggenschapsloket tijdens het evenement ‘de medezeggenschap in zijn kracht’ via www.kwaliteitsafspraken.nl. In 2015 is de basisbeurs afgeschaft. Het geld dat hierdoor vrijkomt moet worden geïnvesteerd in de kwaliteit van het onderwijs. In april is afgesproken dat studenten hierin een belangrijke stem krijgen via de medezeggenschap. Om ervoor te zorgen dat zij dit goed kunnen doen hebben de 4 partijen afgesproken dat er een loket moet komen dat onafhankelijk kan informeren en adviseren aan de medezeggenschap.

ISO organiseert Docent van het Jaarverkiezing 2019

Na vier zeer succesvolle edities van de ‘Docent van het jaar verkiezing’ organiseert het Interstedelijk Studenten Overleg dit jaar wederom een verkiezing. Deze zal plaatsvinden op 13 april 2019 te Utrecht. Deze verkiezing organiseren we omdat we goede docenten als spil van het onderwijs zien en om hen de waardering te gunnen die hen toekomt. Daarom nodigen wij u ook van harte uit om dit jaar uit een docent voor de verkiezing aan te dragen!

Lees het artikel

Omscholingstraject Make IT Work Hogeschool van Amsterdam wint Pro-Motor Award 2018

Omscholingstraject Make IT Work van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) heeft dit jaar de Pro-Motor Award 2018 gewonnen. De jaarlijkse prijs voor een ambitieus idee werd woensdagavond 28 november uitgereikt door Mariëtte Hamer, voorzitter van de Sociaal-Economische Raad. De award stimuleert onderscheidende samenwerkingen tussen het onderwijs, bedrijfsleven en de overheid.

Lees het artikel

Inspirerende conferentie over flexibel deeltijdonderwijs voor volwassenen

Flex your future   15112018   02   vierkant

Het was een inspirerende eerste conferentie over flexibel deeltijdonderwijs voor volwassenen, bij Saxion in Deventer op 15 november jl. De organiserende hogescholen lieten zien welke weg ze zijn ingeslagen. En wat dat de studenten kan opleveren. Werkgevers waren duidelijk geprikkeld door de voorbeelden die werden gedeeld. Uit die voorbeelden bleek wat er allemaal al mogelijk is bij de hogescholen. Maar er was ook veel aandacht voor wat er nog beter kan.