Coronaregelingen studenten verlengd

Het kabinet verlengt twee regelingen die vorig jaar werden ingesteld om de financiële gevolgen van de coronacrisis voor studenten te verzachten. De beide regelingen zijn verlengd tot en met augustus 2021. “De Vereniging Hogescholen heeft bij de minister gepleit voor deze verlenging. Het is goed dat het kabinet oog heeft voor de problemen van onze studenten”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Lees het artikel

Onderwijsorganisaties trekken samen op voor tentamenuitzondering avondklok

Het kabinet bericht vandaag dat er een nationale avondklok komt, zonder uitzondering voor noodzakelijk onderwijs. Onderwijsorganisaties ISO, LSVb, JOB, MBO-raad, VH en VSNU  trekken samen op en pleiten in een brief aan de Tweede Kamer om een uitzondering te maken voor studenten die in de avonduren na een examen of tentamen naar huis moeten reizen. De organisaties hebben overigens alle begrip voor de noodzaak om extra maatregelen te nemen om de bestrijding van het coronavirus tegen te gaan.

Ruggensteun ontwikkeling lectoraten

Hogescholen liggen goed op koers met de ontwikkeling van hun lectoraten. Minister Ingrid van Engelshoven van OCW schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat ze de ontwikkeling van lectoraten zal blijven faciliteren en stimuleren. “Dat betekent dat lectoraten in de komende jaren verder kunnen uitgroeien als  volwaardig onderdeel van het kennissysteem in ons land”, reageert voorzitter Maurice Limmen van de Vereniging Hogescholen. “Het is een goed teken dat de minister ziet dat praktijkgericht onderzoek zich in de afgelopen decennia heeft ontwikkeld tot een onmisbare vorm van kennis binnen de Nederlandse kennisinfrastructuur”.

Eerste Nederlandse Hogeronderwijspremie voor zes onderwijsteams

Op 1 maart 2021 reikt minister Van Engelshoven (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) de eerste Nederlandse Hogeronderwijspremie uit. Deze nieuwe onderwijspremie is in het leven geroepen om de hoge kwaliteit van het onderwijs op hogescholen en universiteiten te onderschrijven. Ook dient de onderwijspremie als grote blijk van waardering voor docententeams die een topprestatie leveren. Daarnaast vertelt de onderwijspremie docenten om door te blijven gaan met onderwijsinnovatie en kennisdeling. Voor de onderwijspremie zijn zes onderwijsteams en hun projecten genomineerd, bij de hogescholen zijn dat: Open-ICT team (Hogeschool Utrecht), LeerLevels (Hogeschool van Amsterdam) en Team Value Creators (Windesheim).

2021: herstel, ontmoeten en verbinden

Na een turbulent 2020, moet 2021 het jaar worden van herstel. Het jaar waarin we terugkeren naar een meer vertrouwde manier van leren en werken in het hbo. Dat vraagt opnieuw wendbaarheid van iedereen die studeert of werkt in onze sector.

Lees het artikel

Vacature: Adviseur public affairs (0,8 - 1,0 fte)

We zoeken een expert in public affairs voor het adviseren en initiëren van lobby-trajecten in het hoger onderwijs. Hoe kan het hbo het aantrekkelijker maken om leraar te worden? Wat is er nodig om de samenwerking tussen het georganiseerd bedrijfsleven en hogescholen te versterken? En hoe positioneren we het splinternieuwe professional doctorate in politiek Den Haag? Wil je aan de slag met dit soort actuele vraagstukken? Dan is de functie van adviseur public affairs bij de Vereniging Hogescholen iets voor jou!

Lees het artikel

Student? Meld je aan als stembureaulid

Op 17 maart 2021 zijn er verkiezingen voor de Tweede Kamer. Die kunnen alleen doorgaan met de hulp van 70.000 vrijwilligers. De Rijksoverheid heeft daarom een grote campagne 'Elke stem telt' gelanceerd om stembureauleden te werven. De campagne richt zich onder meer op studenten met de vraag om zich als vrijwilliger aan te melden. De Vereniging Hogescholen, de VSNU, LKVV, LSVb en ISO steunen de campagne. Voorzitter van de Vereniging Hogescholen Maurice Limmen: “Deze verkiezingen in coronatijd vragen om meer vrijwilligers dan ooit. Ben je hbo-student en laat je studie het toe? Meld je dan aan als stembureaulid op 17 maart."

Lees het artikel

VH bepleit extra investeringen lerarenopleidingen

De Vereniging Hogescholen vraagt de Tweede Kamer om een impuls te geven aan de lerarenopleidingen. “Willen we het lerarentekort oplossen, dan moeten we het aantrekkelijker maken om leraar te worden, te zijn én te blijven”, zegt Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen. Deze week debatteert de Tweede Kamer over het lerarenbeleid.