Actualiteiten

Lies Korevaar verkozen tot Lector van het Jaar

Lector Rehabilitatie van de Hanzehogeschool is verkozen tot Lector van het Jaar 2019, de verkiezing die ieder jaar door ISO en Scienceguide wordt georganiseerd. Aminata Caïro (De Haagse Hogeschool), Janine Stubbe (Codarts) en Lies Korevaar (Hanzehogeschool) waren de genomineerde lectoren. Drie lectoren die zich ieder op eigen wijze en met eigen accenten inzetten voor het welzijn van studenten op de eigen instelling en daarbuiten.

Lees het artikel

Kerncijfers hbo overzichtelijk gepresenteerd in sectordashboard

Sectordashboard   vierkant

De Vereniging Hogescholen introduceert vandaag het sectordashboard met een uitgebreide reeks kerncijfers over het hbo. De gebruiker kan daarmee op verscheidene niveaus helder vormgegeven rapportages maken. Bijvoorbeeld over het hbo of een hbo-sector. Ook is het mogelijk om een hogeschool te vergelijken met een of meerdere andere hogescholen. Daarnaast is er informatie beschikbaar per opleiding. Per detailniveau zijn de meest relevante kerncijfers uit verschillende bronnen op één pagina te raadplegen.

Lees het artikel

Platform Integrale Veiligheid Hoger Onderwijs lanceert E-learning Medezeggenschap & Integrale Veiligheid

Het Platform Integrale Veiligheid Hoger Onderwijs (IV-HO) heeft vandaag tijdens de landelijke Dag van de Medezeggenschap de eerste E-learning Medezeggenschap & Integrale Veiligheid gelanceerd. Met deze E-learning Medezeggenschap & Integrale Veiligheid kunnen MZ-leden over een veilige leer- en werkomgeving beter hun rol pakken, vragen formuleren en in gesprek gaan over het gevoerde veiligheidsbeleid.

Meer dan 1000 zij-instromers volgen de pabo

Uit een recent uitgevoerde inventarisatie door het kennisnetwerk zij-instroom van lobo blijkt dat meer dan 1000 'zij-instromers' de pabo volgen. Het betreft cursisten met een afgeronde hbo/wo opleiding die in principe in twee jaar de opleiding afronden.

Verbazing over adviesrapport AWTI

Schermafbeelding 2019 06 11 om 15.56.45

De Vereniging Hogescholen heeft met verbazing kennis genomen van het advies ‘Het stelsel op scherp gezet’ van de Adviesraad voor wetenschap, technologie en innovatie (AWTI) over de toekomst van het Nederlands stelsel van Hoger onderwijs. Het rapport stelt terecht dat het hoger onderwijs van hoge kwaliteit is en grijpt terug op bekende voorstellen om de kwaliteit verder te verbeteren. Daarbij wordt onvoldoende rekening gehouden met recente besluiten (sectorakkoorden), initiatieven die in de beginfase van uitvoering zijn (Wetenschapsagenda) en lopende gesprekken (zoals die tussen de VH en de VSNU). De aanbevelingen berusten vervolgens op centralistische planvorming, waarvan is aangetoond dat dit niet werkt.

Hogescholen als matchmaker voor Leven Lang Ontwikkelen

Hogescholen zien de afgelopen jaren weer een stijging in het aantal studenten dat een deeltijdopleiding volgt, in 2018 nam de instroom met 15% toe ten opzichte van 2017. Dat is goed nieuws en het bevestigt het belang van een flexibel onderwijsaanbod van hogescholen. Maar om echt een doorbraak te forceren in Leven Lang Ontwikkelen moet er meer gebeuren. Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen: “Er moet een debat op gang komen over de bekostiging van Leven Lang Ontwikkelen.

Eervolle tweede plaats voor Van Hall Larenstein bij SustainaBul 2019

Hvhl sustainabul2019   vierkant

Van Hall Larenstein heeft de tweede plaats weten te bemachtigen bij de jaarlijkse SustainaBul. De SustainaBul is dé ranglijst van Nederlandse hogescholen en universiteiten op het gebied van duurzaamheid. Bij het beoordelen van de onderwijsinstellingen lette een rankingsteam van 15 studenten op de integratie van duurzaamheid binnen de onderdelen onderwijs, bedrijfsvoering, onderzoek en integraal.

Lees het artikel

Samenwerking tussen hogescholen om praktijkgericht onderzoek meer zichtbaar te maken

Convenant hva vh surf   23 mei 2019   vierkant

Hogescholen voeren steeds meer maatschappelijk relevant en boeiend praktijkgericht onderzoek uit. De resultaten uit dit onderzoek zijn echter niet altijd goed te bereiken voor degenen die er profijt van kunnen hebben. Tien hogescholen starten in samenwerking met de Vereniging Hogescholen, SIA en SURF een project om de resultaten van praktijkgericht onderzoek beter zichtbaar te maken. Het project draagt hiermee bij aan het realiseren van de ambities van het hbo op het gebied van Open Science. De Hogeschool van Amsterdam is penvoerder voor dit project. Donderdag 23 mei is er een convenant getekend tussen Hogeschool van Amsterdam, Vereniging Hogescholen en SURF die de formele start van dit project markeert.

Lees het artikel

Nederland kennisland moet volop inzetten op Europa

Vlaggen vierkant

In de toekomst worden we gemiddeld 100 jaar oud en liefst in goede gezondheid. We gebruiken een enorme hoeveelheid slimme technologie, terwijl onze privacy beschermd is. Niemand leeft onder de armoedegrens, onze voeten blijven droog, onze lucht is schoon, onze leefomgeving is veilig en er is genoeg voedsel voor iedereen. Wat is de route naar al dit moois? Die heet ‘kennis en innovatie’. Voortzetting en uitbreiding van Europese samenwerking op dit terrein is daarom noodzakelijk.

Lees het artikel

Zelfstandige Publieke Werkgevers versterken samenwerking met oprichting stichting

De sectororganisaties van de decentrale overheden en het onderwijs hebben hun samenwerking in de Zelfstandige Publieke Werkgevers (ZPW) versterkt door oprichting van een eigen stichting. Daarmee willen de sectororganisaties hun werkgeversrol in algemene zin versterken en gezamenlijk actief invloed uitoefenen op de thema’s: arbeidsmarktbeleid, banenafspraak, pensioen en Wet normalisering rechtspositie ambtenaren. Harmen van Wijnen, bestuurslid Vereniging Hogescholen, maakt deel uit van het ZPW-bestuur.