Thema naar overzicht

Hogeschool en Organisatie

Al geruime tijd zijn hogescholen bezig de omslag te maken van traditionele onderwijsinstellingen naar brede kennisinstituten. Hogescholen hebben zich ontwikkeld tot professionele organisaties die continu veranderen en ruimte bieden voor vernieuwing. De arbeidsvoorwaarden en -verhoudingen zijn hierop toegesneden. 

Toekomst
De komende jaren ontwikkelen hogescholen zich nog sterker als ‘responsieve’ organisaties: instellingen met kennis van en verbondenheid met de omgeving en het vermogen hierop te reageren. Iedere hogeschool maakt daarbij eigen keuzes binnen de eigen context. Dit vraagt om een organisatie met professionele docenten die netwerken onderhouden en naar binnen brengen. Modernisering van de arbeidsvoorwaarden ligt in het verlengde daarvan. Bij professionalisering horen ook vernieuwende producten en diensten zoals ‘blended learning’. Tijdflexibel en plaatsonafhankelijk leren beantwoordt aan meer persoonlijke leerstijlen. Dit vraagt het nodige van de organisatie en van de infrastructuur van hogescholen, maar ook van de wendbaarheid van docenten. De rol van de docent is cruciaal bij het realiseren van de opdrachten. De rol van het bestuur is vooral stimulerend, uitdagend en randvoorwaarden scheppend.
 

Contactpersoon

Hans   foto 1
Hans Bakker Domein Arbeidsvoorwaarden

Gerelateerd nieuws

Gelijkwaardig maar verschillend: hogescholen en universiteiten werken samen aan de toekomst van het stelsel

Actualiteit

Vandaag hebben de universiteiten en de hogescholen een gezamenlijk position paper gepubliceerd. De universiteiten en hogescholen hebben in dit paper gezamenlijke ambities geformuleerd en prioriteiten benoemd voor de komende jaren. De focus ligt op meer differentiatie binnen het stelsel van hoger onderwijs, tussen instellingen, in onderwijsaanbod en in persoonlijke routes van de student. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: ”We doen dit alles vanuit de basisgedachte dat hogescholen en universiteiten “gelijkwaardig, maar verschillend” zijn. We willen ervoor zorgen dat Nederlandse studenten sneller op de voor hen meest geschikte opleiding terecht komen.“ VSNU-voorzitter Pieter Duisenberg: “We willen samen stappen zetten om het stelsel van hoger onderwijs voor te bereiden op de toekomst. Met meer samenwerking kunnen we meer betekenen voor studenten en maatschappij.”

Lees meer

Compensatie herverdeeleffecten

Actualiteit

Vandaag heeft de minister haar reactie uitgebracht op het rapport van de Commissie Van Rijn ‘Bekostiging Hoger Onderwijs’. De Vereniging Hogescholen vindt het een bemoedigende eerste stap dat de minister heeft besloten de negatieve effecten van de herverdeling van middelen in het hbo structureel te compenseren. Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen: “Wij hebben ervoor gepleit studenten op de hogescholen niet de dupe te laten worden van budgettaire verschuivingen, de minister heeft daar gehoor aan gegeven.”

Lees meer

Platform Integrale Veiligheid Hoger Onderwijs lanceert E-learning Medezeggenschap & Integrale Veiligheid

Actualiteit

Het Platform Integrale Veiligheid Hoger Onderwijs (IV-HO) heeft vandaag tijdens de landelijke Dag van de Medezeggenschap de eerste E-learning Medezeggenschap & Integrale Veiligheid gelanceerd. Met deze E-learning Medezeggenschap & Integrale Veiligheid kunnen MZ-leden over een veilige leer- en werkomgeving beter hun rol pakken, vragen formuleren en in gesprek gaan over het gevoerde veiligheidsbeleid.

Lees meer

Meer informatie