Thema naar overzicht

Hogeschool en Organisatie

Al geruime tijd zijn hogescholen bezig de omslag te maken van traditionele onderwijsinstellingen naar brede kennisinstituten. Hogescholen hebben zich ontwikkeld tot professionele organisaties die continu veranderen en ruimte bieden voor vernieuwing. De arbeidsvoorwaarden en -verhoudingen zijn hierop toegesneden.

Toekomst
De komende jaren ontwikkelen hogescholen zich nog sterker als ‘responsieve’ organisaties: instellingen met kennis van en verbondenheid met de omgeving en het vermogen hierop te reageren. Iedere hogeschool maakt daarbij eigen keuzes binnen de eigen context. Dit vraagt om een organisatie met professionele docenten die netwerken onderhouden en naar binnen brengen. Modernisering van de arbeidsvoorwaarden ligt in het verlengde daarvan. Bij professionalisering horen ook vernieuwende producten en diensten zoals ‘blended learning’. Tijdflexibel en plaatsonafhankelijk leren beantwoordt aan meer persoonlijke leerstijlen. Dit vraagt het nodige van de organisatie en van de infrastructuur van hogescholen, maar ook van de wendbaarheid van docenten. De rol van de docent is cruciaal bij het realiseren van de opdrachten. De rol van het bestuur is vooral stimulerend, uitdagend en randvoorwaarden scheppend.

Hans   foto 1
Hans Bakker Domein Arbeidsvoorwaarden

Gerelateerd nieuws

Platform Integrale Veiligheid Hoger Onderwijs lanceert E-learning Medezeggenschap & Integrale Veiligheid

Het Platform Integrale Veiligheid Hoger Onderwijs (IV-HO) heeft vandaag tijdens de landelijke Dag van de Medezeggenschap de eerste E-learning Medezeggenschap & Integrale Veiligheid gelanceerd. Met deze E-learning Medezeggenschap & Integrale Veiligheid kunnen MZ-leden over een veilige leer- en werkomgeving beter hun rol pakken, vragen formuleren en in gesprek gaan over het gevoerde veiligheidsbeleid.

Eervolle tweede plaats voor Van Hall Larenstein bij SustainaBul 2019

Van Hall Larenstein heeft de tweede plaats weten te bemachtigen bij de jaarlijkse SustainaBul. De SustainaBul is dé ranglijst van Nederlandse hogescholen en universiteiten op het gebied van duurzaamheid. Bij het beoordelen van de onderwijsinstellingen lette een rankingsteam van 15 studenten op de integratie van duurzaamheid binnen de onderdelen onderwijs, bedrijfsvoering, onderzoek en integraal.

Tevredenheid medewerkers in het hbo stijgt opnieuw

Een ruime meerderheid (80%) van de medewerkers in het hoger beroepsonderwijs is tevreden of zeer tevreden over hun werk. De afgelopen twee jaren is dit percentage verder gestegen (+2%). De hogescholen scoren hiermee 9 procentpunten beter dan het landelijk gemiddelde, waar 71% van de medewerkers tevreden of zeer tevreden is.