Sector

Onderwijs

In de sector hoger pedagogisch onderwijs (hpo, oftewel Onderwijs) studeren op dit moment ruim 55.000 studenten. De grootste opleiding is de  opleiding tot leraar basisonderwijs met ruim 20.000 studenten. Bijna 23.000 studenten volgen een van de tweedegraads lerarenopleidingen in een specifiek vak om les te geven in het voortgezet onderwijs (vmbo, onderbouw havo/vwo) of in het mbo of bve.

Sectoraal adviescollege
Elk van de zeven sectoren binnen het hbo heeft een sectoraal adviescollege (SAC).

Gerelateerd nieuws

Nieuwe editie Atlas Onderzoek met impact

De Vereniging Hogescholen heeft de Atlas Onderzoek met impact geactualiseerd. De atlas brengt in kaart hoe en waar invulling wordt gegeven aan de tien thema’s uit de Strategische onderzoeksagenda hbo 2016 – 2020 'Onderzoek met Impact'. De atlas bestaat uit algemene informatie en specifieke informatie per thema.

Studenten kunnen scholieren helpen achterstanden in te lopen

Studenten kunnen basisschoolleerlingen en middelbare scholieren gaan helpen bij het inlopen van achterstanden door de coronacrisis. Dat hebben onderwijsministers Arie Slob en Ingrid van Engelshoven afgesproken met de Vereniging Hogescholen (VH) en de Vereniging van Universiteiten (VSNU).

Toelatingseisen pabo blijven van kracht

​​​​​​​In tegenstelling tot wat diverse media vorige week berichtten zijn de toelatingseisen voor de pabo niet versoepeld. ​​​​​​​

Routes naar het leraarschap

Standpunt

Hogescholen participeren volop in de regionale en landelijke aanpak om het lerarentekort in de verschillende onderwijssectoren te reduceren. Pabo’s en de hbo-lerarenopleidingen werken met scholen en andere partners samen om meer leraren voor de klas te krijgen, waarbij de kwaliteit van afgestudeerden gewaarborgd blijft. Een belangrijke ontwikkeling is de forse uitbreiding van het opleidingsaanbod om meer doelgroepen te interesseren. “Hogescholen doen er alles aan om ze zorgen voor meer leraren. Het hbo biedt daarom een breed scala aan flexibele lerarenopleidingen zodat iedereen die leraar wil worden en de kwaliteiten heeft, dat ook kan”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen. In bijgaande infographics tonen hogescholen de opleidingsroutes om leraar te worden.