Sector

Gezondheidszorg

De sector hoger gezondheidszorg onderwijs (hgzo) telt ruim 47.000 studenten. Het hgzo kent 21 bekostigde bacheloropleidingen, drie associate degree-opleidingen en zes bekostigde masters. In totaal bieden 17 hogescholen bekostigd gezondheidszorg onderwijs aan.

Paradigmashift
Een groot en divers aantal ontwikkelingen vragen van het werkveld én de onderwijssector dat zij op een nieuwe manier naar zorg en ieders rol kijken. Bijvoorbeeld: zorg die zich verplaatst van de tweede naar de eerste lijn, meer marktwerking in de zorg en de toenemende druk op de betaalbaarheid van zorg. 'Shared decision making’ tussen patiënt en zorgverlener is aan de orde van de dag. En hoe met minder middelen en menskracht kwalitatief goede zorg te bieden?

Thema's
De sector hgzo heeft drie thema’s gekozen die voor alle hoger gezondheidszorg opleidingen relevant zijn: ondernemerschap, technologie in de zorg en interprofessioneel samenwerken.

Onderzoek
Een belangrijk deel van het onderzoek aan hogescholen is gericht op gezondheid en zorg. Om die reden heeft Regieorgaan SIA het SPRONG-programma 'Vitaliteit en Gezondheid' in het leven geroepen. Daarnaast zijn er in 2017 drie lectorenplatforms opgericht.

Sectoraal adviescollege
Elk van de zeven sectoren binnen het hbo heeft een sectoraal adviescollege (SAC).

Gerelateerd nieuws

Hogescholen blijven zich inzetten voor beheersbare en verantwoorde groei bij Verpleegkunde

Hogescholen zagen de afgelopen jaren een stijging van de instroom van het aantal studenten in het zorgonderwijs bij hbo-verpleegkunde, van ruim 4.600 in 2014 naar maar liefst 6900 studenten in 2017. Vanwege de groeiende vraag naar arbeidskrachten in de zorg, hebben de ministeries van VWS en OCW eerder al met werkgevers en hogescholen afgesproken dat ze zich gezamenlijk inzetten voor maximale verantwoorde groei van het aantal studenten verpleegkunde. "De kwaliteit van ons onderwijs staat voorop en daarom kunnen we alleen verantwoord groeien als er voldoende stageplekken beschikbaar zijn", zei Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, in eerdere berichtgeving hierover.

Nog nooit zoveel studenten in het hbo

De instroom in het hbo in het studiejaar 2017-2018 is met 5,5% gegroeid ten opzichte van het jaar ervoor. De groei is zichtbaar in alle sectoren van het hbo en bij elk opleidingstype (bachelor, master en Associate degree) en elke opleidingsvorm (voltijd, deeltijd en duaal). De instroomgroei is het grootst in de sector gezondheidszorg (+9,0%). Bij de Associate degree opleidingen (Ad) is de instroom met 32,6% (+1.204 studenten) gestegen ten opzichte van studiejaar 2016-2017. Het aantal afgestudeerden steeg met 3,9% naar 73.964 afgegeven diploma’s. Het totaal aantal ingeschreven hbo-studenten is nog nooit zo groot geweest. Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: ‘Dat én de instroom en het aantal diploma’s zo groeit is goed nieuws. Het is een teken van vertrouwen in ons onderwijs, dat ook wordt ondersteund door uitstekende kwaliteitsbeoordelingen van de NVAO en de tevredenheid van onze studenten’.

2000 extra voltijd studenten verpleegkunde

Hogescholen zagen de afgelopen jaren een stijging van de instroom van het aantal studenten in het zorgonderwijs, bij hbo-verpleegkunde, van ruim 5.000 in 2014 naar maar liefst 6.500 studenten in 2016. In het huidige studiejaar 2017-2018 worden er nog bijna 2000 studenten extra klaargestoomd als hbo-verpleegkundige. “Dat is heel goed nieuws”, schrijft minister Schippers vandaag in een brief aan de Tweede Kamer. Vanwege de groeiende vraag naar arbeidskrachten in de zorg, hebben de ministeries van VWS en OCW met werkgevers en hogescholen afgesproken dat ze zich gezamenlijk inzetten voor maximale verantwoorde groei van het aantal studenten verpleegkunde. "De kwaliteit van ons onderwijs staat voorop en daarom kunnen we alleen verantwoord groeien als er voldoende stageplekken beschikbaar zijn", aldus Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen. "Aan die voorwaarde lijkt nu te zijn voldaan".