Sector

Economie

Het hoger economisch onderwijs (heo) is de grootste sector in het hbo. In 2017 staan ruim 174.000 duizend studenten ingeschreven bij een opleiding in deze sector. Het heo kent ruim 50 bekostigde bacheloropleidingen, 28 associate degree-opleidingen en één bekostigde master. In totaal bieden 19 van de 36 hogescholen bekostigd economisch onderwijs aan.

Sectoraal adviescollege
Elk van de zeven sectoren binnen het hbo heeft een sectoraal adviescollege (SAC).

Gerelateerd nieuws

Fontys ontwikkelt op verzoek VNO-NCW kennisplatform big data en mkb

Ondernemingsorganisatie VNO-NCW heeft Fontys gevraagd een kennisplatform over big data op te zetten, speciaal voor het midden- en kleinbedrijf. Deze groep maakt namelijk nog weinig gebruik van big data en laat daarmee kansen liggen. Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft uitgerekend dat de ‘first movers’, de eerste mkb-bedrijven die met big data aan de slag zijn gegaan, een omzetstijging van 100 procent hebben geboekt.

Nieuwe beroeps- en opleidingsprofielen sector Economie vastgesteld

Per september 2018 is de conversie van de sector economie afgerond. De sector kent nu 30 bacheloropleidingen in plaats van 50. Omdat opleidingen zijn samengevoegd in een nieuwe opleiding, een naamswijziging hebben gekregen of anderszins zijn vernieuwd, heeft het bestuur van de Vereniging Hogescholen de afgelopen periode veel nieuwe beroeps- en opleidingsprofielen voor de sector economie vastgesteld.

Het belang van breed opgeleide hbo’ers - opiniestuk Thom de Graaf

Vorige week verscheen het rapport ‘Labour market forecasts by education and occupation up to 2022’ van onderzoekscentrum ROA. Het geeft daarin een voorspelling van de aansluiting op de arbeidsmarkt voor mbo, hbo en wo voor de komende vijf jaar. Voor de studenten in de sector economie voorspellen de onderzoekers dat het moeilijker zal gaan worden om snel een baan binnen het eigen vakgebied te vinden.