Sector

Economie

Het hoger economisch onderwijs (heo) is de grootste sector in het hbo. In 2017 staan ruim 174.000 duizend studenten ingeschreven bij een opleiding in deze sector. Het heo kent ruim 50 bekostigde bacheloropleidingen, 28 associate degree-opleidingen en één bekostigde master. In totaal bieden 19 van de 36 hogescholen bekostigd economisch onderwijs aan.

Sectoraal adviescollege
Elk van de zeven sectoren binnen het hbo heeft een sectoraal adviescollege (SAC).

Gerelateerd nieuws

Het belang van breed opgeleide hbo’ers - opiniestuk Thom de Graaf

Vorige week verscheen het rapport ‘Labour market forecasts by education and occupation up to 2022’ van onderzoekscentrum ROA. Het geeft daarin een voorspelling van de aansluiting op de arbeidsmarkt voor mbo, hbo en wo voor de komende vijf jaar. Voor de studenten in de sector economie voorspellen de onderzoekers dat het moeilijker zal gaan worden om snel een baan binnen het eigen vakgebied te vinden.

Praktische handreiking voor waarborgen beroepsbekwaamheid toekomstig gediplomeerden

Het waarborgen van de beroepsbekwaamheid van toekomstig gediplomeerden is voor opleidingen met een beroepsoriëntatie in hoger onderwijs een actueel en weerbarstig vraagstuk. Wereldwijde trends, ontwikkelingen en innovaties beïnvloeden de beroepshandelingen sneller dan ooit. Dit artikel, getiteld 'Toekomstbestendig landelijk opleidingsprofiel voor Finance' en verschenen in Onderwijslnnovatie december 2017, biedt een praktische handreiking om stapsgewijs en continu de eisen aan de beroepsbekwaamheid in kaart te brengen, die met name geschikt is voor brede opleidingen, maar ook aangrijpingspunten biedt voor beroepsspecifieke opleidingen zoals bedrijfseconomie, bedrijfskunde en commerciële economie.

Vereniging Hogescholen verwelkomt de Politieacademie als geassocieerd lid

Vandaag is de Politieacademie als geassocieerd lid toegelaten tot de Vereniging Hogescholen. Tijdens een feestelijke bijeenkomst ondertekenden Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen en Leon Kuijs, directie Politieacademie, het certificaat van lidmaatschap. Zij deden dit in aanwezigheid van Kathelijne van Kammen, directie Politieacademie, Leonard kok, namens de korpsleiding en Ron Minnée en Carola Hageman, directie Vereniging Hogescholen. De Politieacademie is het eerste geassocieerd lid van de Vereniging Hogescholen.