Sector

Economie

Het hoger economisch onderwijs (heo) is de grootste sector in het hbo. In 2018 zijn er 174.300 studenten ingeschreven bij een opleiding in deze sector: dit omvat de inschrijvingen in de Ad, bachelor en master. Per september 2018 zijn er 30 bacheloropleidingen, 32 unieke associate degree-opleidingen en 105 op verschillende vestigingen, en negen bekostigde masters. In totaal bieden 19 van de 36 hogescholen bekostigd economisch onderwijs aan.

Sectoraal adviescollege
Elk van de zeven sectoren binnen het hbo heeft een sectoraal adviescollege (SAC).

Gerelateerd nieuws

Verkenningscommissie Hoger Economisch Onderwijs in gesprek met HAN University of Applied Sciences

De verkenningscommissie Hoger Economisch Onderwijs (HEO) heeft op 2 december jl. een digitaal werkbezoek gebracht aan de HAN University of Applied Sciences. Frank Croes (programmamanager Circulaire Economie/Centrum Meervoudige Waardecreatie) en Dennis Moeke (lector Logistiek & Allianties en programmadirecteur van het KennisDC Logisitek Gelderland) verzorgden daarbij twee presentaties. Zij gingen in op twee vragen: Wat is onze sleutelexpertise voor de toekomstige arbeidsmarkt en bijdrage aan de maatschappelijke ontwikkeling? En welke (minimale) inhoud en skills moeten in het economisch domein aanwezig zijn om deze zeer belangrijke sleutelrol als aanstaande professionals ook te kunnen (blijven) vervullen?

Vereniging Hogescholen stelt verkenningscommissie Hoger Economisch Onderwijs in

De Vereniging Hogescholen heeft vandaag de externe commissie ingesteld voor de verkenning van een relevant en doelmatig opleidingsaanbod in het Hoger Economisch Onderwijs (HEO). De verkenning heeft als doel dat het hoger economisch onderwijs zijn arbeidsmarktrelevantie behoudt en versterkt. Daarmee kan het een blijvend perspectief bieden aan studenten tijdens hun opleiding en verdere carrière. In de Strategische Agenda ‘Professionals voor morgen’ stelt de Vereniging Hogescholen de aansluiting onderwijs – arbeidsmarkt centraal. De sectorale verkenning van het Hoger Economisch Onderwijs is de eerste sector die met de verkenning gaat starten.

Nieuwe editie Atlas Onderzoek met impact

De Vereniging Hogescholen heeft de Atlas Onderzoek met impact geactualiseerd. De atlas brengt in kaart hoe en waar invulling wordt gegeven aan de tien thema’s uit de Strategische onderzoeksagenda hbo 2016 – 2020 'Onderzoek met Impact'. De atlas bestaat uit algemene informatie en specifieke informatie per thema.