Sector

Economie

Met zo’n 176.000 ingeschreven hbo-studenten, ruim 38 procent van het totaal, is het hoger economisch onderwijs de grootste sector in het hbo. De sector biedt een breed scala opleidingen en levert een grote bijdrage aan de maatschappelijke opgaven waar Nederland voor staat.

De opleidingen variëren onderling sterk, zowel qua inhoud, aard (smal en breed), als omvang. Een dertigtal opleidingen geven de sector economie kleur, waaronder: Accountancy, Commerciële economie, Leisure, Logistiek, Rechten, Communicatie, Vastgoed, Facility Management, Toerisme, Europese Studies, Ondernemerschap en Retail Management.

Sectoraal adviescollege
Elk van de zeven sectoren binnen het hbo heeft een sectoraal adviescollege (SAC).

Gerelateerd nieuws

Verkenningsrapport ‘HEO met regie naar verantwoordelijkheid’ gepresenteerd

De verkenningscommissie Hoger Economisch Onderwijs (HEO) heeft op 3 september 2021 haar verkenningsrapport ‘HEO met regie naar verantwoordelijkheid’ gepresenteerd. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, en Marjolijn Brussaard, portefeuillehouder HEO binnen het VH-bestuur, namen het rapport in ontvangst uit handen van commissievoorzitter Michaël van Straalen. De verkenning schetst een strategisch perspectief voor het hoger economisch onderwijs voor de komende jaren. Een perspectief waarbij het HEO zijn arbeidsmarktrelevantie verder versterkt zodat de sector relevant en interessant blijft voor zowel studenten, hogescholen als werkgevers.

Verduurzamingsstages hbo’ers in de chemie

Het Centre of Expertise Biobased Economy, een samenwerkingsverband tussen Avans Hogeschool en HZ University of Applied Sciences, zet zich samen met de Green Chemistry Campus in voor meer stageplaatsen voor studenten die graag hun kennis willen toepassen bij bedrijven. Bedrijven die in deze tijden hulp kunnen gebruiken. Dat doen het Centre of Expertise Biobased Economy en de Green Chemistry Campus bijvoorbeeld door de organisatie van Green Matchmaking, een online event dat op 13 april jl. plaatsvond en waar bedrijven en studenten elkaar troffen. Het doel: zo veel mogelijk matches voor stages vanaf september 2021 of februari 2022.

Nieuw Landelijk Domeinprofiel voor de Associate Degree Commerce

Voor de vijf Ad-opleidingen Commerciële Economie, Commercieel Management, Online Marketing & Sales, Sales- en Accountmanagement en Marketing Management is een nieuw Landelijk Domeinprofiel ontwikkeld, getiteld ‘Door te doen, gebeurt het’.