Sector

Economie

Het hoger economisch onderwijs (heo) is de grootste sector in het hbo. In 2018 zijn er 174.300 studenten ingeschreven bij een opleiding in deze sector: dit omvat de inschrijvingen in de Ad, bachelor en master. Per september 2018 zijn er 30 bacheloropleidingen, 32 unieke associate degree-opleidingen en 105 op verschillende vestigingen, en negen bekostigde masters. In totaal bieden 19 van de 36 hogescholen bekostigd economisch onderwijs aan.

Sectoraal adviescollege
Elk van de zeven sectoren binnen het hbo heeft een sectoraal adviescollege (SAC).

Gerelateerd nieuws

Hogescholen zetten opnieuw stappen met de Sustainable Development Goals

De duurzame ontwikkelingsdoelen moeten onderdeel zijn van het hoger onderwijs zodat de leiders van de toekomst uitgerust worden met de juiste kennis en vaardigheden. Op het jaarcongres van de Vereniging Hogescholen werd bekend dat alle 36 hogescholen het SDG Charter hebben ondertekend. Maar daar blijft het niet bij: Avans Hogeschool, Fontys, Hanzehogeschool en Saxion lanceren een vernieuwend content- en stageplatform SDG on Stage dat studenten en duurzame ondernemingen rondom de Sustainable Development Goals verbindt.

Fontys ontwikkelt op verzoek VNO-NCW kennisplatform big data en mkb

Ondernemingsorganisatie VNO-NCW heeft Fontys gevraagd een kennisplatform over big data op te zetten, speciaal voor het midden- en kleinbedrijf. Deze groep maakt namelijk nog weinig gebruik van big data en laat daarmee kansen liggen. Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft uitgerekend dat de ‘first movers’, de eerste mkb-bedrijven die met big data aan de slag zijn gegaan, een omzetstijging van 100 procent hebben geboekt.

Nieuwe beroeps- en opleidingsprofielen sector Economie vastgesteld

Per september 2018 is de conversie van de sector economie afgerond. De sector kent nu 30 bacheloropleidingen in plaats van 50. Omdat opleidingen zijn samengevoegd in een nieuwe opleiding, een naamswijziging hebben gekregen of anderszins zijn vernieuwd, heeft het bestuur van de Vereniging Hogescholen de afgelopen periode veel nieuwe beroeps- en opleidingsprofielen voor de sector economie vastgesteld.