Thema naar overzicht

Internationalisering

Hogescholen geven actief vorm aan internationalisering van hun onderwijs en onderzoek. Dat doen zij omdat internationalisering een belangrijke bijdrage levert aan de versterking van de Nederlandse kenniseconomie. Zo verstevigt een internationale mix van studenten en docenten de kwaliteit van het onderwijs en onderzoek. Doordat studenten en docenten met een andere culturele achtergrond een andere kijk op thema’s hebben prikkelen zij de discussie tijdens colleges. Omgekeerd is het belangrijk dat meer Nederlandse studenten (een deel van) hun studie in het buitenland volgen. Studenten bereiden zich op die wijze voor op de toekomstige arbeidsmarkt die onder meer vraagt om interculturele vaardigheden.

Internationaliseringsagenda hoger onderwijs
De Vereniging Hogescholen en de Vereniging van Universiteiten (VSNU) hebben gezamenlijk een visie op internationalisering (mei 2014) en een internationaliseringsagenda hoger onderwijs (mei 2018) ontwikkeld. Daarin staan inclusieve internationalisering en de kwaliteit van onderwijs centraal.

De Nederlandse hogescholen en universiteiten hebben – in lijn met het overheidsbeleid – de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in internationalisering van onderwijs en onderzoek. Hogescholen en universiteiten willen de kansen die internationale samenwerking biedt benutten met de kwaliteit en toegankelijkheid van het hoger onderwijs als uitgangspunt. Tegelijkertijd wordt steeds duidelijker dat internationalisering uitdagingen met zich meebrengt. Onderwijsinstellingen merken dat het in een open onderwijssysteem en globaliserende wereld in toenemende mate lastig is om bijvoorbeeld te sturen op de instroom van studenten. Dit heeft geleid tot vraagstukken, bijvoorbeeld op gebied van taalbeleid, huisvesting, toegankelijkheid en inclusiviteit. Een zorgvuldige vormgeving van internationalisering is daarom belangrijk.

Toekomst
In de gezamenlijke internationaliseringsagenda hebben hogescholen en universiteiten de benodigde acties uitgewerkt aan de hand van vier speerpunten:

• Inclusief internationaliseren gericht op kwaliteit
  • Aantrekken en binden van internationaal talent
  • Versterken van de internationale positie
  • Meer balans in mobiliteit

Gerelateerd nieuws

Vereniging Hogescholen partner van UAS4EUROPE

Op 6 november 2019 is de Vereniging Hogescholen in Brussel officieel toegelaten als partner van UAS4EUROPE. Daarmee is de vereniging vertegenwoordigd in de Presidents’ Meeting / Organization Committee waardoor zij richting kan geven aan de verdere strategische ontwikkeling van het netwerk en profilering van het praktijkgericht onderzoek in Europa.

Samen met hoger onderwijsinstellingen in gesprek over rol en taken Nuffic

De Vereniging Hogescholen trekt namens al haar leden aan de bel. De hogescholen maken zich zorgen over het voorgenomen kabinetsbesluit om aantal Nuffic-activiteiten af te bouwen. Waaronder sluiting van alle NESO-kantoren, onze ‘ambassades van het hoger onderwijs’, en het Holland Alumni Netwerk. De Vereniging Hogescholen roept het kabinet op deze plotselinge afbouw van subsidies aan de NESO-kantoren van tafel te halen en samen met de hoger onderwijsinstellingen het gesprek aan te gaan over de rol en taken van Nuffic.

Hogescholen maken bewuste keuzes voor internationalisering

Internationalisering heeft waarde voor onderwijs, onderzoek en ondernemend Nederland. Dat beaamt ook de minister van OCW in haar brief naar de Tweede Kamer vandaag. Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen: ”We zijn blij dat er een evenwichtig pakket aan maatregelen wordt voorgesteld dat in lijn is met onze internationaliseringsagenda. Zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid een capaciteitsbeperking (numerus fixus) in te stellen bij anderstalige trajecten. Hogescholen kunnen de afweging voor een numerus fixus prima zelf maken, echter vooraf toestemming geven is onnodige bureaucratie.”