Thema naar overzicht

Internationalisering

Hogescholen geven actief vorm aan internationalisering van hun onderwijs en onderzoek. Dat doen zij omdat internationale studenten en docenten een belangrijke bijdrage leveren aan de versterking van de Nederlandse kenniseconomie. Een internationale mix van studenten en docenten verstevigt de kwaliteit van het onderwijs en onderzoek. Door hun andere kijk op thema's prikkelen zij de discussie tijdens colleges. Omgekeerd is het belangrijk dat meer Nederlandse studenten (een deel van) hun studie in het buitenland volgen. Studenten bereiden zich op die wijze voor op de toekomstige arbeidsmarkt die onder meer vraagt om interculturele vaardigheden.

Internationaliseringsagenda hoger onderwijs
De Vereniging Hogescholen en de Vereniging van Universiteiten (VSNU) hebben de internationaliseringsagenda hoger onderwijs ontwikkeld. Daarin staan inclusieve internationalisering en de kwaliteit van onderwijs centraal.

De Nederlandse hogescholen en universiteiten hebben – in lijn met het overheidsbeleid – de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in internationalisering van onderwijs en onderzoek. Hogescholen en Universiteiten willen de kansen die internationale samenwerking biedt benutten met de kwaliteit en toegankelijkheid van het hoger onderwijs als uitgangspunt. Tegelijkertijd wordt steeds duidelijker dat internationalisering uitdagingen met zich meebrengt. Onderwijsinstellingen merken dat het in een open onderwijssysteem en globaliserende wereld in toenemende mate lastig is om bijvoorbeeld te sturen op de instroom van studenten. Dit heeft geleid tot vraagstukken, bijvoorbeeld op gebied van taalbeleid, huisvesting, toegankelijkheid en inclusiviteit. Een zorgvuldige vormgeving van internationalisering is daarom belangrijk.

Toekomst
In de gezamenlijke internationaliseringsagenda hebben hogescholen en universiteiten de benodigde acties uitgewerkt aan de hand van vier speerpunten:

• Inclusief internationaliseren gericht op kwaliteit
  • Aantrekken en binden van internationaal talent
  • Versterken van de internationale positie
  • Meer balans in mobiliteit

Contactpersonen: Dirk CornelissenTrinh Ngo

Gerelateerd nieuws

Vereniging Hogescholen gematigd positief over internationaliseringsbrief Van Engelshoven

De Vereniging Hogescholen is positief over de vandaag gepubliceerde brief ‘Internationalisering van het mbo en ho’ van de minister van OCW, Ingrid van Engelshoven. De minister van OCW benadrukt dat internationalisering de kwaliteit van het hoger onderwijs ten goede komt. In haar brief omarmt de minister de 3 weken geleden gepubliceerde internationaliseringsagenda ho, maar geeft daarnaast aan dat internationalisering wel in balans moet zijn. De hogescholen zetten vraagtekens bij enkele maatregelen die de minister aankondigt.

“Heroverweeg het beperken van de 30%-regeling”

Binnenkort zal staatssecretaris Snel van Financiën zijn plan om de duur van de 30%-regeling voor expats in de korten, van 8 naar 5 jaar, in de Tweede Kamer behandelen. Deze regeling houdt in dat buitenlandse werknemers 30% onbelast loon krijgen als vergoeding voor de extra kosten die zij maken voor hun verblijf in het buitenland. Het inkorten van deze regeling maakt het werken in Nederland, ook bij universiteiten en hogescholen, minder aantrekkelijk wordt. De Vereniging van Universiteiten heeft bijgaande brief gestuurd aan de staatssecretaris waarin ze hem vragen de beperking van de regeling tot 5 jaar, te heroverwegen. De Vereniging Hogescholen is medeondertekenaar van deze brief samen met de WVOI, de VAWO, TNO, NFU, LAD en United Expats of the Netherlands.

"Het ervaren van een cultural shock is een essentieel leermoment voor onze studenten"

Inclusief internationaliseren en internationale vaardigheden in het hoger onderwijs vergroot de taalvaardigheden van studenten, het zorgt dat ze in contact komen met andere culturen, stimuleert kritisch denken en biedt ze meerwaarde op de arbeidsmarkt, daarover sprak Susana Menéndez op de bijeenkomst Internationalisering in het hoger onderwijs. In haar pitch benadrukte het bestuurslid van de Haagse Hogeschool: “Voor studenten is een cultural shock door internationaal studeren een essentiële kennisverwerving.” Op de bijeenkomst in een drukbezocht Café Dudok was de Internationaliseringsagenda voor het hoger onderwijs het onderwerp van gesprek met studenten, bestuurders en politici.