Thema naar overzicht

Internationalisering

Hogescholen geven actief vorm aan internationalisering van hun onderwijs en onderzoek. Dat doen zij omdat internationalisering een belangrijke bijdrage levert aan de versterking van de Nederlandse kenniseconomie. Zo verstevigt een internationale mix van studenten en docenten de kwaliteit van het onderwijs en onderzoek. Doordat studenten en docenten met een andere culturele achtergrond een andere kijk op thema’s hebben prikkelen zij de discussie tijdens colleges. Omgekeerd is het belangrijk dat meer Nederlandse studenten (een deel van) hun studie in het buitenland volgen. Studenten bereiden zich op die wijze voor op de toekomstige arbeidsmarkt die onder meer vraagt om interculturele vaardigheden.

Internationaliseringsagenda hoger onderwijs
De Vereniging Hogescholen en de Vereniging van Universiteiten (VSNU) hebben gezamenlijk een visie op internationalisering (mei 2014) en een internationaliseringsagenda hoger onderwijs (mei 2018) ontwikkeld. Daarin staan inclusieve internationalisering en de kwaliteit van onderwijs centraal.

De Nederlandse hogescholen en universiteiten hebben – in lijn met het overheidsbeleid – de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in internationalisering van onderwijs en onderzoek. Hogescholen en universiteiten willen de kansen die internationale samenwerking biedt benutten met de kwaliteit en toegankelijkheid van het hoger onderwijs als uitgangspunt. Tegelijkertijd wordt steeds duidelijker dat internationalisering uitdagingen met zich meebrengt. Onderwijsinstellingen merken dat het in een open onderwijssysteem en globaliserende wereld in toenemende mate lastig is om bijvoorbeeld te sturen op de instroom van studenten. Dit heeft geleid tot vraagstukken, bijvoorbeeld op gebied van taalbeleid, huisvesting, toegankelijkheid en inclusiviteit. Een zorgvuldige vormgeving van internationalisering is daarom belangrijk.

Toekomst
In de gezamenlijke internationaliseringsagenda hebben hogescholen en universiteiten de benodigde acties uitgewerkt aan de hand van vier speerpunten:

• Inclusief internationaliseren gericht op kwaliteit
  • Aantrekken en binden van internationaal talent
  • Versterken van de internationale positie
  • Meer balans in mobiliteit

Subthema's: Europa - Internationale samenwerking

Arnaud Stadermann Team Mens & Organisatie, Team Internationalisering

Gerelateerd nieuws

Hogescholen maken bindende afspraken om instroom internationale studenten beperkt en in balans te houden

De Vereniging Hogescholen heeft een voorstel tot zelfregie op de instroom van internationale studenten aangeboden aan het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Minister Dijkgraaf (OCW) had de sector om dit voorstel gevraagd. Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen: “Het aantal internationale studenten in het hbo is beperkt en in balans, om ook in de toekomst dit evenwicht te behouden nemen we nu maatregelen. Zo versterken we de voordelen van internationalisering en beperken we de nadelen. Met dit voorstel willen hogescholen sturen op het aantal internationale studenten en op een gerichte instroom. Hogescholen nemen zo hun verantwoordelijkheid.”

VH maakt zich zorgen over wetsvoorstel internationalisering hoger onderwijs

De Vereniging Hogescholen heeft gereageerd op de internetconsultatie van de Wet ‘Internationalisering in balans’. Het doel van het wetsvoorstel is het ontwikkelen van instrumenten waarmee “de voordelen van internationalisering worden versterkt en de nadelen ervan worden beperkt". De VH constateert dat er zorgen zijn over de instroom van internationale studenten. Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen: “Wij hebben alle begrip voor de zorgen rondom internationalisering maar het wetsvoorstel dat nu voorligt, is voor de hbo-sector niet-proportioneel; vooral gegeven ons relatief beperkte, bovendien relatief stabiele aantal internationale studenten.”

Vereniging Hogescholen voorzitter UAS4EUROPE

De Vereniging Hogescholen is per 1 juni voorzitter van UAS4EUROPE voor een periode van twee jaar. UAS4EUROPE is een netwerkplatform opgericht om de stem van de hogescholen (UAS) in Europa te laten horen op het gebied van toegepast onderzoek en innovatie.