Thema naar overzicht

Arbeidsmarkt

Hogescholen spelen goed in op ontwikkelingen op de (inter)nationale arbeidsmarkt op korte én de lange termijn. Dat doen zij ook om de emancipatiefunctie van het hoger beroepsonderwijs te borgen, rekening houdend met de keuzevrijheid van studenten.

Regionale en landelijke netwerken
Op regionaal niveau hebben hogescholen, bedrijven en instellingen netwerken gevormd waarin zij samen studenten opleiden en onderzoek doen. In duale en deeltijdopleidingen werken studenten drie of meer dagen bij een bedrijf en gaan de overige werkdagen naar school. De voltijdstudenten leren een kwart van hun studietijd in de praktijk. Zij nemen vraagstukken van hun bedrijf mee als lesmateriaal. In bijvoorbeeld Centres of Expertise werken bedrijven en hogescholen samen aan innovaties op de werkvloer en brengen deze kennis óók naar het onderwijs. Als hogescholen hun opleidingen vernieuwen, betrekken zij daarbij bedrijven en instellingen om de opleiding perfect te laten aansluiten op de kennis en vaardigheden die in de beroepspraktijk nodig zijn.

Samenwerking en overleg
Hier zetten wij op een rij hoe de samenwerking en het overleg tussen bedrijfsleven en instellingen met hbo-onderwijs en -onderzoek is vormgegeven. Dat doen we aan de hand van deze onderwerpen:

Subthema's van dit thema 'Inspelen op arbeidsmarkt': Leven Lang Ontwikkelen - Ondernemerschap - Loopbaanoriëntatie en studiekeuzeVoorlichting en studieloopbaanbegeleiding

Contactpersonen bij de Vereniging Hogescholen: Charifa SoulamiAldert Jonkman, Melissa Keizer

Gerelateerd nieuws

Arbeidsmarktpositie hbo’er intact na coronapandemie

De Vereniging Hogescholen heeft kennis genomen van de resultaten van het onderzoek ‘Hbo’ers in coronatijd: een onderzoek naar de werk- en persoonlijke ervaringen van hbo-afgestudeerden’, uitgevoerd door het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA). Hieruit blijkt dat een deel van de jonge hbo’ers is geraakt door de coronamaatregelen en kwetsbaarheden in het werk- en privéleven zichtbaar zijn geworden.

Kabinet komt met noodzakelijke impuls voor het hbo

“Een noodzakelijke impuls voor het hoger beroepsonderwijs en erkenning van de spilfunctie van hogescholen in hun regio”. Zo typeert Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, de beleidsbrief die onderwijsminister Dijkgraaf vandaag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Limmen: “Nederland kan niet zonder kwalitatief goede hbo-opleidingen die mensen voorbereiden op de arbeidsmarkt van de toekomst. Het is cruciaal dat het kabinet daarin blijft investeren."

Tien workshops over onderwijs voor een veranderende arbeidsmarkt op VH-congres

Op maandag 13 juni organiseren we in Den Bosch weer een fysiek VH-congres: hét kennis- en netwerkevent voor iedereen die werkt of studeert in het hbo. Vanuit het thema ‘Helden van het hbo’ laten we zien dat het hbo een cruciale en onmisbare rol heeft in onze samenleving. 'Onderwijs voor een veranderende arbeidsmarkt' is een van de vier thema's van het middagprogramma. Nog niet aangemeld voor het VH-congres? Doe dat dan direct.