Thema naar overzicht

Inspelen op arbeidsmarkt

Hogescholen nemen hun verantwoordelijkheid om goed in te spelen op ontwikkelingen op de (inter)nationale arbeidsmarkt (op korte- en lange termijn). Juist ook om de emancipatiefunctie van het hoger beroepsonderwijs te borgen, daarbij
rekening houdend met de keuzevrijheid van studenten.

Regionale en landelijke netwerken
Regionaal bestaan er intensieve netwerken tussen de hogescholen en de bedrijven en instellingen waarin zij samen studenten opleiden en samen onderzoek doen. In duale en veel deeltijd-opleidingen werken studenten drie of meer dagen bij een bedrijf en gaan de overige dagen naar school. De voltijd studenten leren een kwart van hun studietijd in de praktijk. Zij nemen vraagstukken van hun bedrijf mee als lesmateriaal. In bijvoorbeeld Centres of Expertise werken bedrijven en hogescholen samen aan innovaties op de werkvloer en brengen deze kennis ook naar het onderwijs. En wanneer hogescholen opleidingen vernieuwen betrekken zij relevante bedrijven en instellingen voor de kennis en vaardigheden die centraal moeten staan.

Samenwerking en overleg
In deze matrix zetten wij op een rij hoe de samenwerking en het overleg tussen bedrijfsleven en instellingen met hbo-onderwijs en -onderzoek is vormgegeven. Dat doen we aan de hand van deze onderwerpen: Inhoud opleidingInnovatieLeven Lang OntwikkelenOpleidingenaanbodMaatschappelijke vraagstukken

Subthema's van dit thema 'Inspelen op arbeidsmarkt': Leven Lang Ontwikkelen - Ondernemerschap - Loopbaanoriëntatie en studiekeuzeVoorlichting en studieloopbaanbegeleiding

Contactpersonen bij de Vereniging Hogescholen: Aldert Jonkman, Melissa Keizer

Gerelateerd nieuws

2021: herstel, ontmoeten en verbinden

Na een turbulent 2020, moet 2021 het jaar worden van herstel. Het jaar waarin we terugkeren naar een meer vertrouwde manier van leren en werken in het hbo. Dat vraagt opnieuw wendbaarheid van iedereen die studeert of werkt in onze sector.

Samenwerkingsprogramma van start om de energietransitie te versnellen

Mensen Maken de Transitie. Dat is de naam van een leer- en innovatieprogramma dat van start gaat. Het programma moet de verduurzaming van bestaande woningen gaan versnellen. Door een betere ketensamenwerking, slimmere productieprocessen en (bij)scholing van werknemers wordt het straks eenvoudiger om hele wijken in één keer aan te pakken. De Vereniging Hogescholen is een van de initiatiefnemers van dit programma.

Publicatie HBO-Monitor 2019

Het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van Maastricht University heeft de uitkomsten van de HBO-Monitor 2019 gepubliceerd. Hierin staat de arbeidsmarktpositie van de hbo-afgestudeerden uit studiejaar 2017-2018, die eind 2019 (ongeveer anderhalf jaar na afstuderen) geënquêteerd zijn. Tussen het afnemen van de enquête en nu is Nederland, net als de rest van de wereld, zwaar getroffen door de coronapandemie. De precieze gevolgen hiervan voor de volksgezondheid en de economie zijn op dit moment lastig te voorspellen, maar enige vorm van recessie lijkt onvermijdelijk. Ook hbo-afgestudeerden krijgen hiermee te maken. De gepresenteerde cijfers in de HBO-Monitor 2019 zijn daarom het beste te lezen als een momentopname: de situatie voorafgaande aan deze crisis.