Thema naar overzicht

Arbeidsmarkt

Hogescholen spelen goed in op ontwikkelingen op de (inter)nationale arbeidsmarkt op korte én de lange termijn. Dat doen zij ook om de emancipatiefunctie van het hoger beroepsonderwijs te borgen, rekening houdend met de keuzevrijheid van studenten.

Regionale en landelijke netwerken
Op regionaal niveau hebben hogescholen, bedrijven en instellingen netwerken gevormd waarin zij samen studenten opleiden en onderzoek doen. In duale en deeltijdopleidingen werken studenten drie of meer dagen bij een bedrijf en gaan de overige werkdagen naar school. De voltijdstudenten leren een kwart van hun studietijd in de praktijk. Zij nemen vraagstukken van hun bedrijf mee als lesmateriaal. In bijvoorbeeld Centres of Expertise werken bedrijven en hogescholen samen aan innovaties op de werkvloer en brengen deze kennis óók naar het onderwijs. Als hogescholen hun opleidingen vernieuwen, betrekken zij daarbij bedrijven en instellingen om de opleiding perfect te laten aansluiten op de kennis en vaardigheden die in de beroepspraktijk nodig zijn.

Samenwerking en overleg
Hier zetten wij op een rij hoe de samenwerking en het overleg tussen bedrijfsleven en instellingen met hbo-onderwijs en -onderzoek is vormgegeven. Dat doen we aan de hand van deze onderwerpen:

Subthema's van dit thema 'Inspelen op arbeidsmarkt': Leven Lang Ontwikkelen - Ondernemerschap - Loopbaanoriëntatie en studiekeuzeVoorlichting en studieloopbaanbegeleiding

Contactpersonen bij de Vereniging Hogescholen: Aldert Jonkman, Melissa Keizer

Gerelateerd nieuws

Tien workshops over onderwijs voor een veranderende arbeidsmarkt op VH-congres

Op maandag 13 juni organiseren we in Den Bosch weer een fysiek VH-congres: hét kennis- en netwerkevent voor iedereen die werkt of studeert in het hbo. Vanuit het thema ‘Helden van het hbo’ laten we zien dat het hbo een cruciale en onmisbare rol heeft in onze samenleving. 'Onderwijs voor een veranderende arbeidsmarkt' is een van de vier thema's van het middagprogramma. Nog niet aangemeld voor het VH-congres? Doe dat dan direct.

Goede perspectieven voor hbo’ers op de arbeidsmarkt

Hbo-afgestudeerden doen het in de regel nog steeds goed op de arbeidsmarkt. Dat blijkt uit de jaarlijkse HBO-Monitor van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van de Maastricht University. Belangrijkste conclusie uit de monitor: hbo-opgeleiden van de lichting 2019/2020 hebben bijna allemaal werk; vier van de vijf werken op het hbo-niveau waarvoor ze zijn opgeleid en 60 procent heeft al een vaste baan. “Het is mooi om te zien dat mensen na het voltooien van een hbo-opleiding meestal goed hun weg vinden. Het toont ook aan dat Nederland zit te springen om de professionals die op onze hogescholen worden opgeleid”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Instroom eerstejaars hbo terug op pre-coronaniveau

Het aantal hbo-studenten is in het studiejaar 2021/2022 licht gestegen tot een recordaantal van 492.518, een stijging van 0,4 procent. De instroom van eerstejaars studenten daalde ten opzichte van het vorige studiejaar met 8,6 procent, waarmee de studenteninstroom weer uitkomt op het niveau van vóór de coronacrisis. Dit blijkt uit de jaarlijkse cijfers die de Vereniging Hogescholen vandaag publiceert. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Corona had een groot effect op de instroom van studenten in het hbo. Dat effect lijkt nu uitgewerkt. De instroom is nu weer in lijn met wat we gewend waren voordat de coronacrisis uitbrak.”