Thema naar overzicht

Inspelen op de arbeidsmarkt

Hogescholen spelen goed in op ontwikkelingen op de (inter)nationale arbeidsmarkt op korte én de lange termijn. Dat doen zij ook om de emancipatiefunctie van het hoger beroepsonderwijs te borgen, rekening houdend met de keuzevrijheid van studenten.

Regionale en landelijke netwerken
Op regionaal niveau hebben hogescholen, bedrijven en instellingen netwerken gevormd waarin zij samen studenten opleiden en onderzoek doen. In duale en deeltijdopleidingen werken studenten drie of meer dagen bij een bedrijf en gaan de overige werkdagen naar school. De voltijdstudenten leren een kwart van hun studietijd in de praktijk. Zij nemen vraagstukken van hun bedrijf mee als lesmateriaal. In bijvoorbeeld Centres of Expertise werken bedrijven en hogescholen samen aan innovaties op de werkvloer en brengen deze kennis óók naar het onderwijs. Als hogescholen hun opleidingen vernieuwen, betrekken zij daarbij bedrijven en instellingen om de opleiding perfect te laten aansluiten op de kennis en vaardigheden die in de beroepspraktijk nodig zijn.

Samenwerking en overleg
Hier zetten wij op een rij hoe de samenwerking en het overleg tussen bedrijfsleven en instellingen met hbo-onderwijs en -onderzoek is vormgegeven. Dat doen we aan de hand van deze onderwerpen:

Subthema's van dit thema 'Inspelen op arbeidsmarkt': Leven Lang Ontwikkelen - Ondernemerschap - Loopbaanoriëntatie en studiekeuzeVoorlichting en studieloopbaanbegeleiding

Contactpersonen bij de Vereniging Hogescholen: Aldert Jonkman, Melissa Keizer

Gerelateerd nieuws

Welkome steun in rug voor alle studenten en docenten in het hbo

Vandaag presenteerden de demissionaire onderwijsministers Van Engelshoven en Slob hun ‘Nationaal Programma Onderwijs’. Het programma is gericht op het herstellen van de effecten die de coronamaatregelen hebben op het onderwijs, van de basisschool tot het hoger onderwijs, en geldt voor de jaren 2021 en 2022. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, spreekt waardering uit over het plan: "Met dit omvangrijke steunpakket geeft het kabinet perspectief aan álle studenten in het hbo. Door studenten nu meer tijd en begeleiding te geven, kunnen zij straks hopelijk terugkijken op een waardevolle studieperiode in een vormende fase van hun leven."

Samenwerken aan wendbare arbeidsmarkt

De Parttime School van Saxion en ROC Aventus zetten met steun van de provincie Gelderland drie pilots op waarmee 75 mensen van regionale bedrijven worden opgeleid en begeleid van werk naar werk. Het doel van het programma is om gezamenlijk omscholingstrajecten samen te stellen van maximaal één jaar. Deze pilots moeten leiden tot een nieuwe manier van samenwerken, flexibel onderwijs en korte trajecten voor sneller overstappen naar banen in kansrijke sectoren zoals techniek, zorg en ICT. De coronacrisis toont aan hoe belangrijk het is om werknemers te laten bewegen van banen die verdwijnen naar nieuwe banen.

Meer aandacht ondernemerschapsonderwijs

Ondernemerschapsonderwijs valt of staat met ondernemende docenten. In een serie van zeven portretten laat O2LAB - waarbij O2 staat voor Ondernemerschap en Onderwijs - enthousiaste en inspirerende docenten aan het woord. Jorg Andree van de Hanzehogeschool Groningen is coördinator van de minor Da Vinci, waar studenten van allerlei richtingen les krijgen in ondernemerschap.