Thema naar overzicht

Inspelen op de arbeidsmarkt

Hogescholen spelen goed in op ontwikkelingen op de (inter)nationale arbeidsmarkt op korte én de lange termijn. Dat doen zij ook om de emancipatiefunctie van het hoger beroepsonderwijs te borgen, rekening houdend met de keuzevrijheid van studenten.

Regionale en landelijke netwerken
Op regionaal niveau hebben hogescholen, bedrijven en instellingen netwerken gevormd waarin zij samen studenten opleiden en onderzoek doen. In duale en deeltijdopleidingen werken studenten drie of meer dagen bij een bedrijf en gaan de overige werkdagen naar school. De voltijdstudenten leren een kwart van hun studietijd in de praktijk. Zij nemen vraagstukken van hun bedrijf mee als lesmateriaal. In bijvoorbeeld Centres of Expertise werken bedrijven en hogescholen samen aan innovaties op de werkvloer en brengen deze kennis óók naar het onderwijs. Als hogescholen hun opleidingen vernieuwen, betrekken zij daarbij bedrijven en instellingen om de opleiding perfect te laten aansluiten op de kennis en vaardigheden die in de beroepspraktijk nodig zijn.

Samenwerking en overleg
Hier zetten wij op een rij hoe de samenwerking en het overleg tussen bedrijfsleven en instellingen met hbo-onderwijs en -onderzoek is vormgegeven. Dat doen we aan de hand van deze onderwerpen:

Subthema's van dit thema 'Inspelen op arbeidsmarkt': Leven Lang Ontwikkelen - Ondernemerschap - Loopbaanoriëntatie en studiekeuzeVoorlichting en studieloopbaanbegeleiding

Contactpersonen bij de Vereniging Hogescholen: Aldert Jonkman, Melissa Keizer

Gerelateerd nieuws

Aanbod duurzaam onderwijs groeit

Het onderwijsaanbod van hogescholen, universiteiten en het middelbaar beroepsonderwijs is toegenomen op het gebied van de energietransitie, de circulaire economie en duurzaamheid. Daarmee speelt het onderwijs in op de groeiende behoefte van de arbeidsmarkt, waar een grote vraag bestaat naar mensen met kennis en kunde op het vlak van de energietransitie en de circulaire economie. Dat blijkt uit een recente onderwijsverkenning door Het Groene Brein en de coöperatie Leren voor Morgen in opdracht van de Vereniging Hogescholen, de Universiteiten van Nederland (UNL), de MBO Raad en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Ambitieuze plannen maar nog weinig houvast voor hbo

“De coalitiepartijen hebben ambitieuze plannen gepresenteerd die passen bij de uitdagingen waar we als Nederland voor staan.” Dat is de eerste reactie van Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen op het vandaag gepubliceerde coalitieakkoord. Limmen: “Maar voor het hbo biedt het coalitieakkoord nog weinig houvast. Er moet nog veel worden uitgewerkt en onderbouwd. Zo is  onduidelijk wat de precieze investeringsambities zijn op het gebied van praktijkgericht onderzoek in het hbo. Voor wat betreft om- en bijscholing lijken deze ambities in ieder geval beperkt. Hierover gaan we graag snel in gesprek met de nieuwe bewindspersonen.”

Economie-opleidingen hbo aan de slag met adviezen verkenningsrapport

Op 11 oktober 2021 heeft minister Ingrid van Engelshoven (OCW) het rapport 'HEO met regie naar verantwoordelijkheid' ontvangen uit handen van Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen en Marjolijn Brussaard portefeuillehouder sector HEO. Limmen: “Het is een toekomstgericht rapport met visie. Wij herkennen de urgentie die uit de adviezen spreekt en we gaan juist ook in het licht van de snelle veranderingen op de arbeidsmarkt aan de slag met de verdere ontwikkeling van onze opleidingen.” Van Engelshoven voegt daaraan toe: “De adviezen voor het aanpassen van het curriculum, meer praktijkgericht onderzoek en meer interdisciplinariteit laten zien hoe we deze belangrijke sector in het hbo toekomstgerichter kunnen maken.”