Thema naar overzicht

Inspelen op arbeidsmarkt

Hogescholen nemen hun verantwoordelijkheid om goed in te spelen op ontwikkelingen op de (inter)nationale arbeidsmarkt (op korte- en lange termijn). Juist ook om de emancipatiefunctie van het hoger beroepsonderwijs te borgen, daarbij
rekening houdend met de keuzevrijheid van studenten. Dit is een uitdagende opdracht. Leven Lang Ontwikkelen en de daarmee samenhangende flexibilisering zijn hierbij belangrijke instrumenten. Om die reden werken hogescholen aan
een doorbraak op Leven Lang Ontwikkelen.

Subthema's: Leven Lang Ontwikkelen - Loopbaanoriëntatie en studiekeuze -
Versnellingsplan - Voorlichting en studieloopbaanbegeleiding

Aldert Jonkman Domein Onderwijs

Gerelateerd nieuws

Arbeidsmarkt bovenaan agenda hogescholen

Voor hogescholen zal de arbeidsmarkt de focus zijn van de strategische koers voor de komende jaren. Dat staat in de strategische agenda Professionals voor morgen die Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen, op 2 september heeft aangeboden aan minister Van Engelshoven van OCW. Hogescholen leiden met hun hoger beroepsonderwijs een half miljoen mensen op voor de arbeidsmarkt. Een arbeidsmarkt die razendsnel verandert, waardoor beroepen verdwijnen, veranderen en worden gecreëerd.

Samenwerking arbeidsmarkt van start voor verduurzaming wijken

Meer dan twintig landelijke partijen uit bedrijfsleven, overheid, onderwijs en vakbonden gaan samenwerken om te zorgen dat er genoeg vakkrachten zijn voor de verduurzaming van woonwijken. Deze samenwerking moet ook leiden tot technologische vernieuwing, een steeds slimmere aanpak en duurzaam werk. Hiervoor hebben zij vandaag de intentieverklaring ‘Mensen maken de transitie’ ondertekend.

De HBO'er aan het werk

Hogescholen leiden op voor de arbeidsmarkt. Dat doen zij met succes. Het overgrote deel van de studenten vindt binnen 3 maanden een baan op minimaal hbo-niveau.