Thema naar overzicht

Inspelen op arbeidsmarkt

Hogescholen nemen hun verantwoordelijkheid om goed in te spelen op ontwikkelingen op de (inter)nationale arbeidsmarkt (op korte- en lange termijn). Juist ook om de emancipatiefunctie van het hoger beroepsonderwijs te borgen, daarbij
rekening houdend met de keuzevrijheid van studenten. Dit is een uitdagende opdracht. Leven Lang Ontwikkelen en de daarmee samenhangende flexibilisering zijn hierbij belangrijke instrumenten. Om die reden werken hogescholen aan
een doorbraak op Leven Lang Ontwikkelen.

Subthema's: Leven Lang Ontwikkelen - Loopbaanoriëntatie en studiekeuze -
Versnellingsplan - Voorlichting en studieloopbaanbegeleiding

Aldert Jonkman Domein Onderwijs

Gerelateerd nieuws

Vacature: Beleidsadviseur Team Onderzoek (0,8 -1,0 fte)

We zoeken een nieuwe collega met aantoonbare ervaring met strategisch beleidsadvies op het terrein van (praktijkgericht) onderzoek en hoger onderwijs. Deltapremie, Kenniscoalitie, Nationale Wetenschapsagenda, Atlas praktijkgericht onderzoek, Regieorgaan SIA, missiegedreven innovatiebeleid, impact en professional doctorates in het hbo zijn actuele onderwerpen op het gebied van praktijkgericht onderwijs binnen hogescholen waar jij je mee bezig kunt gaan houden.

Publicatie HBO-Monitor 2019

Het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van Maastricht University heeft de uitkomsten van de HBO-Monitor 2019 gepubliceerd. Hierin staat de arbeidsmarktpositie van de hbo-afgestudeerden uit studiejaar 2017-2018, die eind 2019 (ongeveer anderhalf jaar na afstuderen) geënquêteerd zijn. Tussen het afnemen van de enquête en nu is Nederland, net als de rest van de wereld, zwaar getroffen door de coronapandemie. De precieze gevolgen hiervan voor de volksgezondheid en de economie zijn op dit moment lastig te voorspellen, maar enige vorm van recessie lijkt onvermijdelijk. Ook hbo-afgestudeerden krijgen hiermee te maken. De gepresenteerde cijfers in de HBO-Monitor 2019 zijn daarom het beste te lezen als een momentopname: de situatie voorafgaande aan deze crisis.

Meer dan 25 workshops met ruim 40 presentatoren op jaarcongres Vereniging Hogescholen - 9 april 2020

Update 16 maart 2020: dit congres is verplaatst naar 25 november 2020 - Helden van het hbo', onder die titel organiseert de Vereniging Hogescholen op 9 april a.s. het jaarcongres. Met in de middag meer dan 25 workshops verzorgd door ruim 40 presentatoren van 11 hogescholen, de Vereniging Hogescholen, Hobéon, ROA Universiteit Maastricht, andere organisaties en sponsoren.