Thema naar overzicht

Praktijkgericht onderzoek

Hogescholen verrichten praktijkgericht onderzoek. Dit onderzoek is gericht op het verhogen van de kwaliteit van de hbo afgestudeerden, op het responsief houden van het onderwijs én op het innoveren van de beroepspraktijk.

Hogescholen hebben de maatschappelijke taak om studenten voor te bereiden op een hoogwaardige beroepsuitoefening. Praktijkgericht onderzoek draagt direct bij aan de professionele vorming van de afgestudeerden. Het onderzoek aan hogescholen wordt rechtstreeks gevoed door vragen uit de beroepspraktijk en uit het onderwijs; de unieke wisselwerking tussen onderwijs, onderzoek en de beroepspraktijk die daardoor ontstaat, is kenmerkend voor praktijkgericht onderzoek.

In 2018 werkten zo’n ruim 600 lectoren, meer dan 4.300 docent-onderzoekers, 35.000 studenten en een groot aantal vertegenwoordigers van de beroepspraktijk aan uitdagende onderzoeksprojecten. Deze projecten worden deels gefinancierd door het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek en vinden in toenemende mate plaats in de context van Centres of Expertise.

Sinds 2007 werken scholen gezamenlijk op brancheniveau aan de kwaliteitszorg van het praktijkgericht onderzoek. In 2009 werd het eerste Brancheprotocol Kwaliteitszorg Onderzoek (BKO) vastgesteld. In 2015 is een nieuw BKO voor de jaren 2016-2020 tot stand gekomen (lees meer).

Platform voor nationaal praktijkgericht onderzoek

Er komt ontzettend veel waardevolle kennis uit praktijkgericht onderzoek. Deze kennis wordt al vaak ingezet bij de partijen die bijdragen aan dat onderzoek (zoals in de regio of binnen de eigen instelling). Het bereik van deze kennis kunnen we nog meer vergroten. Een platform voor nationaal praktijkgericht onderzoek maakt deze open toegankelijke kennis vindbaarder en zichtbaarder. Zo draagt het platform ook aan de Open Science ambities van de hogescholen. De komende tijd zetten de hogescholen, de Vereniging Hogescholen en SIA zich in voor de realisatie voor zo'n platform (met ondersteuning door het ministerie van OCW).

Frank van der Zwan Domein Onderzoek

Gerelateerd nieuws

Vacature: senior beleidsadviseur onderzoek

De Vereniging Hogescholen zet zich dagelijks in voor het beste onderwijs en onderzoek op de hogescholen. Samen met onze leden beïnvloeden we de politieke besluitvorming en zijn we een belangrijke gesprekspartner voor maatschappelijke organisaties en overheden. Bij het bureau van de vereniging werken circa 25 beleidsadviseurs. Wegens het vertrek van de huidige adviseur zijn wij op zoek naar een: senior beleidsadviseur onderzoek  (0,8 – 1,0 fte).

Fontys Hogescholen reikt Onderzoeksprijs 2020 uit

Fontys hecht grote waarde aan praktijkgericht onderzoek dat gericht is op- of ontwikkeld en uitgevoerd is met het werkveld. Om dergelijk onderzoek te stimuleren wordt jaarlijks de Fontys Onderzoeksprijs uitgereikt. Op 6 januari jl. nam Roderick Wondergem tijdens de nieuwsjaarsbijeenkomst van Fontys de Onderzoeksprijs 2020 in ontvangst voor zijn onderzoek naar beweeggedrag van mensen na een beroerte. Ook masterstudent Tess de Kok en bachelorstudent Alexander Warkus vielen in de prijzen.

Verbinding van onderwijs en onderzoek voor een betere kwaliteit

Vandaag is het advies ‘Slimme Verbindingen’ gepresenteerd aan minister Slob en minister Van Engelshoven (OCW). Dit advies is een vervolg op de ontwikkelagenda ‘Lerend onderwijs voor een lerend Nederland: naar een versterkte kennisinfrastructuur voor het onderwijs’ die eerder dit jaar door alle onderwijskoepels is opgesteld. De aanleiding om een sterke kennisinfrastructuur te ontwikkelen is duidelijk: ons onderwijs staat voor grote vraagstukken, zoals het realiseren van passend onderwijs, het zorgen voor gelijke kansen, het recht doen aan verschillen en het gebruik van nieuwe technologische ontwikkelingen voor betere leerprocessen.