Sector

Sociale Studies

Achttien hogescholen bieden verspreid over Nederland en op verschillende locaties een of meerdere hogere sociale studies aan. De sector hogere sociale studies (hss), voorheen hoger sociaal agogisch onderwijs (hsao), kent jaarlijks een instroom van ongeveer 11.000 nieuwe studenten. In totaal staan ruim 52.000 studenten ingeschreven bij een hogere sociale studie.

Sectoraal adviescollege
Elk van de zeven sectoren binnen het hbo heeft een sectoraal adviescollege (SAC).

Gerelateerd nieuws

Lies Korevaar verkozen tot Lector van het Jaar

Lector Rehabilitatie van de Hanzehogeschool is verkozen tot Lector van het Jaar 2019, de verkiezing die ieder jaar door ISO en Scienceguide wordt georganiseerd. Aminata Caïro (De Haagse Hogeschool), Janine Stubbe (Codarts) en Lies Korevaar (Hanzehogeschool) waren de genomineerde lectoren. Drie lectoren die zich ieder op eigen wijze en met eigen accenten inzetten voor het welzijn van studenten op de eigen instelling en daarbuiten.

Nog nooit zoveel studenten in het hbo

De instroom in het hbo in het studiejaar 2017-2018 is met 5,5% gegroeid ten opzichte van het jaar ervoor. De groei is zichtbaar in alle sectoren van het hbo en bij elk opleidingstype (bachelor, master en Associate degree) en elke opleidingsvorm (voltijd, deeltijd en duaal). De instroomgroei is het grootst in de sector gezondheidszorg (+9,0%). Bij de Associate degree opleidingen (Ad) is de instroom met 32,6% (+1.204 studenten) gestegen ten opzichte van studiejaar 2016-2017. Het aantal afgestudeerden steeg met 3,9% naar 73.964 afgegeven diploma’s. Het totaal aantal ingeschreven hbo-studenten is nog nooit zo groot geweest. Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: ‘Dat én de instroom en het aantal diploma’s zo groeit is goed nieuws. Het is een teken van vertrouwen in ons onderwijs, dat ook wordt ondersteund door uitstekende kwaliteitsbeoordelingen van de NVAO en de tevredenheid van onze studenten’.

Landelijk Opleidingsdocument Sociaal Werk gepresenteerd

Mariska Overgaag, Sociaal werker van het Jaar 2017, heeft vandaag het Landelijk Opleidingsdocument Sociaal Werk in ontvangst genomen uit handen van Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen. Het document vormt voor alle Nederlandse hogescholen het formele inhoudelijke referentiepunt bij de inrichting van hun curriculum van de bacheloropleiding Social Work of Pedagogiek.