Sector

Bètatechniek

Met ruim 92.000 studenten is het hoger technisch en natuurwetenschappelijk onderwijs, oftewel bètatechniek, goed voor zo’n 20% van het totaal aantal studenten binnen het hbo. De sector kent 37 bekostigde bacheloropleidingen, 23 associate degree-opleidingen en 9 bekostigde  masters. In totaal bieden 17 hogescholen bekostigd bètatechnisch onderwijs aan.

Sectoraal adviescollege
Elk van de zeven sectoren binnen het hbo heeft een sectoraal adviescollege (SAC).

Gerelateerd nieuws

Samenwerken in Centres of expertise voor onderzoek en onderwijs

Centres of expertise zijn meestal gericht op een opleidingsdomein (54%) of juist een zeer divers palet op opleidingen (42%). Het belangrijkste motief van marktpartijen om aan deze Centres deel te nemen is de toegang tot praktijkgericht onderzoek door hogescholen. In het hbo ligt de nadruk bij de inhoudelijke focus van de samenwerking vooral op het verbeteren van het onderwijs en het ontwikkelen van nieuwe kennis. Dit blijkt uit een impactmeting 2019 van Katapult, een netwerk van meer dan 300 samenwerkingsverbanden tussen beroepsonderwijs, bedrijfsleven, onderzoek en overheid.

Waterstofinstallatie versnelt energietransitie

Een teveel aan duurzaam opgewekte energie in gasvorm omzetten. Dat beoogt de waterstofinstallatie ontwikkeld in het samenwerkingsverband Energy Vehicles Fueling Station (NeFuSta). “Door de opwek en distributie van groene stroom versnelt dit nieuwe laad- en tankstation de energietransitie”, verwacht dr.ir. Aart –Jan de Graaf, lector Meet- en Regeltechniek bij de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Hij is namens de hogeschool lid van NeFuSta waarin hij samenwerkt met de bedrijven CGI, DNV GL, DEKRA en SWECO.

Hogescholen zetten opnieuw stappen met de Sustainable Development Goals

De duurzame ontwikkelingsdoelen moeten onderdeel zijn van het hoger onderwijs zodat de leiders van de toekomst uitgerust worden met de juiste kennis en vaardigheden. Op het jaarcongres van de Vereniging Hogescholen werd bekend dat alle 36 hogescholen het SDG Charter hebben ondertekend. Maar daar blijft het niet bij: Avans Hogeschool, Fontys, Hanzehogeschool en Saxion lanceren een vernieuwend content- en stageplatform SDG on Stage dat studenten en duurzame ondernemingen rondom de Sustainable Development Goals verbindt.