Sectorplan hoger gezondheidszorgonderwijs 2021 - 2025

Opleiden en verbinden om tekort aan zorgprofessionals op te lossen

De gezondheidszorgopleidingen zo aantrekkelijk mogelijk maken en relevant houden voor de arbeidsmarkt. Dat is de inzet van het sectorplan ‘Gezond opleiden 2021-2025’, opgesteld door het sectoraal adviescollege hoger gezondheidszorgonderwijs van de Vereniging Hogescholen. “Hogescholen zetten daarmee alles op alles om zoveel mogelijk bij te dragen aan oplossen van het tekort aan zorgprofessionals”, aldus Carolien Sino, voorzitter van het adviescollege.

De zorgsector maakt turbulente tijden door. Eens te meer blijken professionals in de gezondheidszorg van onschatbare waarde. Zij bepalen uiteindelijk de kwaliteit van de zorg. “Met onze hbo-opleidingen willen we hier een stevige basis voor leggen. Daarnaast is het onze ambitie om de kwaliteit van professionals die al in de zorg werken verder te verhogen”, zegt Sino. Hogescholen bieden daarvoor nu al een scala aan mogelijkheden, variërend van deeltijd bacheloropleidingen met een stevige praktijkcomponent tot duale mastertrajecten. Plus een flexibel aanbod waar werkenden gebruik van kunnen maken. De gezondheidszorgopleidingen willen de komende jaren meer ruimte creëren voor persoonlijke leerroutes.

Verbinding met branche- en beroepsorganisaties en overheid
De rode draad in het sectorplan ‘Gezond opleiden’ is het zoeken van verbinding. Bijvoorbeeld met branche- en beroepsorganisaties en met andere belanghebbenden zoals de overheid. Sino: “De afgelopen tijd is er bijvoorbeeld met werkgeversorganisaties gesproken over stagetekorten. We willen heel graag meehelpen aan het oplossen van arbeidsmarktknelpunten. Maar voor stageplaatsen zijn we afhankelijk van het werkveld.”

Ook in de gezondheidszorg zelf draait het steeds meer om samenwerking met professionals uit andere disciplines, binnen en buiten de zorg. “Hogescholen willen studenten daar al vroeg mee vertrouwd maken. Door bijvoorbeeld projecten te doen met studenten uit andere hbo-disciplines zoals de sociale studies en de technieksector”, geeft Sino aan.

Praktijkgericht onderzoek en lokale omgeving
De hogescholen willen stevige verbanden aanbrengen tussen het onderwijs, het praktijkgericht onderzoek en de lokale omgeving waarin ze dat doen. Sino: “Op die manier blijft het onderwijs verbonden met de voortdurend veranderende zorgpraktijk. Andersom kan de zorgsector zo maximaal profiteren van actuele inzichten die studenten en professionals op doen tijdens hun opleiding. Het is van groot belang dat studenten de ontwikkelingen in het werkveld kunnen bijhouden en ook mee kunnen vormgeven.”

Commissie positionering hbo geïnstalleerd

Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen. De komende decennia zijn honderdduizenden nieuwe hoogopgeleide professionals nodig. Dat vereist een sterker gepositioneerd hoger beroepsonderwijs. Want juist hogescholen zijn vanuit hun regionale spilfunctie essentieel voor de economische structuurversterking en de leefbaarheid van Nederland. Een nieuwe commissie gaat zich buigen over de vraag hoe die positie van het hbo kan worden versterkt. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “De huidige samenleving heeft een stevig hoger beroepsonderwijs nodig. De verminderde instroom van vwo’ers is daarmee een van de aanleidingen om de positionering van het hbo breder onder de loep te nemen”.

Hogescholen en UWV Werkbedrijf pakken gezamenlijk tekorten in kraptesectoren aan

De hogescholen en UWV Werkbedrijf slaan de handen ineen voor de aanpak van de personeelstekorten in de IT. Via het Make IT Work traject kunnen werkzoekenden een omscholingstraject van 11 maanden volgen waarbij ze vanaf de zesde maand aan de slag gaan bij een werkgever.  Zij kunnen dit doen zonder dat zij voor hun omscholing hoeven te betalen of hun uitkering verliezen. “Werkgevers in de IT- sector waar grote personeelstekorten zijn kunnen door deze samenwerking snel aan goed opgeleide en gemotiveerde collega’s komen. Mensen die het roer om willen gooien krijgen hiervoor ook de daadwerkelijk de kans”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen. “We hopen in de toekomst ook in andere omscholingstrajecten op deze wijze samen te werken met het UWV.”

Werkagenda Verdere Integratie op de Arbeidsmarkt gelanceerd

Veel werkgevers in verschillende sectoren hebben moeite om vacatures op te vullen. Toch hebben mensen met een migratieachtergrond nog vaak problemen bij het vinden van een stageplek of een baan. Ook stromen zij minder vaak door naar betere functies en komen ze minder makkelijk uit de bijstand of WW dan mensen zonder migratieachtergrond. Om deze groep gelijke kansen op de arbeidsmarkt te bieden, hebben 21 landelijke* partijen waaronder de Vereniging Hogescholen op 13 december samen met staatssecretaris Dennis Wiersma van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) de Werkagenda Verdere Integratie op de Arbeidsmarkt (VIA) gelanceerd.