Sectorplan hoger gezondheidszorgonderwijs 2021 - 2025

Opleiden en verbinden om tekort aan zorgprofessionals op te lossen

De gezondheidszorgopleidingen zo aantrekkelijk mogelijk maken en relevant houden voor de arbeidsmarkt. Dat is de inzet van het sectorplan ‘Gezond opleiden 2021-2025’, opgesteld door het sectoraal adviescollege hoger gezondheidszorgonderwijs van de Vereniging Hogescholen. “Hogescholen zetten daarmee alles op alles om zoveel mogelijk bij te dragen aan oplossen van het tekort aan zorgprofessionals”, aldus Carolien Sino, voorzitter van het adviescollege.

De zorgsector maakt turbulente tijden door. Eens te meer blijken professionals in de gezondheidszorg van onschatbare waarde. Zij bepalen uiteindelijk de kwaliteit van de zorg. “Met onze hbo-opleidingen willen we hier een stevige basis voor leggen. Daarnaast is het onze ambitie om de kwaliteit van professionals die al in de zorg werken verder te verhogen”, zegt Sino. Hogescholen bieden daarvoor nu al een scala aan mogelijkheden, variërend van deeltijd bacheloropleidingen met een stevige praktijkcomponent tot duale mastertrajecten. Plus een flexibel aanbod waar werkenden gebruik van kunnen maken. De gezondheidszorgopleidingen willen de komende jaren meer ruimte creëren voor persoonlijke leerroutes.

Verbinding met branche- en beroepsorganisaties en overheid
De rode draad in het sectorplan ‘Gezond opleiden’ is het zoeken van verbinding. Bijvoorbeeld met branche- en beroepsorganisaties en met andere belanghebbenden zoals de overheid. Sino: “De afgelopen tijd is er bijvoorbeeld met werkgeversorganisaties gesproken over stagetekorten. We willen heel graag meehelpen aan het oplossen van arbeidsmarktknelpunten. Maar voor stageplaatsen zijn we afhankelijk van het werkveld.”

Ook in de gezondheidszorg zelf draait het steeds meer om samenwerking met professionals uit andere disciplines, binnen en buiten de zorg. “Hogescholen willen studenten daar al vroeg mee vertrouwd maken. Door bijvoorbeeld projecten te doen met studenten uit andere hbo-disciplines zoals de sociale studies en de technieksector”, geeft Sino aan.

Praktijkgericht onderzoek en lokale omgeving
De hogescholen willen stevige verbanden aanbrengen tussen het onderwijs, het praktijkgericht onderzoek en de lokale omgeving waarin ze dat doen. Sino: “Op die manier blijft het onderwijs verbonden met de voortdurend veranderende zorgpraktijk. Andersom kan de zorgsector zo maximaal profiteren van actuele inzichten die studenten en professionals op doen tijdens hun opleiding. Het is van groot belang dat studenten de ontwikkelingen in het werkveld kunnen bijhouden en ook mee kunnen vormgeven.”

Trage kabinetsformatie schadelijk voor hbo en arbeidsmarkt

De trage kabinetsformatie leidt tot steeds grotere knelpunten in het hbo en schaadt daarmee de arbeidsmarkt. De snel veranderende arbeidsmarkt vraagt om steeds meer hoger opgeleide professionals. Tegelijkertijd kunnen de oplopende tekorten aan verpleegkundigen, leraren, ICT’ers en engineers niet alleen met nieuwe afgestudeerden worden opgevangen. Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen: “We missen urgentie bij de formatie van een nieuw kabinet. Er zijn nu extra investeringen nodig in het om- en bijscholen van werknemers in sectoren waar banen verdwijnen. Ons plan voor een week scholing per jaar als basisrecht voor iedereen ligt bijvoorbeeld klaar om uitgevoerd te worden.”

Hbo-studenten positief over opleiding

Tweederde van de studenten die studeren aan een hogeschool is tevreden of zeer tevreden over zijn of haar opleiding. Dat blijkt uit de resultaten van de Nationale Studenten Enquête (NSE) die vandaag door Studiekeuze123 zijn gepubliceerd. Studenten in het hbo zijn vooral tevreden over de sfeer en over de inhoud van de opleiding. Ook over de verworven vaardigheden, de docenten en de mate waarin het onderwijs uitdagend is, zijn studenten goed te spreken. Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen: “Het is mooi om te zien dat studenten, ondanks een zwaar coronajaar met veel online onderwijs, toch positief zijn over hun opleiding. Daar is door hogescholen heel hard aan gewerkt en daar mogen we best trots op zijn.”

Arbeidsmarktpositie hbo’ers onverminderd sterk

​​​​​​​Ondanks de coronapandemie deden afgestudeerde hbo’ers het in 2020 goed op de arbeidsmarkt. Circa 90 procent van alle voltijd-studenten vond binnen drie maanden een baan. Van hen werkt 78 procent op minimaal hbo-niveau en heeft 59 procent een vast contract. Het gemiddelde uurloon steeg van €16,04 in 2019 naar €16,99 in 2020. Daarmee is de arbeidsmarktpositie van hbo’ers in 2020 vrijwel even sterk als in 2019. Dit blijkt uit de jaarlijkse HBO-monitor die de Vereniging Hogescholen vandaag publiceert. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Onze afgestudeerde hbo’ers blijken uiterst weerbaar op de snel veranderende arbeidsmarkt. De cijfers bevestigen dat de vraag naar hoger opgeleiden stijgt. De coronacrisis jaagt die ontwikkeling alleen maar verder aan.”