Publicaties / Bijeenkomsten

Presentaties en downloads jaarcongres Vereniging Hogescholen 2019

027 diverse bannerformaten eventbrite  2160x1080

Berichtgeving

Toekomst hbo ligt bij leven lang ontwikkelen
Is het hbo klaar voor de toekomst? Die vraag stond centraal tijdens het 15e jaarcongres van het hbo, gehouden op 9 mei 2019 in 1931 Congrescentrum Den Bosch. Lees verder

Hogescholen zetten opnieuw stappen met de Sustainable Development Goals
De duurzame ontwikkelingsdoelen moeten onderdeel zijn van het hoger onderwijs zodat de leiders van de toekomst uitgerust worden met de juiste kennis en vaardigheden. Op het jaarcongres van de Vereniging Hogescholen werd bekend dat alle 36 hogescholen het SDG Charter hebben ondertekend. Lees verder

Samenvatting programma

In de ochtend stond op het hoofdpodium de maatschappelijke uitdaging voor het hbo centraal.  Op ons hoofdpodium boden diverse sprekers inspirerende verhalen uit het werkveld: Jan Peter Balkenende (voorzitter Dutch Sustainable Growth Coalition), Hajar Yagkoubi  (NJR), Yoeri van Alteren (Duurzaambedrijfsleven.nl), Nienke Meijer (Fontys) en Peter Wollaert (UNITAR Fellow) en Christian Kromme (website). Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, ondertekende het SDG charter.

Het parallelle middagprogramma bood inspiratie voor onze strategische agenda en het samenwerken daar aan, ‘je kan er iets halen wat je nog niet wist, je kunt helpen de toekomst vorm te geven’. Daarnaast was er veel ruimte om elkaar te kunnen ontmoeten, netwerken en kennisdelen.

's Middags sloot Jeroen Smit (website), hoogleraar, journalist en schrijver van o.a. de Prooi en het Drama Ahold, op het hoofdpodium het jaarcongres af. Lees verder

Beeldverslag

Jaarcongres Vereniging Hogescholen 2019

Fotografie: Henriëtte Guest

Column Jeroen Smit
Zie ook: gesproken column Jeroen Smit, slotspreker Jaarcongres Vereniging Hogescholen 2019, in de uitzending van Buitenhof op 19 mei 2019. Onderwerp: onze welvaart en de broeikasgas-voetafdruk van de Nederlander. Hij wijst daarbij er nadrukkelijk op dat alle hogescholen in Nederland zich achter de SDGs hebben geschaard.