Hogescholen als matchmaker voor de arbeidsmarkt

Toekomst hbo ligt bij leven lang ontwikkelen

Is het hbo klaar voor de toekomst? Die vraag staat vandaag centraal op het 15e jaarcongres van het hbo. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, benadrukte dat wat hem betreft de veranderende arbeidsmarkt niet onderschat moet worden. “Er zullen banen gaan verdwijnen en de arbeidsmarkt zal ingrijpend gaan veranderen. Hogescholen kunnen ervoor zorgen dat mensen kunnen omscholen of bijscholen in hun eigen tempo. Daar ligt een enorme publieke verantwoordelijkheid, en daar hoort ook extra publieke bekostiging bij”, aldus Limmen. Een leven lang leren is een van de Sustainable Development Goals (SDGs). Op het jaarcongres ondertekenden alle 36 hogescholen in Nederland het SDG-Charter en onderstreepten daarmee hun ambitie om samen met studenten en docenten zich in te zetten voor grote maatschappelijke uitdagingen die in de toekomst op ons afkomen.

De Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDGs) zijn door de Verenigde Naties vastgesteld als de nieuwe mondiale duurzame ontwikkelingsagenda voor 2030. Ze worden gepromoot als de wereldwijde doelstellingen voor duurzame ontwikkeling. Deze vormen een belangrijk raamwerk voor het beroepsonderwijs dat wordt aangeboden op de hogescholen. De urgentie om de SDGs te realiseren wordt in toenemende mate gevoeld door de ruim 450.000 hbo-studenten en 30.000 docenten die verbonden zijn aan onze 36 hogescholen. Het roept op tot vergaande samenwerking tussen overheden, ondernemers, onderwijsinstellingen, studenten-en maatschappelijke organisaties. Niet alleen omwille van de maatschappelijke rol die de hogescholen spelen, maar ook omdat de studenten van nu moeten worden klaargestoomd voor de arbeidsmarkt van de toekomst.

Aansluiting arbeidsmarkt
Als het gaat om veranderingen in de arbeidsmarkt dan hebben hogescholen een grote verantwoordelijkheid om mensen daar goed op voor te bereiden. Door ze een opleiding te geven waar ze iets mee kunnen. Waarmee ze hun talenten kunnen verzilveren en waarmee ze niet alleen vandaag maar ook morgen fatsoenlijk hun brood kunnen verdienen. Limmen: “Op het vlak van leven lang ontwikkelen ligt er een schone taak bij het hoger beroepsonderwijs in Nederland. Een taak die die verder gaat dan alleen opleiden maar ook gaat over loopbaanbegeleiding. Hogescholen als matchmaker voor de arbeidsmarkt”.

SDG on stage
Vandaag is ook 'SDG on Stage' gelanceerd. Een digitale stagebank, speciaal ontwikkeld voor hbo-studenten en bedrijven en maatschappelijke organisaties, om zo vraag en aanbod van SDG gerelateerde stage- en afstudeeropdrachten bij elkaar te brengen. Nienke Meijer, initiatiefnemer namens de Vereniging Hogescholen en Yoeri van Alteren, directeur van Duurzaambedrijfsleven, lanceerden hiervoor SDG on Stage website. Nienke Meijer: “Trots op de lancering van SDG on Stage, een voorbeeld van de typische HBO mentaliteit, niet alleen praten, maar vooral doen!”.

Vierkante foto: Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen, ondertekent namens de leden het SDH Charter (fotografie: Henriëtte Guest)

Beeldverslag

Jaarcongres Vereniging Hogescholen 2019

Pabo en verpleegkunde favoriet bij nieuwe hbo-studenten

Beroepen in de publieke sector met flinke personeelstekorten zijn populair bij eerstejaars hbo-studenten. Het aantal aanmeldingen voor de opleiding tot leraar in het basisonderwijs steeg met 33,5% van 5243 vorig jaar tot 7000 in 2020. Ook verpleegkunde is populair: daar is de toename ten opzichte van vorig jaar 16,7%: van 5896 aanmeldingen vorig jaar tot 6878 dit jaar. Dit blijkt uit de aanmeldcijfers in het hbo tot en met 5 oktober 2020, die de Vereniging Hogescholen vandaag publiceert. Definitieve instroomcijfers volgen later dit studiejaar.

Mbo-scholen, hogescholen en universiteiten: Leven lang ontwikkelen door persoonlijk leerrecht per jaar

Iedere werkende Nederlander vanaf 27 jaar moet het basisrecht van één week scholing per jaar krijgen. Dat is de kern van het plan ‘Een leven lang ontwikkelen voor iedereen’ van de MBO Raad, Vereniging Hogescholen (VH) en Vereniging van Universiteiten (VSNU). Dit plan is vandaag overhandigd aan minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Vereniging Hogescholen zet in op vergroten dynamiek beroepsbevolking

De Vereniging Hogescholen (VH) – de belangenbehartiger van de 36 hogescholen in ons land – constateert dat het kabinet met de presentatie van de rijksbegroting 2021 kiest voor stabiliteit in het hoger beroepsonderwijs. Voorzitter Maurice Limmen van de VH: “Wij constateren dat het hbo verder moet doorgaan op de routes die we al hebben ingezet, namelijk ervoor zorgen dat studenten zich tijdens en na hun hbo-opleiding kunnen ontplooien in de beroepspraktijk. Nederland heeft hun kennis en creativiteit in de komende jaren hard nodig om uit de crisis te komen.”