Hogescholen als matchmaker voor de arbeidsmarkt

Toekomst hbo ligt bij leven lang ontwikkelen

Ondertekening sdg charter   9 mei 2019   rechthoek   iedereen ogen open

Is het hbo klaar voor de toekomst? Die vraag staat vandaag centraal op het 15e jaarcongres van het hbo. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, benadrukte dat wat hem betreft de veranderende arbeidsmarkt niet onderschat moet worden. “Er zullen banen gaan verdwijnen en de arbeidsmarkt zal ingrijpend gaan veranderen. Hogescholen kunnen ervoor zorgen dat mensen kunnen omscholen of bijscholen in hun eigen tempo. Daar ligt een enorme publieke verantwoordelijkheid, en daar hoort ook extra publieke bekostiging bij”, aldus Limmen. Een leven lang leren is een van de Sustainable Development Goals (SDGs). Op het jaarcongres ondertekenden alle 36 hogescholen in Nederland het SDG-Charter en onderstreepten daarmee hun ambitie om samen met studenten en docenten zich in te zetten voor grote maatschappelijke uitdagingen die in de toekomst op ons afkomen.

De Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDGs) zijn door de Verenigde Naties vastgesteld als de nieuwe mondiale duurzame ontwikkelingsagenda voor 2030. Ze worden gepromoot als de wereldwijde doelstellingen voor duurzame ontwikkeling. Deze vormen een belangrijk raamwerk voor het beroepsonderwijs dat wordt aangeboden op de hogescholen. De urgentie om de SDGs te realiseren wordt in toenemende mate gevoeld door de ruim 450.000 hbo-studenten en 30.000 docenten die verbonden zijn aan onze 36 hogescholen. Het roept op tot vergaande samenwerking tussen overheden, ondernemers, onderwijsinstellingen, studenten-en maatschappelijke organisaties. Niet alleen omwille van de maatschappelijke rol die de hogescholen spelen, maar ook omdat de studenten van nu moeten worden klaargestoomd voor de arbeidsmarkt van de toekomst.

Aansluiting arbeidsmarkt
Als het gaat om veranderingen in de arbeidsmarkt dan hebben hogescholen een grote verantwoordelijkheid om mensen daar goed op voor te bereiden. Door ze een opleiding te geven waar ze iets mee kunnen. Waarmee ze hun talenten kunnen verzilveren en waarmee ze niet alleen vandaag maar ook morgen fatsoenlijk hun brood kunnen verdienen. Limmen: “Op het vlak van leven lang ontwikkelen ligt er een schone taak bij het hoger beroepsonderwijs in Nederland. Een taak die die verder gaat dan alleen opleiden maar ook gaat over loopbaanbegeleiding. Hogescholen als matchmaker voor de arbeidsmarkt”.

SDG on stage
Vandaag is ook 'SDG on Stage' gelanceerd. Een digitale stagebank, speciaal ontwikkeld voor hbo-studenten en bedrijven en maatschappelijke organisaties, om zo vraag en aanbod van SDG gerelateerde stage- en afstudeeropdrachten bij elkaar te brengen. Nienke Meijer, initiatiefnemer namens de Vereniging Hogescholen en Yoeri van Alteren, directeur van Duurzaambedrijfsleven, lanceerden hiervoor SDG on Stage website. Nienke Meijer: “Trots op de lancering van SDG on Stage, een voorbeeld van de typische HBO mentaliteit, niet alleen praten, maar vooral doen!”.

Vierkante foto: Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen, ondertekent namens de leden het SDH Charter (fotografie: Henriëtte Guest)

Beeldverslag

Jaarcongres Vereniging Hogescholen 2019

Kerncijfers hbo overzichtelijk gepresenteerd in sectordashboard

De Vereniging Hogescholen introduceert vandaag het sectordashboard met een uitgebreide reeks kerncijfers over het hbo. De gebruiker kan daarmee op verscheidene niveaus helder vormgegeven rapportages maken. Bijvoorbeeld over het hbo of een hbo-sector. Ook is het mogelijk om een hogeschool te vergelijken met een of meerdere andere hogescholen. Daarnaast is er informatie beschikbaar per opleiding. Per detailniveau zijn de meest relevante kerncijfers uit verschillende bronnen op één pagina te raadplegen.

Herverdelen niet de oplossing

Vandaag heeft de commissie Van Rijn het advies 'Wissels om - Naar een transparante en evenwichtige bekostiging, en meer samenwerking in hoger onderwijs en onderzoek' aangeboden aan de minister van OCW, Van Engelshoven. De Vereniging Hogescholen maakt zich ernstig zorgen over de gesuggereerde herverdeling van middelen in het hbo binnen de bestaande budgetten.

Afgestudeerde leraar tevredener over baan

Afgestudeerde hbo’ers zijn in 2018 tevredener over hun baan. Vooral de onderwijssector springt in het oog. De onderwijssector heeft de hoogste stijging in baantevredenheid in vergelijking tot afgelopen jaar. Waar in 2017 74% van de pas afgestudeerde leraren met tevredenheid terugblikte op het eerste werkjaar, is in 2018 79% tevreden over het werk. Deze stijging in baantevredenheid blijkt ook uit een daling in pasafgestudeerde leraren die op zoek zijn naar ander werk (16% in 2016, 11% in 2017, en 7% in 2018). Dit blijkt uit de nieuwe HBO-Monitor, het jaarlijkse onderzoek naar de arbeidsmarktpositie van afgestudeerde hbo-studenten. “Deze cijfers gaan de goede kant op. We leiden steeds meer pabo-studenten op. Maar het is natuurlijk essentieel dat ze na hun opleiding ook daadwerkelijk met plezier in het onderwijs aan de slag blijven”, aldus Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.