Hogescholen als matchmaker voor de arbeidsmarkt

Toekomst hbo ligt bij leven lang ontwikkelen

Is het hbo klaar voor de toekomst? Die vraag staat vandaag centraal op het 15e jaarcongres van het hbo. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, benadrukte dat wat hem betreft de veranderende arbeidsmarkt niet onderschat moet worden. “Er zullen banen gaan verdwijnen en de arbeidsmarkt zal ingrijpend gaan veranderen. Hogescholen kunnen ervoor zorgen dat mensen kunnen omscholen of bijscholen in hun eigen tempo. Daar ligt een enorme publieke verantwoordelijkheid, en daar hoort ook extra publieke bekostiging bij”, aldus Limmen. Een leven lang leren is een van de Sustainable Development Goals (SDGs). Op het jaarcongres ondertekenden alle 36 hogescholen in Nederland het SDG-Charter en onderstreepten daarmee hun ambitie om samen met studenten en docenten zich in te zetten voor grote maatschappelijke uitdagingen die in de toekomst op ons afkomen.

De Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDGs) zijn door de Verenigde Naties vastgesteld als de nieuwe mondiale duurzame ontwikkelingsagenda voor 2030. Ze worden gepromoot als de wereldwijde doelstellingen voor duurzame ontwikkeling. Deze vormen een belangrijk raamwerk voor het beroepsonderwijs dat wordt aangeboden op de hogescholen. De urgentie om de SDGs te realiseren wordt in toenemende mate gevoeld door de ruim 450.000 hbo-studenten en 30.000 docenten die verbonden zijn aan onze 36 hogescholen. Het roept op tot vergaande samenwerking tussen overheden, ondernemers, onderwijsinstellingen, studenten-en maatschappelijke organisaties. Niet alleen omwille van de maatschappelijke rol die de hogescholen spelen, maar ook omdat de studenten van nu moeten worden klaargestoomd voor de arbeidsmarkt van de toekomst.

Aansluiting arbeidsmarkt
Als het gaat om veranderingen in de arbeidsmarkt dan hebben hogescholen een grote verantwoordelijkheid om mensen daar goed op voor te bereiden. Door ze een opleiding te geven waar ze iets mee kunnen. Waarmee ze hun talenten kunnen verzilveren en waarmee ze niet alleen vandaag maar ook morgen fatsoenlijk hun brood kunnen verdienen. Limmen: “Op het vlak van leven lang ontwikkelen ligt er een schone taak bij het hoger beroepsonderwijs in Nederland. Een taak die die verder gaat dan alleen opleiden maar ook gaat over loopbaanbegeleiding. Hogescholen als matchmaker voor de arbeidsmarkt”.

SDG on stage
Vandaag is ook 'SDG on Stage' gelanceerd. Een digitale stagebank, speciaal ontwikkeld voor hbo-studenten en bedrijven en maatschappelijke organisaties, om zo vraag en aanbod van SDG gerelateerde stage- en afstudeeropdrachten bij elkaar te brengen. Nienke Meijer, initiatiefnemer namens de Vereniging Hogescholen en Yoeri van Alteren, directeur van Duurzaambedrijfsleven, lanceerden hiervoor SDG on Stage website. Nienke Meijer: “Trots op de lancering van SDG on Stage, een voorbeeld van de typische HBO mentaliteit, niet alleen praten, maar vooral doen!”.

Vierkante foto: Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen, ondertekent namens de leden het SDH Charter (fotografie: Henriëtte Guest)

Beeldverslag

Jaarcongres Vereniging Hogescholen 2019

Goede perspectieven voor hbo’ers op de arbeidsmarkt

Hbo-afgestudeerden doen het in de regel nog steeds goed op de arbeidsmarkt. Dat blijkt uit de jaarlijkse HBO-Monitor van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van de Maastricht University. Belangrijkste conclusie uit de monitor: hbo-opgeleiden van de lichting 2019/2020 hebben bijna allemaal werk; vier van de vijf werken op het hbo-niveau waarvoor ze zijn opgeleid en 60 procent heeft al een vaste baan. “Het is mooi om te zien dat mensen na het voltooien van een hbo-opleiding meestal goed hun weg vinden. Het toont ook aan dat Nederland zit te springen om de professionals die op onze hogescholen worden opgeleid”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Ambitieuze plannen maar nog weinig houvast voor hbo

“De coalitiepartijen hebben ambitieuze plannen gepresenteerd die passen bij de uitdagingen waar we als Nederland voor staan.” Dat is de eerste reactie van Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen op het vandaag gepubliceerde coalitieakkoord. Limmen: “Maar voor het hbo biedt het coalitieakkoord nog weinig houvast. Er moet nog veel worden uitgewerkt en onderbouwd. Zo is  onduidelijk wat de precieze investeringsambities zijn op het gebied van praktijkgericht onderzoek in het hbo. Voor wat betreft om- en bijscholing lijken deze ambities in ieder geval beperkt. Hierover gaan we graag snel in gesprek met de nieuwe bewindspersonen.”

Hogescholen verheugen zich op 'normale' start studiejaar

Hogescholen mogen het studiejaar op 30 augustus starten zonder dat er 1,5 meter afstand hoeft te worden gehouden. Dat betekent dat zo'n half miljoen hbo-studenten weer volledig fysiek onderwijs kunnen volgen. Dat heeft het kabinet vandaag besloten na overleg over de versoepeling van de coronamaatregelen. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen is verheugd met dat besluit: “We kijken er erg naar uit om onze studenten weer te verwelkomen op de campus. We kunnen starten met een ‘normaal’ studiejaar en dat is voor studenten van essentieel belang. Want leren doe je samen, met elkaar en van elkaar.” Ook voor docenten en medewerkers is het belangrijk dat ze nu eindelijk weten waar ze aan toe zijn en weer fysiek onderwijs kunnen geven. Limmen benadrukt dat er ook voorzichtigheid geboden is: “We blijven communiceren dat zelftesten en hygiëne-maatregelen belangrijk zijn voor de veiligheid van jezelf en anderen. En natuurlijk als je gaat studeren, laat je vaccineren.”