Bijeenkomst

#Futureproof: het hbo klaar voor de toekomst

Jaarcongres Vereniging Hogescholen 2019

027 diverse bannerformaten eventbrite  2160x1080

-

In vervolg op uw aanmelding voor dit jaarcongres ontvangt u een e-mail met verdere instructies plus uw persoonlijke inlogcode voor de congresapp. Het congresprogramma raadpleegt u uitsluitend via deze app!

Toelichting
Wereldwijde maatschappelijke uitdagingen, zoals verduurzaming, gezondheid en voedselveiligheid vragen om innovatie. Nederland is één van de meest concurrerende en innovatieve landen wereldwijd en heeft de ambitie om dat in de toekomst te blijven. Wij willen studenten en professionals zo opleiden dat ze een bijdrage kunnen leveren aan deze uitdagingen. Studenten en professionals worden in de toekomst niet meer opgeleid voor een beroep, maar voor het oplossen van maatschappelijke problemen. Is het hbo klaar voor morgen, voor die toekomst? Die vraag staat op het 15e jaarcongres van het hbo centraal.

Inhoud en programma

Ochtend: plenair
In de ochtend staat op het hoofdpodium deze maatschappelijke uitdaging centraal.  Op ons hoofdpodium zullen inspirerende verhalen uit het werkveld de toon zetten. Het ochtendprogramma zal ingevuld worden met diverse gasten zoals onder andere Jan Peter Balkenende (voorzitter Dutch Sustainable Growth Coalition), Hajar Yagkoubi (NJR), Yoeri van Alteren (Duurzaambedrijfsleven.nl), Nienke Meijer (Fontys) en Peter Wollaert (UNITAR Fellow). Christian Kromme (website) geeft een inspirerende keynote over de impact van technologische ontwikkelingen op organisaties en de samenleving en tot slot zal voorzitter van de Vereniging Hogescholen, Maurice Limmen, het SDG charter ondertekenen.

's Middags sluit Jeroen Smit (website), hoogleraar, journalist en schrijver van o.a. de Prooi en het Drama Ahold, op het hoofdpodium het jaarcongres af!

Parallel middagprogramma
Het parallelle middagprogramma biedt inspiratie voor onze strategische agenda en het samenwerken daar aan, ‘je kan er iets halen wat je nog niet wist, je kunt helpen de toekomst vorm te geven’. Daarnaast wilt u elkaar natuurlijk kunnen ontmoeten, netwerken en kennisdelen. Download het middagprogramma

Strategische agenda
Met het jaarcongres halen we ook inspiratie uit de sector zelf voor de nieuwe strategische agenda van onze sector. Daarnaast zorgen  we er ook voor dat onze collega’s van hogescholen en daarbuiten elkaar inspireren met interessante toekomstbeelden.

De vier O's van het hbo - Uitgebreide toelichting: klik op icoon
De toekomst komt op het jaarcongres binnen via vier lijnen die corresponderen met de vier O’s van het hbo: Onderwijs van morgen, Onderzoek van morgen, Organisatie van morgen, Omgeving van morgen. Hierin maken we zichtbaar welke veranderingen op ons af komen zowel vanuit de overheid als vanuit ons werkveld en welke invloed dat heeft op de rol van ons onderwijs, de uitwerking van praktijkgericht onderzoek en de wijze waarop we dat als hogeschool moeten organiseren. Die organisatie (hoe implementeren we strategisch beleid?) wordt vaak onderbelicht en daarom besteden we daar op dit congres extra aandacht aan.

Congresapp
In de congresapp vindt u algemene informatie, de laatste oproep, het volgende programma onderdeel en nieuwsberichten. Ook stelt u er uw persoonlijk congresprogramma mee samen, bijvoorbeeld door het kiezen van deelsessies. De congresdeelnemers delen via de eventapp kennis en stellen er vragen met elkaar. U vult zelf uw profiel aan zodat u elkaar kunt vinden op inhoud, zowel voorafgaand, tijdens en na het congres.  Heeft u eenmaal contact gelegd, dan maakt u eenvoudig een afspraak met andere deelnemers. Ook na het congres kunnen deelnemers actief blijven via chat of oproepen. Met duurzame relaties als gevolg!

Sprekers

Harmen van Wijnen
Harmen van Wijnen   Jan Peter Balkenende
CvB-voorzitter CHE, bestuurslid Vereniging Hogescholen   voorzitter Dutch Sustainable Growth Coalition