Actualiteiten

Investeren in onderwijs gefinancierd door budgetkorting

A   hogeschool   vierkant

Donderdag 16 februari heeft het CPB de uitkomsten van de doorrekening van de verkiezingsprogramma’s gepubliceerd in ‘Keuzes in Kaart 2018-2021’. De Vereniging Hogescholen heeft kennisgenomen van de maatregelen op het gebied van hoger onderwijs. “We zijn blij dat alle partijen willen investeren in onderwijs maar algemene budgetkortingen passen daar niet in”, aldus Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen. Bijzonder schrijnend daarbij is het plan van VVD en ChristenUnie om 50% te korten op het kunstonderwijs.

Workshops jaarcongres Vereniging Hogescholen 2017 op een rij

085 009 jaarcongres web 02 03

Het jaarcongres van de Vereniging Hogescholen, dat dit jaar plaatsvindt op 6 april in De Rijtuigenloods te Amersfoort, belooft een zeer gevarieerd en vol programma voor de deelnemers. Bijvoorbeeld: 38 workshops, verdeeld over 5 thema's, gepresenteerd door ruim 90 deskundigen werkend bij en met hogescholen. U kunt zich nu al oriënteren op de inhoud van de workshops en wie deze gaan verzorgen.

NVAO congres 'Kwaliteit in de praktijk - Katalysator voor kwaliteitscultuur'

Op 23 februari a.s. organiseert de NVAO onder het thema 'Kwaliteit in de praktijk - Katalysator voor kwaliteitscultuur' haar tweejaarlijks congres bij het WTC Congrescenter in Rotterdam. Het programma bestaat onder meer uit drie 'breakouts', waaronder een over 'Leeruitkomsten'. Janine van Drieënhuizen-Kok (directeur Deeltijd Onderwijs & CHE Academy, Christelijke Hogeschool Ede) en Fokke Aukema (programmamanager Deeltijdstudies, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen) tonen op welke wijze de experimenten leeruitkomsten kansen bieden om de kwaliteitscultuur te versterken.

Workshop over flexibiliseren onderwijs

Flexscan def vierkant

Veel te weinig volwassenen nemen deel aan het bekostigde deeltijd hoger onderwijs, zo luidt de conclusie van de adviescommissie Rinnooy Kan in 2014. 'Als we zo doorgaan lukt het niet dat in 2020 de helft van de Nederlandse bevolking minimaal een hbo-niveau bereikt. Het is echter een hele klus om een passend aanbod te ontwikkelen voor volwassenen. Flexibilisering van het onderwijs is cruciaal," zegt consultant Tijs Pijls van CINOP.

Fusieplannen NHL en Stenden in nieuwe fase

De colleges van bestuur en de medezeggenschapsraden van NHL Hogeschool en Stenden Hogeschool zijn zeer verheugd mee te kunnen delen dat beide medezeggenschapsraden ‘ja’ hebben gezegd tegen de voorgenomen fusie van beide hogescholen. Dit is een belangrijke stap naar de nieuwe hogeschool. De fusie kan daadwerkelijk plaatsvinden als de hogescholen ook goedkeuring krijgen van de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Dit horen de hogescholen naar verwachting voor de zomer van 2017.

Workshop over verminderen langstuderen bij Hogeschool Inholland

Langstuderen juistespoor inholland jaarcongresvh2017 vierkant

Hogeschool Inholland maakte drie jaar geleden de keuze om het langstuderen te verminderen. Om langstudeerders de aandacht, tijd en energie te geven die zij verdienen. “Een keuze die voor ons is ingegeven door de wil om de missie van Inholland in de praktijk te realiseren, namelijk een sleutel zijn voor studenten voor zijn of haar ontwikkeling als professional en als mens,” aldus Jacqueline Hoogenboom, programmamanager langstuderen bij Inholland. Zij verzorgt samen met Irene Witteman de workshop ‘Langstuderen: Op het juiste spoor’ tijdens het jaarcongres 'De o van hbo; leren door ontwikkelen', dat de Vereniging Hogescholen op 6 april organiseert in De Rijtuigenloods te Amersfoort.

Lees het artikel

Voorzitter Thom de Graaf in Trouw: 'De miljoenen van de basisbeurs moeten we in het hbo investeren'

Degraaf thom 8724 vierant

Een nieuw kabinet moet het onderwijs meer vrijheid geven om de overgang van middelbare school naar hoger beroepsonderwijs makkelijker te maken. "Dan kunnen scholen meer experimenteren, bijvoorbeeld met een zesjarige havo", zegt voorzitter Thom de Graaf van de Vereniging Hogescholen in Trouw van 12 februari jl. "Dat zou meer tijd geven om naast algemene vorming aandacht te besteden aan voorbereiding op het beroepsonderwijs."