Sector

Agro & Food

De sector Agro & Food is met bijna 10.000 studenten de kleinste hbo-sector. De sector kent een aanbod van ‘groen onderwijs’ in brede zin. Naast de traditionele opleidingen als tuin- en akkerbouw bevat de sector opleidingen als Food design and innovation, milieukunde en land- en watermanagement. Verspreid over Nederland verzorgen vier hogescholen (Aeres Hogeschool, HAS Hogeschool, Hogeschool Inholland en Van Hall Larenstein) op verschillende locaties het hoger agrarisch onderwijs.

Sectoraal adviescollege
Elk van de zeven sectoren binnen het hbo heeft een sectoraal adviescollege (SAC).

Gerelateerd nieuws

Meerwaarde ‘groen’ onderwijs voor toekomst Agro en Food sector

Gisteren sprak Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, bij de opening van het jubileumjaar van Aeres Hogeschool in Dronten over de meerwaarde van het Agro en Food hbo aan de ontwikkeling van de topsector Agro en Food. Aeres bestaat dit jaar 60 jaar en dat werd gevierd met een symposium over de toekomst van de Agro en Foodsector en de meerwaarde van het ondernemerschap van het ‘groene’ hbo in deze sector.

Arbeidsmarktpositie hbo'er steeds beter

De werkloosheid onder afgestudeerde hbo’ers is voor het derde jaar op rij gedaald van 7,3% in 2013, 6,5% in 2014, en 5,5% in 2015 naar 4,6% in 2016. De daling geldt voor zowel voltijd, deeltijd als duaal afgestudeerden. De afgestudeerden vinden niet alleen eerder werk, maar ook meer afgestudeerden dan voorheen werken op hbo-niveau, circa anderhalf jaar na afstuderen; in 2014 was dit aandeel 74% (2015 77%) en in 2016 is dit aandeel toegenomen tot ruim 80%. Dit blijkt uit de nieuwe HBO-Monitor, het jaarlijkse onderzoek naar de arbeidsmarktpositie van afgestudeerde hbo-studenten. “Uit de cijfers blijkt duidelijk dat de kwaliteit van het hbo goed aansluit op de arbeidsmarkt", aldus Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Overheid, bedrijfsleven en onderwijsinstellingen presenteren ‘Ontwikkelagenda groen onderwijs'

De Nederlandse groene sector behoort tot de wereldtop. Om deze positie vast te kunnen houden is een blijvende investering in groene kennis en innovatie nodig. Het groene onderwijs (vmbo, mbo, hbo en Wageningen Universiteit) heeft daarom met het ministerie van Economische Zaken en het bedrijfsleven een strategisch akkoord gesloten. De kwaliteit en inhoud van de opleidingen moet beter gaan aansluiten op de vraag uit het bedrijfsleven. Daarnaast moet volgens het akkoord het aantal afgestudeerden uit het groene onderwijs groeien. De vier groene hogescholen hebben in 2025 een krachtig profiel en een sterke relatie in hun regio hebben.