Thema naar overzicht

Hogeschool en Organisatie

Al geruime tijd zijn hogescholen bezig de omslag te maken van traditionele onderwijsinstellingen naar brede kennisinstituten. Hogescholen hebben zich ontwikkeld tot professionele organisaties die continu veranderen en ruimte bieden voor vernieuwing. De arbeidsvoorwaarden en -verhoudingen zijn hierop toegesneden.

Toekomst
De komende jaren ontwikkelen hogescholen zich nog sterker als ‘responsieve’ organisaties: instellingen met kennis van en verbondenheid met de omgeving en het vermogen hierop te reageren. Iedere hogeschool maakt daarbij eigen keuzes binnen de eigen context. Dit vraagt om een organisatie met professionele docenten die netwerken onderhouden en naar binnen brengen. Modernisering van de arbeidsvoorwaarden ligt in het verlengde daarvan. Bij professionalisering horen ook vernieuwende producten en diensten zoals ‘blended learning’. Tijdflexibel en plaatsonafhankelijk leren beantwoordt aan meer persoonlijke leerstijlen. Dit vraagt het nodige van de organisatie en van de infrastructuur van hogescholen, maar ook van de wendbaarheid van docenten. De rol van de docent is cruciaal bij het realiseren van de opdrachten. De rol van het bestuur is vooral stimulerend, uitdagend en randvoorwaarden scheppend.

Gerelateerd nieuws

Vrouwen doen het goed bij hogescholen

Dat blijkt uit cijfers die de hogescholen in het kader van de Internationale vrouwendag verzamelden. Op alle fronten scoren vrouwen in het hbo hoog. Steeds meer meisjes volgen hoger onderwijs (51%) en van de werknemers is 56% in het hbo vrouw. Van alle hogeschoolbestuurders is 37% vrouw. Van de 36 voorzitters van Colleges van Bestuur van de hogescholen zijn er 12 vrouw. Het aandeel vrouwen in hogere functies is 40%, en dat is aanmerkelijk beter dan in andere sectoren.

Vereniging Hogescholen verwelkomt de Politieacademie als geassocieerd lid

Vandaag is de Politieacademie als geassocieerd lid toegelaten tot de Vereniging Hogescholen. Tijdens een feestelijke bijeenkomst ondertekenden Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen en Leon Kuijs, directie Politieacademie, het certificaat van lidmaatschap. Zij deden dit in aanwezigheid van Kathelijne van Kammen, directie Politieacademie, Leonard kok, namens de korpsleiding en Ron Minnée en Carola Hageman, directie Vereniging Hogescholen. De Politieacademie is het eerste geassocieerd lid van de Vereniging Hogescholen.

Oproep aan politiek: ‘Schrap de doelmatigheidskorting voor het hele onderwijs’

Schrap de doelmatigheidskorting oplopend naar 183 miljoen voor onderwijs. Dat is de oproep in een brief aan de onderwijswoordvoerders van de Tweede Kamer van de Stichting van het Onderwijs, het platform van alle werkgevers- en werknemersorganisaties in het onderwijs. De ambities voor de samenleving en kenniseconomie, en daarmee het onderwijs, zijn onveranderd hoog. De korting in het teken van ‘doelmatiger onderwijs’ rijmt daar niet mee. De Tweede Kamer behandelt deze week de Onderwijsbegroting.

Hans   foto 1
Hans Bakker Domein Arbeidsvoorwaarden