Sector

Gezondheidszorg

De sector hoger gezondheidszorg onderwijs (hgzo) telt ruim 45.000 studenten. Het hgzo kent 22 bekostigde bacheloropleidingen, drie associate degree-opleidingen en drie bekostigde masters. In totaal bieden 17 hogescholen bekostigd gezondheidszorg onderwijs aan.

Paradigmashift
Een groot en divers aantal ontwikkelingen vragen van het werkveld én de onderwijssector dat zij op een nieuwe manier naar zorg en ieders rol kijken. Bijvoorbeeld: zorg die zich verplaatst van de tweede naar de eerste lijn, meer marktwerking in de zorg en de toenemende druk op de betaalbaarheid van zorg. 'Shared decision making’ tussen patiënt en zorgverlener is aan de orde van de dag. En hoe met minder middelen en menskracht kwalitatief goede zorg te bieden?

Thema's
De sector hgzo heeft drie thema’s gekozen die voor alle hoger gezondheidszorg opleidingen relevant zijn: ondernemerschap, technologie in de zorg en interprofessioneel samenwerken.

Onderzoek
Een belangrijk deel van het onderzoek aan hogescholen is gericht op gezondheid en zorg. Om die reden heeft Regieorgaan SIA het SPRONG-programma 'Vitaliteit en Gezondheid' in het leven geroepen. Daarnaast zijn er in 2017 drie lectorenplatforms opgericht.

Sectoraal adviescollege
Elk van de zeven sectoren binnen het hbo heeft een sectoraal adviescollege (SAC).

Gerelateerd nieuws

Vacature: (senior) beleidsadviseur

De Vereniging Hogescholen zet zich dagelijks in voor het beste onderwijs en onderzoek op de hogescholen. Wegens het vertrek van de huidige adviseur zijn we op zoek naar een: (senior) beleidsadviseur (o.a. sector gezondheidszorg) (0,8 fte).

2000 extra voltijd studenten verpleegkunde

Hogescholen zagen de afgelopen jaren een stijging van de instroom van het aantal studenten in het zorgonderwijs, bij hbo-verpleegkunde, van ruim 5.000 in 2014 naar maar liefst 6.500 studenten in 2016. In het huidige studiejaar 2017-2018 worden er nog bijna 2000 studenten extra klaargestoomd als hbo-verpleegkundige. “Dat is heel goed nieuws”, schrijft minister Schippers vandaag in een brief aan de Tweede Kamer. Vanwege de groeiende vraag naar arbeidskrachten in de zorg, hebben de ministeries van VWS en OCW met werkgevers en hogescholen afgesproken dat ze zich gezamenlijk inzetten voor maximale verantwoorde groei van het aantal studenten verpleegkunde. "De kwaliteit van ons onderwijs staat voorop en daarom kunnen we alleen verantwoord groeien als er voldoende stageplekken beschikbaar zijn", aldus Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen. "Aan die voorwaarde lijkt nu te zijn voldaan".

Topsector Life Sciences & Health presenteert nieuwe Kennis- en Innovatieagenda: Grow~Motion

Health~Holland, Topsector Life Sciences & Health (LSH), heeft op 1 augustus jl. de Kennis- en Innovatieagenda 2018-2021 'Grow~Motion' gepubliceerd. Dit nieuwe strategische document beschrijft de gezondheid en zorg ambities voor de komende vier jaar (2018-2021).