Sector

Kunst

Kleine ondernemende sector
‘Kunst’ is een kleine sector binnen het hoger beroepsonderwijs. Met nog geen 20.000 studenten vormt deze groep 4% van het totaal aantal studenten in het hbo. Klein, maar met een grote impact en gezichtsbepalend in ieders omgeving. Design, muziek, dans, creatieve industrie, film, etc. Een maatschappij zonder is ondenkbaar.

Studenten in het kunstonderwijs staan bekend als zeer gemotiveerd. Zij hebben dan ook een strenge selectie ondergaan voordat zij worden toegelaten tot een opleiding. Studenten komen vanuit de hele wereld naar Nederland om mee te doen aan toelatingsselecties voor een plaats bij een Nederlandse kunstvakopleiding. Afgestudeerden van de kunstopleidingen zijn bij uitstek ondernemend. Een groot deel gaat aan de slag als zelfstandig ondernemer. In de opleidingen wordt dan ook veel aandacht besteed aan ‘ondernemerschap’.

Sectorplan 2012 – 2016
De hogescholen met kunstopleidingen hebben met elkaar afspraken gemaakt in het Sectorplan hbo kunstonderwijs ‘Focus op Toptalent’. De hogescholen nemen bij bepaalde bacheloropleidingen minder studenten aan en tegelijk investeren zij in de kwaliteit van het onderwijs en versterken zij de onderlinge samenwerking.

Gerelateerd nieuws

Trouw volgt vier net afgestudeerde kunstenaars

Vandaag publiceert Trouw een artikel over vier net afgestudeerde kunstenaars: Laurens de Man (Conservatorium van Amsterdam), Nick Livramento Silva (ArtEZ Toneelschool), Pip Passchier (Willem de Kooning Academy) en Zara Dwinger (Nederlandse Filmacademie van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten). Zij studeerden veelbelovend af met hoge cijfers. Hoe worden zij daarna kunstenaar? Trouw volgt de komende jaren deze vier kunstbeloftes op weg naar hun doel.

Kunst kijken

End of Food, Fix the fixation en Welcome to my playground zijn de namen van enkele kunstwerken van studenten van de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten. Zij stellen hun eindejaarsopdrachten tentoon in een oude Elektriciteitsfabriek in Den Haag. Kunsthogescholen in het hele land tonen momenteel eindejaarsopdrachten en eindexamen werken. Zie hieronder waar je terecht kunt voor de tentoonstellingen en uitvoeringen van jong talent.

Arbeidsmarktpositie hbo'er steeds beter

De werkloosheid onder afgestudeerde hbo’ers is voor het derde jaar op rij gedaald van 7,3% in 2013, 6,5% in 2014, en 5,5% in 2015 naar 4,6% in 2016. De daling geldt voor zowel voltijd, deeltijd als duaal afgestudeerden. De afgestudeerden vinden niet alleen eerder werk, maar ook meer afgestudeerden dan voorheen werken op hbo-niveau, circa anderhalf jaar na afstuderen; in 2014 was dit aandeel 74% (2015 77%) en in 2016 is dit aandeel toegenomen tot ruim 80%. Dit blijkt uit de nieuwe HBO-Monitor, het jaarlijkse onderzoek naar de arbeidsmarktpositie van afgestudeerde hbo-studenten. “Uit de cijfers blijkt duidelijk dat de kwaliteit van het hbo goed aansluit op de arbeidsmarkt", aldus Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.