Sector

Kunst

‘Kunst’ is een zeer selectieve sector binnen het hoger beroepsonderwijs. Met 20.000 toekomstige creatieve professionals vormt deze groep 4% van het totaal aantal studenten in het hbo. De omvang van de opleidingen is al jaren stabiel door bewust beleid bij met name de disciplines Muziek en Beeldende Kunst. Dat blijft ook zo. Studenten in het hbo kunstonderwijs hebben een hoge motivatie. Het kunstonderwijs heeft de laagste uitval en het hoogste studiesucces van alle sectoren in het hbo.

Elk van de zeven sectoren binnen het hbo heeft een sectoraal adviescollege (SAC).

Gerelateerd nieuws

Onderwijsinspectie: hbo-sector zorgvuldig met sociale veiligheid in kunst- en mode-opleidingen

De Vereniging Hogescholen heeft met veel belangstelling het rapport van de inspectie van het onderwijs gelezen over de sociale veiligheid van studenten aan kunst- en/of mode-opleidingen. Het schetst een herkenbaar beeld dat de hogescholen op een zorgvuldige manier actief met dit thema bezig zijn. Maurice Limmen, voorzitter van de VH: ”Dit rapport levert nuttige observaties op die ons kunnen helpen om onze aanpak op het terrein van sociale veiligheid structureel te borgen, zodat we ook op langere termijn zorgen voor een sociaal veilige omgeving voor studenten en medewerkers. Want iedereen moet zich thuis voelen op onze hogescholen.”

Hbo kunstonderwijs presenteert sectoragenda 2021-2025

Een nog veerkrachtiger sector die voortdurend in verbinding staat met de ontwikkelingen in het werkveld en de samenleving, en die onderwijs en onderzoek innoveert. Dat is de ambitie die centraal staat in de Sectoragenda Hbo Kunstonderwijs 2021 - 2025, die minister Ingrid van Engelshoven van OCW vandaag in ontvangst neemt uit handen van Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen. Als uitwerking van de sectoragenda heeft het kunstonderwijs ook een statement opgesteld over sociale veiligheid, waarin ze uitspreken gezamenlijk grondig aan de slag te gaan met een nog veiliger leer- en werkklimaat in de kunstopleidingen.

Hogescholen zetten opnieuw stappen met de Sustainable Development Goals

De duurzame ontwikkelingsdoelen moeten onderdeel zijn van het hoger onderwijs zodat de leiders van de toekomst uitgerust worden met de juiste kennis en vaardigheden. Op het jaarcongres van de Vereniging Hogescholen werd bekend dat alle 36 hogescholen het SDG Charter hebben ondertekend. Maar daar blijft het niet bij: Avans Hogeschool, Fontys, Hanzehogeschool en Saxion lanceren een vernieuwend content- en stageplatform SDG on Stage dat studenten en duurzame ondernemingen rondom de Sustainable Development Goals verbindt.