Sector

Kunst

‘Kunst’ is een zeer selectieve sector binnen het hoger beroepsonderwijs. Met 20.000 toekomstige creatieve professionals vormt deze groep 4% van het totaal aantal studenten in het hbo. De omvang van de opleidingen is al jaren stabiel door bewust beleid bij met name de disciplines Muziek en Beeldende Kunst. Dat blijft ook zo.De omvang van de opleidingen is al jaren stabiel door bewust beleid bij met name de disciplines Muziek en Beeldende Kunst. Dat blijft ook zo. Studenten in het hbo kunstonderwijs hebben een hoge motivatie. Het kunstonderwijs heeft de laagste uitval en het hoogste studiesucces van alle sectoren in het hbo.

Elk van de zeven sectoren binnen het hbo heeft een sectoraal adviescollege (SAC).

Gerelateerd nieuws

Nog nooit zoveel studenten in het hbo

De instroom in het hbo in het studiejaar 2017-2018 is met 5,5% gegroeid ten opzichte van het jaar ervoor. De groei is zichtbaar in alle sectoren van het hbo en bij elk opleidingstype (bachelor, master en Associate degree) en elke opleidingsvorm (voltijd, deeltijd en duaal). De instroomgroei is het grootst in de sector gezondheidszorg (+9,0%). Bij de Associate degree opleidingen (Ad) is de instroom met 32,6% (+1.204 studenten) gestegen ten opzichte van studiejaar 2016-2017. Het aantal afgestudeerden steeg met 3,9% naar 73.964 afgegeven diploma’s. Het totaal aantal ingeschreven hbo-studenten is nog nooit zo groot geweest. Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: ‘Dat én de instroom en het aantal diploma’s zo groeit is goed nieuws. Het is een teken van vertrouwen in ons onderwijs, dat ook wordt ondersteund door uitstekende kwaliteitsbeoordelingen van de NVAO en de tevredenheid van onze studenten’.

Eerste stappen op podium van kunstenaars Laurens de Man en Nick Livramento Silva

Trouw publiceert vandaag het tweede artikel over vier net afgestudeerde kunstenaars en hun eerste stappen. Met vandaag: Laurens de Man (Conservatorium van Amsterdam) en Nick Livramento Silva (ArtEZ Toneelschool). Nick Livramento Silva (29) speelt in de voorstelling 'F*ck the Police'. En pianist en organist Laurens de Man (24) presenteert in een concert zijn eerste cd met werken van Bach.

Sterke arbeidsmarktpositie van creatief opgeleide

De meest selectieve sector uit het hbo, het kunstonderwijs, is een succesvolle en kansrijke sector. Kenmerkend zijn de lage werkloosheid onder afgestudeerden, het hoogste studiesucces en de laagste uitval, zo is te lezen in de factsheet 'Sterke arbeidsmarktpositie van de creatief opgeleide!' die de Vereniging Hogescholen vandaag publiceert. Er is al een aantal jaren sprake van een daling in de werkloosheid onder kunstenaars, met name tussen 2015 en 2016 is een zeer sterke afname daarvan zichtbaar.