Sector

Kunst

Kleine ondernemende sector
‘Kunst’ is een kleine sector binnen het hoger beroepsonderwijs. Met nog geen 20.000 studenten vormt deze groep 4% van het totaal aantal studenten in het hbo. Klein, maar met een grote impact en gezichtsbepalend in ieders omgeving. Design, muziek, dans, creatieve industrie, film, etc. Een maatschappij zonder is ondenkbaar.

Studenten in het kunstonderwijs staan bekend als zeer gemotiveerd. Zij hebben dan ook een strenge selectie ondergaan voordat zij worden toegelaten tot een opleiding. Studenten komen vanuit de hele wereld naar Nederland om mee te doen aan toelatingsselecties voor een plaats bij een Nederlandse kunstvakopleiding. Afgestudeerden van de kunstopleidingen zijn bij uitstek ondernemend. Een groot deel gaat aan de slag als zelfstandig ondernemer. In de opleidingen wordt dan ook veel aandacht besteed aan ‘ondernemerschap’.

Sectorplan 2012 – 2016
De hogescholen met kunstopleidingen hebben met elkaar afspraken gemaakt in het Sectorplan hbo kunstonderwijs ‘Focus op Toptalent’. De hogescholen nemen bij bepaalde bacheloropleidingen minder studenten aan en tegelijk investeren zij in de kwaliteit van het onderwijs en versterken zij de onderlinge samenwerking.

Gerelateerd nieuws

Investeren in onderwijs gefinancierd door budgetkorting

Donderdag 16 februari heeft het CPB de uitkomsten van de doorrekening van de verkiezingsprogramma’s gepubliceerd in ‘Keuzes in Kaart 2018-2021’. De Vereniging Hogescholen heeft kennisgenomen van de maatregelen op het gebied van hoger onderwijs. “We zijn blij dat alle partijen willen investeren in onderwijs maar algemene budgetkortingen passen daar niet in”, aldus Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen. Bijzonder schrijnend daarbij is het plan van VVD en ChristenUnie om 50% te korten op het kunstonderwijs.

Terugblik symposium hbo kunstonderwijs - 6 oktober 2016

Op 6 oktober 2016 presenteerde het hbo kunstonderwijs de strategische agenda KUO NEXT voor de studiejaren 2016-2020. Tijdens het symposium over kunstonderwijs en praktijkgericht onderzoek in Amsterdam lanceerde Thom de Graaf, voorzitter Vereniging Hogescholen, de nieuwe agenda en werd de agenda aan de samenwerkingspartners van het kunstonderwijs aangeboden.

Samenwerken en verbinden leidraad voor Kunstonderwijs

Vandaag presenteerde het hbo kunstonderwijs de strategische agenda KUO NEXT voor de studiejaren 2016-2020. Tijdens het symposium over kunstonderwijs en praktijkgericht onderzoek in Amsterdam werd de nieuwe agenda door Thom de Graaf, voorzitter Vereniging Hogescholen, gelanceerd en aan de samenwerkingspartners van het kunstonderwijs aangeboden. De Graaf benadrukte het belang van het kunstonderwijs voor de samenleving maar ook het belang van de omgeving voor het kunstonderwijs: “Het is nadrukkelijk een wisselwerking.”