Sector

Economie

Met zo’n 176.000 ingeschreven hbo-studenten, ruim 38 procent van het totaal, is het hoger economisch onderwijs de grootste sector in het hbo. De sector biedt een breed scala opleidingen en levert een grote bijdrage aan de maatschappelijke opgaven waar Nederland voor staat.

De opleidingen variëren onderling sterk, zowel qua inhoud, aard (smal en breed), als omvang. Een dertigtal opleidingen geven de sector economie kleur, waaronder: Accountancy, Commerciële economie, Leisure, Logistiek, Rechten, Communicatie, Vastgoed, Facility Management, Toerisme, Europese Studies, Ondernemerschap en Retail Management.

Sectoraal adviescollege
Elk van de zeven sectoren binnen het hbo heeft een sectoraal adviescollege (SAC).

Gerelateerd nieuws

Economie-opleidingen hbo aan de slag met adviezen verkenningsrapport

Op 11 oktober 2021 heeft minister Ingrid van Engelshoven (OCW) het rapport 'HEO met regie naar verantwoordelijkheid' ontvangen uit handen van Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen en Marjolijn Brussaard portefeuillehouder sector HEO. Limmen: “Het is een toekomstgericht rapport met visie. Wij herkennen de urgentie die uit de adviezen spreekt en we gaan juist ook in het licht van de snelle veranderingen op de arbeidsmarkt aan de slag met de verdere ontwikkeling van onze opleidingen.” Van Engelshoven voegt daaraan toe: “De adviezen voor het aanpassen van het curriculum, meer praktijkgericht onderzoek en meer interdisciplinariteit laten zien hoe we deze belangrijke sector in het hbo toekomstgerichter kunnen maken.”

Verkenningsrapport ‘HEO met regie naar verantwoordelijkheid’ gepresenteerd

De verkenningscommissie Hoger Economisch Onderwijs (HEO) heeft op 3 september 2021 haar verkenningsrapport ‘HEO met regie naar verantwoordelijkheid’ gepresenteerd. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, en Marjolijn Brussaard, portefeuillehouder HEO binnen het VH-bestuur, namen het rapport in ontvangst uit handen van commissievoorzitter Michaël van Straalen. De verkenning schetst een strategisch perspectief voor het hoger economisch onderwijs voor de komende jaren. Een perspectief waarbij het HEO zijn arbeidsmarktrelevantie verder versterkt zodat de sector relevant en interessant blijft voor zowel studenten, hogescholen als werkgevers.

Vereniging Hogescholen stelt verkenningscommissie Hoger Economisch Onderwijs in

De Vereniging Hogescholen heeft vandaag de externe commissie ingesteld voor de verkenning van een relevant en doelmatig opleidingsaanbod in het Hoger Economisch Onderwijs (HEO). De verkenning heeft als doel dat het hoger economisch onderwijs zijn arbeidsmarktrelevantie behoudt en versterkt. Daarmee kan het een blijvend perspectief bieden aan studenten tijdens hun opleiding en verdere carrière. In de Strategische Agenda ‘Professionals voor morgen’ stelt de Vereniging Hogescholen de aansluiting onderwijs – arbeidsmarkt centraal. De sectorale verkenning van het Hoger Economisch Onderwijs is de eerste sector die met de verkenning gaat starten.