Sector

Onderwijs

In de sector hoger pedagogisch onderwijs (hpo, oftewel Onderwijs) studeren op dit moment ruim 58.500 studenten. De grootste opleiding is de opleiding tot leraar basisonderwijs met zo’n 24.000 studenten. Ruim 26.900 studenten volgen een van de tweedegraads lerarenopleidingen in een specifiek vak om les te geven in het voortgezet onderwijs (vmbo, onderbouw havo/vwo) of in het mbo of bve.

Sectoraal adviescollege
Elk van de zeven sectoren binnen het hbo heeft een sectoraal adviescollege (SAC).

Gerelateerd nieuws

Tegengaan van lerarentekort

Vandaag maakte minister Van Engelshoven bij de OCW begrotingsbehandeling in de Tweede Kamer bekend dat ze het lerarentekort wil aanpakken door de halvering van het collegegeld in het tweede studiejaar niet alleen te halveren bij de pabo maar bij alle lerarenopleidingen. Het afgelopen jaar waren er veel positieve ontwikkelingen bij de pabo en de lerarenopleidingen; de kwaliteit van de lerarenopleidingen is gestegen, er gaan meer studenten naar de Pabo en er is aandacht voor diversiteit in de klas. Hieronder zetten we de ontwikkelingen bij de Pabo en lerarenopleidingen van het afgelopen jaar op een rij:

Thom de Graaf: “Herstel studenteninstroom Pabo lijkt voor tweede jaar door te zetten”

De aanmeldcijfers voor de opleiding tot leraar basisonderwijs zitten in de lift. Dit jaar heeft de Pabo per 1 september 6.362 aanmeldingen gekregen van nieuwe studenten, dat zijn 407 studenten meer dan vorig jaar (een stijging van 6,8%). Het grootste deel van deze studenten, 278, start de Pabo in deeltijd (in totaal 1.464 deeltijdstudenten). Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Ik ben blij dat het herstel van de instroom op de Pabo voor het tweede jaar lijkt door te zet. De Pabo kwaliteit gaat omhoog, nu ook de studenteninstroom.” Desalniettemin is er meer voor nodig om het lerarentekort aan te pakken.

Uitvoering Nationale Wetenschapsagenda samen met hogescholen gestart

NWO heeft financiering toegekend aan de aanvragen voor acht routes van de Nationale Wetenschapsagenda (NWA) van maximaal € 2,5 miljoen ieder. Aan vijf van deze routes nemen in totaal 14 hogescholen deel.