Sector

Onderwijs

In de sector hoger pedagogisch onderwijs (hpo, oftewel Onderwijs) studeren op dit moment ruim 55.000 studenten. De grootste opleiding is de  opleiding tot leraar basisonderwijs met ruim 20.000 studenten. Bijna 23.000 studenten volgen een van de tweedegraads lerarenopleidingen in een specifiek vak om les te geven in het voortgezet onderwijs (vmbo, onderbouw havo/vwo) of in het mbo of bve.

Sectoraal adviescollege
Elk van de zeven sectoren binnen het hbo heeft een sectoraal adviescollege (SAC).

Gerelateerd nieuws

Flexibel opleidingstraject inrichten voor deeltijdstudenten - Jaarcongres Vereniging Hogescholen

Op donderdag 19 april a.s. organiseert de Vereniging Hogescholen voor de veertiende keer haar jaarcongres met als thema: ‘Meer waarde met hbo’. Een van de onderdelen is de inspiratiemarkt. Hogescholen, bedrijven en andere partijen gaan er graag met u in gesprek. Bijvoorbeeld over de opzet en ontwikkeling door Hogeschool Utrecht van een flexibel opleidingstraject voor deeltijdstudenten.

Blog: De samenwerking van lerarenopleidingen en scholen

In de educatieve sector, dat wil zeggen de lerarenopleidingen, is sprake van het verschijnsel Opleidingsscholen, dit zijn samenwerkingsverbanden waarbinnen instituten voor de lerarenopleiding samen met schoolbesturen uit het primair, voorgezet en beroepsonderwijs afspraken maken over het samen opleiden van aanstaande leraren.

Aantrekkelijke lerarenopleidingen voor nieuwe doelgroepen

Met aantrekkelijke opleidingen en het aantrekken van nieuwe doelgroepen willen hogescholen een bijdrage leveren om het lerarentekort te bestrijden. De hbo-lerarenopleidingen ontwikkelen hiervoor een groeiend aanbod van flexibele trajecten. De eerste resultaten zijn positief. Om deze ontwikkelingen te stimuleren hebben we een aantal punten onder uw aandacht gebracht bij Tweede Kamerleden ter voorbereiding op het AO Leraren van woensdag 21-2.

Aantrekkelijke opleidingen voor een aantrekkelijk beroep: Leraren

Standpunt

Om het lerarentekort in het primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs te bestrijden zetten hogescholen in op aantrekkelijke opleidingen voor een beroep waarbij je een belangrijke bijdrage mag leveren aan de ontwikkeling van kinderen en jongeren. De hbo-lerarenopleidingen ontwikkelen een groeiend aanbod van flexibele trajecten om nieuwe doelgroepen naar de opleiding te trekken. De eerste resultaten zijn positief.