Thema naar overzicht

Leven Lang Ontwikkelen

Hogescholen zien het als hun opdracht een doorbraak te forceren op het gebied van Leven Lang Ontwikkelen. Aan de basis ligt een continue afstemming van het onderwijsaanbod op de ontwikkelingen in het werkveld, de beroepen. De verbreding van de maatschappelijke opdracht van de hogescholen met praktijkgericht onderzoek heeft belangrijke nieuwe dimensies toegevoegd aan deze samenwerking.

De hogeschool is het middelpunt van een regionaal ecosysteem waar
studenten door het volgen van een opleiding toegang toe krijgen. De uitdaging is om de relatie met onze studenten na het afstuderen te onderhouden
en intensiveren. Dit vraagt om bewust beleid van de hogescholen, dat zij in nauwe samenwerking met bedrijven en overheden vormgeven.

Voor de steeds sneller veranderende arbeidsmarkt biedt het hbo flexibele opleidingen aan zowel werkenden op hbo-niveau die zich willen bijscholen of omscholen, als aan  professionals die zich verder willen ontwikkelen vanuit het mbo.

Inzet hogescholen
Uit 'Professionals voor morgen - Strategische agenda, Vereniging Hogescholen 2019-2023':

• We willen het aanbod van post-initieel onderwijs op hogescholen flexibiliseren, zodat het beter aansluit op de wensen en talenten van werkenden en de arbeidsmarkt. Daarvoor moeten de succesvolle experimenten leeruitkomsten zo snel mogelijk worden uitgebreid naar al het deeltijdonderwijs en moet er ruimte komen voor experimenten in voltijdopleidingen.
  • De verdere ontwikkeling van een eigen didactiek en pedagogiek voor onderwijs aan professionals geven we een stevige impuls met een sectorplan Leven Lang Ontwikkelen, dat in verenigingsverband ontwikkeld zal worden.
  • Bij een flexibeler onderwijsaanbod en een grotere variatie in studieloopbanen hoort een passende bekostigingssystematiek. De hogescholen pleiten voor een verkenning naar een nieuwe bekostigingssystematiek voor het Leven Lang Ontwikkelen die ruimte biedt voor het afrekenen op basis van kleinere onderwijseenheden.

Aldert Jonkman Team Onderwijs

Gerelateerd nieuws

Online platform Leeroverzicht gelanceerd

Vandaag is het online platform Leeroverzicht gelanceerd, dat het ministerie van OCW heeft ontwikkeld samen met onder meer de Vereniging Hogescholen. Dit is het eerste onafhankelijke opleidingsoverzicht op één plek met het meest complete aanbod van alle beschikbare opleidingen, cursussen en trainingen én alle bijbehorende financiële regelingen en subsidies.

Tien workshops over onderwijs voor een veranderende arbeidsmarkt op VH-congres

Op maandag 13 juni organiseren we in Den Bosch weer een fysiek VH-congres: hét kennis- en netwerkevent voor iedereen die werkt of studeert in het hbo. Vanuit het thema ‘Helden van het hbo’ laten we zien dat het hbo een cruciale en onmisbare rol heeft in onze samenleving. 'Onderwijs voor een veranderende arbeidsmarkt' is een van de vier thema's van het middagprogramma. Nog niet aangemeld voor het VH-congres? Doe dat dan direct.

Aanbod duurzaam onderwijs groeit

Het onderwijsaanbod van hogescholen, universiteiten en het middelbaar beroepsonderwijs is toegenomen op het gebied van de energietransitie, de circulaire economie en duurzaamheid. Daarmee speelt het onderwijs in op de groeiende behoefte van de arbeidsmarkt, waar een grote vraag bestaat naar mensen met kennis en kunde op het vlak van de energietransitie en de circulaire economie. Dat blijkt uit een recente onderwijsverkenning door Het Groene Brein en de coöperatie Leren voor Morgen in opdracht van de Vereniging Hogescholen, de Universiteiten van Nederland (UNL), de MBO Raad en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.