Thema naar overzicht

Leven Lang Ontwikkelen

Hogescholen zien het als hun opdracht een doorbraak te forceren op het gebied van Leven Lang Ontwikkelen. Aan de basis ligt een continue afstemming van het onderwijsaanbod op de ontwikkelingen in het werkveld, de beroepen. De verbreding van de maatschappelijke opdracht van de hogescholen met praktijkgericht onderzoek heeft belangrijke nieuwe dimensies toegevoegd aan deze samenwerking.

De hogeschool is het middelpunt van een regionaal ecosysteem waar
studenten door het volgen van een opleiding toegang toe krijgen. De uitdaging is om de relatie met onze studenten na het afstuderen te onderhouden
en intensiveren. Dit vraagt om bewust beleid van de hogescholen, dat zij in nauwe samenwerking met bedrijven en overheden vormgeven.

Voor de steeds sneller veranderende arbeidsmarkt biedt het hbo flexibele opleidingen aan zowel werkenden op hbo-niveau die zich willen bijscholen of omscholen, als aan  professionals die zich verder willen ontwikkelen vanuit het mbo.

Inzet hogescholen
Uit 'Professionals voor morgen - Strategische agenda, Vereniging Hogescholen 2019-2023':

• We willen het aanbod van post-initieel onderwijs op hogescholen flexibiliseren, zodat het beter aansluit op de wensen en talenten van werkenden en de arbeidsmarkt. Daarvoor moeten de succesvolle experimenten leeruitkomsten zo snel mogelijk worden uitgebreid naar al het deeltijdonderwijs en moet er ruimte komen voor experimenten in voltijdopleidingen.
  • De verdere ontwikkeling van een eigen didactiek en pedagogiek voor onderwijs aan professionals geven we een stevige impuls met een sectorplan Leven Lang Ontwikkelen, dat in verenigingsverband ontwikkeld zal worden.
  • Bij een flexibeler onderwijsaanbod en een grotere variatie in studieloopbanen hoort een passende bekostigingssystematiek. De hogescholen pleiten voor een verkenning naar een nieuwe bekostigingssystematiek voor het Leven Lang Ontwikkelen die ruimte biedt voor het afrekenen op basis van kleinere onderwijseenheden.

Gerelateerd nieuws

Professionele masterstandaard geactualiseerd

De Vereniging Hogescholen heeft de professionele masterstandaard geactualiseerd. Die bestaat uit vier standaarden: ‘Meesterschap’, ‘Onderzoekend vermogen’, ‘Interprofessioneel handelen’, en ‘Doorwerking’. Met de masterstandaard geeft het hbo zijn invulling aan niveau 7 (Master) van het Nederlands Kwalificatie Raamwerk (NLQF). Naast niveau 7 bieden hogescholen niveau 5 (associate degree) en niveau 6 (bachelor) aan. Professionele Masters zijn aantrekkelijk voor doorstroomstudenten vanuit de bacheloropleidingen én voor medewerkers uit bedrijven en organisaties die zich willen op- of omscholen.

Hogescholen als matchmaker voor Leven Lang Ontwikkelen

Hogescholen zien de afgelopen jaren weer een stijging in het aantal studenten dat een deeltijdopleiding volgt, in 2018 nam de instroom met 15% toe ten opzichte van 2017. Dat is goed nieuws en het bevestigt het belang van een flexibel onderwijsaanbod van hogescholen. Maar om echt een doorbraak te forceren in Leven Lang Ontwikkelen moet er meer gebeuren. Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen: “Er moet een debat op gang komen over de bekostiging van Leven Lang Ontwikkelen.

Overheid moet leven lang leren stimuleren en financieren

Technologische ontwikkelingen vragen continue scholing, alleen komt het nog niet van de grond. Hoe komt dat? De eerste grote oorzaak is dat bij- en omscholing geld kost. Veel mensen hebben dat geld niet. Als we de acute arbeidsmarkttekorten van vandaag en morgen willen oplossen, dan zal de overheid dus fors moeten investeren in een leven lang leren.