Thema naar overzicht

Leven Lang Ontwikkelen

Hogescholen zien het als hun opdracht een doorbraak te forceren op het gebied van Leven Lang Ontwikkelen. Aan de basis ligt een continue afstemming van het onderwijsaanbod op de ontwikkelingen in het werkveld, de beroepen. De verbreding van de maatschappelijke opdracht van de hogescholen met praktijkgericht onderzoek heeft belangrijke nieuwe dimensies toegevoegd aan deze samenwerking.

De hogeschool is het middelpunt van een regionaal ecosysteem waar
studenten door het volgen van een opleiding toegang toe krijgen. De uitdaging is om de relatie met onze studenten na het afstuderen te onderhouden
en intensiveren. Dit vraagt om bewust beleid van de hogescholen, dat zij in nauwe samenwerking met bedrijven en overheden vormgeven.

Voor de steeds sneller veranderende arbeidsmarkt biedt het hbo flexibele opleidingen aan zowel werkenden op hbo-niveau die zich willen bijscholen of omscholen, als aan  professionals die zich verder willen ontwikkelen vanuit het mbo.

Inzet hogescholen 
Uit 'Professionals voor morgen - Strategische agenda, Vereniging Hogescholen 2019-2023':

  • We willen het aanbod van post-initieel onderwijs op hogescholen flexibiliseren, zodat het beter aansluit op de wensen en talenten van werkenden en de arbeidsmarkt. Daarvoor moeten de succesvolle experimenten leeruitkomsten zo snel mogelijk worden uitgebreid naar al het deeltijdonderwijs en moet er ruimte komen voor experimenten in voltijdopleidingen.
  • De verdere ontwikkeling van een eigen didactiek en pedagogiek voor onderwijs aan professionals geven we een stevige impuls met een sectorplan Leven Lang Ontwikkelen, dat in verenigingsverband ontwikkeld zal worden.
  • Bij een flexibeler onderwijsaanbod en een grotere variatie in studieloopbanen hoort een passende bekostigingssystematiek. De hogescholen pleiten voor een verkenning naar een nieuwe bekostigingssystematiek voor het Leven Lang Ontwikkelen die ruimte biedt voor het afrekenen op basis van kleinere onderwijseenheden.

Contactpersoon

Aldert Jonkman Team Onderwijs, Team Mens & Organisatie

Gerelateerd nieuws

Vereniging Hogescholen pleit bij informateur voor goed en toegankelijk hoger beroepsonderwijs

Article

De Vereniging Hogescholen heeft een brief geschreven aan informateur Ronald Plasterk om aandacht te vragen voor het hoger beroepsonderwijs in Nederland. De VH benadrukt dat goed en toegankelijk onderwijs essentieel is voor een gezonde maatschappij en economie.

Lees meer

VH vraagt ruim baan voor masteronderwijs aan hogescholen

Article

De Vereniging Hogescholen reageert op de onderwijsbegroting en Prinsjesdagplannen van het demissionaire kabinet. “Goed dat de koning sprak over kansengelijkheid. Hogescholen zijn bij uitstek de springplank voor eerstegeneratiestudenten. Het is essentieel dat masteronderwijs aan hogescholen verder tot bloei kan komen. Zo kunnen wij nog meer kunnen betekenen voor de arbeidsmarkt en voor onze studenten”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen. Hogescholen leiden bijna 480.000 studenten op. Er is een enorme vraag naar mensen met een hbo-opleiding: in 2022 vond maar liefst 87% van de afgestudeerden onmiddellijk na hun studie werk dat aansluit bij hun opleiding, zonder een periode van zoeken na het diploma. Bij de associate degree, een hbo-opleidingen van 2 jaar, is dat zelfs 90%.

Lees meer

VH gaat graag in gesprek over toekomstverkenning mbo-hbo-wo

Article

De Vereniging Hogescholen heeft met belangstelling kennisgenomen van de brief van demissionair minister Dijkgraaf over de Toekomstverkenning “Vandaag is 2040". In deze Kamerbrief worden vijf urgente thema's benoemd voor het volgende Kabinet. Het zijn voor de hogescholen herkenbare en relevante thema's die aansluiten op de eigen ambitie. Maurice Limmen, voorzitter van de VH, gaat daarover graag in gesprek: “Een goed opgeleide beroepsbevolking en het optimaal benutten van alle talenten in ons land is maatschappelijk van cruciaal belang, hogescholen kunnen én willen hieraan nog meer bijdragen."

Lees meer

Meer informatie