Publicaties / Sectoren

Sectorplan techniek: permanente dialoog

Sinds 2022 werkt het sac htno met haar permanente dialoog aan concrete acties aan de hand van drie vastgestelde thema’s. Hierin staat de vraag centraal: ‘Hoe kunnen we samen met relevante stakeholders de transities mogelijk maken die de maatschappij van ons vraagt?' Dan hebben we het over energietransitie maar ook een transitie naar een wereld waarbij in bijna alle domeinen techniek een belangrijke rol speelt. Digitalisering, uitputting van grondstoffen, vergrijzing, klimaatontwikkelingen en uitstooteisen zijn voorbeelden van factoren die push geven op een sterkere technische component in diverse sectoren en domeinen. Daarmee neemt de vraag naar technisch opgeleid personeel uiteraard toe.

Tegelijkertijd zien we de instroom in het hbo onderwijs dalen. Het sac htno is ervan overtuigd dat we deze vraag enkel in samenwerking en samenhang tussen onderwijs, praktijk en onderzoek het hoofd kunnen bieden. Enkel op die wijze kunnen we tot relevante innovaties komen waarbij state of the art kennis is geborgd en toepasbaarheid en relevantie vanzelfsprekend zijn. We menen de centrale vraag enkel te kunnen beantwoorden door deze gezamenlijk aan te gaan met alle stakeholders door continu met elkaar in gesprek te zijn: een permanente dialoog.

Thema’s permanente dialoog
Het sac heeft de strategische thema's in samenspraak met de landelijk georganiseerde branches en de domeinvoorzitter vastgesteld. Het sac werkt aan drie hoofdlijnen voor de lange termijn. Deze thema’s worden vertaald naar subthema's, die onderwerp van gesprek zijn op de verschillende tafels en bijeenkomsten in de jaarlijkse gesprekscyclus van het sac.

1. Verminderen kwantitatieve mismatch: hoe kunnen we de human capital gap beslechten via initieel en post-initieel onderwijs? (instroom, studentsucces, diversiteit, behoud voor sector, LLO, flexibilisering en hybride leer-werk-innovatie omgevingen)
  2. Optimaliseren aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt (doelmatigheid, vertaling onderzoek naar praktijk, positionering en profilering)
  3. Cross-sectoraal werken: allen in techniek of techniek in alles? (instroom, modulair aanbod, cross sectoraal denken, hybride leer-werk-innovatie omgevingen)