Van het gas af met praktijkgericht onderzoek

In de serie De Koplopers, geproduceerd door De Balie uit Amsterdam, staan de grootste maatschappelijke vraagstukken centraal die we in Nederland de komende jaren samen het hoofd moeten bieden. De aflevering van vanavond, getiteld 'Van het gas af', gaat over de kansen die grondwarmte biedt voor het maken van vers voedsel in de kans en het verwarmen van woningen. Te gast zijn onder meer Mieke Oostra (lector Nieuwe Energie in de Stad, Hogeschool Utrecht) en Paul Das (projectleider bij Bos Groep B.V. en bouwkundige, afgestudeerd aan de Hogeschool Utrecht).

Mieke Oostra onderzoekt hoe woonwijken en gebouwen energie producerend kunnen worden. In dat kader brengt zij met haar groep in kaart wat mensen beweegt om energie te besparen en over te stappen naar duurzamere energiebronnen. In het verleden keek zij naar de glastuinbouw als inspiratie voor een omslag in de bouw. Oostra wijst erop dat mensen lang niet altijd overstappen van energiebron door duurzame voornemens. Praktische redenen, of bijkomende voordelen die gepaard gaan met een overstap, maar niks met energie te maken hebben, zijn soms veel belangrijker.

Paul Das werkt aan integrale oplossingen in de bouw- en installatietechniek voor complexe verduurzamingsvraagstukken. Bijvoorbeeld in het project 'Inside Out' samen met de Utrechtse woningcorporatie Bo-Ex en andere partners. De projectambitie is om jaren ’60-’70 hoogbouwflats te renoveren naar energieleverend dankzij een modulair renovatiesysteem. Dat systeem integreert installatiecomponenten zoals verwarming, ventilatie en water tot drie multifunctionele bouwdelen en combineert deze met duurzame energieopwekking en lokale energieopslag. Het project ‘Inside Out’ wordt uitgevoerd met Topsector Energie Subsidie van het Ministerie van Economische Zaken.

De gratis livestream 'De Koplopers #2: Van het gas af' start vanavond om 20.00 uur.

Filmpje over het project Inside Out:

Ruggensteun ontwikkeling lectoraten

Hogescholen liggen goed op koers met de ontwikkeling van hun lectoraten. Minister Ingrid van Engelshoven van OCW schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat ze de ontwikkeling van lectoraten zal blijven faciliteren en stimuleren. “Dat betekent dat lectoraten in de komende jaren verder kunnen uitgroeien als  volwaardig onderdeel van het kennissysteem in ons land”, reageert voorzitter Maurice Limmen van de Vereniging Hogescholen. “Het is een goed teken dat de minister ziet dat praktijkgericht onderzoek zich in de afgelopen decennia heeft ontwikkeld tot een onmisbare vorm van kennis binnen de Nederlandse kennisinfrastructuur”.

Hbo-studenten helpen het mkb te innoveren

Hogescholen en het midden- en kleinbedrijf (mkb) gaan nog veel beter samenwerken om het innovatief vermogen van het mkb te vergroten. Dat gebeurt door middel van het vandaag officieel gelanceerde innovatietraineeship. Daarbij krijgen studenten van hogescholen na een stage als onderzoeker, ook een dienstverband als onderzoeker in een bedrijf.

Hogescholen ondertekenen intentieverklaring I-Partnerschap met Rijksoverheid

De Rijksoverheid, hogescholen en universiteiten gaan structureel samenwerken op het gebied van onderzoek en onderwijs om slimme oplossingen te vinden voor digitale vraagstukken. Staatssecretaris Raymond Knops van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Maurice Limmen (voorzitter VH) en Pieter Duisenberg (voorzitter VSNU) hebben vandaag voor dit I-Partnerschap via een drone een intentieverklaring ondertekend. Daarin staan concrete afspraken hoe de samenwerking vorm krijgt. ‘In het hbo worden studenten opgeleid voor een steeds sneller veranderende arbeidsmarkt. Digitalisering en IT hebben daar een wezenlijke invloed op. Met deze samenwerking kunnen we studenten nog beter voorbereiden op de toekomstige beroepspraktijk,' aldus Maurice Limmen.