Kennisbank / Sectoren

Heo: sector in beweging

Het hoger economisch onderwijs (heo) is de grootste sector van het hbo. De sector is ontstaan uit het klassieke heao (hoger economisch en administratief onderwijs) en is gaandeweg uitgebreid met opleidingen met een andere achtergrond, zoals Hotelopleidingen, Rechten en Journalistiek. De zakelijke jaren tachtig van de vorige eeuw zorgden voor een grote populariteit van deze sector onder hbo-studenten. De heo-opleidingen zijn gegroepeerd in de categorieën Hospitality, Journalistiek en communicatie, Rechten, Management, en Commerce.

In 2014 verscheen het rapport Wendbaar in een duurzame economie. In dit document doet de verkenningscommissie, onder leiding van professor Esther-Mirjam Sent, aanbevelingen voor het opleiden van toekomst bestendige economische professionals.

Mede op basis hiervan is de vereniging gestart met een herordening van het opleidingenaanbod in de sector. Het doel van deze beweging is het transparanter maken van het aanbod voor studenten en werkveld en het scheppen van voldoende ruimte om binnen opleidingen in te kunnen spelen op nieuwe ontwikkelingen in het werkveld.