Vereniging Hogescholen mede-initiatiefnemer

Samenwerkingsprogramma van start om de energietransitie te versnellen

Mensen Maken de Transitie. Dat is de naam van een leer- en innovatieprogramma dat van start gaat. Het programma moet de verduurzaming van bestaande woningen gaan versnellen. Door een betere ketensamenwerking, slimmere productieprocessen en (bij)scholing van werknemers wordt het straks eenvoudiger om hele wijken in één keer aan te pakken. De Vereniging Hogescholen is een van de initiatiefnemers van dit programma.

De energietransitie vraagt om een nauwe samenwerking tussen het onderwijs en het werkveld. De onderwijssector is daarom nauw betrokken bij Mensen Maken de Transitie. De MBO Raad, de Vereniging Hogescholen en de vier technische universiteiten van Nederland (4TU) gaan de nieuwe inzichten op het gebied van de energietransitie een prominente plaats geven in hun onderwijsprogramma’s. Afgestudeerde technici zijn er daardoor klaar voor om hun bijdrage te leveren aan de verduurzaming van Nederland.

Mensen Maken de Transitie is een initiatief van onder meer Techniek Nederland, Bouwend Nederland, Netbeheer Nederland, de MBO Raad, Vereniging Hogescholen, 4TU en FNV. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties ondersteunt het programma.

Zie ook:

36 hogescholen delen brief met 460.000 studenten: ‘Maak bezwaar!’

De voorzitters van alle 36 hogescholen in Nederland delen met al hun 460.000 studenten een bericht waarin zij zich uitspreken tegen de bezuinigingen van het kabinet op het hbo. In een brief nemen zij met name de langstudeerboete op de korrel. “We zijn er voor jou en maken ons met jou zorgen om jouw toekomst en die van Nederland, omdat we zien dat het studeren jou door de bezuinigingen van het kabinet-Schoof moeilijk gemaakt wordt,” schrijven de voorzitters van de hogescholen die zijn aangesloten bij de Vereniging Hogescholen.

Vereniging Hogescholen: ‘Minister schiet met kanon op mug in het hbo, dat maakt veel kapot’

Met de aanscherpingen van het Wetsvoorstel Internationalisering in Balans (WIB) wekt het kabinet ten onrechte de indruk dat het Nederlands in het hbo onder druk staat. Dat is niet het geval. 92 procent van de hbo-opleidingen wordt gewoon in het Nederlands aangeboden. “Het Nederlands ís al de norm in het hbo,” zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen (VH).

Hogescholen voeren campagne tegen bezuinigingen en ‘Voor de toekomst van Nederland’

Alle 36 hogescholen lanceren vandaag de landelijke campagne ‘Ik maak bezwaar tegen de bezuinigingen op het hbo - Voor de toekomst van Nederland’. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: "Hogescholen zijn bij uitstek de plek om mensen snel en effectief voor te bereiden op de arbeidsmarkt, ook voor beroepen waarin tekorten zijn, zoals in het onderwijs, de techniek en de gezondheidszorg. Hogescholen zorgen voor kennis en innovatie in de regio. De plannen van het kabinet doorkruisen dat. Daarom komen wij stevig in actie tegen de kabinetsplannen."