Vereniging Hogescholen mede-initiatiefnemer

Samenwerkingsprogramma van start om de energietransitie te versnellen

Mensen Maken de Transitie. Dat is de naam van een leer- en innovatieprogramma dat van start gaat. Het programma moet de verduurzaming van bestaande woningen gaan versnellen. Door een betere ketensamenwerking, slimmere productieprocessen en (bij)scholing van werknemers wordt het straks eenvoudiger om hele wijken in één keer aan te pakken. De Vereniging Hogescholen is een van de initiatiefnemers van dit programma.

De energietransitie vraagt om een nauwe samenwerking tussen het onderwijs en het werkveld. De onderwijssector is daarom nauw betrokken bij Mensen Maken de Transitie. De MBO Raad, de Vereniging Hogescholen en de vier technische universiteiten van Nederland (4TU) gaan de nieuwe inzichten op het gebied van de energietransitie een prominente plaats geven in hun onderwijsprogramma’s. Afgestudeerde technici zijn er daardoor klaar voor om hun bijdrage te leveren aan de verduurzaming van Nederland.

Mensen Maken de Transitie is een initiatief van onder meer Techniek Nederland, Bouwend Nederland, Netbeheer Nederland, de MBO Raad, Vereniging Hogescholen, 4TU en FNV. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties ondersteunt het programma.

Zie ook:

2021: herstel, ontmoeten en verbinden

Na een turbulent 2020, moet 2021 het jaar worden van herstel. Het jaar waarin we terugkeren naar een meer vertrouwde manier van leren en werken in het hbo. Dat vraagt opnieuw wendbaarheid van iedereen die studeert of werkt in onze sector.

Landelijke alumnionderzoeken HBO-Monitor en Kunsten-Monitor van start

Deze week start alweer de 30e editie van de landelijke alumnionderzoeken HBO-Monitor en Kunsten-Monitor, onder auspiciën van de Vereniging Hogescholen en uitgevoerd door het het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA). DESAN Research Solutions voert het veldwerk uit en stuurt vandaag de eerste mailing naar alumni van studiejaar 2018-2019.

Hogescholen scherpen energie-efficiency verder aan

Uit de nieuwste monitoring in het kader van het convenant voor de Meerjarenafspraken efficiëntie 3 (MJA-3) blijkt dat hogescholen goed op koers liggen om de 30% energie-efficiency uit het convenant te halen.