Kabinet investeert 400 miljoen extra in onderzoek en innovatie

Met een investeringsimpuls van 400 miljoen voor onderzoek en innovatie zet het kabinet een goede stap voor de broodnodige investeringen in de wetenschappelijke kwaliteit, maatschappelijke impact en het verdienvermogen van Nederland. Bovendien wordt op een evenwichtige manier invulling gegeven aan deze impuls, zoals ook door de kenniscoalitie bepleit. Ook wordt hiermee armslag gegeven aan nieuwe samenwerkingsverbanden vanuit de Nationale Wetenschapsagenda en het topsectorenbeleid, om zowel nieuwsgierigheidsgedreven als thematisch onderzoek te verrichten.

Het regeerakkoord bevat belangrijke voornemens voor investeringen in onderzoek en innovatie. “Het is heel goed nieuws dat deze coalitie bijna een half miljard per jaar uittrekt voor onderzoek en innovatie”, aldus de voorzitter van de Nationale Wetenschapsagenda, Louise Gunning. “Twee keer 50 miljoen incidenteel voor onderzoeksinfrastructuur en 200 miljoen structureel voor toegepast onderzoek en 200 miljoen structureel voor fundamenteel onderzoek. Met de sterke koppeling tussen onderzoek en onderwijs leiden we ook de volgende generatie op. Nu kunnen we een groot deel van de kansen van de NWA verzilveren.”

De stuurgroep is positief over de weg die het kabinet hiermee inslaat. Het is een prachtige erkenning van de Nationale Wetenschapsagenda. De kenniscoalitie gaat graag in gesprek met de bewindspersonen over de besteding van de extra middelen in lijn met de door haar opgestelde investeringsagenda.

Investeringsagenda
De Nationale Wetenschapsagenda heeft gezorgd voor verbinding tussen de diverse partijen in wetenschappelijk onderzoek en innovatie en voor gezamenlijke programmering. Op basis van de NWA heeft de kenniscoalitie ─ werkgeversorganisaties en kennisinstellingen ─ vorig jaar een investeringsagenda gepubliceerd: een concreet plan voor extra investeringen van minstens een miljard euro in vernieuwend thematisch onderzoek (spankracht), én talent en onderzoeksfaciliteiten (draagkracht).

Nationale Wetenschapsagenda
Het kabinet heeft in 2014 de kenniscoalitie opdracht gegeven een verbindende agenda voor onderzoek in Nederland te ontwikkelen. Door het opstellen van de Nationale Wetenschapsagenda zijn wetenschap, bedrijfsleven en maatschappij rondom vijfentwintig routes dichter bij elkaar gekomen. Eind 2016 werd een eerste stap gezet in de implementatie van de agenda door een investering van 20 miljoen door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, de zogeheten Startimpuls. Hiermee werden consortia binnen drie onderzoeksthema’s ─ acht NWA routes ─ in staat gesteld om urgente maatschappelijke uitdagingen aan te gaan, economische vernieuwing te stimuleren en wetenschappelijke doorbraken te realiseren.

Pabo en verpleegkunde favoriet bij nieuwe hbo-studenten

Beroepen in de publieke sector met flinke personeelstekorten zijn populair bij eerstejaars hbo-studenten. Het aantal aanmeldingen voor de opleiding tot leraar in het basisonderwijs steeg met 33,5% van 5243 vorig jaar tot 7000 in 2020. Ook verpleegkunde is populair: daar is de toename ten opzichte van vorig jaar 16,7%: van 5896 aanmeldingen vorig jaar tot 6878 dit jaar. Dit blijkt uit de aanmeldcijfers in het hbo tot en met 5 oktober 2020, die de Vereniging Hogescholen vandaag publiceert. Definitieve instroomcijfers volgen later dit studiejaar.

Mbo-scholen, hogescholen en universiteiten: Leven lang ontwikkelen door persoonlijk leerrecht per jaar

Iedere werkende Nederlander vanaf 27 jaar moet het basisrecht van één week scholing per jaar krijgen. Dat is de kern van het plan ‘Een leven lang ontwikkelen voor iedereen’ van de MBO Raad, Vereniging Hogescholen (VH) en Vereniging van Universiteiten (VSNU). Dit plan is vandaag overhandigd aan minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Vereniging Hogescholen zet in op vergroten dynamiek beroepsbevolking

De Vereniging Hogescholen (VH) – de belangenbehartiger van de 36 hogescholen in ons land – constateert dat het kabinet met de presentatie van de rijksbegroting 2021 kiest voor stabiliteit in het hoger beroepsonderwijs. Voorzitter Maurice Limmen van de VH: “Wij constateren dat het hbo verder moet doorgaan op de routes die we al hebben ingezet, namelijk ervoor zorgen dat studenten zich tijdens en na hun hbo-opleiding kunnen ontplooien in de beroepspraktijk. Nederland heeft hun kennis en creativiteit in de komende jaren hard nodig om uit de crisis te komen.”

Onderzoek is een belangrijk fundament

Standpunt

Innovaties en toepassing ontwikkelen in de beroepspraktijk van o.a. medische professionals, ICT-ers, kunstenaars en leraren is wat praktijkgericht onderzoek van hogescholen stimuleert. Dat doen ze onder begeleiding van lectoren en in samenwerking met bedrijven en organisaties. Tevens versterkt het praktijkgericht onderzoek een onderzoekende een kritische houding van studenten en versterkt het de onderwijskwaliteit. Hogescholen participeren in de Kenniscoalitie en bepleiten gezamenlijk voor majeure investeringen, zowel publiek als privaat, in de Nationale Wetenschapsagenda. Deze agenda stimuleert een impuls in de keten van kennis en wetenschap.