Kabinet investeert 400 miljoen extra in onderzoek en innovatie

Onderzoek rechthoek.jpg

Met een investeringsimpuls van 400 miljoen voor onderzoek en innovatie zet het kabinet een goede stap voor de broodnodige investeringen in de wetenschappelijke kwaliteit, maatschappelijke impact en het verdienvermogen van Nederland. Bovendien wordt op een evenwichtige manier invulling gegeven aan deze impuls, zoals ook door de kenniscoalitie bepleit. Ook wordt hiermee armslag gegeven aan nieuwe samenwerkingsverbanden vanuit de Nationale Wetenschapsagenda en het topsectorenbeleid, om zowel nieuwsgierigheidsgedreven als thematisch onderzoek te verrichten.

Het regeerakkoord bevat belangrijke voornemens voor investeringen in onderzoek en innovatie. “Het is heel goed nieuws dat deze coalitie bijna een half miljard per jaar uittrekt voor onderzoek en innovatie”, aldus de voorzitter van de Nationale Wetenschapsagenda, Louise Gunning. “Twee keer 50 miljoen incidenteel voor onderzoeksinfrastructuur en 200 miljoen structureel voor toegepast onderzoek en 200 miljoen structureel voor fundamenteel onderzoek. Met de sterke koppeling tussen onderzoek en onderwijs leiden we ook de volgende generatie op. Nu kunnen we een groot deel van de kansen van de NWA verzilveren.”

De stuurgroep is positief over de weg die het kabinet hiermee inslaat. Het is een prachtige erkenning van de Nationale Wetenschapsagenda. De kenniscoalitie gaat graag in gesprek met de bewindspersonen over de besteding van de extra middelen in lijn met de door haar opgestelde investeringsagenda.

Investeringsagenda
De Nationale Wetenschapsagenda heeft gezorgd voor verbinding tussen de diverse partijen in wetenschappelijk onderzoek en innovatie en voor gezamenlijke programmering. Op basis van de NWA heeft de kenniscoalitie ─ werkgeversorganisaties en kennisinstellingen ─ vorig jaar een investeringsagenda gepubliceerd: een concreet plan voor extra investeringen van minstens een miljard euro in vernieuwend thematisch onderzoek (spankracht), én talent en onderzoeksfaciliteiten (draagkracht).

Nationale Wetenschapsagenda
Het kabinet heeft in 2014 de kenniscoalitie opdracht gegeven een verbindende agenda voor onderzoek in Nederland te ontwikkelen. Door het opstellen van de Nationale Wetenschapsagenda zijn wetenschap, bedrijfsleven en maatschappij rondom vijfentwintig routes dichter bij elkaar gekomen. Eind 2016 werd een eerste stap gezet in de implementatie van de agenda door een investering van 20 miljoen door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, de zogeheten Startimpuls. Hiermee werden consortia binnen drie onderzoeksthema’s ─ acht NWA routes ─ in staat gesteld om urgente maatschappelijke uitdagingen aan te gaan, economische vernieuwing te stimuleren en wetenschappelijke doorbraken te realiseren.

Investeren in professionals voor morgen blijft uit

“Het kabinet spreekt over een investeringsfonds maar boekt tegelijkertijd een harde bezuiniging in op hogescholen”, zo reageert Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, in reactie op de vandaag gepresenteerde begroting 2020 van het ministerie van OCW. Limmen vraagt het kabinet om met een oplossing te komen, want dit mag niet ten koste gaan van de kwaliteit van het onderwijs.

Kerncijfers hbo overzichtelijk gepresenteerd in sectordashboard

De Vereniging Hogescholen introduceert vandaag het sectordashboard met een uitgebreide reeks kerncijfers over het hbo. De gebruiker kan daarmee op verscheidene niveaus helder vormgegeven rapportages maken. Bijvoorbeeld over het hbo of een hbo-sector. Ook is het mogelijk om een hogeschool te vergelijken met een of meerdere andere hogescholen. Daarnaast is er informatie beschikbaar per opleiding. Per detailniveau zijn de meest relevante kerncijfers uit verschillende bronnen op één pagina te raadplegen.

Herverdelen niet de oplossing

Vandaag heeft de commissie Van Rijn het advies 'Wissels om - Naar een transparante en evenwichtige bekostiging, en meer samenwerking in hoger onderwijs en onderzoek' aangeboden aan de minister van OCW, Van Engelshoven. De Vereniging Hogescholen maakt zich ernstig zorgen over de gesuggereerde herverdeling van middelen in het hbo binnen de bestaande budgetten.

Onderzoek is een belangrijk fundament

Standpunt

Innovaties en toepassing ontwikkelen in de beroepspraktijk van o.a. medische professionals, ICT-ers, kunstenaars en leraren is wat praktijkgericht onderzoek van hogescholen stimuleert. Dat doen ze onder begeleiding van lectoren en in samenwerking met bedrijven en organisaties. Tevens versterkt het praktijkgericht onderzoek een onderzoekende een kritische houding van studenten en versterkt het de onderwijskwaliteit. Hogescholen participeren in de Kenniscoalitie en bepleiten gezamenlijk voor majeure investeringen, zowel publiek als privaat, in de Nationale Wetenschapsagenda. Deze agenda stimuleert een impuls in de keten van kennis en wetenschap.