Reactie Vereniging Hogescholen op OCW begroting 2020

Investeren in professionals voor morgen blijft uit

“Het kabinet spreekt over een investeringsfonds maar boekt tegelijkertijd een harde bezuiniging in op hogescholen”, zo reageert Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, in reactie op de vandaag gepresenteerde begroting 2020 van het ministerie van OCW. Limmen vraagt het kabinet om met een oplossing te komen, want dit mag niet ten koste gaan van de kwaliteit van het onderwijs.

Het kabinet mist met de begrotingsplannen voor 2020 de kans om de investering in de professionals voor morgen een eerste prioriteit te maken.

Geen hypotheek op de toekomst
In het regeerakkoord werd eerder besloten dat studenten een hogere rente moesten gaan betalen voor het aflossen van hun studielening. De minister heeft dit wetsvoorstel in juni 2019 teruggetrokken. Nu blijkt dat de minister de gemiste inkomsten rechtstreeks bij hogescholen en universiteiten wil weghalen, leidend tot een oplopende bezuiniging van 226 miljoen. Maurice Limmen vraagt het kabinet om met een oplossing te komen, want deze bezuiniging mag nooit ten koste gaan van de investering in de kwaliteit van het onderwijs. Limmen: “Er wordt een investering beloofd maar in de harde cijfers wacht ons wederom een bezuiniging”.

De Vereniging Hogescholen roept in plaats daarvan het kabinet op het investeringsfonds in te zetten voor de professionals voor morgen. Het hbo leidt de leraren, verpleegkundigen en technici die Nederland zo hard nodig heeft op. “Het door het kabinet gepresenteerde investeringsfonds biedt kans om meer in het praktijkgericht onderzoek te investeren en daarmee het verdienvermogen van Nederland ook in de toekomst veilig te stellen”, reageert Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen op de op Prinsjesdag gepresenteerde plannen.

Instroom nieuwe hbo-studenten ongeveer gelijk aan vorig jaar

De instroom van nieuwe studenten in het hoger beroepsonderwijs is in dit studiejaar ’23-’24 met een verschil van -0,3% ongeveer gelijk gebleven in vergelijking met vorig studiejaar. Dit blijkt uit de voorlopige instroomcijfers van de Vereniging Hogescholen. De inschrijvingen voor masteropleidingen tonen een duidelijke stijging met 7%.

Deltapremie van €500.000 voor Janine Stubbe en Reint Jan Renes

Lectoren Janine Stubbe van Codarts Rotterdam en Reint Jan Renes van Hogeschool van Amsterdam (HvA) zijn de winnaars van de derde editie van de Deltapremie, de toonaangevende prijs voor praktijkgericht onderzoek aan hogescholen. Ze ontvangen beiden een premie van 500.000 euro voor hun grensverleggende onderzoek.

Principeakkoord over nieuwe cao hbo

De Vereniging Hogescholen en de vakorganisaties in het onderwijs, de Algemene Onderwijsbond (AOb), FNV, FvOv en CNV Onderwijs, hebben op woensdag 28 juni een principeakkoord bereikt over een nieuwe cao. Partijen hebben afspraken gemaakt over enkele grote thema’s, namelijk werkdruk en vitaliteit, contracten en loonontwikkeling per 1 juli 2023. We hebben een gedifferentieerde loonontwikkeling per schaal afgesproken, waarbij de lagere schalen een hoger percentage loonsverhoging krijgen. De schalen 11 en 12 zijn verhoogd met een extra periodiek, waardoor deze beter aansluiten op de salarissen in de andere onderwijssectoren. Daarnaast volgt in september 2023 een eenmalige uitkering ter hoogte van 833 euro bij een fulltime dienstverband.