Reactie Vereniging Hogescholen op OCW begroting 2020

Investeren in professionals voor morgen blijft uit

Hogeschool organisatie 2

“Het kabinet spreekt over een investeringsfonds maar boekt tegelijkertijd een harde bezuiniging in op hogescholen”, zo reageert Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, in reactie op de vandaag gepresenteerde begroting 2020 van het ministerie van OCW. Limmen vraagt het kabinet om met een oplossing te komen, want dit mag niet ten koste gaan van de kwaliteit van het onderwijs.

Het kabinet mist met de begrotingsplannen voor 2020 de kans om de investering in de professionals voor morgen een eerste prioriteit te maken.

Geen hypotheek op de toekomst
In het regeerakkoord werd eerder besloten dat studenten een hogere rente moesten gaan betalen voor het aflossen van hun studielening. De minister heeft dit wetsvoorstel in juni 2019 teruggetrokken. Nu blijkt dat de minister de gemiste inkomsten rechtstreeks bij hogescholen en universiteiten wil weghalen, leidend tot een oplopende bezuiniging van 226 miljoen. Maurice Limmen vraagt het kabinet om met een oplossing te komen, want deze bezuiniging mag nooit ten koste gaan van de investering in de kwaliteit van het onderwijs. Limmen: “Er wordt een investering beloofd maar in de harde cijfers wacht ons wederom een bezuiniging”.

De Vereniging Hogescholen roept in plaats daarvan het kabinet op het investeringsfonds in te zetten voor de professionals voor morgen. Het hbo leidt de leraren, verpleegkundigen en technici die Nederland zo hard nodig heeft op. “Het door het kabinet gepresenteerde investeringsfonds biedt kans om meer in het praktijkgericht onderzoek te investeren en daarmee het verdienvermogen van Nederland ook in de toekomst veilig te stellen”, reageert Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen op de op Prinsjesdag gepresenteerde plannen.

Aantal inschrijvingen hbo stabiliseert

Er hebben zich in het studiejaar 2019 - 2020 0,3% meer studenten aangemeld voor een hbo - bachelor of associate degree - opleiding dan een jaar geleden. Daarmee stabiliseert de groei van de inschrijvingen in het hbo ten opzichte van het aantal inschrijvingen van vorig jaar. Er is met name bij de Associate degree een stijging te zien van maar liefst 21,9%. “De grootste absolute stijging bij de bacheloropleidingen zien we bij de verpleegkunde-opleiding (12,3%). Dat is goed nieuws op termijn voor de ziekenhuizen en verpleeghuizen die zitten te springen om extra personeel”, aldus Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Kerncijfers hbo overzichtelijk gepresenteerd in sectordashboard

De Vereniging Hogescholen introduceert vandaag het sectordashboard met een uitgebreide reeks kerncijfers over het hbo. De gebruiker kan daarmee op verscheidene niveaus helder vormgegeven rapportages maken. Bijvoorbeeld over het hbo of een hbo-sector. Ook is het mogelijk om een hogeschool te vergelijken met een of meerdere andere hogescholen. Daarnaast is er informatie beschikbaar per opleiding. Per detailniveau zijn de meest relevante kerncijfers uit verschillende bronnen op één pagina te raadplegen.

Herverdelen niet de oplossing

Vandaag heeft de commissie Van Rijn het advies 'Wissels om - Naar een transparante en evenwichtige bekostiging, en meer samenwerking in hoger onderwijs en onderzoek' aangeboden aan de minister van OCW, Van Engelshoven. De Vereniging Hogescholen maakt zich ernstig zorgen over de gesuggereerde herverdeling van middelen in het hbo binnen de bestaande budgetten.