Reactie Vereniging Hogescholen op OCW begroting 2020

Investeren in professionals voor morgen blijft uit

“Het kabinet spreekt over een investeringsfonds maar boekt tegelijkertijd een harde bezuiniging in op hogescholen”, zo reageert Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, in reactie op de vandaag gepresenteerde begroting 2020 van het ministerie van OCW. Limmen vraagt het kabinet om met een oplossing te komen, want dit mag niet ten koste gaan van de kwaliteit van het onderwijs.

Het kabinet mist met de begrotingsplannen voor 2020 de kans om de investering in de professionals voor morgen een eerste prioriteit te maken.

Geen hypotheek op de toekomst
In het regeerakkoord werd eerder besloten dat studenten een hogere rente moesten gaan betalen voor het aflossen van hun studielening. De minister heeft dit wetsvoorstel in juni 2019 teruggetrokken. Nu blijkt dat de minister de gemiste inkomsten rechtstreeks bij hogescholen en universiteiten wil weghalen, leidend tot een oplopende bezuiniging van 226 miljoen. Maurice Limmen vraagt het kabinet om met een oplossing te komen, want deze bezuiniging mag nooit ten koste gaan van de investering in de kwaliteit van het onderwijs. Limmen: “Er wordt een investering beloofd maar in de harde cijfers wacht ons wederom een bezuiniging”.

De Vereniging Hogescholen roept in plaats daarvan het kabinet op het investeringsfonds in te zetten voor de professionals voor morgen. Het hbo leidt de leraren, verpleegkundigen en technici die Nederland zo hard nodig heeft op. “Het door het kabinet gepresenteerde investeringsfonds biedt kans om meer in het praktijkgericht onderzoek te investeren en daarmee het verdienvermogen van Nederland ook in de toekomst veilig te stellen”, reageert Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen op de op Prinsjesdag gepresenteerde plannen.

Principeakkoord cao hbo 2020 in Coronatijd

De Vereniging Hogescholen en de vakorganisaties in het onderwijs – Aob, FNV, UNIENFTO en CNV Onderwijs – zijn er in geslaagd om ondanks de crisis als gevolg van de Corona pandemie een nieuwe cao HBO 2020 overeen te komen. De lonen worden op 1 juli structureel met 2,75% verhoogd. Daarnaast zal aan de werknemers in het hbo in de maand juni ook een eenmalige uitkering van € 880 bruto worden toegekend. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: ‘Het is een manier om onze waardering tot uitdrukking te laten komen voor al die docenten en medewerkers in het hbo die al maandenlang alles op alles zetten om het onderwijs aan onze ruim 450 duizend studenten door te laten gaan.’

Koning Willem-Alexander laat zich bijpraten over situatie in hbo

Op woensdagochtend 13 mei heeft Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander zich laten bijpraten door voorzitter Maurice Limmen van de Vereniging Hogescholen over de impact van het coronavirus op het hoger beroepsonderwijs. Limmen: “De Koning heeft uitvoerig geïnformeerd naar de manier waarop het hbo razendsnel is overgestapt op onderwijs op afstand. Zo worden bijvoorbeeld bij conservatoria honderden audities online afgenomen. De Koning complimenteerde de studenten en medewerkers in het hbo met hun flexibiliteit en vindingrijkheid.”

Hogescholen stellen bindend studieadvies uit vanwege coronavirus

Het ministerie van OCW heeft hogescholen gevraagd het bindend studieadvies (BSA) uit te stellen tot het volgende studiejaar. Hogescholen stellen het geven van een bsa in principe uit tot het eind van het tweede studiejaar (collegejaar 2020/2021), op instellingsniveau zal hier verder vorm aan worden gegeven. Zo helpen de hogescholen studenten die mogelijk studievertraging oplopen door de uitbraak van het coronavirus.