Niet alleen opleiden voor beroepen van vandaag, maar ook voor maatschappij van morgen

Arbeidsmarkt bovenaan agenda hogescholen

Voor hogescholen zal de arbeidsmarkt de focus zijn van de strategische koers voor de komende jaren. Dat staat in de strategische agenda Professionals voor morgen die Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen, op 2 september heeft aangeboden aan minister Van Engelshoven van OCW. Hogescholen leiden met hun hoger beroepsonderwijs een half miljoen mensen op voor de arbeidsmarkt. Een arbeidsmarkt die razendsnel verandert, waardoor beroepen verdwijnen, veranderen en worden gecreëerd.

Limmen: “Hogescholen voelen een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid om studenten zo goed mogelijk begeleiden naar een dynamische arbeidsmarkt. Daarbij gaat het ons niet alleen om jonge studenten aan het begin van hun loopbaan, maar ook om mensen die al aan het werk zijn en die moeten worden bijgeschoold”. Minister Ingrid van Engelshoven die de agenda in ontvangst nam bij Hogeschool Rotterdam benadrukte de belangrijke positie die de hogescholen innemen in het hoger onderwijs. Van Engelshoven: “De combinatie van praktijkgerichte beroepsopleidingen en kennisontwikkeling is essentieel voor een gezonde en sterke arbeidsmarkt.”

Tekortsectoren en Leven Lang Ontwikkelen
Dat de hogescholen zo nadrukkelijk kiezen voor een focus op de aansluiting met de arbeidsmarkt wordt enerzijds ingegeven door de acute tekorten die ontstaan in sectoren als de techniek, zorg en in het onderwijs. Veel van die vacatures moeten opgevuld worden door afgestudeerde hbo’ers. Voor de korte termijn nemen de hogescholen maatregelen om daar beter op in te kunnen spelen, zoals meer aandacht voor techniek en ICT in economische opleidingen en versterking van de samenwerking met het mkb. Maar ook op de lange termijn willen hogescholen bijdragen aan een dynamische arbeidsmarkt. Ze vragen daarom aan de minister om een andere bekostigingssystematiek te onderzoek voor een Leven Lang Ontwikkelen.

Geen onnodige studieuitval
Voor een goede voorbereiding op de arbeidsmarkt is het belangrijk dat iedere student zijn of haar talent kan verzilveren. Maurice Limmen: “We willen dat minder studenten het hbo met lege handen verlaten. Liever dat een opleiding iets meer tijd kost, dan dat iemand helemaal geen diploma haalt.” Daarom stellen hogescholen het maatschappelijk succes van een student centraal in hun plannen.

Professional doctorate in het hbo
Er wordt een steeds groter beroep gedaan op het hbo om met praktijkgericht onderzoek een bijdrage te leveren aan het oplossen van grote maatschappelijke vraagstukken rondom klimaatverandering of de toegankelijkheid van de zorg. Mede om recht te doen aan die vraag pleiten hogescholen ervoor om het behalen van een doctoraat mogelijk te maken. Limmen: “Met de mogelijkheid om een professional doctorate te behalen aan een hogeschool bieden we ontwikkelperspectief aan ambitieuze studenten, kunnen we de inhoud van ons onderwijs verder versterken en de impact van ons onderzoek op de beroepspraktijk verder vergroten."

Trage kabinetsformatie schadelijk voor hbo en arbeidsmarkt

De trage kabinetsformatie leidt tot steeds grotere knelpunten in het hbo en schaadt daarmee de arbeidsmarkt. De snel veranderende arbeidsmarkt vraagt om steeds meer hoger opgeleide professionals. Tegelijkertijd kunnen de oplopende tekorten aan verpleegkundigen, leraren, ICT’ers en engineers niet alleen met nieuwe afgestudeerden worden opgevangen. Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen: “We missen urgentie bij de formatie van een nieuw kabinet. Er zijn nu extra investeringen nodig in het om- en bijscholen van werknemers in sectoren waar banen verdwijnen. Ons plan voor een week scholing per jaar als basisrecht voor iedereen ligt bijvoorbeeld klaar om uitgevoerd te worden.”

Hbo-studenten positief over opleiding

Tweederde van de studenten die studeren aan een hogeschool is tevreden of zeer tevreden over zijn of haar opleiding. Dat blijkt uit de resultaten van de Nationale Studenten Enquête (NSE) die vandaag door Studiekeuze123 zijn gepubliceerd. Studenten in het hbo zijn vooral tevreden over de sfeer en over de inhoud van de opleiding. Ook over de verworven vaardigheden, de docenten en de mate waarin het onderwijs uitdagend is, zijn studenten goed te spreken. Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen: “Het is mooi om te zien dat studenten, ondanks een zwaar coronajaar met veel online onderwijs, toch positief zijn over hun opleiding. Daar is door hogescholen heel hard aan gewerkt en daar mogen we best trots op zijn.”

Arbeidsmarktpositie hbo’ers onverminderd sterk

​​​​​​​Ondanks de coronapandemie deden afgestudeerde hbo’ers het in 2020 goed op de arbeidsmarkt. Circa 90 procent van alle voltijd-studenten vond binnen drie maanden een baan. Van hen werkt 78 procent op minimaal hbo-niveau en heeft 59 procent een vast contract. Het gemiddelde uurloon steeg van €16,04 in 2019 naar €16,99 in 2020. Daarmee is de arbeidsmarktpositie van hbo’ers in 2020 vrijwel even sterk als in 2019. Dit blijkt uit de jaarlijkse HBO-monitor die de Vereniging Hogescholen vandaag publiceert. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Onze afgestudeerde hbo’ers blijken uiterst weerbaar op de snel veranderende arbeidsmarkt. De cijfers bevestigen dat de vraag naar hoger opgeleiden stijgt. De coronacrisis jaagt die ontwikkeling alleen maar verder aan.”