Niet alleen opleiden voor beroepen van vandaag, maar ook voor maatschappij van morgen

Arbeidsmarkt bovenaan agenda hogescholen

Voor hogescholen zal de arbeidsmarkt de focus zijn van de strategische koers voor de komende jaren. Dat staat in de strategische agenda Professionals voor morgen die Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen, op 2 september heeft aangeboden aan minister Van Engelshoven van OCW. Hogescholen leiden met hun hoger beroepsonderwijs een half miljoen mensen op voor de arbeidsmarkt. Een arbeidsmarkt die razendsnel verandert, waardoor beroepen verdwijnen, veranderen en worden gecreëerd. Limmen: “Hogescholen voelen een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid om studenten zo goed mogelijk begeleiden naar een dynamische arbeidsmarkt. Daarbij gaat het ons niet alleen om jonge studenten aan het begin van hun loopbaan, maar ook om mensen die al aan het werk zijn en die moeten worden bijgeschoold”. Minister Ingrid van Engelshoven die de agenda in ontvangst nam bij Hogeschool Rotterdam benadrukte de belangrijke positie die de hogescholen innemen in het hoger onderwijs. Van Engelshoven: “De combinatie van praktijkgerichte beroepsopleidingen en kennisontwikkeling is essentieel voor een gezonde en sterke arbeidsmarkt.”

Tekortsectoren en Leven Lang Ontwikkelen
Dat de hogescholen zo nadrukkelijk kiezen voor een focus op de aansluiting met de arbeidsmarkt wordt enerzijds ingegeven door de acute tekorten die ontstaan in sectoren als de techniek, zorg en in het onderwijs. Veel van die vacatures moeten opgevuld worden door afgestudeerde hbo’ers. Voor de korte termijn nemen de hogescholen maatregelen om daar beter op in te kunnen spelen, zoals meer aandacht voor techniek en ICT in economische opleidingen en versterking van de samenwerking met het mkb. Maar ook op de lange termijn willen hogescholen bijdragen aan een dynamische arbeidsmarkt. Ze vragen daarom aan de minister om een andere bekostigingssystematiek te onderzoek voor een Leven Lang Ontwikkelen.

Geen onnodige studieuitval
Voor een goede voorbereiding op de arbeidsmarkt is het belangrijk dat iedere student zijn of haar talent kan verzilveren. Maurice Limmen: “We willen dat minder studenten het hbo met lege handen verlaten. Liever dat een opleiding iets meer tijd kost, dan dat iemand helemaal geen diploma haalt.” Daarom stellen hogescholen het maatschappelijk succes van een student centraal in hun plannen.

Professional doctorate in het hbo
Er wordt een steeds groter beroep gedaan op het hbo om met praktijkgericht onderzoek een bijdrage te leveren aan het oplossen van grote maatschappelijke vraagstukken rondom klimaatverandering of de toegankelijkheid van de zorg. Mede om recht te doen aan die vraag pleiten hogescholen ervoor om het behalen van een doctoraat mogelijk te maken. Limmen: “Met de mogelijkheid om een professional doctorate te behalen aan een hogeschool bieden we ontwikkelperspectief aan ambitieuze studenten, kunnen we de inhoud van ons onderwijs verder versterken en de impact van ons onderzoek op de beroepspraktijk verder vergroten."

Om excellent hoger onderwijs te garanderen, zijn forse investeringen nodig

Hoger onderwijs is goed voor het hele land, stellen Alex Tess Rutten (studentenbond LSVb), Kees Gillesse (studentenbond ISO), Maurice Limmen (Vereniging Hogescholen) en Pieter Duisenberg (VSNU).  Samen schreven zij hier vandaag een opiniestuk in Trouw over.

Gelijkwaardig maar verschillend: hogescholen en universiteiten werken samen aan de toekomst van het stelsel

Vandaag hebben de universiteiten en de hogescholen een gezamenlijk position paper gepubliceerd. De universiteiten en hogescholen hebben in dit paper gezamenlijke ambities geformuleerd en prioriteiten benoemd voor de komende jaren. De focus ligt op meer differentiatie binnen het stelsel van hoger onderwijs, tussen instellingen, in onderwijsaanbod en in persoonlijke routes van de student. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: ”We doen dit alles vanuit de basisgedachte dat hogescholen en universiteiten “gelijkwaardig, maar verschillend” zijn. We willen ervoor zorgen dat Nederlandse studenten sneller op de voor hen meest geschikte opleiding terecht komen.“ VSNU-voorzitter Pieter Duisenberg: “We willen samen stappen zetten om het stelsel van hoger onderwijs voor te bereiden op de toekomst. Met meer samenwerking kunnen we meer betekenen voor studenten en maatschappij.”

Hogescholen maken bewuste keuzes voor internationalisering

Internationalisering heeft waarde voor onderwijs, onderzoek en ondernemend Nederland. Dat beaamt ook de minister van OCW in haar brief naar de Tweede Kamer vandaag. Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen: ”We zijn blij dat er een evenwichtig pakket aan maatregelen wordt voorgesteld dat in lijn is met onze internationaliseringsagenda. Zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid een capaciteitsbeperking (numerus fixus) in te stellen bij anderstalige trajecten. Hogescholen kunnen de afweging voor een numerus fixus prima zelf maken, echter vooraf toestemming geven is onnodige bureaucratie.”