Niet alleen opleiden voor beroepen van vandaag, maar ook voor maatschappij van morgen

Arbeidsmarkt bovenaan agenda hogescholen

Voor hogescholen zal de arbeidsmarkt de focus zijn van de strategische koers voor de komende jaren. Dat staat in de strategische agenda Professionals voor morgen die Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen, op 2 september heeft aangeboden aan minister Van Engelshoven van OCW. Hogescholen leiden met hun hoger beroepsonderwijs een half miljoen mensen op voor de arbeidsmarkt. Een arbeidsmarkt die razendsnel verandert, waardoor beroepen verdwijnen, veranderen en worden gecreëerd. Limmen: “Hogescholen voelen een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid om studenten zo goed mogelijk begeleiden naar een dynamische arbeidsmarkt. Daarbij gaat het ons niet alleen om jonge studenten aan het begin van hun loopbaan, maar ook om mensen die al aan het werk zijn en die moeten worden bijgeschoold”. Minister Ingrid van Engelshoven die de agenda in ontvangst nam bij Hogeschool Rotterdam benadrukte de belangrijke positie die de hogescholen innemen in het hoger onderwijs. Van Engelshoven: “De combinatie van praktijkgerichte beroepsopleidingen en kennisontwikkeling is essentieel voor een gezonde en sterke arbeidsmarkt.”

Tekortsectoren en Leven Lang Ontwikkelen
Dat de hogescholen zo nadrukkelijk kiezen voor een focus op de aansluiting met de arbeidsmarkt wordt enerzijds ingegeven door de acute tekorten die ontstaan in sectoren als de techniek, zorg en in het onderwijs. Veel van die vacatures moeten opgevuld worden door afgestudeerde hbo’ers. Voor de korte termijn nemen de hogescholen maatregelen om daar beter op in te kunnen spelen, zoals meer aandacht voor techniek en ICT in economische opleidingen en versterking van de samenwerking met het mkb. Maar ook op de lange termijn willen hogescholen bijdragen aan een dynamische arbeidsmarkt. Ze vragen daarom aan de minister om een andere bekostigingssystematiek te onderzoek voor een Leven Lang Ontwikkelen.

Geen onnodige studieuitval
Voor een goede voorbereiding op de arbeidsmarkt is het belangrijk dat iedere student zijn of haar talent kan verzilveren. Maurice Limmen: “We willen dat minder studenten het hbo met lege handen verlaten. Liever dat een opleiding iets meer tijd kost, dan dat iemand helemaal geen diploma haalt.” Daarom stellen hogescholen het maatschappelijk succes van een student centraal in hun plannen.

Professional doctorate in het hbo

Er wordt een steeds groter beroep gedaan op het hbo om met praktijkgericht onderzoek een bijdrage te leveren aan het oplossen van grote maatschappelijke vraagstukken rondom klimaatverandering of de toegankelijkheid van de zorg. Mede om recht te doen aan die vraag pleiten hogescholen ervoor om het behalen van een doctoraat mogelijk te maken. Limmen: “Met de mogelijkheid om een professional doctorate te behalen aan een hogeschool bieden we ontwikkelperspectief aan ambitieuze studenten, kunnen we de inhoud van ons onderwijs verder versterken en de impact van ons onderzoek op de beroepspraktijk verder vergroten."

Hogescholen maken bewuste keuzes voor internationalisering

Internationalisering heeft waarde voor onderwijs, onderzoek en ondernemend Nederland. Dat beaamt ook de minister van OCW in haar brief naar de Tweede Kamer vandaag. Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen: ”We zijn blij dat er een evenwichtig pakket aan maatregelen wordt voorgesteld dat in lijn is met onze internationaliseringsagenda. Zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid een capaciteitsbeperking (numerus fixus) in te stellen bij anderstalige trajecten. Hogescholen kunnen de afweging voor een numerus fixus prima zelf maken, echter vooraf toestemming geven is onnodige bureaucratie.”

Nederland kennisland moet volop inzetten op Europa

In de toekomst worden we gemiddeld 100 jaar oud en liefst in goede gezondheid. We gebruiken een enorme hoeveelheid slimme technologie, terwijl onze privacy beschermd is. Niemand leeft onder de armoedegrens, onze voeten blijven droog, onze lucht is schoon, onze leefomgeving is veilig en er is genoeg voedsel voor iedereen. Wat is de route naar al dit moois? Die heet ‘kennis en innovatie’. Voortzetting en uitbreiding van Europese samenwerking op dit terrein is daarom noodzakelijk.

Samenwerking arbeidsmarkt van start voor verduurzaming wijken

Meer dan twintig landelijke partijen uit bedrijfsleven, overheid, onderwijs en vakbonden gaan samenwerken om te zorgen dat er genoeg vakkrachten zijn voor de verduurzaming van woonwijken. Deze samenwerking moet ook leiden tot technologische vernieuwing, een steeds slimmere aanpak en duurzaam werk. Hiervoor hebben zij vandaag de intentieverklaring ‘Mensen maken de transitie’ ondertekend. De Vereniging Hogescholen is een van de ondertekenaars en maakt deel uit van het kernteam van zeven ondertekenende partijen. “Met ons onderwijs en praktijkgericht onderzoek zetten hogescholen hun innovatiekracht in en krijgen zij een actieve rol bij praktische projecten in wijken”, aldus Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen.