Niet alleen opleiden voor beroepen van vandaag, maar ook voor maatschappij van morgen

Arbeidsmarkt bovenaan agenda hogescholen

Voor hogescholen zal de arbeidsmarkt de focus zijn van de strategische koers voor de komende jaren. Dat staat in de strategische agenda Professionals voor morgen die Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen, op 2 september heeft aangeboden aan minister Van Engelshoven van OCW. Hogescholen leiden met hun hoger beroepsonderwijs een half miljoen mensen op voor de arbeidsmarkt. Een arbeidsmarkt die razendsnel verandert, waardoor beroepen verdwijnen, veranderen en worden gecreëerd.

Limmen: “Hogescholen voelen een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid om studenten zo goed mogelijk begeleiden naar een dynamische arbeidsmarkt. Daarbij gaat het ons niet alleen om jonge studenten aan het begin van hun loopbaan, maar ook om mensen die al aan het werk zijn en die moeten worden bijgeschoold”. Minister Ingrid van Engelshoven die de agenda in ontvangst nam bij Hogeschool Rotterdam benadrukte de belangrijke positie die de hogescholen innemen in het hoger onderwijs. Van Engelshoven: “De combinatie van praktijkgerichte beroepsopleidingen en kennisontwikkeling is essentieel voor een gezonde en sterke arbeidsmarkt.”

Tekortsectoren en Leven Lang Ontwikkelen
Dat de hogescholen zo nadrukkelijk kiezen voor een focus op de aansluiting met de arbeidsmarkt wordt enerzijds ingegeven door de acute tekorten die ontstaan in sectoren als de techniek, zorg en in het onderwijs. Veel van die vacatures moeten opgevuld worden door afgestudeerde hbo’ers. Voor de korte termijn nemen de hogescholen maatregelen om daar beter op in te kunnen spelen, zoals meer aandacht voor techniek en ICT in economische opleidingen en versterking van de samenwerking met het mkb. Maar ook op de lange termijn willen hogescholen bijdragen aan een dynamische arbeidsmarkt. Ze vragen daarom aan de minister om een andere bekostigingssystematiek te onderzoek voor een Leven Lang Ontwikkelen.

Geen onnodige studieuitval
Voor een goede voorbereiding op de arbeidsmarkt is het belangrijk dat iedere student zijn of haar talent kan verzilveren. Maurice Limmen: “We willen dat minder studenten het hbo met lege handen verlaten. Liever dat een opleiding iets meer tijd kost, dan dat iemand helemaal geen diploma haalt.” Daarom stellen hogescholen het maatschappelijk succes van een student centraal in hun plannen.

Professional doctorate in het hbo
Er wordt een steeds groter beroep gedaan op het hbo om met praktijkgericht onderzoek een bijdrage te leveren aan het oplossen van grote maatschappelijke vraagstukken rondom klimaatverandering of de toegankelijkheid van de zorg. Mede om recht te doen aan die vraag pleiten hogescholen ervoor om het behalen van een doctoraat mogelijk te maken. Limmen: “Met de mogelijkheid om een professional doctorate te behalen aan een hogeschool bieden we ontwikkelperspectief aan ambitieuze studenten, kunnen we de inhoud van ons onderwijs verder versterken en de impact van ons onderzoek op de beroepspraktijk verder vergroten."

Hbo, mbo en wo pleiten voor 1 week scholing per jaar voor iedere werkende Nederlander

De drie publieke onderwijssectoren die onderwijs aan volwassenen geven (mbo, hbo en wo) willen bijdragen aan een doorbraak in LLO en daarom hun krachten bundelen. Ze bepleiten alle drie een aanvullend arrangement van publieke bekostiging in de vorm van leerrechten.

Koning Willem-Alexander laat zich bijpraten over situatie in hbo

Op woensdagochtend 13 mei heeft Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander zich laten bijpraten door voorzitter Maurice Limmen van de Vereniging Hogescholen over de impact van het coronavirus op het hoger beroepsonderwijs. Limmen: “De Koning heeft uitvoerig geïnformeerd naar de manier waarop het hbo razendsnel is overgestapt op onderwijs op afstand. Zo worden bijvoorbeeld bij conservatoria honderden audities online afgenomen. De Koning complimenteerde de studenten en medewerkers in het hbo met hun flexibiliteit en vindingrijkheid.”

Publicatie HBO-Monitor 2019

Het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van Maastricht University heeft de uitkomsten van de HBO-Monitor 2019 gepubliceerd. Hierin staat de arbeidsmarktpositie van de hbo-afgestudeerden uit studiejaar 2017-2018, die eind 2019 (ongeveer anderhalf jaar na afstuderen) geënquêteerd zijn. Tussen het afnemen van de enquête en nu is Nederland, net als de rest van de wereld, zwaar getroffen door de coronapandemie. De precieze gevolgen hiervan voor de volksgezondheid en de economie zijn op dit moment lastig te voorspellen, maar enige vorm van recessie lijkt onvermijdelijk. Ook hbo-afgestudeerden krijgen hiermee te maken. De gepresenteerde cijfers in de HBO-Monitor 2019 zijn daarom het beste te lezen als een momentopname: de situatie voorafgaande aan deze crisis.