Niet alleen opleiden voor beroepen van vandaag, maar ook voor maatschappij van morgen

Arbeidsmarkt bovenaan agenda hogescholen

Voor hogescholen zal de arbeidsmarkt de focus zijn van de strategische koers voor de komende jaren. Dat staat in de strategische agenda Professionals voor morgen die Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen, op 2 september heeft aangeboden aan minister Van Engelshoven van OCW. Hogescholen leiden met hun hoger beroepsonderwijs een half miljoen mensen op voor de arbeidsmarkt. Een arbeidsmarkt die razendsnel verandert, waardoor beroepen verdwijnen, veranderen en worden gecreëerd.

Limmen: “Hogescholen voelen een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid om studenten zo goed mogelijk begeleiden naar een dynamische arbeidsmarkt. Daarbij gaat het ons niet alleen om jonge studenten aan het begin van hun loopbaan, maar ook om mensen die al aan het werk zijn en die moeten worden bijgeschoold”. Minister Ingrid van Engelshoven die de agenda in ontvangst nam bij Hogeschool Rotterdam benadrukte de belangrijke positie die de hogescholen innemen in het hoger onderwijs. Van Engelshoven: “De combinatie van praktijkgerichte beroepsopleidingen en kennisontwikkeling is essentieel voor een gezonde en sterke arbeidsmarkt.”

Tekortsectoren en Leven Lang Ontwikkelen
Dat de hogescholen zo nadrukkelijk kiezen voor een focus op de aansluiting met de arbeidsmarkt wordt enerzijds ingegeven door de acute tekorten die ontstaan in sectoren als de techniek, zorg en in het onderwijs. Veel van die vacatures moeten opgevuld worden door afgestudeerde hbo’ers. Voor de korte termijn nemen de hogescholen maatregelen om daar beter op in te kunnen spelen, zoals meer aandacht voor techniek en ICT in economische opleidingen en versterking van de samenwerking met het mkb. Maar ook op de lange termijn willen hogescholen bijdragen aan een dynamische arbeidsmarkt. Ze vragen daarom aan de minister om een andere bekostigingssystematiek te onderzoek voor een Leven Lang Ontwikkelen.

Geen onnodige studieuitval
Voor een goede voorbereiding op de arbeidsmarkt is het belangrijk dat iedere student zijn of haar talent kan verzilveren. Maurice Limmen: “We willen dat minder studenten het hbo met lege handen verlaten. Liever dat een opleiding iets meer tijd kost, dan dat iemand helemaal geen diploma haalt.” Daarom stellen hogescholen het maatschappelijk succes van een student centraal in hun plannen.

Professional doctorate in het hbo
Er wordt een steeds groter beroep gedaan op het hbo om met praktijkgericht onderzoek een bijdrage te leveren aan het oplossen van grote maatschappelijke vraagstukken rondom klimaatverandering of de toegankelijkheid van de zorg. Mede om recht te doen aan die vraag pleiten hogescholen ervoor om het behalen van een doctoraat mogelijk te maken. Limmen: “Met de mogelijkheid om een professional doctorate te behalen aan een hogeschool bieden we ontwikkelperspectief aan ambitieuze studenten, kunnen we de inhoud van ons onderwijs verder versterken en de impact van ons onderzoek op de beroepspraktijk verder vergroten."

Vereniging Hogescholen pleit bij informateur voor goed en toegankelijk hoger beroepsonderwijs

De Vereniging Hogescholen heeft een brief geschreven aan informateur Ronald Plasterk om aandacht te vragen voor het hoger beroepsonderwijs in Nederland. De VH benadrukt dat goed en toegankelijk onderwijs essentieel is voor een gezonde maatschappij en economie.

Versterking praktijkgericht onderzoek op hogescholen

Met de ondertekening van de Overeenkomst Versterking praktijkgericht onderzoek krijgen hogescholen en het Regieorgaan SIA nieuw houvast om in de komende vijf jaar het praktijkgericht onderzoek verder uit te bouwen. Vorige week werden de handtekeningen geplaatst van minister Dijkgraaf van OCW (mede namens zijn collega Adriaansens van Economische Zaken), voorzitter Maurice Limmen van de Vereniging Hogescholen en de bestuurders van de NWO, ROM-NL, TNO, VNO-NCW en MKB-Nederland.

Vereniging Hogescholen en bonden stemmen in met nieuwe cao hbo

De Algemene Vergadering van de Vereniging Hogescholen, het hoogste orgaan binnen de vereniging, heeft vandaag ingestemd met het principeakkoord voor een nieuwe cao. Op 28 juni 2023 bereikten de cao-partijen, de Vereniging Hogescholen en de vakbonden AOb, FNV, FvOv en CNV Onderwijs, een akkoord voor een nieuwe cao voor de periode 1 april 2023 tot 1 juli 2024. Ook de achterban van de bonden hebben deze week ingestemd met het akkoord.