
Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen reageert bezorgd op de onderwijsbegroting en Prinsjesdagplannen van het kabinet: “De Miljoenennota leidt ertoe dat opnieuw bezuinigingen afkomen op hogescholen. Met het oog op de arbeidsmarkt van vandaag en morgen, zou juist nu geïnvesteerd moeten worden in het hbo.” Om onze huidige welvaart in Nederland te behouden, moet de arbeidsproductiviteit stijgen: per gewerkt uur moet er meer geld worden verdiend. Tegelijkertijd verandert de arbeidsmarkt steeds sneller door technologieën zoals artificiële intelligentie. Onze huidige studenten zullen net als al hun collega's op de werkvloer, hierdoor continu nieuwe kennis en vaardigheden moeten ontwikkelen. Hogescholen zijn essentieel om mensen in Nederland hierbij te helpen. Daarvoor is het broodnodig dat de overheid investeert in het praktijkgericht onderzoek in het hbo en in de mogelijkheden voor hogescholen om mensen om- en bij te scholen.
Praktijkgericht onderzoek zorgt voor impuls arbeidsproductiviteit
Met praktijkgericht onderzoek ontwikkelen hogescholen direct toepasbare kennis en oplossingen voor vraagstukken uit het werkveld, ook wel valorisatie genoemd. “Juist nu moet de politiek investeren in ons praktijkgericht onderzoek en de valorisatie van onderzoek in het hbo” aldus Limmen. “Dat is niet alleen een investering in de blijvende aansluiting van het hbo op de arbeidsmarkt, maar ook een investering in leren omgaan met nieuwe technologieën in hun werk zoals AI.” Het praktijkgericht onderzoek aan hogescholen richt zich op concrete innovatievragen uit de beroepspraktijk. Niet alleen van grote bedrijven en publieke instellingen, maar nadrukkelijk ook vanuit het mkb. De opgedane kennis stroomt direct terug naar het onderwijs, waardoor onze studenten toegang krijgen tot de nieuwste inzichten en tools.
Investeren in Leven Lang Ontwikkelen is investeren in innovatie
De arbeidsmarkt verandert razendsnel door technologisering, terwijl tekorten aan vakbekwame professionals toenemen en het innovatievermogen achterblijft. Ook bij grote transities in zorg, defensie en klimaat, in het onderwijs en de industrie zijn hbo’ers onmisbaar. Nederland kan dit potentieel beter benutten. Hogescholen hebben de kennis, expertise en netwerken om bedrijven en professionals te ondersteunen bij het ontwikkelen en toepassen van nieuwe kennis en vaardigheden. Door knellende regels en onduidelijkheid kunnen hogescholen op dit moment echter maar beperkt maatwerk leveren. Een expliciete wettelijke opdracht om professionals op-, om- en bij te scholen geeft hogescholen ruimte om meer mensen te bereiken met kwalitatief goed onderwijs. Dit versterkt zowel het innovatie- als het concurrentievermogen van Nederland. Hogescholen willen daarom dat ‘leven lang ontwikkelen’ wordt vastgelegd als publieke opdracht in de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek.