Actualiteit

Hogescholen breiden pilots pabo-specialisaties verder uit

Hogescholen onderzoeken in pilotprojecten hoe binnen de bestaande brede pabo-opleiding het lesgeven aan jonge en oudere kinderen als specialisatie kan worden ingebed. Op verzoek van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) worden de huidige pilotprojecten verlengd en uitgebreid, van zes naar acht pilots aan zeven hogescholen. Diepgaand specialiseren binnen de brede opleiding leraar basisonderwijs is effectiever dan het inrichten van een aparte lerarenopleiding voor jonge kinderen. Want: de leraren blijven breed inzetbaar. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Zo bieden we toekomstige leraren een nieuw carrièreperspectief: verdieping in hun vak, terwijl ze wel breed opgeleid de arbeidsmarkt op komen. Dat is belangrijk in de aanpak van het lerarentekort.”

Verbreding en verlenging pilots
Op verzoek van het ministerie van OCW zijn in mei 2020 zes hogescholen onder regie van de Vereniging Hogescholen pilotprojecten jonge kind en/of oudere kind. Binnen de pilots deden deze instellingen ervaring op met verdere specialisatie binnen de brede bevoegdheid. Pabo-studenten kunnen in principe vanaf het begin van hun opleiding starten met hun specialisatie. De eerste resultaten zijn veelbelovend.  De via een pilot-specialisatie op te leiden studenten zullen bijvoorbeeld in staat zijn om te werken en te denken over de klassieke grenzen heen: van 2 tot 8 jaar en 8 tot 14 jaar. 

Specialisatiemogelijkheden nodig, geen aparte opleiding
Al langer bestaat de (politieke) wens om de pabo meer te specialiseren naar leeftijdsgroepen, vooral voor het jonge kind. Mede daarom is de inrichting van een landelijk expertisecentrum opgenomen in de Strategische agenda lerarenopleidingen van de VH. Daarnaast worden dus ook pilots uitgevoerd om te onderzoeken op welke manier pabo’s verder gespecialiseerd kunnen worden. Een splitsing van de pabo’s zoals vorig jaar in een aangenomen motie is gevraagd is volgens de lerarenopleidingen aan hogescholen niet nodig en kan zelfs belemmerend werken als het gaat om doorlopende leer- en ontwikkellijnen. 

Versterking specialisaties door landelijk expertisecentrum
Om de specialisaties inhoudelijk te versterken is door subsidie van OCW voor de strategische agenda lerarenopleidingen VH het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind gestart. Het centrum voor het jonge kind versterkt in co-creatie tussen de beroepspraktijk, de wetenschap (lectoraten en leerstoelen) en de lerarenopleidingen de jonge kind-expertise. Verder wordt ook de slaagskansen van een expertisecentrum voor het oudere kind onderzocht. 

Gerelateerd

Ambitieuze plannen maar nog weinig houvast voor hbo

Article

“De coalitiepartijen hebben ambitieuze plannen gepresenteerd die passen bij de uitdagingen waar we als Nederland voor staan.” Dat is de eerste reactie van Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen op het vandaag gepubliceerde coalitieakkoord. Limmen: “Maar voor het hbo biedt het coalitieakkoord nog weinig houvast. Er moet nog veel worden uitgewerkt en onderbouwd. Zo is  onduidelijk wat de precieze investeringsambities zijn op het gebied van praktijkgericht onderzoek in het hbo. Voor wat betreft om- en bijscholing lijken deze ambities in ieder geval beperkt. Hierover gaan we graag snel in gesprek met de nieuwe bewindspersonen.”

Lees meer

Actieplan pabo 'Naar een toekomstbestendig en inclusiever toelatings- en toetsingsbeleid'

Article

De leraar is van onschatbare waarde als het gaat over het onderwijs aan en de vorming van kinderen in het basisonderwijs. Die waarde zit onder andere in het bieden van gelijke kansen aan alle leerlingen, het afstemmen van onderwijs op maat van het kind en de voorbereiding van leerlingen op hun rol in de maatschappij en de samenleving.

Lees meer

Hogescholen verheugen zich op 'normale' start studiejaar

Article

Hogescholen mogen het studiejaar op 30 augustus starten zonder dat er 1,5 meter afstand hoeft te worden gehouden. Dat betekent dat zo'n half miljoen hbo-studenten weer volledig fysiek onderwijs kunnen volgen. Dat heeft het kabinet vandaag besloten na overleg over de versoepeling van de coronamaatregelen. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen is verheugd met dat besluit: “We kijken er erg naar uit om onze studenten weer te verwelkomen op de campus. We kunnen starten met een ‘normaal’ studiejaar en dat is voor studenten van essentieel belang. Want leren doe je samen, met elkaar en van elkaar.” Ook voor docenten en medewerkers is het belangrijk dat ze nu eindelijk weten waar ze aan toe zijn en weer fysiek onderwijs kunnen geven. Limmen benadrukt dat er ook voorzichtigheid geboden is: “We blijven communiceren dat zelftesten en hygiëne-maatregelen belangrijk zijn voor de veiligheid van jezelf en anderen. En natuurlijk als je gaat studeren, laat je vaccineren.”

Lees meer