Actualiteit

Meer flexibilisering en maatwerk in lerarenopleidingen

Werken aan meer differentiatie en specialisatie, waardoor een leraar meer mogelijkheden heeft en er meer onderwijs op maat wordt aangeboden. Dat is één van de uitgangspunten van de strategische agenda  “Samen toekomstbestendige leraren opleiden” die vandaag is aangeboden aan de minister van OCW, Ingrid van Engelshoven. De agenda omvat drie kernambities waar de hogescholen de komende jaren aan gaan werken, om onder andere te zorgen voor voldoende leraren voor de klas. “We gaan op zoek naar meer ruimte. Het klassieke model van studenteninstroom, een opleiding volgen en dan voor de klas is niet langer het enige model. We kunnen nu al niet meer aan de steeds maar toenemende vraag naar leraren voldoen. We zetten daarom in op flexibele opleidingstrajecten, zoals zij-instroom”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

De strategische agenda lerarenopleidingen werd vandaag tijdens een werkbezoek van minister van Engelshoven aan de Pabo van Fontys hogescholen, in het bijzijn van zij-instromers en Pabostudenten, door Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, aangeboden aan de minister van OCW. “Ik ben blij dat de Vereniging Hogescholen zich met deze agenda inzet om de lerarenopleidingen aantrekkelijker te maken en om leraren meer beroepsperspectief te geven. Hiermee zetten we weer een stap om het lerarentekort aan te pakken”, zo reageerde minister Ingrid van Engelshoven, bij het in ontvangst nemen van de strategische agenda.

“Het toenemende lerarentekort is een grote maatschappelijke zorg; het is alle hens aan dek”, aldus Limmen. "We kunnen met de klassieke instroom niet langer alleen voldoen aan de vraag  en zetten daarom ook  in op zij-instromers en mensen die in deeltijd hun bevoegdheid willen halen. Ook mensen die al een andere carrière hebben gehad, kunnen in het onderwijs goed op hun plek zijn. Daarvoor gaan we samen met de werkgevers aan de slag. En uiteraard werken we samen aan het imago van de leraar als één van de mooiste beroepen die er bestaan.” 

Hogescholen werken  nadrukkelijk aan vernieuwing van de lerarenopleidingen “Zou een docent op de middelbare school ook in andere vakken les mogen geven? “, vraagt Nienke Meijer, lid van het bestuur van de Vereniging hogescholen en portefeuillehouder, zich af. “Er staat ons een uitdagende opdracht voor deze prachtige sector. Een sector waar met passie en ambitie gewerkt wordt aan de kwaliteit van onze opleidingen en aan nog meer ruimte en flexibiliteit.”

Aanpassing bevoegdheden
De hogescholen willen een aanpassing van het bevoegdhedenstelsel die past bij de diversiteit aan behoeftes uit het werkveld. Voorbeelden hiervan zijn sector overstijgende bevoegdheden voor leraren in bijvoorbeeld tienerscholen, leraren die ingezet mogen worden voor bredere domeinen/leergebieden en de  mogelijkheid te werken met deelbevoegdheden voor specifieke doelgroepen in het onderwijs, bijvoorbeeld als een leraar een tweede bevoegdheid wil halen voor alleen het vmbo. Ook willen hogescholen aan de vraag naar andersoortige onderwijsprofessionals als (didactisch) coaches en groepsleerkrachten voor het vo, kunnen voldoen.

Flexibilisering en maatwerk
Hogescholen willen zorgen voor flexibele opleidingen waarin maatwerk  wordt geboden aan zowel leraren in opleiding als zittende leraren. Daarmee enthousiasmeren zij verschillende doelgroepen om het onderwijs in te gaan, waarbij nadrukkelijk ruimte is voor hybride en circulaire loopbanen. Daarnaast stimuleren de hogescholen verdergaande professionalisering en maken routes naar extra (deel)bevoegdheden aantrekkelijker. Ook wil men bij de start van de lerarenopleiding rekening houden met eerder verworven competenties van studenten. De hogescholen steken daarmee blijvend in op flexibele trajecten, voor onder andere de zij-instromers.

Samen opleiden
Binnen “Samen opleiden en professionaliseren” werken hogescholen en basis-en middelbare scholen intensief samen aan het opleiden en doorlopend professionaliseren van leraren. Dit levert een belangrijke bijdrage aan de kwaliteit van leraren en draagt bij aan minder uitval van startende leraren. Hogescholen werken daarnaast aan meer mogelijkheden voor differentiatie en specialisatie, waarbij een leraar niet van alle markten thuis hoeft te zijn en hogescholen meer onderwijs op maat kunnen aanbieden.

Gerelateerd

Herijkt Landelijk Raamwerk Pedagogisch-Didactisch Getuigschrift voor zij-instromers mbo vastgesteld

Article

De Vereniging Hogescholen en de MBO Raad hebben de herijkte versie van het Landelijk Raamwerk Pedagogisch-Didactisch Getuigschrift (PDG) formeel vastgesteld. Vakbekwame beroepsbeoefenaren kunnen zich door middel van een PDG-traject kwalificeren voor het beroep van docent in het mbo. Het PDG voorziet in hun bekwaamheid wat betreft de pedagogische en didactische kennis, inzicht en vaardigheden. 

Lees meer

Een lerarenopleiding die beter past bij zij-instromers

Article

Een flexibele lerarenopleiding waar de zij-instromers en hun ervaring centraal staan, dat spreken de Vereniging Hogescholen (VH), de Vereniging Nederlandse Universiteiten (VSNU) en minister Van Engelshoven (OCW) af in een nieuwe samenwerkingsovereenkomst. Zo gaan lerarenopleidingen in het hbo en het wo meer kennis delen over het lesgeven aan volwassenen zodat zij-instromers onderwijs krijgen dat voor hen werkt. Zij-instromers krijgen zo een opleiding die rekening houdt met hun ervaring en die vrijstellingen geeft waar dat kan. 

Lees meer

Pabo en verpleegkunde favoriet bij nieuwe hbo-studenten

Article

Beroepen in de publieke sector met flinke personeelstekorten zijn populair bij eerstejaars hbo-studenten. Het aantal aanmeldingen voor de opleiding tot leraar in het basisonderwijs steeg met 33,5% van 5243 vorig jaar tot 7000 in 2020. Ook verpleegkunde is populair: daar is de toename ten opzichte van vorig jaar 16,7%: van 5896 aanmeldingen vorig jaar tot 6878 dit jaar. Dit blijkt uit de aanmeldcijfers in het hbo tot en met 5 oktober 2020, die de Vereniging Hogescholen vandaag publiceert. Definitieve instroomcijfers volgen later dit studiejaar.

Lees meer