Actualiteit

Meer flexibilisering en maatwerk in lerarenopleidingen

Werken aan meer differentiatie en specialisatie, waardoor een leraar meer mogelijkheden heeft en er meer onderwijs op maat wordt aangeboden. Dat is één van de uitgangspunten van de strategische agenda  “Samen toekomstbestendige leraren opleiden” die vandaag is aangeboden aan de minister van OCW, Ingrid van Engelshoven. De agenda omvat drie kernambities waar de hogescholen de komende jaren aan gaan werken, om onder andere te zorgen voor voldoende leraren voor de klas. “We gaan op zoek naar meer ruimte. Het klassieke model van studenteninstroom, een opleiding volgen en dan voor de klas is niet langer het enige model. We kunnen nu al niet meer aan de steeds maar toenemende vraag naar leraren voldoen. We zetten daarom in op flexibele opleidingstrajecten, zoals zij-instroom”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

De strategische agenda lerarenopleidingen werd vandaag tijdens een werkbezoek van minister van Engelshoven aan de Pabo van Fontys hogescholen, in het bijzijn van zij-instromers en Pabostudenten, door Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, aangeboden aan de minister van OCW. “Ik ben blij dat de Vereniging Hogescholen zich met deze agenda inzet om de lerarenopleidingen aantrekkelijker te maken en om leraren meer beroepsperspectief te geven. Hiermee zetten we weer een stap om het lerarentekort aan te pakken”, zo reageerde minister Ingrid van Engelshoven, bij het in ontvangst nemen van de strategische agenda.

“Het toenemende lerarentekort is een grote maatschappelijke zorg; het is alle hens aan dek”, aldus Limmen. "We kunnen met de klassieke instroom niet langer alleen voldoen aan de vraag  en zetten daarom ook  in op zij-instromers en mensen die in deeltijd hun bevoegdheid willen halen. Ook mensen die al een andere carrière hebben gehad, kunnen in het onderwijs goed op hun plek zijn. Daarvoor gaan we samen met de werkgevers aan de slag. En uiteraard werken we samen aan het imago van de leraar als één van de mooiste beroepen die er bestaan.” 

Hogescholen werken  nadrukkelijk aan vernieuwing van de lerarenopleidingen “Zou een docent op de middelbare school ook in andere vakken les mogen geven? “, vraagt Nienke Meijer, lid van het bestuur van de Vereniging hogescholen en portefeuillehouder, zich af. “Er staat ons een uitdagende opdracht voor deze prachtige sector. Een sector waar met passie en ambitie gewerkt wordt aan de kwaliteit van onze opleidingen en aan nog meer ruimte en flexibiliteit.”

Aanpassing bevoegdheden
De hogescholen willen een aanpassing van het bevoegdhedenstelsel die past bij de diversiteit aan behoeftes uit het werkveld. Voorbeelden hiervan zijn sector overstijgende bevoegdheden voor leraren in bijvoorbeeld tienerscholen, leraren die ingezet mogen worden voor bredere domeinen/leergebieden en de  mogelijkheid te werken met deelbevoegdheden voor specifieke doelgroepen in het onderwijs, bijvoorbeeld als een leraar een tweede bevoegdheid wil halen voor alleen het vmbo. Ook willen hogescholen aan de vraag naar andersoortige onderwijsprofessionals als (didactisch) coaches en groepsleerkrachten voor het vo, kunnen voldoen.

Flexibilisering en maatwerk
Hogescholen willen zorgen voor flexibele opleidingen waarin maatwerk  wordt geboden aan zowel leraren in opleiding als zittende leraren. Daarmee enthousiasmeren zij verschillende doelgroepen om het onderwijs in te gaan, waarbij nadrukkelijk ruimte is voor hybride en circulaire loopbanen. Daarnaast stimuleren de hogescholen verdergaande professionalisering en maken routes naar extra (deel)bevoegdheden aantrekkelijker. Ook wil men bij de start van de lerarenopleiding rekening houden met eerder verworven competenties van studenten. De hogescholen steken daarmee blijvend in op flexibele trajecten, voor onder andere de zij-instromers.

Samen opleiden
Binnen “Samen opleiden en professionaliseren” werken hogescholen en basis-en middelbare scholen intensief samen aan het opleiden en doorlopend professionaliseren van leraren. Dit levert een belangrijke bijdrage aan de kwaliteit van leraren en draagt bij aan minder uitval van startende leraren. Hogescholen werken daarnaast aan meer mogelijkheden voor differentiatie en specialisatie, waarbij een leraar niet van alle markten thuis hoeft te zijn en hogescholen meer onderwijs op maat kunnen aanbieden.

Gerelateerd

Hogescholen verheugen zich op 'normale' start studiejaar

Article

Hogescholen mogen het studiejaar op 30 augustus starten zonder dat er 1,5 meter afstand hoeft te worden gehouden. Dat betekent dat zo'n half miljoen hbo-studenten weer volledig fysiek onderwijs kunnen volgen. Dat heeft het kabinet vandaag besloten na overleg over de versoepeling van de coronamaatregelen. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen is verheugd met dat besluit: “We kijken er erg naar uit om onze studenten weer te verwelkomen op de campus. We kunnen starten met een ‘normaal’ studiejaar en dat is voor studenten van essentieel belang. Want leren doe je samen, met elkaar en van elkaar.” Ook voor docenten en medewerkers is het belangrijk dat ze nu eindelijk weten waar ze aan toe zijn en weer fysiek onderwijs kunnen geven. Limmen benadrukt dat er ook voorzichtigheid geboden is: “We blijven communiceren dat zelftesten en hygiëne-maatregelen belangrijk zijn voor de veiligheid van jezelf en anderen. En natuurlijk als je gaat studeren, laat je vaccineren.”

Lees meer

Hogescholen breiden pilots pabo-specialisaties verder uit

Article

Hogescholen onderzoeken in pilotprojecten hoe binnen de bestaande brede pabo-opleiding het lesgeven aan jonge en oudere kinderen als specialisatie kan worden ingebed. Op verzoek van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) worden de huidige pilotprojecten verlengd en uitgebreid, van zes naar acht pilots aan zeven hogescholen. Diepgaand specialiseren binnen de brede opleiding leraar basisonderwijs is effectiever dan het inrichten van een aparte lerarenopleiding voor jonge kinderen. Want: de leraren blijven breed inzetbaar. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Zo bieden we toekomstige leraren een nieuw carrièreperspectief: verdieping in hun vak, terwijl ze wel breed opgeleid de arbeidsmarkt op komen. Dat is belangrijk in de aanpak van het lerarentekort.”

Lees meer

Hogescholen willen extra opleidingsplaatsen zorg

Article

Er moeten op hogescholen 120 extra opleidingsplaatsen komen voor werk-leer-trajecten voor specialistisch verpleegkundigen. Deze extra opleidingsplaatsen zijn nodig om de grote werkdruk in de zorg op korte termijn te verminderen. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Er is grote behoefte aan meer zorgprofessionals. Hogescholen willen er alles aan doen om snel meer specialistisch verpleegkundigen op te leiden.”

Lees meer