Hbo-studenten helpen het mkb te innoveren

Hogescholen en het midden- en kleinbedrijf (mkb) gaan nog veel beter samenwerken om het innovatief vermogen van het mkb te vergroten. Dat gebeurt door middel van het deze week gelanceerde innovatietraineeship. Daarbij krijgen studenten van hogescholen na een stage als onderzoeker, ook een dienstverband als onderzoeker in een bedrijf.

Dit innovatietraineeship is onderdeel van het Kennis- en Innovatie Convenant dat op 11 november 2019 naar de Tweede Kamer werd gestuurd door staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en wordt uitgevoerd door Regieorgaan SIA (onderdeel van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek, NWO).

Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Hogescholen zijn een natuurlijke partner voor het mkb als het gaat om innovatie. Het praktijkgerichte onderzoek is er immers op gericht om op korte termijn resultaten op te leveren. Precies waar het mkb behoefte aan heeft. Met het innovatietraineeship gaan we onze rol nog sterker invullen omdat gedurende het gehele traject de onderzoekgroep van de hogeschool nauw betrokken is.”

Jacco Vonhof, voorzitter MKB-Nederland: “In het mkb is innovatie méér dan ingewikkeld onderzoek en nieuwe vindingen. Het gaat om voortdurende vernieuwing van producten, productieprocessen en diensten. Hbo-studenten kunnen daar met hun kennis en inzichten een waardevolle bijdrage aan leveren.”

Hogescholen gaan in de komende maanden in hun regio’s op zoek naar ondernemers die een innovatietrainee kunnen en willen plaatsen. In de komende maanden kunnen zo’n tweehonderd trainees starten.

Van het gas af met praktijkgericht onderzoek

In de serie De Koplopers, geproduceerd door De Balie uit Amsterdam, staan de grootste maatschappelijke vraagstukken centraal die we in Nederland de komende jaren samen het hoofd moeten bieden. De aflevering van vanavond, getiteld 'Van het gas af', gaat over de kansen die grondwarmte biedt voor het maken van vers voedsel in de kans en het verwarmen van woningen. Te gast zijn onder meer Mieke Oostra (lector Nieuwe Energie in de Stad Hogeschool Utrecht) en Paul Das (projectleider bij Bos Groep B.V. en afgestudeerd bouwkundige Hogeschool Utrecht).

Fontys ontwikkelt op verzoek VNO-NCW kennisplatform big data en mkb

Ondernemingsorganisatie VNO-NCW heeft Fontys gevraagd een kennisplatform over big data op te zetten, speciaal voor het midden- en kleinbedrijf. Deze groep maakt namelijk nog weinig gebruik van big data en laat daarmee kansen liggen. Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft uitgerekend dat de ‘first movers’, de eerste mkb-bedrijven die met big data aan de slag zijn gegaan, een omzetstijging van 100 procent hebben geboekt.

De slag om de arbeidsmarkt in de regio een impuls geven

Publiek-private samenwerking versterken, bedrijven aan het roer van Centers of Expertises, een Regionaal Investeringsfonds zoals in het mbo voor het hbo zijn volgens Doekle Terpstra, voorzitter van UNETO VNI, onder andere nodig om de regionale aansluiting van hogescholen en de arbeidsmarkt een impuls te geven.