Actualiteit

Vereniging Hogescholen pleit bij informateur voor goed en toegankelijk hoger beroepsonderwijs

De Vereniging Hogescholen heeft een brief geschreven aan informateur Ronald Plasterk om aandacht te vragen voor het hoger beroepsonderwijs in Nederland. De VH benadrukt dat goed en toegankelijk onderwijs essentieel is voor een gezonde maatschappij en economie. Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen: “Het hoger beroepsonderwijs heeft een essentiële rol in alle regio’s van Nederland, niet alleen voor jongeren en werkenden die zich willen blijven ontwikkelen, maar ook voor bedrijven, zorginstellingen en scholen die behoefte hebben aan professionals. Om dit te blijven doen is extra inzet nodig van het nieuwe kabinet.”

Nederland staat voor grote maatschappelijke vraagstukken, zoals regionale ontwikkeling en arbeidsmarkttekorten in de zorg, techniek en het onderwijs. Hogescholen spelen een sleutelrol bij het opleiden van studenten voor beroepen in tekortsectoren. Naast onderwijs leveren ze ook waardevolle bijdragen via praktijkgericht onderzoek, samen met het bedrijfsleven. Dit leidt tot innovatieve oplossingen, zoals toegankelijke zorg en energiebesparing, en draagt bij aan de leefbaarheid in wijken. Bovendien zorgt het praktijkgericht onderzoek ervoor dat het onderwijs dat op de hogescholen gegeven wordt up-to-date blijft en dat studenten over de juiste vaardigheden beschikken voor de (regionale) arbeidsmarkt nu én in de toekomst. Op deze manier draagt het praktijkgericht onderzoek ook bij aan een betere aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt.

Vitale regio’s, hbo-masters, stabiele financiering praktijkgericht onderzoek en gelijke kansen
De VH heeft de belangrijkste punten toegelicht in hun brief aan de informateur en de formerende partijen. Zoals terug te zien was in de partijprogramma’s voor deze verkiezingen, is er steeds meer aandacht voor de regio. Ook voor de hogescholen is regio een belangrijk thema. Want naast landelijke ontwikkelingen, zijn er regionale uitdagingen waar een oplossing voor moet komen. Hierbij worden de verschillen tussen regio’s erkend, bijvoorbeeld de krimpproblematiek waar sommige regio’s mee geconfronteerd worden of de behoefte aan professionals voor specifieke sectoren (bv. high tech systemen, biotechnologie en chemie, logistiek) die zich in bepaalde regio’s centreren. Hogescholen dragen op meerdere manieren bij aan deze regionale vraagstukken, zoals ook te lezen is in een onlangs gepubliceerd opinieartikel in Trouw van Maurice Limmen.

Hogescholen zien het als hun opdracht om een dekkend aanbod van hbo-opleidingen aan te bieden van tweejarige Associate degrees tot hbo-masters en professional doctorates. Op die manier krijgt een brede groep studenten de kans zich door te blijven ontwikkelen binnen de beroepskolom (zie ook ons HBO Manifest 2030 - Gelijke kansen voor hogeschoolstudenten). De mogelijkheid om na de bachelor door te kunnen stromen naar een praktijkgerichte master, maakt het hbo bovendien aantrekkelijker voor vwo’ers en universitaire bachelorstudenten die hun kennis direct willen kunnen toepassen in de praktijk.

Maatschappelijke uitdagingen als gevolg van de vergrijzing, digitalisering, het woningtekort en de energiecrisis vragen om innovatieve oplossingen. Hogescholen kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan deze oplossingen door middel van praktijkgericht onderzoek. Om dit onderzoek uit te kunnen voeren, investeren hogescholen in het opzetten van onderzoeksgroepen van lectoren en onderzoekers en in voorzieningen om de onderzoeksresultaten ter beschikking te stellen aan de samenleving. Hiertoe is een ruimhartiger en stabiele financiering van praktijkgericht onderzoek nodig.

Naast bovenstaande thema’s zijn ook Leven Lang Ontwikkelen (LLO), het lerarentekort en studentenwelzijn van groot belang. Op deze thema’s kunnen én willen de hogescholen een belangrijke bijdrage leveren. Want goed opgeleide professionals in alle regio’s betekent: meer kennis en gelijke kansen. De VH roept daarom de onderhandelende partijen op te investeren in een stabiele, duurzame basis voor het onderwijs en onderzoek aan hogescholen. Zo bouwen we samen aan een sterk Nederland.

Gerelateerd

Prinsjesdag 2024: Bezuinigen op hbo schaadt studenten en economie

Article

“Onze boodschap is duidelijk: bezuinig niet op de opleidingen van onze studenten, maar investeer juist in het hbo", zegt Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen in reactie op de vandaag gepresenteerde begroting 2024 van het ministerie van OCW. “De kabinetsplannen dreigen de opleiding van voldoende gekwalificeerde mensen te bemoeilijken. Dit terwijl juist hogescholen bij uitstek de plek zijn om mensen snel en effectief voor te bereiden op de arbeidsmarkt: 93% van onze studenten heeft binnen drie maanden na afstuderen een betaalde baan. Als het kabinet woord houdt en daadwerkelijk het hbo wil stimuleren, moeten de bezuinigingen juist worden geschrapt.” De zorgen van de hogescholen worden vandaag nog eens extra onderstreept door de kritiek op de kabinetsplannen van CPB, SCP en PBL die stellen dat de bezuinigingen op onderwijs, onderzoek en innovatie de ‘welvaart in de toekomst’ schaden.

Lees meer

Vereniging Hogescholen roept kabinet op: 'Schrap de bezuinigingen op hbo en investeer in hbo-talent'

Article

"Doe het niet, die langstudeerboete, en doe het zo snel mogelijk niet" zo sprak voorzitter Maurice Limmen van de Vereniging Hogescholen afgelopen donderdag bij de opening van het nieuwe hogeschooljaar bij de HAN. Limmen roept het kabinet op af te zien van bezuinigingen op het hbo en juist te investeren in talent. Limmen: "Alleen al de plannen om de langstudeerboete opnieuw in te voeren, zorgen er helaas voor dat jongeren nu al andere keuzes maken. Ik sprak afgelopen zomer studenten die niet meer voor een technische opleiding gaan, of in plaats van een bachelor een kortere Associate degree zijn gaan doen."

Lees meer

Oproep aan politiek: Zet hbo in zijn kracht voor hogere arbeidsproductiviteit

Article

Op 8 augustus 2024 meldde het CBS dat het historisch slecht gaat met de arbeidsproductiviteit in Nederland: terwijl groei nodig is, daalde die juist, met 1,5%. De uren die mensen werken, zijn minder geld gaan opleveren. Nederland daalt ook op internationale ranglijsten van de arbeidsproductiviteit en bungelt onderaan in Europa. Topeconoom Barbara Baarsma meldde deze week dat uit haar onderzoek blijkt dat onderwijs de beste manier is om de arbeidsproductiviteit wél omhoog te krijgen, met innovatie op plaats twee. Hogescholen willen Nederland daarbij heel graag helpen. Dan moeten ze daartoe ook in staat worden gesteld, betogen namens het bestuur van de Vereniging Hogescholen Maurice Limmen (voorzitter), Anka Mulder (tevens voorzitter Hogeschool Saxion) en Joep Houterman (tevens voorzitter Fontys Hogeschool). Plannen om te bezuinigen op hogescholen zijn dan eigenlijk de omgekeerde wereld. 

Lees meer