#HBOdiscours over de leraar als rolmodel

Gedeeltelijk herstel instroom pabo-studenten

De instroom op de pabo lijkt zich in 2016 gedeeltelijk te herstellen. Na de krimp met een derde vorig jaar lijkt de toename van 8 tot 10 procent nu een goed teken. De kwaliteit gaat omhoog en hopelijk nu de studentenaantallen ook”, aldus Thom de Graaf, voorzitter Vereniging Hogescholen. Hij maakte dit bekend tijdens het HBOdiscours met als thema ‘De leraar als rolmodel’ op basis van voorlopige inschrijfgegevens. Tijdens het discours op de Dag van de Leraar werd gedebatteerd over de vraag hoe we kunnen zorgen dat er meer mannen en meer niet-westerse allochtonen naar de lerarenopleiding gaan en het vak van leraar kiezen. De Graaf: “Het aantal mannen dat zich aanmeldt voor de pabo is dit jaar gelukkig opnieuw gestegen, al moeten we ons blijven inspannen om te zorgen dat ze de opleiding ook afmaken en gaan lesgeven. Dat laatste is echt een probleem ”. Het percentage studenten met een niet-westerse achtergrond op een lerarenopleiding op het hbo blijft laag. Gelukkig zien we wel dat ze steeds vaker kiezen voor een Ad-opleiding.

Meer mannen voor de klas
Tijdens het debat kwam o.a. Joost Kieft, directeur opleidingen van de Katholieke Pabo Zwolle, aan het woord over de manier waarop hij meer mannen aantrekt."Maak jongens op de pabo zichtbaar, laat ze elkaar steunen om niet af te haken. Maar vooral ook de positieve media-aandacht zoals vandaag, is zo ontzettend belangrijk." Ook Astrid Venes, directeur van Fontys Hogeschool Kind en Educatie beaamt dat. Zij gaf aan dat de waardering voor het beroep meer moet worden uitgedragen door politiek en samenleving. Ze nam Bob van Genuchten mee, een mannelijke student van de pabo. Hij benadrukte dat vooral ruimte voor eigen initiatief en creativiteit onmisbaar is om ook mannen op de lerarenopleiding te houden.

Etnische diversiteit
Niet alleen het gebrek aan meesters is een aandachtspunt, maar ook het aantal leraren van niet-westerse afkomst blijft achter. Uit de maatregelen die worden getroffen om meer mannen aan te trekken op de lerarenopleiding, worden lessen geleerd om meer etnische diversiteit voor de klas te realiseren. Ron Bormans, CvB-voorzitter van Hogeschool Rotterdam, gaf aan dat iedere opleiding een unieke diversiteitsmix heeft en dat dat deels cultureel bepaald is. Zijn oproep: "Ga terug naar de kern van het vak, iedereen moet in alle omstandigheden les kunnen geven. De mbo-instroom moet in ere worden hersteld en de salarissen moeten omhoog. Anders voltrekt zich een maatschappelijk drama. Cor Duinmaijer (CNV Onderwijs) meldt verder dat de aandacht voor een goed HR-beleid onontbeerlijk is. Volgens hem moeten lerarenteams scherp zijn op reproductie van de eigen eenvormigheid van het team. Thom de Graaf sloot de middag af door duidelijk aan te geven dat diversiteit op de lerarenopleiding echt een probleem is. De Graaf: "Meer diversiteit op de lerarenopleiding is grote opdracht voor hbo".

Afgestudeerde leraar tevredener over baan

Afgestudeerde hbo’ers zijn in 2018 tevredener over hun baan. Vooral de onderwijssector springt in het oog. De onderwijssector heeft de hoogste stijging in baantevredenheid in vergelijking tot afgelopen jaar. Waar in 2017 74% van de pas afgestudeerde leraren met tevredenheid terugblikte op het eerste werkjaar, is in 2018 79% tevreden over het werk. Deze stijging in baantevredenheid blijkt ook uit een daling in pasafgestudeerde leraren die op zoek zijn naar ander werk (16% in 2016, 11% in 2017, en 7% in 2018). Dit blijkt uit de nieuwe HBO-Monitor, het jaarlijkse onderzoek naar de arbeidsmarktpositie van afgestudeerde hbo-studenten. “Deze cijfers gaan de goede kant op. We leiden steeds meer pabo-studenten op. Maar het is natuurlijk essentieel dat ze na hun opleiding ook daadwerkelijk met plezier in het onderwijs aan de slag blijven”, aldus Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Is ons onderwijs klaar voor de toekomst?

Dat is de vraag die gesteld wordt in de jaarlijkse ‘Staat van het Onderwijs’ die de Onderwijsinspectie vandaag heeft uitgebracht. De inspectie stelt terecht dat studenten zekerheid willen over de waarde van hun diploma en hun toekomst. Studenten verwachten dat het onderwijs hen goed voorbereidt op een complexe en onzekere toekomst. “Het hbo staat er goed voor volgens de Onderwijsinspectie maar dat neemt niet weg dat we ons zeer bewust zijn van de maatschappelijke opdracht die het hbo heeft als voorbereider voor de uitdagingen van de arbeidsmarkt. Omdat beroepen en functies razendsnel veranderen stelt dat hoge eisen aan de flexibiliteit van onze onderwijsprogramma’s, de vernieuwing daarvan en de continue afstemming tussen opleidingen en het bedrijfsleven”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Unieke samenwerking versterkt verbinding onderwijs en onderzoek

De VSNU, de Vereniging Hogescholen, de MBO Raad, de VO-raad en de PO-Raad lanceren op 1 april, in aanwezigheid van minister Van Engelshoven van OCW, Lerend onderwijs voor een lerend Nederland; een gezamenlijke ontwikkelagenda om te komen tot een effectieve kennisinfrastructuur voor het onderwijs. Een uniek moment, want voor het eerst in de geschiedenis van het Nederlandse onderwijs, hebben de vijf sectorraden de handen ineen geslagen om de werelden van onderwijs en onderzoek met elkaar te verbinden. Met de ontwikkelagenda zetten zij een belangrijke stap om de innovatiekracht van het onderwijs te verbeteren en de kwaliteit van het onderwijs te vergroten. “Ontwikkeling van een nieuwe generatie gaat hand in hand met de ontwikkeling van onderwijsonderzoek. Hogescholen hebben met hun praktijkgerichte onderzoek direct impact in de klas”, aldus Nienke Meijer, collegevoorzitter Fontys Hogescholen en portefeuillehouder lerarenopleidingen in het bestuur van de Vereniging Hogescholen.