#HBOdiscours over de leraar als rolmodel

Gedeeltelijk herstel instroom pabo-studenten

De instroom op de pabo lijkt zich in 2016 gedeeltelijk te herstellen. Na de krimp met een derde vorig jaar lijkt de toename van 8 tot 10 procent nu een goed teken. De kwaliteit gaat omhoog en hopelijk nu de studentenaantallen ook”, aldus Thom de Graaf, voorzitter Vereniging Hogescholen. Hij maakte dit bekend tijdens het HBOdiscours met als thema ‘De leraar als rolmodel’ op basis van voorlopige inschrijfgegevens. Tijdens het discours op de Dag van de Leraar werd gedebatteerd over de vraag hoe we kunnen zorgen dat er meer mannen en meer niet-westerse allochtonen naar de lerarenopleiding gaan en het vak van leraar kiezen. De Graaf: “Het aantal mannen dat zich aanmeldt voor de pabo is dit jaar gelukkig opnieuw gestegen, al moeten we ons blijven inspannen om te zorgen dat ze de opleiding ook afmaken en gaan lesgeven. Dat laatste is echt een probleem ”. Het percentage studenten met een niet-westerse achtergrond op een lerarenopleiding op het hbo blijft laag. Gelukkig zien we wel dat ze steeds vaker kiezen voor een Ad-opleiding.

Meer mannen voor de klas
Tijdens het debat kwam o.a. Joost Kieft, directeur opleidingen van de Katholieke Pabo Zwolle, aan het woord over de manier waarop hij meer mannen aantrekt."Maak jongens op de pabo zichtbaar, laat ze elkaar steunen om niet af te haken. Maar vooral ook de positieve media-aandacht zoals vandaag, is zo ontzettend belangrijk." Ook Astrid Venes, directeur van Fontys Hogeschool Kind en Educatie beaamt dat. Zij gaf aan dat de waardering voor het beroep meer moet worden uitgedragen door politiek en samenleving. Ze nam Bob van Genuchten mee, een mannelijke student van de pabo. Hij benadrukte dat vooral ruimte voor eigen initiatief en creativiteit onmisbaar is om ook mannen op de lerarenopleiding te houden.

Etnische diversiteit
Niet alleen het gebrek aan meesters is een aandachtspunt, maar ook het aantal leraren van niet-westerse afkomst blijft achter. Uit de maatregelen die worden getroffen om meer mannen aan te trekken op de lerarenopleiding, worden lessen geleerd om meer etnische diversiteit voor de klas te realiseren. Ron Bormans, CvB-voorzitter van Hogeschool Rotterdam, gaf aan dat iedere opleiding een unieke diversiteitsmix heeft en dat dat deels cultureel bepaald is. Zijn oproep: "Ga terug naar de kern van het vak, iedereen moet in alle omstandigheden les kunnen geven. De mbo-instroom moet in ere worden hersteld en de salarissen moeten omhoog. Anders voltrekt zich een maatschappelijk drama. Cor Duinmaijer (CNV Onderwijs) meldt verder dat de aandacht voor een goed HR-beleid onontbeerlijk is. Volgens hem moeten lerarenteams scherp zijn op reproductie van de eigen eenvormigheid van het team. Thom de Graaf sloot de middag af door duidelijk aan te geven dat diversiteit op de lerarenopleiding echt een probleem is. De Graaf: "Meer diversiteit op de lerarenopleiding is grote opdracht voor hbo".

Onderwijssectoren vragen kabinet te investeren in minder uitval en behoud van startende leraren

De sectorraden PO-Raad, VO-raad, MBO Raad, VH en VSNU streven ernaar 100 procent van de studenten aan een lerarenopleiding op te leiden volgens het concept 'Samen opleiden en professionaliseren' en binnen zogenaamde opleidingsscholen. Om dit te kunnen realiseren vragen de raden aan de Tweede Kamer een structurele investering van 44 miljoen euro per jaar. Met het programma "samen opleiden' wordt de uitval van startende leraren voorkomen en daarmee gewerkt aan het oplossen van het lerarentekort.

Investeren in professionals voor morgen blijft uit

“Het kabinet spreekt over een investeringsfonds maar boekt tegelijkertijd een harde bezuiniging in op hogescholen”, zo reageert Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, in reactie op de vandaag gepresenteerde begroting 2020 van het ministerie van OCW. Limmen vraagt het kabinet om met een oplossing te komen, want dit mag niet ten koste gaan van de kwaliteit van het onderwijs.

Ministers Van Engelshoven en Slob feliciteren pabo-afgestudeerden met diploma

Op 11 juli jl. hebben de ministers Ingrid van Engelshoven en Arie Slob afstuderende pabo-studenten in het zonnetje gezet. Beide ministers waren bij een diploma-uitreiking aanwezig en spraken de aankomende docenten toe over het mooie vak dat ze hebben gekozen. Minister Van Engelshoven sprak de afgestudeerden toe bij Hogeschool Inholland. Minister Slob woonde de diploma-uitreiking bij aan De Haagse Hogeschool, waarbij hij ook vertelde over zijn eigen ervaringen als docent geschiedenis en maatschappijleer.