#HBOdiscours over de leraar als rolmodel

Gedeeltelijk herstel instroom pabo-studenten

De instroom op de pabo lijkt zich in 2016 gedeeltelijk te herstellen. Na de krimp met een derde vorig jaar lijkt de toename van 8 tot 10 procent nu een goed teken. De kwaliteit gaat omhoog en hopelijk nu de studentenaantallen ook”, aldus Thom de Graaf, voorzitter Vereniging Hogescholen. Hij maakte dit bekend tijdens het HBOdiscours met als thema ‘De leraar als rolmodel’ op basis van voorlopige inschrijfgegevens. Tijdens het discours op de Dag van de Leraar werd gedebatteerd over de vraag hoe we kunnen zorgen dat er meer mannen en meer niet-westerse allochtonen naar de lerarenopleiding gaan en het vak van leraar kiezen. De Graaf: “Het aantal mannen dat zich aanmeldt voor de pabo is dit jaar gelukkig opnieuw gestegen, al moeten we ons blijven inspannen om te zorgen dat ze de opleiding ook afmaken en gaan lesgeven. Dat laatste is echt een probleem ”. Het percentage studenten met een niet-westerse achtergrond op een lerarenopleiding op het hbo blijft laag. Gelukkig zien we wel dat ze steeds vaker kiezen voor een Ad-opleiding.

Meer mannen voor de klas
Tijdens het debat kwam o.a. Joost Kieft, directeur opleidingen van de Katholieke Pabo Zwolle, aan het woord over de manier waarop hij meer mannen aantrekt."Maak jongens op de pabo zichtbaar, laat ze elkaar steunen om niet af te haken. Maar vooral ook de positieve media-aandacht zoals vandaag, is zo ontzettend belangrijk." Ook Astrid Venes, directeur van Fontys Hogeschool Kind en Educatie beaamt dat. Zij gaf aan dat de waardering voor het beroep meer moet worden uitgedragen door politiek en samenleving. Ze nam Bob van Genuchten mee, een mannelijke student van de pabo. Hij benadrukte dat vooral ruimte voor eigen initiatief en creativiteit onmisbaar is om ook mannen op de lerarenopleiding te houden.

Etnische diversiteit
Niet alleen het gebrek aan meesters is een aandachtspunt, maar ook het aantal leraren van niet-westerse afkomst blijft achter. Uit de maatregelen die worden getroffen om meer mannen aan te trekken op de lerarenopleiding, worden lessen geleerd om meer etnische diversiteit voor de klas te realiseren. Ron Bormans, CvB-voorzitter van Hogeschool Rotterdam, gaf aan dat iedere opleiding een unieke diversiteitsmix heeft en dat dat deels cultureel bepaald is. Zijn oproep: "Ga terug naar de kern van het vak, iedereen moet in alle omstandigheden les kunnen geven. De mbo-instroom moet in ere worden hersteld en de salarissen moeten omhoog. Anders voltrekt zich een maatschappelijk drama. Cor Duinmaijer (CNV Onderwijs) meldt verder dat de aandacht voor een goed HR-beleid onontbeerlijk is. Volgens hem moeten lerarenteams scherp zijn op reproductie van de eigen eenvormigheid van het team. Thom de Graaf sloot de middag af door duidelijk aan te geven dat diversiteit op de lerarenopleiding echt een probleem is. De Graaf: "Meer diversiteit op de lerarenopleiding is grote opdracht voor hbo".

Herijkt Landelijk Raamwerk Pedagogisch-Didactisch Getuigschrift voor zij-instromers mbo vastgesteld

De Vereniging Hogescholen en de MBO Raad hebben de herijkte versie van het Landelijk Raamwerk Pedagogisch-Didactisch Getuigschrift (PDG) formeel vastgesteld. Vakbekwame beroepsbeoefenaren kunnen zich door middel van een PDG-traject kwalificeren voor het beroep van docent in het mbo. Het PDG voorziet in hun bekwaamheid wat betreft de pedagogische en didactische kennis, inzicht en vaardigheden.

Een lerarenopleiding die beter past bij zij-instromers

Een flexibele lerarenopleiding waar de zij-instromers en hun ervaring centraal staan, dat spreken de Vereniging Hogescholen (VH), de Vereniging Nederlandse Universiteiten (VSNU) en minister Van Engelshoven (OCW) af in een nieuwe samenwerkingsovereenkomst. Zo gaan lerarenopleidingen in het hbo en het wo meer kennis delen over het lesgeven aan volwassenen zodat zij-instromers onderwijs krijgen dat voor hen werkt. Zij-instromers krijgen zo een opleiding die rekening houdt met hun ervaring en die vrijstellingen geeft waar dat kan.

Pabo en verpleegkunde favoriet bij nieuwe hbo-studenten

Beroepen in de publieke sector met flinke personeelstekorten zijn populair bij eerstejaars hbo-studenten. Het aantal aanmeldingen voor de opleiding tot leraar in het basisonderwijs steeg met 33,5% van 5243 vorig jaar tot 7000 in 2020. Ook verpleegkunde is populair: daar is de toename ten opzichte van vorig jaar 16,7%: van 5896 aanmeldingen vorig jaar tot 6878 dit jaar. Dit blijkt uit de aanmeldcijfers in het hbo tot en met 5 oktober 2020, die de Vereniging Hogescholen vandaag publiceert. Definitieve instroomcijfers volgen later dit studiejaar.