#HBOdiscours over de leraar als rolmodel

Gedeeltelijk herstel instroom pabo-studenten

De instroom op de pabo lijkt zich in 2016 gedeeltelijk te herstellen. Na de krimp met een derde vorig jaar lijkt de toename van 8 tot 10 procent nu een goed teken. De kwaliteit gaat omhoog en hopelijk nu de studentenaantallen ook”, aldus Thom de Graaf, voorzitter Vereniging Hogescholen. Hij maakte dit bekend tijdens het HBOdiscours met als thema ‘De leraar als rolmodel’ op basis van voorlopige inschrijfgegevens. Tijdens het discours op de Dag van de Leraar werd gedebatteerd over de vraag hoe we kunnen zorgen dat er meer mannen en meer niet-westerse allochtonen naar de lerarenopleiding gaan en het vak van leraar kiezen. De Graaf: “Het aantal mannen dat zich aanmeldt voor de pabo is dit jaar gelukkig opnieuw gestegen, al moeten we ons blijven inspannen om te zorgen dat ze de opleiding ook afmaken en gaan lesgeven. Dat laatste is echt een probleem ”. Het percentage studenten met een niet-westerse achtergrond op een lerarenopleiding op het hbo blijft laag. Gelukkig zien we wel dat ze steeds vaker kiezen voor een Ad-opleiding.

Meer mannen voor de klas
Tijdens het debat kwam o.a. Joost Kieft, directeur opleidingen van de Katholieke Pabo Zwolle, aan het woord over de manier waarop hij meer mannen aantrekt."Maak jongens op de pabo zichtbaar, laat ze elkaar steunen om niet af te haken. Maar vooral ook de positieve media-aandacht zoals vandaag, is zo ontzettend belangrijk." Ook Astrid Venes, directeur van Fontys Hogeschool Kind en Educatie beaamt dat. Zij gaf aan dat de waardering voor het beroep meer moet worden uitgedragen door politiek en samenleving. Ze nam Bob van Genuchten mee, een mannelijke student van de pabo. Hij benadrukte dat vooral ruimte voor eigen initiatief en creativiteit onmisbaar is om ook mannen op de lerarenopleiding te houden.

Etnische diversiteit
Niet alleen het gebrek aan meesters is een aandachtspunt, maar ook het aantal leraren van niet-westerse afkomst blijft achter. Uit de maatregelen die worden getroffen om meer mannen aan te trekken op de lerarenopleiding, worden lessen geleerd om meer etnische diversiteit voor de klas te realiseren. Ron Bormans, CvB-voorzitter van Hogeschool Rotterdam, gaf aan dat iedere opleiding een unieke diversiteitsmix heeft en dat dat deels cultureel bepaald is. Zijn oproep: "Ga terug naar de kern van het vak, iedereen moet in alle omstandigheden les kunnen geven. De mbo-instroom moet in ere worden hersteld en de salarissen moeten omhoog. Anders voltrekt zich een maatschappelijk drama. Cor Duinmaijer (CNV Onderwijs) meldt verder dat de aandacht voor een goed HR-beleid onontbeerlijk is. Volgens hem moeten lerarenteams scherp zijn op reproductie van de eigen eenvormigheid van het team. Thom de Graaf sloot de middag af door duidelijk aan te geven dat diversiteit op de lerarenopleiding echt een probleem is. De Graaf: "Meer diversiteit op de lerarenopleiding is grote opdracht voor hbo".

Zes workshops over diversiteit en inclusie op VH-congres

Op maandag 13 juni organiseren we in Den Bosch weer een fysiek VH-congres: hét kennis- en netwerkevent voor iedereen die werkt of studeert in het hbo. Vanuit het thema ‘Helden van het hbo’ laten we zien dat het hbo een cruciale en onmisbare rol heeft in onze samenleving. 'Diversiteit & inclusie in het hbo' is een van de vier thema's van het middagprogramma. Nog niet aangemeld voor het VH-congres? Doe dat dan direct.

Ook de komende jaren zetten hogescholen en universiteiten zich in voor aanpak lerarentekort

Hogescholen en universiteiten omarmen het vandaag door minister Wiersma en Dijkgraaf gepresenteerde Onderwijsakkoord en de opzet voor een werkagenda Samen voor het beste onderwijs. In de werkagenda zetten de ministers van onderwijs, werkgevers, leraren(organisaties) en lerarenopleidingen hun agenda voor de komende jaren uiteen. Deze werkagenda bouwt voort op wat de partijen al onderling met elkaar hebben bereikt op het gebied van onderwijskwaliteit, kansengelijkheid en het terugdringen van het lerarentekort. Met de werkagenda zetten partijen een extra stap om deze grote maatschappelijke problemen aan te pakken.

Goede perspectieven voor hbo’ers op de arbeidsmarkt

Hbo-afgestudeerden doen het in de regel nog steeds goed op de arbeidsmarkt. Dat blijkt uit de jaarlijkse HBO-Monitor van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van de Maastricht University. Belangrijkste conclusie uit de monitor: hbo-opgeleiden van de lichting 2019/2020 hebben bijna allemaal werk; vier van de vijf werken op het hbo-niveau waarvoor ze zijn opgeleid en 60 procent heeft al een vaste baan. “Het is mooi om te zien dat mensen na het voltooien van een hbo-opleiding meestal goed hun weg vinden. Het toont ook aan dat Nederland zit te springen om de professionals die op onze hogescholen worden opgeleid”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.