Dubbelessay over het complexe thema van een diverse hogeschoolpopulatie

Diversiteit maakt het verschil

Vandaag publiceert de Vereniging Hogescholen nummer 6 in de essay-reeks, waarin twee beschouwingen zijn opgenomen over het brede en complexe thema van een diverse populatie met vele culturele achtergronden in de hogeschool. Bestuursvoorzitter van Inholland, Jet de Ranitz, buigt zich in haar essay over de opgaven binnen de hogescholen en stelt een stevige aanpak voor die langs vier lijnen loopt: onderwijsvisie en -beleid, onderzoek, personeelsbeleid en een open en veilig schoolklimaat. Youssef Azghari reflecteert op zijn eigen Marokkaanse geschiedenis, de maatschappelijke opdracht van de hogeschool in zichzelf en een kans op een betere wereld. Youssef Azghari wijst hierin met zorg op een nieuw conservatisme onder zowel autochtone als Marokkaanse Nederlanders. Hij pleit voor een nieuw ‘vak’ in het hbo-curriculum waarin kritisch denken, kernwaarden van de rechtsstaat, omgaan met diversiteit en reflectie op de eigen identiteit centraal staan.

Diversiteit vormt een perspectief op de toekomst maar is ook een actueel probleem binnen het hoger beroepsonderwijs. In de aansluiting van voorbereidend onderwijs en hbo scoren jongeren van niet-westerse afkomst slechter, hun uitval is groter en hun studiesucces overall lager. De Ranitz beschrijft de cultuur binnen de hogeschool alsnog vaak overheersend ‘wit’, hetgeen weerspiegeld wordt in de samenstelling van het docentencorps.

Oproep tot gelijkheid in diversiteit
De Ranitz roept in vervolg op haar publicatie op tot het nemen van een volgende stap in deze complexe thematiek: “Ik roep mijn collega’s in het hoger onderwijs op om samen op te trekken in dit vraagstuk en te komen tot een gezamenlijk manifest om de gelijkheid in diversiteit en de vertegenwoordiging, de progressie en het succes van de medewerkers en studenten met een niet-westerse achtergrond in het hoger onderwijs te verbeteren. Ik noem daarbij als voorbeeld aan de ECU’s Race Equality Charter (REC) die in de UK  is ingesteld en waarbij hoger onderwijsinstellingen zich qua aanpak committeren aan een vijftal gezamenlijk vastgestelde beginselen, maar ook het charter van de Stichting van de Arbeid en het initiatief van de stad Rotterdam 010inclusief."

Zorg over nieuw opkomend conservatisme
Youssef Azghari wijst met zorg op een nieuw conservatisme onder zowel autochtone als Marokkaanse Nederlanders. Hij haalt Erasmus en Spinoza aan in zijn pleidooi voor een nieuw vak in het hbo-curriculum waarin kritisch denken, kernwaarden van de rechtsstaat, omgaan met diversiteit en reflectie op de eigen identiteit centraal staan.

Aanleiding tot verder denken en handelen
Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Deze essays geven aanleiding tot verder denken, tot debat, tot verder handelen. Bestuurders en docenten moeten daarbij vooroplopen! Ik ondersteun van harte het initiatief van Jet de Ranitz om met collega-bestuurders te komen tot een gezamenlijke aanpak. Het “Equality charter higher education” dat in de UK is geïnitieerd zou een mooi voorbeeld kunnen zijn”.

De Vereniging Hogescholen organiseert op 4 oktober een symposium over dit thema.

Over de auteurs

Drs. Jet de Ranitz is bestuursvoorzitter van Hogeschool Inholland. Voor haar aantreden bij Hogeschool Inholland was Jet de Ranitz voorzitter van het College van Bestuur van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, zakelijk directeur van het Nederlands Dans Theater te Den Haag en daarvoor directeur van de Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen aan de Universiteit van Tilburg. Daarnaast is De Ranitz onder meer toezichthouder bij de NTR en Holland Festival

Drs. Youssef Azghari is opiniemaker, publicist, docent aan Avans Hogeschool en promovendus bij Tilburg University. Als expert op het gebied van interculturele communicatie en diversiteit schreef hij 'Cultuurbepaalde communicatie' (2007) en 'Aan de slag met diversiteit' (2009). Recent verscheen zijn boek 'Mijn Jihad. Waarom de westerse waarden niet botsen met de islam'. In dit essay gaat Azghari in op zijn eigen Marokkaanse achtergrond en schetst een beeld van de grote verschillen tussen de eerste en tweede generatie Marokkaanse Nederlanders en de problemen waarmee ze worstelen.

Aantal inschrijvingen hbo stabiliseert

Er hebben zich in het studiejaar 2019 - 2020 0,3% meer studenten aangemeld voor een hbo - bachelor of associate degree - opleiding dan een jaar geleden. Daarmee stabiliseert de groei van de inschrijvingen in het hbo ten opzichte van het aantal inschrijvingen van vorig jaar. Er is met name bij de Associate degree een stijging te zien van maar liefst 21,9%. “De grootste absolute stijging bij de bacheloropleidingen zien we bij de verpleegkunde-opleiding (12,3%). Dat is goed nieuws op termijn voor de ziekenhuizen en verpleeghuizen die zitten te springen om extra personeel”, aldus Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Investeren in professionals voor morgen blijft uit

“Het kabinet spreekt over een investeringsfonds maar boekt tegelijkertijd een harde bezuiniging in op hogescholen”, zo reageert Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, in reactie op de vandaag gepresenteerde begroting 2020 van het ministerie van OCW. Limmen vraagt het kabinet om met een oplossing te komen, want dit mag niet ten koste gaan van de kwaliteit van het onderwijs.

Kerncijfers hbo overzichtelijk gepresenteerd in sectordashboard

De Vereniging Hogescholen introduceert vandaag het sectordashboard met een uitgebreide reeks kerncijfers over het hbo. De gebruiker kan daarmee op verscheidene niveaus helder vormgegeven rapportages maken. Bijvoorbeeld over het hbo of een hbo-sector. Ook is het mogelijk om een hogeschool te vergelijken met een of meerdere andere hogescholen. Daarnaast is er informatie beschikbaar per opleiding. Per detailniveau zijn de meest relevante kerncijfers uit verschillende bronnen op één pagina te raadplegen.