Dubbelessay over het complexe thema van een diverse hogeschoolpopulatie

Diversiteit maakt het verschil

Vandaag publiceert de Vereniging Hogescholen nummer 6 in de essay-reeks, waarin twee beschouwingen zijn opgenomen over het brede en complexe thema van een diverse populatie met vele culturele achtergronden in de hogeschool. Bestuursvoorzitter van Inholland, Jet de Ranitz, buigt zich in haar essay over de opgaven binnen de hogescholen en stelt een stevige aanpak voor die langs vier lijnen loopt: onderwijsvisie en -beleid, onderzoek, personeelsbeleid en een open en veilig schoolklimaat. Youssef Azghari reflecteert op zijn eigen Marokkaanse geschiedenis, de maatschappelijke opdracht van de hogeschool in zichzelf en een kans op een betere wereld. Youssef Azghari wijst hierin met zorg op een nieuw conservatisme onder zowel autochtone als Marokkaanse Nederlanders. Hij pleit voor een nieuw ‘vak’ in het hbo-curriculum waarin kritisch denken, kernwaarden van de rechtsstaat, omgaan met diversiteit en reflectie op de eigen identiteit centraal staan.

Diversiteit vormt een perspectief op de toekomst maar is ook een actueel probleem binnen het hoger beroepsonderwijs. In de aansluiting van voorbereidend onderwijs en hbo scoren jongeren van niet-westerse afkomst slechter, hun uitval is groter en hun studiesucces overall lager. De Ranitz beschrijft de cultuur binnen de hogeschool alsnog vaak overheersend ‘wit’, hetgeen weerspiegeld wordt in de samenstelling van het docentencorps.

Oproep tot gelijkheid in diversiteit
De Ranitz roept in vervolg op haar publicatie op tot het nemen van een volgende stap in deze complexe thematiek: “Ik roep mijn collega’s in het hoger onderwijs op om samen op te trekken in dit vraagstuk en te komen tot een gezamenlijk manifest om de gelijkheid in diversiteit en de vertegenwoordiging, de progressie en het succes van de medewerkers en studenten met een niet-westerse achtergrond in het hoger onderwijs te verbeteren. Ik noem daarbij als voorbeeld aan de ECU’s Race Equality Charter (REC) die in de UK  is ingesteld en waarbij hoger onderwijsinstellingen zich qua aanpak committeren aan een vijftal gezamenlijk vastgestelde beginselen, maar ook het charter van de Stichting van de Arbeid en het initiatief van de stad Rotterdam 010inclusief."

Zorg over nieuw opkomend conservatisme
Youssef Azghari wijst met zorg op een nieuw conservatisme onder zowel autochtone als Marokkaanse Nederlanders. Hij haalt Erasmus en Spinoza aan in zijn pleidooi voor een nieuw vak in het hbo-curriculum waarin kritisch denken, kernwaarden van de rechtsstaat, omgaan met diversiteit en reflectie op de eigen identiteit centraal staan.

Aanleiding tot verder denken en handelen
Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Deze essays geven aanleiding tot verder denken, tot debat, tot verder handelen. Bestuurders en docenten moeten daarbij vooroplopen! Ik ondersteun van harte het initiatief van Jet de Ranitz om met collega-bestuurders te komen tot een gezamenlijke aanpak. Het “Equality charter higher education” dat in de UK is geïnitieerd zou een mooi voorbeeld kunnen zijn”.

De Vereniging Hogescholen organiseert op 4 oktober een symposium over dit thema.

Over de auteurs

Drs. Jet de Ranitz is bestuursvoorzitter van Hogeschool Inholland. Voor haar aantreden bij Hogeschool Inholland was Jet de Ranitz voorzitter van het College van Bestuur van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, zakelijk directeur van het Nederlands Dans Theater te Den Haag en daarvoor directeur van de Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen aan de Universiteit van Tilburg. Daarnaast is De Ranitz onder meer toezichthouder bij de NTR en Holland Festival

Drs. Youssef Azghari is opiniemaker, publicist, docent aan Avans Hogeschool en promovendus bij Tilburg University. Als expert op het gebied van interculturele communicatie en diversiteit schreef hij 'Cultuurbepaalde communicatie' (2007) en 'Aan de slag met diversiteit' (2009). Recent verscheen zijn boek 'Mijn Jihad. Waarom de westerse waarden niet botsen met de islam'. In dit essay gaat Azghari in op zijn eigen Marokkaanse achtergrond en schetst een beeld van de grote verschillen tussen de eerste en tweede generatie Marokkaanse Nederlanders en de problemen waarmee ze worstelen.

Zes workshops over diversiteit en inclusie op VH-congres

Op maandag 13 juni organiseren we in Den Bosch weer een fysiek VH-congres: hét kennis- en netwerkevent voor iedereen die werkt of studeert in het hbo. Vanuit het thema ‘Helden van het hbo’ laten we zien dat het hbo een cruciale en onmisbare rol heeft in onze samenleving. 'Diversiteit & inclusie in het hbo' is een van de vier thema's van het middagprogramma. Nog niet aangemeld voor het VH-congres? Doe dat dan direct.

Goede perspectieven voor hbo’ers op de arbeidsmarkt

Hbo-afgestudeerden doen het in de regel nog steeds goed op de arbeidsmarkt. Dat blijkt uit de jaarlijkse HBO-Monitor van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van de Maastricht University. Belangrijkste conclusie uit de monitor: hbo-opgeleiden van de lichting 2019/2020 hebben bijna allemaal werk; vier van de vijf werken op het hbo-niveau waarvoor ze zijn opgeleid en 60 procent heeft al een vaste baan. “Het is mooi om te zien dat mensen na het voltooien van een hbo-opleiding meestal goed hun weg vinden. Het toont ook aan dat Nederland zit te springen om de professionals die op onze hogescholen worden opgeleid”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Ambitieuze plannen maar nog weinig houvast voor hbo

“De coalitiepartijen hebben ambitieuze plannen gepresenteerd die passen bij de uitdagingen waar we als Nederland voor staan.” Dat is de eerste reactie van Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen op het vandaag gepubliceerde coalitieakkoord. Limmen: “Maar voor het hbo biedt het coalitieakkoord nog weinig houvast. Er moet nog veel worden uitgewerkt en onderbouwd. Zo is  onduidelijk wat de precieze investeringsambities zijn op het gebied van praktijkgericht onderzoek in het hbo. Voor wat betreft om- en bijscholing lijken deze ambities in ieder geval beperkt. Hierover gaan we graag snel in gesprek met de nieuwe bewindspersonen.”