Actualiteit

Dubbelessay over het complexe thema van een diverse hogeschoolpopulatie

Diversiteit maakt het verschil

Vandaag publiceert de Vereniging Hogescholen nummer 6 in de essay-reeks, waarin twee beschouwingen zijn opgenomen over het brede en complexe thema van een diverse populatie met vele culturele achtergronden in de hogeschool. Bestuursvoorzitter van Inholland, Jet de Ranitz, buigt zich in haar essay over de opgaven binnen de hogescholen en stelt een stevige aanpak voor die langs vier lijnen loopt: onderwijsvisie en -beleid, onderzoek, personeelsbeleid en een open en veilig schoolklimaat. Youssef Azghari reflecteert op zijn eigen Marokkaanse geschiedenis, de maatschappelijke opdracht van de hogeschool in zichzelf en een kans op een betere wereld. Youssef Azghari wijst hierin met zorg op een nieuw conservatisme onder zowel autochtone als Marokkaanse Nederlanders. Hij pleit voor een nieuw ‘vak’ in het hbo-curriculum waarin kritisch denken, kernwaarden van de rechtsstaat, omgaan met diversiteit en reflectie op de eigen identiteit centraal staan.

Diversiteit vormt een perspectief op de toekomst maar is ook een actueel probleem binnen het hoger beroepsonderwijs. In de aansluiting van voorbereidend onderwijs en hbo scoren jongeren van niet-westerse afkomst slechter, hun uitval is groter en hun studiesucces overall lager. De Ranitz beschrijft de cultuur binnen de hogeschool alsnog vaak overheersend ‘wit’, hetgeen weerspiegeld wordt in de samenstelling van het docentencorps.

Oproep tot gelijkheid in diversiteit
De Ranitz roept in vervolg op haar publicatie op tot het nemen van een volgende stap in deze complexe thematiek: “Ik roep mijn collega’s in het hoger onderwijs op om samen op te trekken in dit vraagstuk en te komen tot een gezamenlijk manifest om de gelijkheid in diversiteit en de vertegenwoordiging, de progressie en het succes van de medewerkers en studenten met een niet-westerse achtergrond in het hoger onderwijs te verbeteren. Ik noem daarbij als voorbeeld aan de ECU’s Race Equality Charter (REC) die in de UK  is ingesteld en waarbij hoger onderwijsinstellingen zich qua aanpak committeren aan een vijftal gezamenlijk vastgestelde beginselen, maar ook het charter van de Stichting van de Arbeid en het initiatief van de stad Rotterdam 010inclusief."

Zorg over nieuw opkomend conservatisme
Youssef Azghari wijst met zorg op een nieuw conservatisme onder zowel autochtone als Marokkaanse Nederlanders. Hij haalt Erasmus en Spinoza aan in zijn pleidooi voor een nieuw vak in het hbo-curriculum waarin kritisch denken, kernwaarden van de rechtsstaat, omgaan met diversiteit en reflectie op de eigen identiteit centraal staan.

Aanleiding tot verder denken en handelen
Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Deze essays geven aanleiding tot verder denken, tot debat, tot verder handelen. Bestuurders en docenten moeten daarbij vooroplopen! Ik ondersteun van harte het initiatief van Jet de Ranitz om met collega-bestuurders te komen tot een gezamenlijke aanpak. Het “Equality charter higher education” dat in de UK is geïnitieerd zou een mooi voorbeeld kunnen zijn”.

De Vereniging Hogescholen organiseert op 4 oktober een symposium over dit thema.

Over de auteurs

Drs. Jet de Ranitz is bestuursvoorzitter van Hogeschool Inholland. Voor haar aantreden bij Hogeschool Inholland was Jet de Ranitz voorzitter van het College van Bestuur van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, zakelijk directeur van het Nederlands Dans Theater te Den Haag en daarvoor directeur van de Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen aan de Universiteit van Tilburg. Daarnaast is De Ranitz onder meer toezichthouder bij de NTR en Holland Festival

Drs. Youssef Azghari is opiniemaker, publicist, docent aan Avans Hogeschool en promovendus bij Tilburg University. Als expert op het gebied van interculturele communicatie en diversiteit schreef hij 'Cultuurbepaalde communicatie' (2007) en 'Aan de slag met diversiteit' (2009). Recent verscheen zijn boek 'Mijn Jihad. Waarom de westerse waarden niet botsen met de islam'. In dit essay gaat Azghari in op zijn eigen Marokkaanse achtergrond en schetst een beeld van de grote verschillen tussen de eerste en tweede generatie Marokkaanse Nederlanders en de problemen waarmee ze worstelen.

Gerelateerd

Hogescholen maken bindende afspraken om instroom internationale studenten beperkt en in balans te houden

Article

De Vereniging Hogescholen heeft een voorstel tot zelfregie op de instroom van internationale studenten aangeboden aan het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Minister Dijkgraaf (OCW) had de sector om dit voorstel gevraagd. Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen: “Het aantal internationale studenten in het hbo is beperkt en in balans, om ook in de toekomst dit evenwicht te behouden nemen we nu maatregelen. Zo versterken we de voordelen van internationalisering en beperken we de nadelen. Met dit voorstel willen hogescholen sturen op het aantal internationale studenten en op een gerichte instroom. Hogescholen nemen zo hun verantwoordelijkheid.”

Lees meer

Instroom nieuwe hbo-studenten ongeveer gelijk aan vorig jaar

Article

De instroom van nieuwe studenten in het hoger beroepsonderwijs is in dit studiejaar ’23-’24 met een verschil van -0,3% ongeveer gelijk gebleven in vergelijking met vorig studiejaar. Dit blijkt uit de voorlopige instroomcijfers van de Vereniging Hogescholen. De inschrijvingen voor masteropleidingen tonen een duidelijke stijging met 7%.

Lees meer

Deltapremie van €500.000 voor Janine Stubbe en Reint Jan Renes

Article

Lectoren Janine Stubbe van Codarts Rotterdam en Reint Jan Renes van Hogeschool van Amsterdam (HvA) zijn de winnaars van de derde editie van de Deltapremie, de toonaangevende prijs voor praktijkgericht onderzoek aan hogescholen. Ze ontvangen beiden een premie van 500.000 euro voor hun grensverleggende onderzoek.

Lees meer