Symposium hogescholen: Diversiteit doet ertoe

Oproep tot diversiteitspact in het onderwijs

Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, riep vandaag bij het symposium ‘Diversiteit doet ertoe’ op tot een diversiteitspact: “Het hbo wil, zoals dat ook is gebeurd met het techniekpact, oproepen tot het vormen van een diversiteitspact waarin we streven naar 50% vrouwen in alle hogere functies. En waarin we daarnaast streven naar een representativiteitseis voor medewerkers voor Nederlanders met een niet-westerse migratieachtergrond van 20% in het hbo. Het zou mooi zijn als ook andere sectoren in het onderwijs dat voorbeeld volgen.”

Diversiteit van hbo-bestuurders
De hogescholen doen het op het gebied van genderdiversity niet slecht: van de 79 bestuurders in het hbo zijn er 29 vrouw, dat is ruim 35% van alle bestuurders. Van de 36 voorzitters zijn er 12 vrouwen voorzitter van het College van Bestuur bij hogescholen, 1 op de 3 dus. Minister Bussemaker schreef aan de Tweede Kamer dat het wettelijke streefcijfer van minimaal 30% vrouwen aan de top bij lange na niet wordt gehaald. Met 35% vrouwen in colleges van besturen aan hogescholen doen zij het dus goed in vergelijking met het bedrijfsleven waar dat slechts 10% is. Thom de Graaf sprak zijn zorgen uit over het lage aantal Nederlanders met een migratieachtergrond in hogere functies en zo ook in de top van hogescholen. “Op dat punt hebben we nog een flinke weg te gaan en daar gaan we het vandaag over hebben”, aldus de voorzitter.

Diversiteit rolmodellen hard nodig
Een quotum voor vrouwelijke professoren aan de Vrije Universiteit Brussel, debatten over stereotypen beelden in de media of een proef met anoniem solliciteren bij de gemeente Den Haag. Het zijn voorbeelden van actuele discussies en maatregelen om gendergelijkheid te bevorderen, vooroordelen aan de kaak te stellen en etnische diversiteit in alle lagen van de samenleving te bevorderen. Met name de hogere, leidinggevende functies, docentenpopulaties, directies en politici - de rolmodellen in onze samenleving -, vertonen geen goede afspiegeling van de samenleving. Dat geldt ook voor het onderwijs.

Symposium Diversiteit doet ertoe
Hoe zit het met glazen plafonds bij het hbo? Daarover nemen de hogescholen zichzelf vandaag onder de loep bij het symposium 'Diversiteit doet ertoe' in het Muntgebouw te Utrecht.

Een terugblik op de bijeenkomst volgt binnenkort via deze website.

Zie ook: downloads symposium 'Diversiteit doet ertoe'

Kerncijfers hbo overzichtelijk gepresenteerd in sectordashboard

De Vereniging Hogescholen introduceert vandaag het sectordashboard met een uitgebreide reeks kerncijfers over het hbo. De gebruiker kan daarmee op verscheidene niveaus helder vormgegeven rapportages maken. Bijvoorbeeld over het hbo of een hbo-sector. Ook is het mogelijk om een hogeschool te vergelijken met een of meerdere andere hogescholen. Daarnaast is er informatie beschikbaar per opleiding. Per detailniveau zijn de meest relevante kerncijfers uit verschillende bronnen op één pagina te raadplegen.

Herverdelen niet de oplossing

Vandaag heeft de commissie Van Rijn het advies 'Wissels om - Naar een transparante en evenwichtige bekostiging, en meer samenwerking in hoger onderwijs en onderzoek' aangeboden aan de minister van OCW, Van Engelshoven. De Vereniging Hogescholen maakt zich ernstig zorgen over de gesuggereerde herverdeling van middelen in het hbo binnen de bestaande budgetten.

Toekomst hbo ligt bij leven lang ontwikkelen

Is het hbo klaar voor de toekomst? Die vraag staat vandaag centraal op het 15e jaarcongres van het hbo. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, benadrukte dat wat hem betreft de veranderende arbeidsmarkt niet onderschat moet worden. “Er zullen banen gaan verdwijnen en de arbeidsmarkt zal ingrijpend gaan veranderen. Hogescholen kunnen ervoor zorgen dat mensen kunnen omscholen of bijscholen in hun eigen tempo. Daar ligt een enorme publieke verantwoordelijkheid, en daar hoort ook extra publieke bekostiging bij”, aldus Limmen. Een leven lang leren is een van de Sustainable Development Goals (SDGs). Op het jaarcongres ondertekenden alle 36 hogescholen in Nederland het SDG-Charter en onderstreepten daarmee hun ambitie om samen met studenten en docenten zich in te zetten voor grote maatschappelijke uitdagingen die in de toekomst op ons afkomen.