Symposium hogescholen: Diversiteit doet ertoe

Oproep tot diversiteitspact in het onderwijs

Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, riep vandaag bij het symposium ‘Diversiteit doet ertoe’ op tot een diversiteitspact: “Het hbo wil, zoals dat ook is gebeurd met het techniekpact, oproepen tot het vormen van een diversiteitspact waarin we streven naar 50% vrouwen in alle hogere functies. En waarin we daarnaast streven naar een representativiteitseis voor medewerkers voor Nederlanders met een niet-westerse migratieachtergrond van 20% in het hbo. Het zou mooi zijn als ook andere sectoren in het onderwijs dat voorbeeld volgen.”

Diversiteit van hbo-bestuurders
De hogescholen doen het op het gebied van genderdiversity niet slecht: van de 79 bestuurders in het hbo zijn er 29 vrouw, dat is ruim 35% van alle bestuurders. Van de 36 voorzitters zijn er 12 vrouwen voorzitter van het College van Bestuur bij hogescholen, 1 op de 3 dus. Minister Bussemaker schreef aan de Tweede Kamer dat het wettelijke streefcijfer van minimaal 30% vrouwen aan de top bij lange na niet wordt gehaald. Met 35% vrouwen in colleges van besturen aan hogescholen doen zij het dus goed in vergelijking met het bedrijfsleven waar dat slechts 10% is. Thom de Graaf sprak zijn zorgen uit over het lage aantal Nederlanders met een migratieachtergrond in hogere functies en zo ook in de top van hogescholen. “Op dat punt hebben we nog een flinke weg te gaan en daar gaan we het vandaag over hebben”, aldus de voorzitter.

Diversiteit rolmodellen hard nodig
Een quotum voor vrouwelijke professoren aan de Vrije Universiteit Brussel, debatten over stereotypen beelden in de media of een proef met anoniem solliciteren bij de gemeente Den Haag. Het zijn voorbeelden van actuele discussies en maatregelen om gendergelijkheid te bevorderen, vooroordelen aan de kaak te stellen en etnische diversiteit in alle lagen van de samenleving te bevorderen. Met name de hogere, leidinggevende functies, docentenpopulaties, directies en politici - de rolmodellen in onze samenleving -, vertonen geen goede afspiegeling van de samenleving. Dat geldt ook voor het onderwijs.

Symposium Diversiteit doet ertoe
Hoe zit het met glazen plafonds bij het hbo? Daarover nemen de hogescholen zichzelf vandaag onder de loep bij het symposium 'Diversiteit doet ertoe' in het Muntgebouw te Utrecht.

Een terugblik op de bijeenkomst volgt binnenkort via deze website.

Zie ook: downloads symposium 'Diversiteit doet ertoe'

Zes workshops over diversiteit en inclusie op VH-congres

Op maandag 13 juni organiseren we in Den Bosch weer een fysiek VH-congres: hét kennis- en netwerkevent voor iedereen die werkt of studeert in het hbo. Vanuit het thema ‘Helden van het hbo’ laten we zien dat het hbo een cruciale en onmisbare rol heeft in onze samenleving. 'Diversiteit & inclusie in het hbo' is een van de vier thema's van het middagprogramma. Nog niet aangemeld voor het VH-congres? Doe dat dan direct.

Goede perspectieven voor hbo’ers op de arbeidsmarkt

Hbo-afgestudeerden doen het in de regel nog steeds goed op de arbeidsmarkt. Dat blijkt uit de jaarlijkse HBO-Monitor van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van de Maastricht University. Belangrijkste conclusie uit de monitor: hbo-opgeleiden van de lichting 2019/2020 hebben bijna allemaal werk; vier van de vijf werken op het hbo-niveau waarvoor ze zijn opgeleid en 60 procent heeft al een vaste baan. “Het is mooi om te zien dat mensen na het voltooien van een hbo-opleiding meestal goed hun weg vinden. Het toont ook aan dat Nederland zit te springen om de professionals die op onze hogescholen worden opgeleid”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Ambitieuze plannen maar nog weinig houvast voor hbo

“De coalitiepartijen hebben ambitieuze plannen gepresenteerd die passen bij de uitdagingen waar we als Nederland voor staan.” Dat is de eerste reactie van Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen op het vandaag gepubliceerde coalitieakkoord. Limmen: “Maar voor het hbo biedt het coalitieakkoord nog weinig houvast. Er moet nog veel worden uitgewerkt en onderbouwd. Zo is  onduidelijk wat de precieze investeringsambities zijn op het gebied van praktijkgericht onderzoek in het hbo. Voor wat betreft om- en bijscholing lijken deze ambities in ieder geval beperkt. Hierover gaan we graag snel in gesprek met de nieuwe bewindspersonen.”