'Toekomst-proof? Wat bedoelen we dan: weerbarstig, transparant, participatief, innoverend?'

Column prof. dr. Dirk Van Damme - #HBOdiscours Vereniging Hogescholen

Dirk van damme column hbodiscours 05120215

'Recepten zijn er niet om de toekomst voor te bereiden, maar we kunnen we ongeveer de richting aangeven waarin universiteiten en hogescholen zich zouden moeten ontwikkelen om meer “toekomst-proof” te worden dan ze al zijn: de autonomie voluit aanwenden, een sterkere financieel-economische basis, een volwassener relatie met de polder en de politiek, een weerbarstigere opstelling ten opzichte van de heersende consensus, veel meer transparantie naar studenten en stakeholders, meer participatieve betrokkenheid van studenten.'

Aldus gastspreker en deelnemer prof. dr. Dirk Van Damme aan het slot van zijn gesproken column, voorafgaand aan het #HBOdiscours dat de Vereniging Hogescholen op 7 december jl. organiseerde in Nieuwspoort te Den Haag.

Toekomst-proof HBO - column Dirk van Damme - #HBOdiscours 7-12-2015

De Onderwijsraad opent een zeer welkome dialoog

‘De Onderwijsraad opent met het advies “Ruim baan voor leraren” een zeer welkome dialoog die inzet op de kwalitatieve ontwikkeling van het leraarschap voor de lange termijn. Het is een belangrijk advies dat aanzet tot actie en al lopende discussies kan versnellen.’ Dat is de reactie van Nienke Meijer, portefeuillehouder Lerarenopleidingen in het bestuur van de Vereniging Hogescholen en tevens voorzitter van Fontys hogescholen.

De slag om de arbeidsmarkt in de regio een impuls geven

Publiek-private samenwerking versterken, bedrijven aan het roer van Centers of Expertises, een Regionaal Investeringsfonds zoals in het mbo voor het hbo zijn volgens Doekle Terpstra, voorzitter van UNETO VNI, onder andere nodig om de regionale aansluiting van hogescholen en de arbeidsmarkt een impuls te geven.

Blog: De samenwerking van lerarenopleidingen en scholen

In de educatieve sector, dat wil zeggen de lerarenopleidingen, is sprake van het verschijnsel Opleidingsscholen, dit zijn samenwerkingsverbanden waarbinnen instituten voor de lerarenopleiding samen met schoolbesturen uit het primair, voorgezet en beroepsonderwijs afspraken maken over het samen opleiden van aanstaande leraren.