Actualiteit

Terugblik #hbodiscours over toekomstgericht opleiden op 7 maart 2018

De slag om de arbeidsmarkt in de regio een impuls geven

Whatsapp image 2018 03 08 at 15.42.19

‘De Publiek-private samenwerking versterken, bedrijven aan het roer van Centers of Expertises zetten, een Regionaal Investeringsfonds zoals in het mbo voor het hbo introduceren”, volgens Doekle Terpstra, voorzitter van UNETO VNI, zijn deze ideeën onder andere nodig om de regionale aansluiting van hogescholen en de arbeidsmarkt een impuls te geven. De oud-voorzitter van de HBO Raad en Inholland gaf met verve een inleiding bij het #hbodiscours over toekomstgericht opleiden; de aansluiting hoger onderwijs en arbeidsmarkt. Dat deed hij met mooie woorden over de hogescholen van vandaag de dag, maar ook met een aantal radicale voorstellen die de toon zetten voor een stevige discussie met o.a. vertegenwoordigers van werkgevers, Kamerleden, docenten en lectoren van hogeschool en studenten in een volle zaal van Café Dudok.

Radicale oplossing is nodig voor het docententekort
“In 2020 zou voor alle docenten in het beroepsonderwijs een hybride carrière de norm moeten zijn”. Dat was onder andere een voorstel van Doekle Terpstra waarbij hij zijn idee alsvolgt inleidde: “een radicale oplossing is nodig want de praktijk is weerbarstig.” Tot slot pleitte Terpstra voor een BBL-structuur in het hbo. Bij een BBL-traject heeft een werknemer een arbeidsovereenkomst waarbij hij of zij één dag in de week naar een ROC opleiding gaat. Doekle Terpstra noemt dit een idee om over na te denken in het hbo.

Breed opleiden of vakspecialisten?
Alhoewel een ruime meerderheid van de aanwezigen tegenstander is van de stelling “In de snel veranderende arbeidsmarkt is alleen nog behoefte aan breed opgeleide professionals”, konden de voor- en tegenstanders elkaar nog enigszins vinden als het woordje “alleen” werd weggelaten. Volgens Gertrud van Erp, secretaris van VNO NCW en MKB Nederland, hebben werkgevers breed opgeleide professionals nodig maar wel met goede vaardigheden en vakmanschap. Hanneke Ackerman, programmamanager onderwijs bij de FME, ook tegenstander van de stelling, benadrukt dat studenten moeten meekrijgen dat ze zich een leven lang ontwikkelen. “Wij zorgen ervoor dat bedrijven dat zullen faciliteren.” Bert Schroën, directeur faculteit Bèta Sciences en Technology, Zuyd Hogeschool, is voorstander van breed opgeleide studenten. “Breed opleiden is van belang om de regionale aansluiting te vinden”, zo beweert hij waarbij hij verwijst naar de Chemelot Innovation and Learning Labs. Hij is voorstander van een ecosysteem in de regio waar docenten ook werken in het bedrijfsleven. De discussie over deze stelling werd beëindigd door een docent van de Hogeschool voor de Kunsten: “Ook een student die wordt opgeleid tot violist, dus specialist, moet je in brede zin vooral creativiteit meegeven.”

De kamer niet uit voordat het is opgelost
Bij de volgende stelling werd de discussie verhard. Er was meer verdeeldheid over de stelling “Kwaliteit gaat boven kwantiteit, ook bij opleidingen met een tekort op de arbeidsmarkt. Een numerus fixus is dus geoorloofd”. Judith Tielen, Tweede Kamerlid van de VVD, is evenals Paul van Meenen, Tweede Kamerlid van D66, tegenstander van de stelling. Van Meenen is stellig, hij vindt een numerus fixus onbegrijpelijk bij sectoren waar grote tekorten zijn. “We moeten studenten niet al aan de voorkant tegenhouden, maar maximaal inzetten op het regelen van stages als daar het probleem zit”. Willem Baumfalk van de HvA vindt dat iets te gemakkelijk klinken. Hij benadrukt het belang van het goed begeleiden van studenten bij een stage, en het hebben van voldoende stageplekken,  hij ziet daarin geen aanbod en oplossing vanuit het bedrijfsleven. Bert Schroën van Zuyd Hogeschool en de studenten beklemtonen de gezamenlijke verantwoordelijkheid van instellingen en het bedrijfsleven. Gertrud van Erp van VNO NCW steekt de hand uit: “We moeten meer samenwerken en dit gezamenlijk bespreken. Daarbij zouden we de kamer niet uit mogen voordat het probleem is opgelost.”

Lector van het jaar 2018
Aan het eind van het #hbodiscours stelde Rhea van der Dong, voorzitter van ISO, de drie genomineerde lectoren voor de lector van het jaar voor. Samen met ScienceGuide reiken zij jaarlijks de prijs uit voor de 'lector van het jaar' waarbij de jury met name kijkt naar het enthousiasme dat de lector en de onderzoeken bij de studenten losmaken. Welke lector komt tot nieuwe leerroutes, stoomt studenten klaar voor de banen van morgen of werkt met bedrijven aan leven lang leren? Aansluiting op de arbeidsmarkt was voor ISO en ScienceGuide dit jaar de inzet voor de zoektocht naar een nieuwe Lector van het Jaar. Aan het einde van het discours werd de winnaar bekendgemaakt door Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen. Gerard Schouten, lector Big data van Fontys Hogescholen, mag zich een jaar lang Lector van het jaar noemen. In zijn reactie bedankte hij zijn collega’s en vertelde over de vlucht die zijn vakgebied op dit moment neemt. Daarmee eindigde het #hbodiscours met een winnaar die onderzoek doet over een zeer actueel onderwerp waarmee het onderwijs startende professionals kan afleveren waar het werkveld om zit te springen.

Gerelateerd

5 onderwijsvernieuwers ontvangen de SURF Onderwijsaward 2019

Actualiteit

Tijdens de SURF Onderwijsdagen zijn vijf onderwijsvernieuwers geëerd met een SURF Onderwijsaward: Henk Hagoort (Hogeschool Windesheim), Bert-Jan Klaren (Hanzehogeschool), Silvester Draaijer (VU Amsterdam), Marina Brinkman-Staneva (Breda University of Applied Sciences) en Fake Zijl (Hogeschool Windesheim).

Lees meer

Missiegedreven innovatiebeleid centraal tijdens bijeenkomst Regieorgaan SIA en Vereniging Hogescholen

Actualiteit

“In het missiegedreven innovatiebeleid draait het om verbindingen maken en daar worden wij heel enthousiast van” vertelt Michaël van Straalen. De bestuursvoorzitter van Regieorgaan SIA opende op 7 oktober de jaarlijkse lunchbijeenkomst van Regieorgaan SIA en de Vereniging Hogescholen in Den Haag. Zo’n 75 belanghebbenden en geïnteresseerden in het praktijkgericht onderzoek van hogescholen schoven aan.

Lees meer

Samenwerken in Centres of expertise voor onderzoek en onderwijs

Actualiteit

Centres of expertise zijn meestal gericht op een opleidingsdomein (54%) of juist een zeer divers palet op opleidingen (42%). Het belangrijkste motief van marktpartijen om aan deze Centres deel te nemen is de toegang tot praktijkgericht onderzoek door hogescholen. In het hbo ligt de nadruk bij de inhoudelijke focus van de samenwerking vooral op het verbeteren van het onderwijs en het ontwikkelen van nieuwe kennis. Dit blijkt uit een impactmeting 2019 van Katapult, een netwerk van meer dan 300 samenwerkingsverbanden tussen beroepsonderwijs, bedrijfsleven, onderzoek en overheid. 

Lees meer

Horizontale dialoog

Standpunt

De hogescholen hebben zich de afgelopen decennia ontwikkeld tot zelfbewuste en zelfstandige organisaties die op professionele wijze invulling geven aan de taken die hun bij wet zijn opgedragen. In samenspraak met politiek en samenleving zoeken hogescholen antwoord op actuele maatschappelijke ontwikkelingen.

Lees meer