Thema naar overzicht

Professionalisering

In 2011 kende de cao nog een groot aantal gedetailleerde regelingen over scholing en ontwikkeling. In 2012 vonden sociale partners de tijd rijp om alle afzonderlijke regelingen te vervangen door één kaderregeling voor professionalisering. Deze regeling komt in hoofdzaak neer op:

  1. een jaarlijks budget op hogeschoolniveau van minstens 6% voor professionalisering
  2. een vrijstelling in uren voor het bijhouden van de vakbekwaamheid
  3. een facilitering in tijd en geld voor het volgen van opleidingen
  4. ruimte voor lokaal beleid over professionalisering en
  5. het mogelijk maken van maatwerkafspraken waarbij de medewerker verantwoordelijkheid neemt voor zijn eigen professionele ontwikkeling.

Deze vijf onderdelen geven medewerker en leidinggevende de ruimte om individuele en daarmee goed afgestemde oplossingen met elkaar af te spreken. ledere onderwijsgevende en onderwijsondersteunende medewerker met een aanstelling vanaf 0,4 fte heeft jaarlijks een basisrecht van ten minste 40 uren om zijn bekwaamheid bij te houden. Om ervoor te zorgen dat binnen de instelling voor iedereen duidelijk is hoe met professionalisering wordt omgegaan heeft elke hogeschool voor zichzelf een professionaliseringsplan opgesteld.
De medewerker bepaalt in overwegende mate zelf hoe hij het basisrecht in tijd voor zijn professionalisering inzet. De medewerker legt achteraf verantwoording af over de aanwending van tijd, geld en de fasering; dit vormt een onderdeel van de gebruikelijke gesprekscyclus. Op deze wijze maakt de medewerker inzichtelijk hoe tijd en middelen hebben bijgedragen aan zijn professionalisering.

Toekomst
Net als nu omvat professionalisering in de toekomst allereerst het op peil houden van vakkennis en het leren omgaan met vernieuwende producten en diensten (denk aan ‘blended learning’). Daarnaast omvat professionalisering ook ontwikkeling in meer algemene zin. Zo zal het belang om als hogeschool in verbinding te staan met de omgeving de komende jaren toenemen. De rol van de docent is daarbij cruciaal; het is immers de professional die netwerken onderhoudt en naar binnen kan brengen. Voor de hogeschool is van belang dat professionalisering bijdraagt aan de onderwijs- en onderzoekstaken van de instelling. Maar bij de volwassen arbeidsrelatie die hogescholen nastreven hoort dat naast het organisatiebelang in gelijke mate recht wordt gedaan aan het belang van de werknemer. Vanuit dat perspectief zullen hogescholen hun medewerkers de faciliteiten (blijven) bieden om hun eigen kennis en vaardigheden te versterken.


Gerelateerd nieuws

Flexibilisering in hbo trekt meer studenten

Actualiteit

Na jaren van gestage terugloop van het aantal deeltijdstudenten is vanaf 2014 de weg omhoog ingeslagen. Vanaf 2016 zien we zelfs een extra sterk herstel. Begonnen in 2014 nog 8.993 studenten aan een hbo opleiding in deeltijd, in 2017 waren dat er al 10.445. De voorlopige cijfers voor 2018 geven zelfs een groei aan van 9,3% ten opzichte van 2017. Ter voorbereiding op het Algemeen Overleg Leven Lang Leren op 9 oktober a.s. in de Tweede Kamer, brengen we de ontwikkelingen van het deeltijdonderwijs van de hogescholen in dit position paper graag onder uw aandacht.

Lees meer

Kansen voor onderzoekstalent hbo met postdocprogramma van Regieorgaan SIA

Actualiteit

OCW stelt vanaf 2018 middelen beschikbaar voor de uitvoering van een hbo-postdocprogramma. De oproep voor aanvragen opent maart 2018.

Lees meer

Regeerakkoord geeft nieuwe impulsen aan hbo

Actualiteit

De Vereniging Hogescholen is tevreden dat de vrijkomende middelen van het studievoorschot worden ingezet voor de kwaliteit van het hoger onderwijs. Daarmee kunnen de voorinvesteringen die de hogescholen hebben gedaan structureel worden doorgezet ten behoeve van de onderwijskwaliteit. “Het motto ‘Vertrouwen in de toekomst’ betekent wat mij betreft ook vertrouwen in het hoger onderwijs en vraagt om ruimte om dat waar te maken”, aldus Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Lees meer

Contactpersoon

Hans   foto 1
Hans Bakker Domein Arbeidsvoorwaarden