Werkagenda Verdere Integratie op de Arbeidsmarkt gelanceerd

Veel werkgevers in verschillende sectoren hebben moeite om vacatures op te vullen. Toch hebben mensen met een migratieachtergrond nog vaak problemen bij het vinden van een stageplek of een baan. Ook stromen zij minder vaak door naar betere functies en komen ze minder makkelijk uit de bijstand of WW dan mensen zonder migratieachtergrond. Om deze groep gelijke kansen op de arbeidsmarkt te bieden, hebben 21 landelijke* partijen waaronder de Vereniging Hogescholen op 13 december samen met staatssecretaris Dennis Wiersma van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) de Werkagenda Verdere Integratie op de Arbeidsmarkt (VIA) gelanceerd.

De Werkagenda VIA is opgebouwd uit drie thema’s; ‘meer (culturele) diversiteit op het werk’, ‘meer kans op eerste baan of stage voor jongeren met een migratieachtergrond’ en ‘arbeidstoeleiding’. De Werkagenda VIA bestaat uit diverse acties en trajecten.

Onderwijs
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), onderwijsinstellingen (hoger onderwijs, mbo en vmbo) en werkgevers werken aan gelijke kansen op een passende baan en stage voor jongeren met een migratieachtergrond. Partijen willen jongeren helpen bij een beter onderbouwde studiekeuze en zich inzetten voor het tegengaan van stagediscriminatie en het bieden van handvatten voor gelijke kansen bij werving en selectie bij een eerste baan of stage. Hierin wordt opgetrokken met bijvoorbeeld het Expertise Centrum Diversiteitsbeleid (ECHO), kennispunt Gelijke kansen, Diversiteit en Inclusie en het Expertisepunt LOB.

Arbeidsmarkt
VluchtelingenWerk start in 2022 een eerste leer-werktraject voor vijftien vluchtelingen die als docent aan de slag willen. Samen met SZW, VWS en werkgevers wil VluchtelingenWerk verkennen wat er voor nodig is om dit ook voor vluchtelingen die als zorgprofessionals aan de slag willen, rond te krijgen.

Werkgevers
Werkgeversorganisaties en SZW zetten zich met de werkagenda in op het inspireren en ondersteunen van werkgevers bij het diverser maken van hun organisaties. Om steeds meer werkgevers te kunnen bereiken worden bestaande netwerken en instrumenten versterkt en aangevuld met praktijkgerichte ondersteuning die nieuwe groepen werkgevers bereikt, zoals een helpdesk voor werkgevers. En de campagne “Werk jij mee. Zeg nee” die uitzendorganisatie ABU in 2018 lanceerde, wordt in 2021 verbreed om bedrijven te ondersteunen bij het formuleren van anti-discriminatiebeleid.

Programma VIA
De Werkagenda VIA bouwt verder op het programma Verdere Integratie op de Arbeidsmarkt (VIA). Daarin is onderzocht wat werkt om de arbeidsmarktkansen en
-posities van mensen met een migratieachtergrond te verbeteren. Dit is gedaan in pilots via praktijkonderzoeken, samen met werkgevers, onderwijspartijen en gemeenten.

De ministeries van OCW en SZW en de negentien andere partners uit de Taskforce Werk & Integratie zijn blij met het resultaat van de Werkagenda VIA. Zij spannen zich samen in voor structurele verbeteringen van de arbeidsmarktpositie van mensen met een migratieachtergrond.

* Deze landelijke partijen zijn: ABU, AWVN, CNV Jongeren, Divosa, FNV, G4, G40, MBO Raad, NBBU, ministerie van OCW, Randstad, SBB, SAM, SER, UAF, UWV, Vereniging Hogescholen, VNG, VNO-NCW, Vluchtelingenwerk Nederland, ministerie van SZW.

Zie ook:

Maurice Limmen in Tweede Kamer over demografische ontwikkelingen

Op 18 april houdt de Tweede Kamer een rondetafelgesprek over de ontwikkeling van de bevolking. Op uitnodiging van de vaste Kamercommissie SZW spreekt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, deze middag over hoe het hbo en demografische ontwikkelingen op elkaar ingrijpen, en wat er gedaan kan worden om die elkaar te laten versterken. Ook, en juist, als het geboortecijfer terugloopt. Want hogescholen leveren goed opgeleide mensen af, die binnen (zeer) korte tijd werk op hbo-niveau of hoger vinden.

Toekomstverkenning vervolgonderwijs - boodschap van het hbo

Op maandag 15 april 2024 vergadert de Tweede Kamer over de toekomst van het stelsel van vervolgonderwijs. Wat is van essentieel belang voor hogescholen en daarmee voor de maatschappij? Voorzitter van de Vereniging Hogescholen Maurice Limmen vat het samen voor de deelnemende Kamerleden.

Vereniging Hogescholen pleit bij informateur voor goed en toegankelijk hoger beroepsonderwijs

De Vereniging Hogescholen heeft een brief geschreven aan informateur Ronald Plasterk om aandacht te vragen voor het hoger beroepsonderwijs in Nederland. De VH benadrukt dat goed en toegankelijk onderwijs essentieel is voor een gezonde maatschappij en economie.