Reactie Vereniging Hogescholen op advies AWTI ‘Het stelsel op scherp gezet’

Verbazing over adviesrapport AWTI

Schermafbeelding 2019 06 11 om 15.56.45

De Vereniging Hogescholen heeft met verbazing kennis genomen van het advies ‘Het stelsel op scherp gezet’ van de Adviesraad voor wetenschap, technologie en innovatie (AWTI) over de toekomst van het Nederlands stelsel van Hoger onderwijs. Het rapport stelt terecht dat het hoger onderwijs van hoge kwaliteit is en grijpt terug op bekende voorstellen om de kwaliteit verder te verbeteren. Daarbij wordt onvoldoende rekening gehouden met recente besluiten (sectorakkoorden), initiatieven die in de beginfase van uitvoering zijn (Wetenschapsagenda) en lopende gesprekken (zoals die tussen de VH en de VSNU). De aanbevelingen berusten vervolgens op centralistische planvorming, waarvan is aangetoond dat dit niet werkt.

Terecht  benadrukt de AWTI het belang van een sterkere profilering van hogescholen en universiteiten en van meer mogelijkheden tot samenwerking tussen hogescholen en universiteiten. Daarnaast onderschrijft de VH net als de AWTI het toenemende belang van een Leven Lang Ontwikkelen als ook de noodzaak van een goede match tussen student en opleiding teneinde het studentsucces te vergroten. Maurice Limmen, voorzitter van de VH, heeft daartoe deze week nog belangrijke initiatieven van de hogescholen aangekondigd.

Tegelijkertijd is de VH het niet eens met aanpassingen in het stelsel die de AWTI naar aanleiding van zijn analyse voorstelt. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “De centrale sturing door de minister versterken of een nieuw orgaan voor stelseltoezicht in het leven roepen, zoals de AWTI voorstelt, is niet de goede weg.”

De VH en de VSNU voeren al geruime tijd intensief overleg over de toekomst van het stelsel van hoger onderwijs. Maurice Limmen: “Binnenkort hopen wij samen met de VSNU te komen met voorstellen voor de toekomst van het hoger onderwijs stelsel, als bijdrage aan de strategische agenda van de minister. Daarin zullen we zeker ook aandacht besteden aan een aantal van de ontwikkelingen die ook de AWTI terecht signaleert.”

Aantal inschrijvingen hbo stabiliseert

Er hebben zich in het studiejaar 2019 - 2020 0,3% meer studenten aangemeld voor een hbo - bachelor of associate degree - opleiding dan een jaar geleden. Daarmee stabiliseert de groei van de inschrijvingen in het hbo ten opzichte van het aantal inschrijvingen van vorig jaar. Er is met name bij de Associate degree een stijging te zien van maar liefst 21,9%. “De grootste absolute stijging bij de bacheloropleidingen zien we bij de verpleegkunde-opleiding (12,3%). Dat is goed nieuws op termijn voor de ziekenhuizen en verpleeghuizen die zitten te springen om extra personeel”, aldus Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Geslaagd #HBOdebat 'Professionals voor morgen'

"Het was een goed debat over de toekomst en de strategische agenda van het hbo vanmiddag. Hoe professionals van morgen op te leiden? En goed om kennis te maken met medebestuurders uit heel Nederland", twitterde Joeri van den Steenhoven, CvB-lid Hogeschool Leiden, na afloop van het '#Hbodebat: Professionals voor morgen' op 2 oktober jl. in Den Haag. Samen met een gemeleerd gezelschap van vijf Tweede Kamer woordvoerders hoger onderwijs, docenten, studenten, adviseurs, hbo-bestuurders en vertegenwoordigers van hbo-partners nam hij deel aan het tweede #hbodebat van dit jaar.

Gelijkwaardig maar verschillend: hogescholen en universiteiten werken samen aan de toekomst van het stelsel

Vandaag hebben de universiteiten en de hogescholen een gezamenlijk position paper gepubliceerd. De universiteiten en hogescholen hebben in dit paper gezamenlijke ambities geformuleerd en prioriteiten benoemd voor de komende jaren. De focus ligt op meer differentiatie binnen het stelsel van hoger onderwijs, tussen instellingen, in onderwijsaanbod en in persoonlijke routes van de student. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: ”We doen dit alles vanuit de basisgedachte dat hogescholen en universiteiten “gelijkwaardig, maar verschillend” zijn. We willen ervoor zorgen dat Nederlandse studenten sneller op de voor hen meest geschikte opleiding terecht komen.“ VSNU-voorzitter Pieter Duisenberg: “We willen samen stappen zetten om het stelsel van hoger onderwijs voor te bereiden op de toekomst. Met meer samenwerking kunnen we meer betekenen voor studenten en maatschappij.”