Reactie Vereniging Hogescholen op advies AWTI ‘Het stelsel op scherp gezet’

Verbazing over adviesrapport AWTI

Schermafbeelding 2019 06 11 om 15.56.45

De Vereniging Hogescholen heeft met verbazing kennis genomen van het advies ‘Het stelsel op scherp gezet’ van de Adviesraad voor wetenschap, technologie en innovatie (AWTI) over de toekomst van het Nederlands stelsel van Hoger onderwijs. Het rapport stelt terecht dat het hoger onderwijs van hoge kwaliteit is en grijpt terug op bekende voorstellen om de kwaliteit verder te verbeteren. Daarbij wordt onvoldoende rekening gehouden met recente besluiten (sectorakkoorden), initiatieven die in de beginfase van uitvoering zijn (Wetenschapsagenda) en lopende gesprekken (zoals die tussen de VH en de VSNU). De aanbevelingen berusten vervolgens op centralistische planvorming, waarvan is aangetoond dat dit niet werkt.

Terecht  benadrukt de AWTI het belang van een sterkere profilering van hogescholen en universiteiten en van meer mogelijkheden tot samenwerking tussen hogescholen en universiteiten. Daarnaast onderschrijft de VH net als de AWTI het toenemende belang van een Leven Lang Ontwikkelen als ook de noodzaak van een goede match tussen student en opleiding teneinde het studentsucces te vergroten. Maurice Limmen, voorzitter van de VH, heeft daartoe deze week nog belangrijke initiatieven van de hogescholen aangekondigd.

Tegelijkertijd is de VH het niet eens met aanpassingen in het stelsel die de AWTI naar aanleiding van zijn analyse voorstelt. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “De centrale sturing door de minister versterken of een nieuw orgaan voor stelseltoezicht in het leven roepen, zoals de AWTI voorstelt, is niet de goede weg.”

De VH en de VSNU voeren al geruime tijd intensief overleg over de toekomst van het stelsel van hoger onderwijs. Maurice Limmen: “Binnenkort hopen wij samen met de VSNU te komen met voorstellen voor de toekomst van het hoger onderwijs stelsel, als bijdrage aan de strategische agenda van de minister. Daarin zullen we zeker ook aandacht besteden aan een aantal van de ontwikkelingen die ook de AWTI terecht signaleert.”

Overheid moet leven lang leren stimuleren en financieren

Technologische ontwikkelingen vragen continue scholing, alleen komt het nog niet van de grond. Hoe komt dat? De eerste grote oorzaak is dat bij- en omscholing geld kost. Veel mensen hebben dat geld niet. Als we de acute arbeidsmarkttekorten van vandaag en morgen willen oplossen, dan zal de overheid dus fors moeten investeren in een leven lang leren.

Voorlopige aanmeldcijfers mei 2019

Het totaal aantal voorlopige aanmeldingen voor hbo-opleidingen is ongeveer gelijk aan het aantal aanmeldingen van vorig jaar. Er is een forse toename in de aanmeldingen te zien voor associate degree opleidingen (+31,6%). Het aantal aanmeldingen voor bacheloropleidingen neemt 1% af.

Is ons onderwijs klaar voor de toekomst?

Dat is de vraag die gesteld wordt in de jaarlijkse ‘Staat van het Onderwijs’ die de Onderwijsinspectie vandaag heeft uitgebracht. De inspectie stelt terecht dat studenten zekerheid willen over de waarde van hun diploma en hun toekomst. Studenten verwachten dat het onderwijs hen goed voorbereidt op een complexe en onzekere toekomst. “Het hbo staat er goed voor volgens de Onderwijsinspectie maar dat neemt niet weg dat we ons zeer bewust zijn van de maatschappelijke opdracht die het hbo heeft als voorbereider voor de uitdagingen van de arbeidsmarkt. Omdat beroepen en functies razendsnel veranderen stelt dat hoge eisen aan de flexibiliteit van onze onderwijsprogramma’s, de vernieuwing daarvan en de continue afstemming tussen opleidingen en het bedrijfsleven”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.