Reactie Vereniging Hogescholen op advies AWTI ‘Het stelsel op scherp gezet’

Verbazing over adviesrapport AWTI

Schermafbeelding 2019 06 11 om 15.56.45

De Vereniging Hogescholen heeft met verbazing kennis genomen van het advies ‘Het stelsel op scherp gezet’ van de Adviesraad voor wetenschap, technologie en innovatie (AWTI) over de toekomst van het Nederlands stelsel van Hoger onderwijs. Het rapport stelt terecht dat het hoger onderwijs van hoge kwaliteit is en grijpt terug op bekende voorstellen om de kwaliteit verder te verbeteren. Daarbij wordt onvoldoende rekening gehouden met recente besluiten (sectorakkoorden), initiatieven die in de beginfase van uitvoering zijn (Wetenschapsagenda) en lopende gesprekken (zoals die tussen de VH en de VSNU). De aanbevelingen berusten vervolgens op centralistische planvorming, waarvan is aangetoond dat dit niet werkt.

Terecht  benadrukt de AWTI het belang van een sterkere profilering van hogescholen en universiteiten en van meer mogelijkheden tot samenwerking tussen hogescholen en universiteiten. Daarnaast onderschrijft de VH net als de AWTI het toenemende belang van een Leven Lang Ontwikkelen als ook de noodzaak van een goede match tussen student en opleiding teneinde het studentsucces te vergroten. Maurice Limmen, voorzitter van de VH, heeft daartoe deze week nog belangrijke initiatieven van de hogescholen aangekondigd.

Tegelijkertijd is de VH het niet eens met aanpassingen in het stelsel die de AWTI naar aanleiding van zijn analyse voorstelt. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “De centrale sturing door de minister versterken of een nieuw orgaan voor stelseltoezicht in het leven roepen, zoals de AWTI voorstelt, is niet de goede weg.”

De VH en de VSNU voeren al geruime tijd intensief overleg over de toekomst van het stelsel van hoger onderwijs. Maurice Limmen: “Binnenkort hopen wij samen met de VSNU te komen met voorstellen voor de toekomst van het hoger onderwijs stelsel, als bijdrage aan de strategische agenda van de minister. Daarin zullen we zeker ook aandacht besteden aan een aantal van de ontwikkelingen die ook de AWTI terecht signaleert.”

Volgende stap in betere aansluiting mbo hbo

In vele regionale samenwerkingsprojecten spannen hogescholen zich samen met het mbo en het vo in om de doorstroom verder te verbeteren. De Vereniging Hogescholen en de MBO Raad zetten een nieuwe stap in de verbetering van de aansluiting en doorstroom tussen mbo en hbo het ondertekenen van het convenant ‘doorstroom mbo-hbo’. De doorstroom van het mbo naar het hbo is nog steeds dé emancipatieroute voor eerste generatiestudenten naar het hbo.

Transparante en goede studievoorlichting van cruciaal belang voor NSE 2020

OCW heeft een voorstel gedaan voor de uitvoering van de NSE 2020, na gesprekken met studentenbonden, VSNU, VH en enkele hoger onderwijsinstellingen. De hogescholen zijn voorstander van transparante en goede studievoorlichting en kwaliteitszorg. De hogescholen zien echter onvoldoende garanties voor een goede uitvoering van het voorstel van OCW in 2020. “De resultaten van de NSE worden gebruikt door aankomende studenten bij de bepaling van hun studiekeuze. Er mag geen enkele discussie zijn over de vergelijkbaarheid van de resultaten met andere jaren”, aldus Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Reactie op rapport SEO over leerrechten voor elke burger

"Het belang van Leven Lang Ontwikkelen kan niet genoeg worden benadrukt. Daarom is het goed dat het SEO-rapport ‘Leerrechten doorgerekend’ de mogelijkheden verkent om scholing voor werkenden toegankelijker te maken. De Vereniging Hogescholen ziet aanknopingspunten in het rapport, vooral als het gaat om het bij- en omscholen op het reeds behaalde niveau. De hogescholen hebben daarom ook al eerder gepleit voor extra leerrechten voor hbo-alumni die een (onderdeel van een) tweede bachelor willen doen. Dit is een belangrijk middel om tekorten op de arbeidsmarkt aan te pakken.