Reactie Vereniging Hogescholen op advies AWTI ‘Het stelsel op scherp gezet’

Verbazing over adviesrapport AWTI

De Vereniging Hogescholen heeft met verbazing kennis genomen van het advies ‘Het stelsel op scherp gezet’ van de Adviesraad voor wetenschap, technologie en innovatie (AWTI) over de toekomst van het Nederlands stelsel van Hoger onderwijs. Het rapport stelt terecht dat het hoger onderwijs van hoge kwaliteit is en grijpt terug op bekende voorstellen om de kwaliteit verder te verbeteren. Daarbij wordt onvoldoende rekening gehouden met recente besluiten (sectorakkoorden), initiatieven die in de beginfase van uitvoering zijn (Wetenschapsagenda) en lopende gesprekken (zoals die tussen de VH en de VSNU). De aanbevelingen berusten vervolgens op centralistische planvorming, waarvan is aangetoond dat dit niet werkt.

Terecht  benadrukt de AWTI het belang van een sterkere profilering van hogescholen en universiteiten en van meer mogelijkheden tot samenwerking tussen hogescholen en universiteiten. Daarnaast onderschrijft de VH net als de AWTI het toenemende belang van een Leven Lang Ontwikkelen als ook de noodzaak van een goede match tussen student en opleiding teneinde het studentsucces te vergroten. Maurice Limmen, voorzitter van de VH, heeft daartoe deze week nog belangrijke initiatieven van de hogescholen aangekondigd.

Tegelijkertijd is de VH het niet eens met aanpassingen in het stelsel die de AWTI naar aanleiding van zijn analyse voorstelt. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “De centrale sturing door de minister versterken of een nieuw orgaan voor stelseltoezicht in het leven roepen, zoals de AWTI voorstelt, is niet de goede weg.”

De VH en de VSNU voeren al geruime tijd intensief overleg over de toekomst van het stelsel van hoger onderwijs. Maurice Limmen: “Binnenkort hopen wij samen met de VSNU te komen met voorstellen voor de toekomst van het hoger onderwijs stelsel, als bijdrage aan de strategische agenda van de minister. Daarin zullen we zeker ook aandacht besteden aan een aantal van de ontwikkelingen die ook de AWTI terecht signaleert.”

Hogescholen creatief met online open dagen

De hogescholen organiseren in maart en april weer online open dagen en studiekeuzeweken. Je kan chatten met studenten en docenten over een opleiding en er zijn webinars voor ouders, presentaties over opleidingen, livestreams vanuit tv- en radiostudio's en virtuele rondleidingen. Dit overzicht wordt verder aangevuld.

Hbo, mbo en wo pleiten voor 1 week scholing per jaar voor iedere werkende Nederlander

De drie publieke onderwijssectoren die onderwijs aan volwassenen geven (mbo, hbo en wo) willen bijdragen aan een doorbraak in LLO en daarom hun krachten bundelen. Ze bepleiten alle drie een aanvullend arrangement van publieke bekostiging in de vorm van leerrechten.

Meer dan 25 workshops met ruim 40 presentatoren op jaarcongres Vereniging Hogescholen - 9 april 2020

Update 16 maart 2020: dit congres is verplaatst naar 25 november 2020 - Helden van het hbo', onder die titel organiseert de Vereniging Hogescholen op 9 april a.s. het jaarcongres. Met in de middag meer dan 25 workshops verzorgd door ruim 40 presentatoren van 11 hogescholen, de Vereniging Hogescholen, Hobéon, ROA Universiteit Maastricht, andere organisaties en sponsoren.