Commissie positionering hbo geïnstalleerd

Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen. De komende decennia zijn honderdduizenden nieuwe hoogopgeleide professionals nodig. Dat vereist een sterker gepositioneerd hoger beroepsonderwijs. Want juist hogescholen zijn vanuit hun regionale spilfunctie essentieel voor de economische structuurversterking en de leefbaarheid van Nederland. Een nieuwe commissie gaat zich buigen over de vraag hoe die positie van het hbo kan worden versterkt. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “De huidige samenleving heeft een stevig hoger beroepsonderwijs nodig. De verminderde instroom van vwo’ers is daarmee een van de aanleidingen om de positionering van het hbo breder onder de loep te nemen”.

De tijdelijke commissie ‘Positionering hoger beroepsonderwijs’ is ingesteld door het bestuur van de Vereniging Hogescholen. Jan Bogerd, lid van het VH-bestuur: “De commissie krijgt de opdracht de VH te adviseren over de positie van het hbo in het hoger onderwijsstelsel, op een manier die het stelsel als geheel versterkt.” In het verlengde daarvan wordt de commissie gevraagd gerichte voorstellen te doen om daar invulling aan te geven. De commissie staat onder voorzitterschap van Ron Bormans, collegevoorzitter van de Hogeschool Rotterdam. De commissie wordt verder samengesteld uit lectoren die zich bezighouden met de systeemkenmerken van het hoger onderwijsstelsel, de arbeidsmarkt en de kwaliteit van het onderwijs.

Samenstelling tijdelijke commissie ‘Positionering hoger beroepsonderwijs’

Naam Functie Organisatie
Voorzitter   Ron Bormans   CvB-voorzitter Hogeschool Rotterdam
Leden   Saniye Çelik lector Diversiteit & Inclusie  Hogeschool Leiden
    Stephan Corporaal lector Human Capital Saxion
    Migchiel van Diggelen lector Design-Based Education NHL Stenden Hogeschool
    Marleen Goumans lector Samenhang in de Ouderenzorg en directeur Kenniscentrum Zorginnovatie Hogeschool Rotterdam
    Evelyne Meens senior-onderzoeker Studie(keuze)succes Fontys Hogescholen
    Sebastian Olma lector Cultural & Creative Industries Avans Hogeschool
    Margie Topp lector Kunststoftechnologie en winnaar Deltapremie 2021 Hogeschool Windesheim
    Nico de Vos lector Participatie en Stedelijke Ontwikkeling en Directeur Kenniscentrum Sociale Innovatie Hogeschool Utrecht
Secretaris   Erwin van Braam directeur Hoger Onderwijs Drechtsteden
Toehoorder   Ron Minnée directeur Vereniging Hogescholen

36 hogescholen delen brief met 460.000 studenten: ‘Maak bezwaar!’

De voorzitters van alle 36 hogescholen in Nederland delen met al hun 460.000 studenten een bericht waarin zij zich uitspreken tegen de bezuinigingen van het kabinet op het hbo. In een brief nemen zij met name de langstudeerboete op de korrel. “We zijn er voor jou en maken ons met jou zorgen om jouw toekomst en die van Nederland, omdat we zien dat het studeren jou door de bezuinigingen van het kabinet-Schoof moeilijk gemaakt wordt,” schrijven de voorzitters van de hogescholen die zijn aangesloten bij de Vereniging Hogescholen.

Vereniging Hogescholen: ‘Minister schiet met kanon op mug in het hbo, dat maakt veel kapot’

Met de aanscherpingen van het Wetsvoorstel Internationalisering in Balans (WIB) wekt het kabinet ten onrechte de indruk dat het Nederlands in het hbo onder druk staat. Dat is niet het geval. 92 procent van de hbo-opleidingen wordt gewoon in het Nederlands aangeboden. “Het Nederlands ís al de norm in het hbo,” zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen (VH).

Hogescholen voeren campagne tegen bezuinigingen en ‘Voor de toekomst van Nederland’

Alle 36 hogescholen lanceren vandaag de landelijke campagne ‘Ik maak bezwaar tegen de bezuinigingen op het hbo - Voor de toekomst van Nederland’. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: "Hogescholen zijn bij uitstek de plek om mensen snel en effectief voor te bereiden op de arbeidsmarkt, ook voor beroepen waarin tekorten zijn, zoals in het onderwijs, de techniek en de gezondheidszorg. Hogescholen zorgen voor kennis en innovatie in de regio. De plannen van het kabinet doorkruisen dat. Daarom komen wij stevig in actie tegen de kabinetsplannen."