Trage kabinetsformatie schadelijk voor hbo en arbeidsmarkt

De trage kabinetsformatie leidt tot steeds grotere knelpunten in het hbo en schaadt daarmee de arbeidsmarkt. De snel veranderende arbeidsmarkt vraagt om steeds meer hoger opgeleide professionals. Tegelijkertijd kunnen de oplopende tekorten aan verpleegkundigen, leraren, ICT’ers en engineers niet alleen met nieuwe afgestudeerden worden opgevangen. Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen: “We missen urgentie bij de formatie van een nieuw kabinet. Er zijn nu extra investeringen nodig in het om- en bijscholen van werknemers in sectoren waar banen verdwijnen. Ons plan voor een week scholing per jaar als basisrecht voor iedereen ligt bijvoorbeeld klaar om uitgevoerd te worden.”

Om- en bijscholing

Om- en bijscholing is cruciaal voor een vitale, toekomstgerichte arbeidsmarkt. Hogescholen kunnen daarop inspelen met hun opleidingsaanbod. Dit gebeurt al succesvol bijvoorbeeld via het dit jaar gelanceerde snelle omscholingsprogramma FastSwitch waarin mensen in korte tijd worden omgeschoold naar een baan in sectoren die staan de springen om meer personeel zoals de techniek-, de ICT- of de zorgsector. Maar hogescholen willen dit soort initiatieven snel opschalen om veel meer werknemers deze mogelijkheid te geven. Daarvoor is het hoognodig dat mensen ook losse hbo-modules kunnen volgen tegen het (lagere) wettelijk tarief. Limmen: “We hebben in het hbo een reeks aan succesvolle nieuwe initiatieven om mensen snel om- en bij te scholen. Vanuit onze publieke verantwoordelijkheid willen we deze mogelijkheden snel beschikbaar maken voor alle Nederlanders. Daar hebben we ook de politiek bij nodig. We moeten nu aan de slag.”

Praktijkgericht onderzoek

Ook op het gebied van onderzoek presenteerden hogescholen nieuwe ambities. Praktijkgericht onderzoek is mede essentieel voor de optimalisering van de aansluiting van het onderwijs op de snel veranderende arbeidsmarkt. Met de huidige, voornamelijk projectgebonden, financiering hebben hogescholen hun grenzen bereikt. Een structurele extra financiering oplopend tot €240 miljoen per jaar is nodig. Dit blijkt mede uit een recent onderzoek van PwC. Limmen: “Met die extra investering kunnen we praktijkgericht onderzoek verankeren en daarmee de impact op het onderwijs versterken. Van de huidige 190 euro per student per jaar gaat dat niet lukken.” De hogere basisfinanciering is nodig voor de laboratoria, het aanstellen van lectoren, docent-onderzoekers en ondersteunend personeel.

Commissie positionering hbo geïnstalleerd

Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen. De komende decennia zijn honderdduizenden nieuwe hoogopgeleide professionals nodig. Dat vereist een sterker gepositioneerd hoger beroepsonderwijs. Want juist hogescholen zijn vanuit hun regionale spilfunctie essentieel voor de economische structuurversterking en de leefbaarheid van Nederland. Een nieuwe commissie gaat zich buigen over de vraag hoe die positie van het hbo kan worden versterkt. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “De huidige samenleving heeft een stevig hoger beroepsonderwijs nodig. De verminderde instroom van vwo’ers is daarmee een van de aanleidingen om de positionering van het hbo breder onder de loep te nemen”.

Hogescholen en UWV Werkbedrijf pakken gezamenlijk tekorten in kraptesectoren aan

De hogescholen en UWV Werkbedrijf slaan de handen ineen voor de aanpak van de personeelstekorten in de IT. Via het Make IT Work traject kunnen werkzoekenden een omscholingstraject van 11 maanden volgen waarbij ze vanaf de zesde maand aan de slag gaan bij een werkgever.  Zij kunnen dit doen zonder dat zij voor hun omscholing hoeven te betalen of hun uitkering verliezen. “Werkgevers in de IT- sector waar grote personeelstekorten zijn kunnen door deze samenwerking snel aan goed opgeleide en gemotiveerde collega’s komen. Mensen die het roer om willen gooien krijgen hiervoor ook de daadwerkelijk de kans”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen. “We hopen in de toekomst ook in andere omscholingstrajecten op deze wijze samen te werken met het UWV.”

Ambitieuze plannen maar nog weinig houvast voor hbo

“De coalitiepartijen hebben ambitieuze plannen gepresenteerd die passen bij de uitdagingen waar we als Nederland voor staan.” Dat is de eerste reactie van Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen op het vandaag gepubliceerde coalitieakkoord. Limmen: “Maar voor het hbo biedt het coalitieakkoord nog weinig houvast. Er moet nog veel worden uitgewerkt en onderbouwd. Zo is  onduidelijk wat de precieze investeringsambities zijn op het gebied van praktijkgericht onderzoek in het hbo. Voor wat betreft om- en bijscholing lijken deze ambities in ieder geval beperkt. Hierover gaan we graag snel in gesprek met de nieuwe bewindspersonen.”