Trage kabinetsformatie schadelijk voor hbo en arbeidsmarkt

De trage kabinetsformatie leidt tot steeds grotere knelpunten in het hbo en schaadt daarmee de arbeidsmarkt. De snel veranderende arbeidsmarkt vraagt om steeds meer hoger opgeleide professionals. Tegelijkertijd kunnen de oplopende tekorten aan verpleegkundigen, leraren, ICT’ers en engineers niet alleen met nieuwe afgestudeerden worden opgevangen. Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen: “We missen urgentie bij de formatie van een nieuw kabinet. Er zijn nu extra investeringen nodig in het om- en bijscholen van werknemers in sectoren waar banen verdwijnen. Ons plan voor een week scholing per jaar als basisrecht voor iedereen ligt bijvoorbeeld klaar om uitgevoerd te worden.”

Om- en bijscholing

Om- en bijscholing is cruciaal voor een vitale, toekomstgerichte arbeidsmarkt. Hogescholen kunnen daarop inspelen met hun opleidingsaanbod. Dit gebeurt al succesvol bijvoorbeeld via het dit jaar gelanceerde snelle omscholingsprogramma FastSwitch waarin mensen in korte tijd worden omgeschoold naar een baan in sectoren die staan de springen om meer personeel zoals de techniek-, de ICT- of de zorgsector. Maar hogescholen willen dit soort initiatieven snel opschalen om veel meer werknemers deze mogelijkheid te geven. Daarvoor is het hoognodig dat mensen ook losse hbo-modules kunnen volgen tegen het (lagere) wettelijk tarief. Limmen: “We hebben in het hbo een reeks aan succesvolle nieuwe initiatieven om mensen snel om- en bij te scholen. Vanuit onze publieke verantwoordelijkheid willen we deze mogelijkheden snel beschikbaar maken voor alle Nederlanders. Daar hebben we ook de politiek bij nodig. We moeten nu aan de slag.”

Praktijkgericht onderzoek

Ook op het gebied van onderzoek presenteerden hogescholen nieuwe ambities. Praktijkgericht onderzoek is mede essentieel voor de optimalisering van de aansluiting van het onderwijs op de snel veranderende arbeidsmarkt. Met de huidige, voornamelijk projectgebonden, financiering hebben hogescholen hun grenzen bereikt. Een structurele extra financiering oplopend tot €240 miljoen per jaar is nodig. Dit blijkt mede uit een recent onderzoek van PwC. Limmen: “Met die extra investering kunnen we praktijkgericht onderzoek verankeren en daarmee de impact op het onderwijs versterken. Van de huidige 190 euro per student per jaar gaat dat niet lukken.” De hogere basisfinanciering is nodig voor de laboratoria, het aanstellen van lectoren, docent-onderzoekers en ondersteunend personeel.

Ambitieuze plannen maar nog weinig houvast voor hbo

“De coalitiepartijen hebben ambitieuze plannen gepresenteerd die passen bij de uitdagingen waar we als Nederland voor staan.” Dat is de eerste reactie van Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen op het vandaag gepubliceerde coalitieakkoord. Limmen: “Maar voor het hbo biedt het coalitieakkoord nog weinig houvast. Er moet nog veel worden uitgewerkt en onderbouwd. Zo is  onduidelijk wat de precieze investeringsambities zijn op het gebied van praktijkgericht onderzoek in het hbo. Voor wat betreft om- en bijscholing lijken deze ambities in ieder geval beperkt. Hierover gaan we graag snel in gesprek met de nieuwe bewindspersonen.”

Werkagenda Verdere Integratie op de Arbeidsmarkt gelanceerd

Veel werkgevers in verschillende sectoren hebben moeite om vacatures op te vullen. Toch hebben mensen met een migratieachtergrond nog vaak problemen bij het vinden van een stageplek of een baan. Ook stromen zij minder vaak door naar betere functies en komen ze minder makkelijk uit de bijstand of WW dan mensen zonder migratieachtergrond. Om deze groep gelijke kansen op de arbeidsmarkt te bieden, hebben 21 landelijke* partijen waaronder de Vereniging Hogescholen op 13 december samen met staatssecretaris Dennis Wiersma van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) de Werkagenda Verdere Integratie op de Arbeidsmarkt (VIA) gelanceerd.

Hbo-studenten positief over opleiding

Tweederde van de studenten die studeren aan een hogeschool is tevreden of zeer tevreden over zijn of haar opleiding. Dat blijkt uit de resultaten van de Nationale Studenten Enquête (NSE) die vandaag door Studiekeuze123 zijn gepubliceerd. Studenten in het hbo zijn vooral tevreden over de sfeer en over de inhoud van de opleiding. Ook over de verworven vaardigheden, de docenten en de mate waarin het onderwijs uitdagend is, zijn studenten goed te spreken. Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen: “Het is mooi om te zien dat studenten, ondanks een zwaar coronajaar met veel online onderwijs, toch positief zijn over hun opleiding. Daar is door hogescholen heel hard aan gewerkt en daar mogen we best trots op zijn.”