Reactie Vereniging Hogescholen op regeerakkoord Rutte lll ‘Vertrouwen in de toekomst’

Regeerakkoord geeft nieuwe impulsen aan hbo

Tweede kamer   rechthoek

De Vereniging Hogescholen is tevreden dat de vrijkomende middelen van het studievoorschot worden ingezet voor de kwaliteit van het hoger onderwijs. Daarmee kunnen de voorinvesteringen die de hogescholen hebben gedaan structureel worden doorgezet ten behoeve van de onderwijskwaliteit. “Het motto ‘Vertrouwen in de toekomst’ betekent wat mij betreft ook vertrouwen in het hoger onderwijs en vraagt om ruimte om dat waar te maken”, aldus Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

De Graaf wijst hiermee op de passages in het regeerakkoord over de kwaliteitsafspraken die niet meer uitgaan van het opleggen van centrale prestatie-indicatoren. De Graaf wil zo snel mogelijk met de nieuwe minister van onderwijs het gesprek aan gaan om nadere afspraken te maken over de investeringen van hogescholen in onderwijskwaliteit; intensiever en kleinschalig onderwijs, betere begeleiding van studenten, focus op talentontwikkeling, moderne onderwijsfaciliteiten en versnelling van de digitalisering, en de professionalisering van docenten. De Graaf: "De hogescholen zullen keuzes maken die bij de eigen context passen en zullen zich vanzelfsprekend verantwoorden over hun prestaties en de te besteden middelen." De Vereniging Hogescholen wijst erop dat het geld dat er de komende jaren bij komt net genoeg is om deze voorinvesteringen te continueren. Zeker in ogenschouw nemend dat het tekort op de gehele begroting van OCW dat resteert uit de vorige kabinetsperiode deels als bezuiniging wordt opgevoerd. De Vereniging Hogescholen is in het licht van de toegankelijkheid van het ho positief over de halvering van het collegegeld voor eerstejaarsstudenten  en voor pabostudenten ook in het tweede studiejaar.

Praktijkgericht onderzoek draagt bij aan toekomst Nederland
Het kabinet heeft extra middelen vrijgemaakt voor fundamenteel en toegepast onderzoek en geeft een impuls aan de infrastructuur van onderzoek. Hiermee komt er voor hogescholen meer ruimte voor praktijkgericht onderzoek ten behoeve van de NWA-agenda en de topsectoren. De Graaf roept het kabinet echter op om bij meer economische groei de komende jaren de onderzoeks-investeringen te verhogen.

Hogescholen bieden toekomstgericht onderwijs
De Vereniging Hogescholen is blij dat het groene onderwijs naar OCW gaat. Daarmee vallen alle hogescholen onder één regiem en bekostigingssysteem. Uiteraard blijft de goede verbinding van de hogescholen met het Agro en Food kennissysteem in stand. In het regeerakkoord is daarnaast aandacht voor de arbeidsmarktrelevantie van opleidingen. Hogescholen onderschrijven het belang hiervan, vandaar dat hogescholen samen met studenten en universiteiten afspraken hebben gemaakt over regelmatige verkenningen van de arbeidsmarkt en voorlichting daarover aan studenten. Om daar adequaat op in te spelen hechten hogescholen belang aan ruimte en verantwoordelijkheid voor de besteding van de middelen. Tegen die achtergrond gaan de hogescholen het gesprek hierover aan met de nieuwe minister.

Pabo-opleidingen zitten in de lift

De pabo’s hebben de afgelopen jaren veel stappen gezet om de kwaliteit verder te versterken, onder meer door de invoering van de toelatingstoetsen. Deze maatregelen betalen zich nu uit. Toch bestaan over de toelatingstoetsen nog altijd de nodige misverstanden.

Flexibel opleidingstraject inrichten voor deeltijdstudenten - Jaarcongres Vereniging Hogescholen

Op donderdag 19 april a.s. organiseert de Vereniging Hogescholen voor de veertiende keer haar jaarcongres met als thema: ‘Meer waarde met hbo’. Een van de onderdelen is de inspiratiemarkt. Hogescholen, bedrijven en andere partijen gaan er graag met u in gesprek. Bijvoorbeeld over de opzet en ontwikkeling door Hogeschool Utrecht van een flexibel opleidingstraject voor deeltijdstudenten.

Blog: De samenwerking van lerarenopleidingen en scholen

In de educatieve sector, dat wil zeggen de lerarenopleidingen, is sprake van het verschijnsel Opleidingsscholen, dit zijn samenwerkingsverbanden waarbinnen instituten voor de lerarenopleiding samen met schoolbesturen uit het primair, voorgezet en beroepsonderwijs afspraken maken over het samen opleiden van aanstaande leraren.

Meer differentiatie en flexibiliteit

Standpunt

Onderwijs aanbieden dat beter aansluit op de individuele wensen van studenten, meer masters en honours trajecten en inspelen op veranderingen in de samenleving, vraagt van hogescholen dat ze flexibel zijn. Daarvoor willen hogescholen minder belemmeringen in wet- en regelgeving om te experimenteren, bv voor een pré-bachelor om de aansluiting te verbeteren van studenten van bepaalde mbo-opleidingen naar hbo-opleidingen die inhoudelijk niet aansluiten. Maar ook belemmeringen wegnemen in het huidige h.o.-stelsel om samenwerking tussen wo en hbo te stimuleren.

Student centraal

Standpunt

Hogescholen zetten in op onderwijs- en docentkwaliteit en daarvoor investeren ze in: verbeteren van de aansluiting met vo en mbo, docenten professionalisering, begeleiding van studenten, ICT infrastructuur, internationalisering (international classroom, buitenlandstages etc) en Leven lang leren (onderwijs voor werkenden). Om hier lange termijn investeringen voor te kunnen doen, willen hogescholen dat de studievoorschotmiddelen voor het hoger onderwijs beschikbaar blijven.

Verantwoording is en blijft nodig

Standpunt

Inzet verkiezingen 2017 - Samen met interne (o.a. studenten, docenten) en externe stakeholders (beroepenveld, bedrijven en organisaties) maken hogescholen instellingsplannen waarbij ze afspraken maken waar ze de komende jaren aan gaan werken. Vanzelfsprekend leggen hogescholen hierover verantwoording af aan hun stakeholders en de maatschappij. De politiek kan uiteraard prioriteiten stellen zoals meer profilering, meer differentiatie, professionalisering van docenten en daar de hogescholen op aanspreken maar prestatieafspraken en bekostiging zijn onwenselijke want ze werken contraproductief.