Het rapport van Peter Wennink schetst scherpe keuzes voor Nederland en laat zien waar hogescholen een belangrijke bijdrage kunnen leveren op het gebied van innovatie, talentontwikkeling en praktijkgerichte kennis. Nederland staat voor grote uitdagingen: stijgende overheidsuitgaven, de energietransitie en de defensie-opgave vragen om een hogere arbeidsproductiviteit.
Stevige investeringen in kennis en innovatie zijn volgens Wennink noodzakelijk. “Het hbo kan bij deze uitdagingen wezenlijk bijdragen in de vorm van professioneel talent en praktijkgerichte kennis,” aldus Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen. “Hbo-opgeleid talent is essentieel om de grote transitie-opgaven in zorg, energie, defensie, klimaat en industrie te realiseren. Met praktijkgerichte kennis en professionals die begrijpen hoe innovaties in de beroepspraktijk werken, kunnen deze uitdagingen worden aangepakt.”
Praktijkgericht onderzoek: motor voor kennis en innovatie
Het praktijkgericht onderzoek van hogescholen vormt een krachtige motor voor innovatie, productiviteitsgroei en regionale ontwikkeling in Nederland. In samenwerking met grote bedrijven, publieke instellingen én het mkb leveren hogescholen direct toepasbare innovaties.
Extra overheidsinvesteringen in praktijkgericht onderzoek zouden hogescholen de ruimte geven om hun bijdrage te vergroten en kennis nog sneller terug te laten vloeien naar de beroepspraktijk én het onderwijs.
Steun voor de hbo-lerarenagenda
Het rapport onderstreept de noodzaak van sterke lerarenopleidingen. Die zijn nodig voor de versterking van de basisvaardigheden en de professionalisering van leraren in het primair en voortgezet onderwijs. De Vereniging Hogescholen ziet hierin steun voor onze hbo-lerarenagenda.
Meer ruimte voor om- en bijscholing
Wennink pleit bovendien voor meer ruimte voor om- en bijscholing. Hogescholen zijn bij uitstek geschikt om hier invulling aan te geven. Met hun kennis, expertise en regionale netwerken kunnen zij professionals en bedrijven ondersteunen bij het ontwikkelen en toepassen van nieuwe kennis en vaardigheden. Een expliciete wettelijke opdracht voor om- en bijscholing biedt hogescholen de mogelijkheid om meer mensen te bereiken, het concurrentievermogen van Nederland te versterken en regionale en sectorale tekorten aan te pakken. Samen met overheid, bedrijfsleven en andere onderwijssectoren willen hogescholen de instroom in technische opleidingen vergroten en zo bijdragen aan een toekomstbestendige samenleving.