Publicatie HBO-Monitor 2019

Het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van Maastricht University heeft de uitkomsten van de HBO-Monitor 2019 gepubliceerd. Hierin staat de arbeidsmarktpositie van de hbo-afgestudeerden uit studiejaar 2017-2018, die eind 2019 (ongeveer anderhalf jaar na afstuderen) geënquêteerd zijn. Tussen het afnemen van de enquête en nu is Nederland, net als de rest van de wereld, zwaar getroffen door de coronapandemie. De precieze gevolgen hiervan voor de volksgezondheid en de economie zijn op dit moment lastig te voorspellen, maar enige vorm van recessie lijkt onvermijdelijk. Ook hbo-afgestudeerden krijgen hiermee te maken. De gepresenteerde cijfers in de HBO-Monitor 2019 zijn daarom het beste te lezen als een momentopname: de situatie voorafgaande aan deze crisis.

In lijn met de trend uit de voorgaande jaren blijkt dat afgestudeerde hbo’ers het in 2019 goed doen op de arbeidsmarkt. Met 3,5% gemiddeld lag de werkloosheid onder alle afgestudeerden een fractie lager dan in 2018. Onder voltijd afgestudeerden is de werkloosheid gelijk gebleven (4,0%), terwijl onder deeltijd en duaal afgestudeerden sprake was van een verdere afname. Met respectievelijk 1,0% en 0,3% werkloosheid waren afgestudeerden van deeltijd en duale hbo-opleidingen eind 2019 alleen bij hoge uitzondering werkloos.

De eerste effecten van de coronacrisis op de arbeidsmarktsituatie van de hbo-afgestudeerden uit studiejaar 2018-2019 zullen zichtbaar worden in de HBO-Monitor 2020, die dit najaar wordt gehouden en gepubliceerd in het voorjaar van 2021.

Over de HBO-Monitor
De HBO-Monitor is een jaarlijks onderzoek dat wordt uitgevoerd door het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van Maastricht University. Gedetailleerde informatie kunt u vinden op onze website via de kennisbank ‘Feiten en Cijfers’. In de HBO-Monitor 2019 staat de arbeidsmarktpositie van de hbo-afgestudeerden uit het studiejaar 2017-2018 centraal. Ongeveer anderhalf jaar na afstuderen (in november-december 2019), hebben bijna 25.000 respondenten de enquête van de HBO-Monitor ingevuld. De respons is daarmee 37,7% van de benaderde afgestudeerden. Het gaat hierbij om studenten die afgestudeerd zijn aan een associate degree-, bachelor- of masteropleiding van de deelnemende hogescholen.

Landelijke alumnionderzoeken HBO-Monitor en Kunsten-Monitor van start

Deze week start alweer de 30e editie van de landelijke alumnionderzoeken HBO-Monitor en Kunsten-Monitor, onder auspiciën van de Vereniging Hogescholen en uitgevoerd door het het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA). DESAN Research Solutions voert het veldwerk uit en stuurt vandaag de eerste mailing naar alumni van studiejaar 2018-2019.

Vereniging Hogescholen zet in op vergroten dynamiek beroepsbevolking

De Vereniging Hogescholen (VH) – de belangenbehartiger van de 36 hogescholen in ons land – constateert dat het kabinet met de presentatie van de rijksbegroting 2021 kiest voor stabiliteit in het hoger beroepsonderwijs. Voorzitter Maurice Limmen van de VH: “Wij constateren dat het hbo verder moet doorgaan op de routes die we al hebben ingezet, namelijk ervoor zorgen dat studenten zich tijdens en na hun hbo-opleiding kunnen ontplooien in de beroepspraktijk. Nederland heeft hun kennis en creativiteit in de komende jaren hard nodig om uit de crisis te komen.”

Hbo, mbo en wo pleiten voor 1 week scholing per jaar voor iedere werkende Nederlander

De drie publieke onderwijssectoren die onderwijs aan volwassenen geven (mbo, hbo en wo) willen bijdragen aan een doorbraak in LLO en daarom hun krachten bundelen. Ze bepleiten alle drie een aanvullend arrangement van publieke bekostiging in de vorm van leerrechten.