Reactie Vereniging Hogescholen op OCW begroting 2017

Kabinet vergeet te investeren in hoger onderwijs

‘Het gaat beter in Nederland, er wordt extra geld uitgegeven maar het hoger onderwijs wordt vergeten en moet zelfs miljoenen inleveren. De wereld op zijn kop!’ Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, reageert verbaasd op de vandaag gepresenteerde begroting 2017 van het ministerie van OCW. Hogescholen begrijpen niet dat dit kabinet niet versneld investeert in de kennissamenleving nu het beter gaat in Nederland. Investeren in hoger beroepsonderwijs betaalt zich dubbel en dwars terug.

De opbrengsten van het studievoorschot komen vanaf 2018  beschikbaar voor extra investeringen in onderwijskwaliteit. Hogescholen hebben de minister steeds opgeroepen de opbrengsten van het studievoorschot naar voren te halen nu het economisch beter gaat in Nederland.

Ondanks deze verbazing zijn hogescholen wel tevreden dat de opbrengsten van het studievoorschot in de lange termijn begroting vanaf 2018 van het ministerie van OCW zijn opgenomen. Hiermee wordt de continuïteit van de voorinvesteringen, die hogescholen momenteel doen in de onderwijskwaliteit, gewaarborgd.

Reactie Vereniging Hogescholen Prinsjesdag 2016 - Bezuinigen?

Reactie Vereniging Hogescholen Prinsjesdag 2016 - Investeren

Reactie Vereniging Hogescholen Prinsjesdag 2016 - Gelijke kansen