Oproep tot herdenking vermoorde leraar Samuel Paty

De Vereniging Hogescholen heeft kennisgenomen van de weerzinwekkende moord op de Franse geschiedenisleraar Samuel Paty. De heer Paty werd op 16 oktober 2020 vermoord omdat hij zijn klas, in het kader van een les over de vrijheid van meningsuiting, afbeeldingen van de profeet Mohammed liet zien. Wij spreken ons medeleven uit in de richting van de familie, vrienden en collega’s van de heer Paty.

We beschouwen deze moord als een aanval op de vrijheid van meningsuiting. Als een aanval op het recht van leraren en docenten om in vrijheid met hun leerlingen en studenten het gesprek aan te gaan over controversiële maatschappelijke onderwerpen. Die vrijheid is wezenlijk voor het functioneren van onze democratie.

Als Vereniging Hogescholen raakt dit ons niet alleen omdat onze hogescholen zelf duizenden docenten in dienst hebben, maar ook omdat het hoger beroepsonderwijs negen op de tien leraren in ons land opleidt. Zo blijven alle leraren in Nederland ook altijd een beetje ‘onze’ leraren.

De Franse ambassadeur in Nederland heeft opgeroepen om vanmiddag om 16:30 uur een minuut stilte in acht te nemen. Aan die oproep geven wij gehoor. We roepen onze studenten, medewerkers en docenten op dit ook te doen. Geweld mag nooit het antwoord zijn.

Coronacrisis toont weerbaarheid hbo-studenten, docenten en medewerkers

Sinds het begin van de coronacrisis hebben hogescholen een enorme inspanning geleverd het onderwijs door te laten gaan. Dat blijkt tot nu toe behoorlijk te lukken. Tegelijkertijd hebben studenten, docenten en medewerkers in het hbo last van de coronamaatregelen. Studenten geven aan dat ze last hebben van stressklachten en onzekerheid. Docenten en medewerkers ervaren op hun beurt veel werkdruk om digitale lesprogramma’s te maken en ze missen als gevolg van het vele thuiswerken het professionele en sociale contact met hun collega’s. “Het piept en het kraakt, maar het hoger beroepsonderwijs gaat door”, reageert voorzitter Maurice Limmen van de Vereniging Hogescholen op de ‘coronamonitor’ die OCW-minister Van Engelshoven vandaag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Voorzitter Maurice Limmen wenst studenten en docenten hbo een succesvol nieuw studiejaar

Voorzitter Maurice Limmen van de Vereniging Hogescholen wenst in dit filmpje de studenten en docenten van het hbo een succesvol nieuw studiejaar. “Het afgelopen jaar hebben we veel geleerd op het gebied van online leren. Ondanks dat alle hogescholen hun gebouwen hun deuren moesten sluiten, hebben studenten hun studiepunten gehaald en zijn er diploma’s uitgereikt. Ik heb er vertrouwen in dat we net als afgelopen jaar mooie resultaten zullen boeken”.

Hogescholen ondertekenen intentieverklaring I-Partnerschap met Rijksoverheid

De Rijksoverheid, hogescholen en universiteiten gaan structureel samenwerken op het gebied van onderzoek en onderwijs om slimme oplossingen te vinden voor digitale vraagstukken. Staatssecretaris Raymond Knops van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Maurice Limmen (voorzitter VH) en Pieter Duisenberg (voorzitter VSNU) hebben vandaag voor dit I-Partnerschap via een drone een intentieverklaring ondertekend. Daarin staan concrete afspraken hoe de samenwerking vorm krijgt. ‘In het hbo worden studenten opgeleid voor een steeds sneller veranderende arbeidsmarkt. Digitalisering en IT hebben daar een wezenlijke invloed op. Met deze samenwerking kunnen we studenten nog beter voorbereiden op de toekomstige beroepspraktijk,' aldus Maurice Limmen.