Opnieuw meer studenten pabo en verpleegkunde

Het aantal studenten dat kiest voor een lerarenopleiding in het basisonderwijs is opnieuw toegenomen. In collegejaar 2019/2020 startten 452 studenten meer met de pabo dan het jaar ervoor, een toename van 9,5%. Opvallend is dat het aantal mannen harder stijgt dan het aantal vrouwen. Ook bij verpleegkunde is de toename fors met 8% meer instroom dan in 2018. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Geen leraar voor de klas, een tekort aan verpleegkundigen in ziekenhuizen, de krapte op de arbeidsmarkt raakt ons allemaal. Hogescholen voelen zich verantwoordelijk om ook bij te dragen aan een oplossing daarvoor. Ik ben blij dat we dat nu terugzien in de cijfers.”

Meer mannen naar de pabo
Bij de instroom voor alle opleidingsvormen (voltijd, deeltijd en duaal) is de stijging van het aantal mannen groter dan het aantal vrouwen. Limmen: “Het is goed om te zien dat de extra inspanningen van hogescholen om meer mannen aan de trekken nu zijn vruchten afwerpen.” Veel pabo’s hebben geen verplichte stage in de onderbouw meer of hebben die in ieder geval in het eerste jaar afgeschaft omdat het veel mannelijke
studenten lijkt af te schrikken. Een ander voorbeeld is het Teachers College van Windesheim, waar studenten pas na 1,5 jaar hoeven te kiezen voor het basis- of voortgezet onderwijs. Ook dit lijkt meer mannen aan te trekken. De Hogeschool Utrecht heeft zelfs een speciale studievereniging Mannen op de Pabo (MOP) die op
iedere Open Dag probeert zoveel mogelijk mannen voor de opleiding proberen te winnen.

Instroomcijfers lerarenopleidingen
In het licht van het nijpend lerarentekort in het basisonderwijs is het positief dat het aantal paboinschrijvingen toeneemt. Limmen: “We moeten wel beseffen dat deze studenten pas over vier of vijf jaar aan het werk gaan als leerkracht, dus daarmee lossen we het acute probleem waarmee veel scholen en ouders kampen nu niet op. Daarom is het zo belangrijk dat hogescholen ook werk maken van flexibel deeltijdonderwijs en verkorte zij-instroomtrajecten”. Het aantal zij-instromers in het onderwijs is ook flink gestegen.

Vooral associate degrees in trek
De totale instroom in het hbo is dit studiejaar met 2,8% licht gestegen. Die stijging is vooral het gevolg van een grote instroomtoename voor de tweejarige associate degree-opleidingen (+23,9%). Maurice Limmen: “De associate degree-opleidingen worden ontwikkeld in nauwe samenwerking met de regionale arbeidsmarkt.
Voor mbo’ers die willen doorstromen en voor werkenden die een leven lang willen ontwikkelen is dit een perfecte manier om werk en onderwijs te combineren.” Dat voor Leven Lang Ontwikkelen een belangrijke rol is weggelegd voor hogescholen wordt bevestigd door wederom een flinke stijging van het aantal deeltijdstudenten van 11,6%.

Meer vwo’ers naar het hbo
Net als vorig jaar zien we dit collegejaar weer een stijging van het aantal vwo’ers dat voor een hbo-opleiding kiest. Hoewel het nog steeds een klein percentage is van de totale instroom (6,9%) schreven dit jaar 7.820 vwo’ers zich in bij een hogeschool. Limmen: “Met de universiteiten hebben we afspraken gemaakt om samen werk te maken van de voorlichting aan scholieren zodat ze een beter afgewogen keuze kunnen maken tussen een hogeschool of universiteit. We hopen daarmee het hbo ook voor vwo’ers aantrekkelijker te maken.”

Voor meer informatie download hieronder onze factsheet met cijfers over de instroom, inschrijvingen en diploma’s

Inspectie: uitval en studiewissel hbo-studenten daalt

Benut de energie en de investeringen waarmee de gevolgen van corona worden hersteld. En herstel de onderliggende oorzaken van de teruglopende basisvaardigheden en kansenongelijkheid in het onderwijs. Die oproep doet de Inspectie van het Onderwijs in haar jaarlijkse rapport de Staat van het Onderwijs 2021. Voor het hoger beroepsonderwijs toont het rapport dat het aantal studenten fors is toegenomen, onder andere doordat het aantal gediplomeerden in het voortgezet onderwijs groter is en scholieren vaker direct, zonder tussenjaar, zijn doorgestroomd naar het hbo. De uitval onder studenten met een niet-westerse migratieachtergrond van de tweede generatie is sterker afgenomen dan de uitval onder andere groepen studenten. Beide groepen verschillen, anders dan in eerdere jaren, nog nauwelijks van elkaar. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “De verschillen in studieprestaties van studenten zijn kleiner dan ooit, dat toont de emancipatoire kracht van het hbo.”

Arbeidsmarktpositie hbo’ers onverminderd sterk

​​​​​​​Ondanks de coronapandemie deden afgestudeerde hbo’ers het in 2020 goed op de arbeidsmarkt. Circa 90 procent van alle voltijd-studenten vond binnen drie maanden een baan. Van hen werkt 78 procent op minimaal hbo-niveau en heeft 59 procent een vast contract. Het gemiddelde uurloon steeg van €16,04 in 2019 naar €16,99 in 2020. Daarmee is de arbeidsmarktpositie van hbo’ers in 2020 vrijwel even sterk als in 2019. Dit blijkt uit de jaarlijkse HBO-monitor die de Vereniging Hogescholen vandaag publiceert. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Onze afgestudeerde hbo’ers blijken uiterst weerbaar op de snel veranderende arbeidsmarkt. De cijfers bevestigen dat de vraag naar hoger opgeleiden stijgt. De coronacrisis jaagt die ontwikkeling alleen maar verder aan.”

Opleiden en verbinden om tekort aan zorgprofessionals op te lossen

De gezondheidszorgopleidingen zo aantrekkelijk mogelijk maken en relevant houden voor de arbeidsmarkt. Dat is de inzet van het sectorplan ‘Gezond opleiden 2021-2025’, opgesteld door het sectoraal adviescollege hoger gezondheidszorgonderwijs van de Vereniging Hogescholen. “Hogescholen zetten daarmee alles op alles om zoveel mogelijk bij te dragen aan oplossen van het tekort aan zorgprofessionals”, aldus Carolien Sino, voorzitter van het adviescollege.