Opnieuw meer studenten pabo en verpleegkunde

Het aantal studenten dat kiest voor een lerarenopleiding in het basisonderwijs is opnieuw toegenomen. In collegejaar 2019/2020 startten 452 studenten meer met de pabo dan het jaar ervoor, een toename van 9,5%. Opvallend is dat het aantal mannen harder stijgt dan het aantal vrouwen. Ook bij verpleegkunde is de toename fors met 8% meer instroom dan in 2018. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Geen leraar voor de klas, een tekort aan verpleegkundigen in ziekenhuizen, de krapte op de arbeidsmarkt raakt ons allemaal. Hogescholen voelen zich verantwoordelijk om ook bij te dragen aan een oplossing daarvoor. Ik ben blij dat we dat nu terugzien in de cijfers.”

Meer mannen naar de pabo
Bij de instroom voor alle opleidingsvormen (voltijd, deeltijd en duaal) is de stijging van het aantal mannen groter dan het aantal vrouwen. Limmen: “Het is goed om te zien dat de extra inspanningen van hogescholen om meer mannen aan de trekken nu zijn vruchten afwerpen.” Veel pabo’s hebben geen verplichte stage in de onderbouw meer of hebben die in ieder geval in het eerste jaar afgeschaft omdat het veel mannelijke
studenten lijkt af te schrikken. Een ander voorbeeld is het Teachers College van Windesheim, waar studenten pas na 1,5 jaar hoeven te kiezen voor het basis- of voortgezet onderwijs. Ook dit lijkt meer mannen aan te trekken. De Hogeschool Utrecht heeft zelfs een speciale studievereniging Mannen op de Pabo (MOP) die op
iedere Open Dag probeert zoveel mogelijk mannen voor de opleiding proberen te winnen.

Instroomcijfers lerarenopleidingen
In het licht van het nijpend lerarentekort in het basisonderwijs is het positief dat het aantal paboinschrijvingen toeneemt. Limmen: “We moeten wel beseffen dat deze studenten pas over vier of vijf jaar aan het werk gaan als leerkracht, dus daarmee lossen we het acute probleem waarmee veel scholen en ouders kampen nu niet op. Daarom is het zo belangrijk dat hogescholen ook werk maken van flexibel deeltijdonderwijs en verkorte zij-instroomtrajecten”. Het aantal zij-instromers in het onderwijs is ook flink gestegen.

Vooral associate degrees in trek
De totale instroom in het hbo is dit studiejaar met 2,8% licht gestegen. Die stijging is vooral het gevolg van een grote instroomtoename voor de tweejarige associate degree-opleidingen (+23,9%). Maurice Limmen: “De associate degree-opleidingen worden ontwikkeld in nauwe samenwerking met de regionale arbeidsmarkt.
Voor mbo’ers die willen doorstromen en voor werkenden die een leven lang willen ontwikkelen is dit een perfecte manier om werk en onderwijs te combineren.” Dat voor Leven Lang Ontwikkelen een belangrijke rol is weggelegd voor hogescholen wordt bevestigd door wederom een flinke stijging van het aantal deeltijdstudenten van 11,6%.

Meer vwo’ers naar het hbo
Net als vorig jaar zien we dit collegejaar weer een stijging van het aantal vwo’ers dat voor een hbo-opleiding kiest. Hoewel het nog steeds een klein percentage is van de totale instroom (6,9%) schreven dit jaar 7.820 vwo’ers zich in bij een hogeschool. Limmen: “Met de universiteiten hebben we afspraken gemaakt om samen werk te maken van de voorlichting aan scholieren zodat ze een beter afgewogen keuze kunnen maken tussen een hogeschool of universiteit. We hopen daarmee het hbo ook voor vwo’ers aantrekkelijker te maken.”

Voor meer informatie download hieronder onze factsheet met cijfers over de instroom, inschrijvingen en diploma’s

Herijkt Landelijk Raamwerk Pedagogisch-Didactisch Getuigschrift voor zij-instromers mbo vastgesteld

De Vereniging Hogescholen en de MBO Raad hebben de herijkte versie van het Landelijk Raamwerk Pedagogisch-Didactisch Getuigschrift (PDG) formeel vastgesteld. Vakbekwame beroepsbeoefenaren kunnen zich door middel van een PDG-traject kwalificeren voor het beroep van docent in het mbo. Het PDG voorziet in hun bekwaamheid wat betreft de pedagogische en didactische kennis, inzicht en vaardigheden.

Landelijke alumnionderzoeken HBO-Monitor en Kunsten-Monitor van start

Deze week start alweer de 30e editie van de landelijke alumnionderzoeken HBO-Monitor en Kunsten-Monitor, onder auspiciën van de Vereniging Hogescholen en uitgevoerd door het het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA). DESAN Research Solutions voert het veldwerk uit en stuurt vandaag de eerste mailing naar alumni van studiejaar 2018-2019.

Een lerarenopleiding die beter past bij zij-instromers

Een flexibele lerarenopleiding waar de zij-instromers en hun ervaring centraal staan, dat spreken de Vereniging Hogescholen (VH), de Vereniging Nederlandse Universiteiten (VSNU) en minister Van Engelshoven (OCW) af in een nieuwe samenwerkingsovereenkomst. Zo gaan lerarenopleidingen in het hbo en het wo meer kennis delen over het lesgeven aan volwassenen zodat zij-instromers onderwijs krijgen dat voor hen werkt. Zij-instromers krijgen zo een opleiding die rekening houdt met hun ervaring en die vrijstellingen geeft waar dat kan.